Bukefalos 28 år!

Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Har inte läst hela tråden, men vad säger veterinären? Är hunden "utdömd", bör du väl få ut på försäkring?! Annars: är det tid hunden behöver får du väl ge den den tid det tar. Man kan väl inte bara "byta" ut för att det ska passa!? Isf får du ju köpa en färdigutbildad hund!!!
Tycker du inte om hunden? Jag fattar inte hur man kan resunera så som du gör.Det är ju inte en bil vi pratar om, det är en levande varelse.

självklar så som ja resonerar är mina tankar och vet att en maskin är mindre värt och kan inte gemföras med en levande varelse.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

För att sätta det ur en annan synvinkel:

Någon har köpt ett kylskåp som fungerar utmärkt, men efter 3 månader ramlar det i golvet och efter det fungerar det inte så bra längre, då kylaggregatet gått sönder.. Tror ni köparen får tillbaka köpesumman från försäljaren :confused:

Knappast troligt att de ens får en enda krona tillbaka, utan de får nog vackert betala hela reparationen (- ev självrisk om försäkringen tar det) eller skrota det trasiga skåpet och köpa ett nytt.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Ur lagens synvinkel är en hund/annat djur likställt med vilken vara som helst faktiskt.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jo jag är enormt tacksam att uppfödaren tar ansvaret och tar tillbaks henne för 4 000kr och de är så de kommer att bli men vill bara höra här vad folk har gjort med tydligen så är de ju väldigt uppenbart att man endast får 4 000kr tullbaks och de är de vi kommer att kräva men uppfödaren har även sakt att dom skall ta tillbaks henne och inte ge mig dug och om hon blir frisk kanske ja kan få 4000kr ?

Och det är faktiskt, fortarande SNÄLLT av uppfödaren.

Då resonerar uppfödaren som så att hon tar hand om en valp som skadat sig HOS DIG, efter köpet. Dvs uppfödaren sålde en frisk, sund valp. Den skadade sig hos dig, du vill inte ha den längre pga att den är skadad.

Uppfödaren har INGET ansvar i att valpen blev skadad, och inget ansvar att köpa tillbaka den för den skadades i din vård.

MEN, uppfödaren vill antagligen valpen ska få en chans att bli bra. Erbjuder sig att ta hand om valpen OCH KOSTNADERNA. Om valpen blir bra erbjuder hon dig ersättning i samma nivå som återköpsklausulen.

Det är snällt. Uppfödaren kan säga 'synd för dig din valp skadades hos dig, jag tänker inte köpa tillbaka en defekt valp, behandla valpen eller avliva, det är ditt problem'.

Iställer så är uppfödaren beredd att ta tillbaka en skadad valp, och ÄVEN ge dig återköpsersättning om den blir frisk. Dvs om den på UPPFÖDARENS BEKOSTNAD kan rehabiliteras såpass att ett återköp hade varit aktuellt.

Du har en BRA och SNÄLL uppfödare där, som tar MER än sitt ansvar!!!
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

men uppfödaren har även sakt att dom skall ta tillbaks henne och inte ge mig dug och om hon blir frisk kanske ja kan få 4000kr ?

Och när sade hon det då... Jag tycker du fiskar efter sympatier hela tiden och ändrar historien så fort någon inte håller med dig.

Det som står på ditt kontrakt vid återköp av hund (4000kr) handlar om när uppfödaren återköper en frisk hund. Om uppfödaren köper tillbaka en sjuk hund av dig för 4000kr så är hon, i mitt tycke, generös.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Tack för alla svar osv
det som kommer att ske för denna valp är att vi behåller henne och behandlar henne till de pris hon kräver
men ja måste ha en hund att jobba med till om hon nu skulle bli frisk tycker ja är rätt självklar då hon endast skalla vara i stillhet osv.
:)
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Även om valpen ska vara i stillhet så är det ett ypperligt tillfälle för dig att passa på att lära dig hur man håller en hund nöjd och tillfreds trots att den måste vara i strikt vila. En unghund på 7mån som inte får röra på sig behöver mental stimulans.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

För en skadad valp som gått med skadan i nära 2 månader har jag full förståelse för att de inte vill betala för att få tillbaka den i sådant skick.

Det kommer ju som sagt att kosta en hel del för att rehabilitera hunden och med tanke på hur länge den gått med skadan är det ju inte säkert att den någonsin kommer att bli helt återställd tyvärr.

Jag skulle nog ringt skk berättat allt som hänt med valpen från att den lämnade mitt hem, rådfrågat deras juridiska avdelning och därefter följa deras råd, vilket det än blev.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Även om valpen ska vara i stillhet så är det ett ypperligt tillfälle för dig att passa på att lära dig hur man håller en hund nöjd och tillfreds trots att den måste vara i strikt vila. En unghund på 7mån som inte får röra på sig behöver mental stimulans.

jojo självklart ja jobbar många timmar per dag med hennes hjärna och jobbar med henne på ett varsamt och stillsamt sätt :)
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jo jag är enormt tacksam att uppfödaren tar ansvaret och tar tillbaks henne för 4 000kr och de är så de kommer att bli men vill bara höra här vad folk har gjort med tydligen så är de ju väldigt uppenbart att man endast får 4 000kr tullbaks och de är de vi kommer att kräva men uppfödaren har även sakt att dom skall ta tillbaks henne och inte ge mig dug och om hon blir frisk kanske ja kan få 4000kr ?

Nu ändrar du storyn igen, i 1a inlägget skriver du:
"Och jag har kontaktat uppfödaren och dom tänker endast ge 4000kr tillbaks (hon kosta 10.000kr)"

Vilket du var missnöjd med...
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Tycker inte alls de är synd om mig utan de är som på lotteri antingen får man en hund som är super elr inte..
Dels är ja tacksam för alla svar och ja förstår hur alla ni tänker dels har ja inte sakt något om de att de är fruktansvärt fel elr något i den stilen?
Visst tyck att ja är en fruktansvärt bortskämd unge de bryr ja mig inte om
för vet själv hur ja är och de kan ja lova inte stämmer in på mig men tyck vad du vill de är ju inte förbjudet :)

Visst kan man ha mer eller mindre tur med hundar, rottisen har tex varit oförskämt frisk i sitt liv, likaså tibben hitills *peppar peppar* men eftersom de är levande varelser så finns det inga garantier. Jag köpte en äldre valp för att slippa ensamhetsproblem, tji fick jag.

Skulle jag räkna på vad tibben kostat mig i ensamhetsproblem med hundvakter, förlorade arbetsinkomster, tränare ect så hade jag utan problem kunnat köpa minst en och en halv ny hund. Då är tex inte all min lediga tid i sådär 4 månader gick åt till honom medräknat och att mitt förhållande var ett hårsmå från att gå åt helvete. (Min partner lämnade faktiskt mig ett tag)

Nu kan han vara ensam med rottisen i fem timmar och var igår ensam i 1½timme:love:

Det hade nog inte varit någon som klandrat mig om jag gjort mig av med honom, men jag är hemskt glad att jag inte gjorde det. Och hade han åkt till uppfödaren hade jag inte begärt en krona.

Det handlar inte bara om tur, utan hur man ser på hunden. Den är mitt ansvar och inte en pryl jag gör mig av med för att den är lite obekväm - så länge det finns en vettig prognos.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

jojo självklart ja jobbar många timmar per dag med hennes hjärna och jobbar med henne på ett varsamt och stillsamt sätt :)

Det är just därför jag inte kan se att det skulle vara ett problem att ha med hunden till skolan. Skolan kommer ändå behöva anpassa sig över att folk har olika raser, åldrar och friskhet på sina hundar.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Tack för alla svar osv
det som kommer att ske för denna valp är att vi behåller henne och behandlar henne till de pris hon kräver
men ja måste ha en hund att jobba med till om hon nu skulle bli frisk tycker ja är rätt självklar då hon endast skalla vara i stillhet osv.
:)

Den lilla del som innebär jobb hon inte kan vara med på kan du väl låna hund? Och rehabilitering och omvårdnad lär väl ingå i kurserna det med?

Och även om hon vore kärnfrisk, så agility ska du ju inte ens tänka på förrän hon är över ett år.

Har du pratat med gymnasiet övht, om att ta med hunden som den är?
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

jag var missnöjd men har ändrat mig och de bästa för henne är att stanna hemma och få den ehandlig hon behöver ist för en ny 'flyt' osv
man kan väll alltid ändra sig när man inser de bästa?
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

ett snabbare tillfrisknande innebär att din hund inte får leka med din systers hund, bara ett tips
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Visst kan man ha mer eller mindre tur med hundar, rottisen har tex varit oförskämt frisk i sitt liv, likaså tibben hitills *peppar peppar* men eftersom de är levande varelser så finns det inga garantier. Jag köpte en äldre valp för att slippa ensamhetsproblem, tji fick jag.

Skulle jag räkna på vad tibben kostat mig i ensamhetsproblem med hundvakter, förlorade arbetsinkomster, tränare ect så hade jag utan problem kunnat köpa minst en och en halv ny hund. Då är tex inte all min lediga tid i sådär 4 månader gick åt till honom medräknat och att mitt förhållande var ett hårsmå från att gå åt helvete. (Min partner lämnade faktiskt mig ett tag)

Nu kan han vara ensam med rottisen i fem timmar och var igår ensam i 1½timme:love:

Det hade nog inte varit någon som klandrat mig om jag gjort mig av med honom, men jag är hemskt glad att jag inte gjorde det. Och hade han åkt till uppfödaren hade jag inte begärt en krona.

Det handlar inte bara om tur, utan hur man ser på hunden. Den är mitt ansvar och inte en pryl jag gör mig av med för att den är lite obekväm - så länge det finns en vettig prognos.

vad härligt att de går så bra för dig :)
Precis och därför tycker ja att ja tar ett bra och ansvarsfullt beslut genom att behålla henne även om hon har problem osv och kostar på henne så mycket som de kräver :)
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Det är just därför jag inte kan se att det skulle vara ett problem att ha med hunden till skolan. Skolan kommer ändå behöva anpassa sig över att folk har olika raser, åldrar och friskhet på sina hundar.

Instämmer. I min bok smäller det betydligt högre att jobba med rehabilitering av unghund än att gå en agilitykurs (vilket ju vem som helst egentligen kan göra).

Sen kanske det inte är lämpligt att ta just den här hunden till skolan ändå, det är ju omöjligt att säga från min sida av skärmen.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

ett snabbare tillfrisknande innebär att din hund inte får leka med din systers hund, bara ett tips

Den har aldrig fått leka med den ärldre hunden då valpar helst inte ska leka med större hundar då de större och tyngre hundarna kan skada dom.
så de behöver ni inte vara oroliga för att min systers hund och valpen får leka tillsammans ;)
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

så på dryga timmen ändrade du inställning och ska nu behålla valpen?

Du ändrar ju historian eftersom och fräser så fort någon har en avvikande åsikt till ditt tankemönster! Jag hoppas för valpens skull att du lämnar tillbaka den!
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

jag var missnöjd men har ändrat mig och de bästa för henne är att stanna hemma och få den ehandlig hon behöver ist för en ny 'flyt' osv
man kan väll alltid ändra sig när man inser de bästa?


Bra Erika, och grattis till en självinsikt!! :bow:

Livet i stort fungerar helt enkelt så att det är inte hur man har det utan hur man tar det som avgör vad man lyckas med.

Jag hoppas att din valp blir frisk och att ni får många, roliga år tillsammans och att du lär dig en massa spännande saker med och om din hund!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp