Bukefalos 28 år!

Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Men vi kan ju inte FÖRUTSÄTTA att uppfödaren tänker vara oärlig? Eller missförstod jag hur du menade?
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jag hade ringt och pratat med skolan så länge veterinären inte har dömt ut din hund. De måste ju vara förberedda på att hundar kan skadas/bli sjuka och behöva rehabilitering. Är hon inte i strikt burvila så finns det ju mycket du kan göra med henne.
Jag hade inte gjort mig av med min hund om hunden kan bli frisk.

Annars får du väl köpa en äldre omplacering, men inte heller där har du garantier för att hunden inte ska bli sjuk/skadad.
Min rottis som aldrig stukat sig,varit halt eller så på över åtta år trots hopp över stup, kullerbyttor, fullfart in i båtlinor ect så man trott att "nu dog han" lyckades i maj på något vis göra illa sin bog. I lina på plan mark... Och jag (+ fem andra runt omkring) såg inte ens vad som hände trots att jag var 6-7 meter ifrån hunden. Ena sekunden var han okey och i den andra tokhalt. Till och med veterinärena var förvånade när de röntgade och inte hittade minsta förslitning eller pålagring *s* Men mjukdelarna hade helt klart blivit misshandade på något vis.
Shit happens och man har otur ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Men din ekonomi är ju inte hunduppfödarens problem?
Jag hoppas de på hundsportsgymnasiet kommer lära er att hundar är DJUR, alltså levande varelser, de blir sjuka och skadar sig. Sånt är livet.

Om jag minns rätt från reportaget från hundsportsgymnasiet så behövde man inte ha egen hund, även om många har/skaffar sig.

Visst är det så att TS ekonomi inte alls är uppfödarens ansvar, men viss medkänsla är inte förbjudet för en vuxen att ha. Självklart har TS och uppfödaren helt olika ekonomiska förutsättningar.

Sedan kan man alltid ifrågasätta rimligheten att ens sälja en hudn till en så ung person utan inkomst eller föräldfrar som garanterar att hunden sköts på rätt sätt. Om jag vore uppfödare så hade jag aldrig sålt en hund till en person utan försörjning, utan begärt att föräldrarna skrev på köpekontraktet.

Fö vore väl det bästa för en ungdom som vill gå på ett särskilt hundgymnasium att ha en hund som åtminstone är 18 månader? Jag kan tänka mig att det lätt ställs stora krav på både hund och ungdom och att det därför är att föredra att ha en hund som är vuxen. Vidare är det ett stort ansvar att fostra en valp och jag hade inte heller som förälder lagt hela det ansvaret på mitt barn.

Vi får hoppas att skolan har duktiga instruktörer som lär ungdomarna en del hundvett.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Föräldrarna måste ha skrivit på kontraktet, annars är hela affären ogiltig.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Föräldrarna måste ha skrivit på kontraktet, annars är hela affären ogiltig.

Jaha, man får inte köpa hund om man är under 18? Kände inte till det. sorry. Då är hela saken ganska enkel. föräldrarna får ta ansvar för hunden. Köpet kan gå tillbaka enl. kontraktet och har TS och föräldrar accepterat det så är saken utagerad.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Visst är det så att TS ekonomi inte alls är uppfödarens ansvar, men viss medkänsla är inte förbjudet för en vuxen att ha. Självklart har TS och uppfödaren helt olika ekonomiska förutsättningar.

Sedan kan man alltid ifrågasätta rimligheten att ens sälja en hudn till en så ung person utan inkomst eller föräldfrar som garanterar att hunden sköts på rätt sätt. Om jag vore uppfödare så hade jag aldrig sålt en hund till en person utan försörjning, utan begärt att föräldrarna skrev på köpekontraktet.

Fö vore väl det bästa för en ungdom som vill gå på ett särskilt hundgymnasium att ha en hund som åtminstone är 18 månader? Jag kan tänka mig att det lätt ställs stora krav på både hund och ungdom och att det därför är att föredra att ha en hund som är vuxen. Vidare är det ett stort ansvar att fostra en valp och jag hade inte heller som förälder lagt hela det ansvaret på mitt barn.

Vi får hoppas att skolan har duktiga instruktörer som lär ungdomarna en del hundvett.

Jag förutsätter att det är föräldrarna som står på kontraktet.

Jag uppfattade inte utbildningarnas mål som att man tex ska klättra i tävingsklasserna (ingen kan leva på sådant) utan att lära sig tex hur man arbetar på hundpensionat, driver tex turkörning, kurser ect så det ska nog kunna gå med "vilken hund som helst", tittade lite snabbt på forshagas hundregler och då skulle nog hunden vara ett år och klara allmänlydnad och hanteringsprov + kunna vara ensam hemma. Det stod inget om raser, hälsotillstånd (mer än ur smittskyddssynpunkt) och sådant.

Den som var i partille krävde inte egen hund och jag tror inte att Dingles kommer att kräva det heller (med reservation för att jag kan ha fel).
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jaha, man får inte köpa hund om man är under 18? Kände inte till det. sorry. Då är hela saken ganska enkel. föräldrarna får ta ansvar för hunden. Köpet kan gå tillbaka enl. kontraktet och har TS och föräldrar accepterat det så är saken utagerad.


Man kan ju tycka att föräldrarna redan har godkänt köpet eftersom hunden funnits i hemmet i 5-6 månader.
Så den fungerar inte tyvärr.
Första dagarna hade man kunnat hävdad detta, för helt riktigt så får man inte ingå avtal med ngn under 18år UTAN föräldrars tillåtelse.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jag förutsätter att det är föräldrarna som står på kontraktet.

Jag uppfattade inte utbildningarnas mål som att man tex ska klättra i tävingsklasserna (ingen kan leva på sådant) utan att lära sig tex hur man arbetar på hundpensionat, driver tex turkörning, kurser ect så det ska nog kunna gå med "vilken hund som helst", tittade lite snabbt på forshagas hundregler och då skulle nog hunden vara ett år och klara allmänlydnad och hanteringsprov + kunna vara ensam hemma. Det stod inget om raser, hälsotillstånd (mer än ur smittskyddssynpunkt) och sådant.

Den som var i partille krävde inte egen hund och jag tror inte att Dingles kommer att kräva det heller (med reservation för att jag kan ha fel).

Det behöver inte handla om tävling för att ungdomar skall tävla mot varandra och jag har för mig att TS nämnde freestyle etc?

Kraven som Forshaga ställer verkar sunda och jag måste erkänna att jag funderar lite över hur genomtänkt detta varit/är hos TS och hennes föräldrar?

Personligen skulle jag inte skicka mitt barn till någon som helst specialskola utan att själv vara ganska insatt och beredd på att stötta vid ev. problem.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Har du öht läst igenom tråden?
Uppfödaren har gått med på att köpa tbx hunden enligt reglerna på baksidan av SKK kontraktet, dvs uppfödaren betalar 40% av hundens inköpspris.
Mer än generöst för att ta tbx en sjuk hund.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Har kollat upp båda föräldrarna noga innan köpet och dom var fria. valpen har endast fått leka fram sina muskler alltså inte gått i trappor varit i någon säng och trillat osv och inga promenader mer än lite gran.

[---]

På kontraktets baksida står de på kvalitet och rörelser elr något i den stilen att om en skada uppkommer inom 6mån efter leveransen räknas de som en medfödd skada och skall ha funnits vid leverans... och har endast haft henne i 4 mån.

såg att jag svarat i en gammal tråd när din hund var 5månader. Förstår ej hur du vill få de som dolt fel när du skriver att hunden ramla från sängen och börjar halta. Du bör vara glad att du får 4000kr för en hund som du själv orsakat skadan på. Att man inte röntga hunden då är fortfarande en gåta för mig.
hoppas du är mer försiktig med nästa hund du köper.

"Min Labrador retriever tik på 5mån blev halt i måndags då
hon ramla ner från sängen och skrek till, efter de blev hon halt på vänstra frambenet och haltade till torsdagen och är nu nästan helt borta.
Men när hon har vilat och ska resa sig upp är hon stel och haltar tills hon
har ''värmt upp benet
''. "

Är uppfödaren fortfarande återköpsskyldig ifall skadan uppkommit på detta sätt? Det kan väl knappast räknas som ett dolt fel? Eller måste det ligga något dolt för att skadan ska bli så stor av att hunden trillar?

Jag hoppas att det blir någon bra lösning på det här och att hunden kan bli frisk igen, inte kul för en liten valp att ha ont :(
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Det behöver inte handla om tävling för att ungdomar skall tävla mot varandra och jag har för mig att TS nämnde freestyle etc?

Kraven som Forshaga ställer verkar sunda och jag måste erkänna att jag funderar lite över hur genomtänkt detta varit/är hos TS och hennes föräldrar?

Personligen skulle jag inte skicka mitt barn till någon som helst specialskola utan att själv vara ganska insatt och beredd på att stötta vid ev. problem.

Jag hoppas att lärarna har en del koll och ser till att det anpassas efter hundarnas förmåga.
Säg att jag har en femårig Irländsk varghund när jag börjar skolan - går jag sen i trean så är det ju rätt givet att man får sätta ribban på ett annat ställe och inte tex låta den gå mot unghundar i Lure coursing, för tuffa agilitypass ect. Det räcker ju med att anpassa avstånden, hastigheten och kanske plocka bort hopphinder osv. Man behöver kanske inte lägga 1000meter spår utan 70 meter asfaltspår istället.

Sen kan ju hundar skada sig under tiden, jag tror knappast att man blir utsparkad ur skolan om hunden bryter ett ben och behöver rehabiliteras i flera månader. Tvärtom är det ju ett bra tillfälle för eleverna att lära sig mer om igångsättande och muskeluppbyggnad.

Är hundens funktionsförmåga GRAVT nedsatt under resten av hundens liv så kan jag förstå om man vill ha en annan - men då borde ju nästan avlivning vara det vettiga alternativet för en ung labbe. Och i sådant fall så är ju pengaproblemet löst då livsförsäkringen faller ut.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Men vad tusan? :mad: Tjejen är 16 år, ta det lite lugnt!

Jag tycker att Erika har en del poänger i sitt resonemang. Ingenting, absolut ingetnting, hindrar uppfödaren från att vara generös och hjälpsam i det här.

SKKs kontrakt är heller ingen lag. Man kan komma överens om annat, om båda parterna önskar det. Precis som med exemplet med diskmaskinen så är ju "varan" defekt. Jag förstår att man inte kan lämna garantier på djur, men när utnyttjas dolda fel-försäkringen? Som Grana skriver, det är svårt att bevisa om skadan är medfödd. Kanske har denna hund ett medfött problem i form av känslighet för inflammationer?

Risken här är att köparen får 40 proc. från uppfödaren som sedan utnyttjar dolda fel-försäkringen och får ut en större summa för hunden än avsett. Det "stör" inte TS, men man kan fundera över etiken i så fall. Återköp handlar väl främst om en frisk hund? :mad: :confused:

I övrigt skulle jag vilja ge en känga till alla som tar i från tårna ang. TS otur. Självklart är hon ledsen och besviken och undrar hur hon kan göra. Pengar är dessutom för de flesta inte helt oväsentligt. kanske i synnerhet när man är 16 år.

TS - har du möjlighet att få låna pengar av dina föräldrar för köp av en ny hund?

Grana - din otur med hundar till avel som int kan användas kunde också hanteras på ett mer generöst sätt hos uppfödaren, tycker jag.


Tack äntligen en som ändå förstår mitt resonemang! :)
Självkart är de inget att komma undan med att ja bara är 16 år osv men är mitt uppe i mina studier och har kämpat för att komma in på skolan höga intagningspoäng 260 lägsta.. och så har min hund blivit halt, de är inte de ända med henne hon har även varit inne för en massa magproblem osv.

Varken uppfödaren,veterinäre, jag/familj kan säga om de är medfött elr inte men antagligen så har denna valp varit den svagaste av kullen i just skelletet och när hon börjat växa som mest uppkom problemet som legat och väntat.

Ingen kan veta men antagligen så kan de vara medfött eftersom jag varit EXTREMT noga med denna labbe valpen då ja vet att labradorer har lättare att få ledprobmel osv.

Veterinären hävdar att muskelinflammationen tagit och slåt ut i en led som då blir armbågsfel.

Vill helst ha en hund att jobba med som är ens egen för lånar man hund så får man endast ha dom på 'hundlektionerna' 1-3 ggr i veckan vad gör man resten av tiden när alla andra har hundar som man går på promenader och dyligt, inte de roligaste att lära en annan hund massa saker och fästa sig och sedan byta hund och göra om allt de blir ju bara jobbigt för både hunden och mig. :crazy:
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

såg att jag svarat i en gammal tråd när din hund var 5månader. Förstår ej hur du vill få de som dolt fel när du skriver att hunden ramla från sängen och börjar halta. Du bör vara glad att du får 4000kr för en hund som du själv orsakat skadan på. Att man inte röntga hunden då är fortfarande en gåta för mig.
hoppas du är mer försiktig med nästa hund du köper.

"Min Labrador retriever tik på 5mån blev halt i måndags då
hon ramla ner från sängen och skrek till, efter de blev hon halt på vänstra frambenet och haltade till torsdagen och är nu nästan helt borta.
Men när hon har vilat och ska resa sig upp är hon stel och haltar tills hon
har ''värmt upp benet''. "


Men hon ramla inte från sängen utan de var såhär att ja lyfte ner henne så sprattla hon och kom ner med rumpan inte med armbågarna och dels kom hon på en massa filtar som hon ligger på natten på så hon blev inte halt av de och detta är ett helt annat fall som kommit en tid efter med sängen.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

O hur var det med fallet från sängen, var det oxå medfött?
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jag är lugn? Jag trodde jag var väldigt tydlig över de alternativ som finns i det inlägg du citerade.

Det finns inget som hindrar att uppfödaren är generös nej (trots att hunden trillat från sängen och skadat sig flera månader efter att hunden är köpt) men det finns heller inget som säger att köparen i det här fallet kan kräva att få hela summan tillbaka när hon själv, indirekt genom slarv, orsakat skadan. Det handlar uppenbarligen inte om något dolt fel. Det är inte uppfödarens ansvar att se till att TS har en frisk hund genom sin gymnasietid, hon/han sålde en frisk valp och har därmed gjort sitt.

(Sen undrar jag vad som egentligen är sanningen om valpen. Är det medfött, trillade hunden, lyftes den ned på filtar, haltade den före eller efter det... Det blir alltmer förvirrande vad som egentligen hänt.)

Jag har redan skrivit att det är synd om TS, jag har själv suttit i sits med skadade och trasiga hundar och vet hur jobbigt det har varit, även utan inkomst! Men när fokus ligger på pengar istället för att få hunden frisk så blir jag irriterad. Att man är ung och utan inkomst ser inte jag som en godtagbar ursäkt, då ska föräldrarna finnas med i bakgrunden och ha ansvaret.

Varför skulle uppfödaren som har sålt en frisk valp köpa tillbaka en skadad unghund för fullt pris...? Vem kan begära en sån sak? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

*kl*

Jag är ledsen att hunden är dålig. Men mest är jag faktiskt ledsen för hundens skull. Jag trodde att man köpte hund för att den ska bli en medlem i familjen och inte för att bytas in om den skadar sig.

Hade MIN dotter resonerat på det viset så hade hon icke fått någon mer hund så länge hon bodde under mitt tak det är en sak som är säker. Tar man ansvar för ett liv så har man det ansvaret.
TS och hennes föräldrar är ju hundens flock nu och jag förstår inte hur man kan resonera att man bara vill ha pengarna tillbaka och bli av med hunden för att den råkar bli sjuk. (och till alla som tycker att hon är ung, ja just det. Oftast är man väl så att man kämpar mer för sitt djur just i den åldern? Det gjorde jag i alla fall för mina djur. Jag tror jag gett upp tidigare idag än vad jag gjorde när jag var 16 och jag tror inte att det är helt ovanligt)

Oavsett om hunden går tillbaka eller ej tycker jag (min åsikt bara) att det är en tråkig inställning till andra levande varelser.

TS: egentligen har du ju fått svar på din fråga, jag tycker uppfödaren varit generös som erbjuder sig att ersätta dig enligt kontrakt trots att vad som framkommer här hunden skadat sig/uppvisat skada efter ett par månader hos dig.


Ni verkar inte förstå att ja inte kan ha 3 hundar varav en är sjuk och behöver den vård men visst låter de mer rimligt att ja skall vara borta många mil från mitt hem och endas får ta med mig 1 hund till skolan och komma hem kanske på juloven. Vart skall ja göra av min sjuka hund då därför är de bättre att hon får den tid och kärlek hon behöver av uppfödaren medans hon mår som sämst.

bara som ni vet har ja kämpat otroligt mkt för denna hund och ännu inte gett upp har missat en massa i skolan för att kunna vara hemma och sköta om min sjuka valpis, men ja kan inte göra så mycket mer veterinären tycker att köpet skulle gå tillbaks och ja min ålder är ett stort hinder tänk er tillbaks då ni var 16år och fick ta en sjukhund och börja skolan med en halt hund som har smärtor så hon är halt och stel..?!!!! jag tycker de är mest synd för henne att springa på agility barnor med smärtor men är de okej får dig så gör så med era hundar om dom vore i samma situvation men jag tänker inte se på när min hund springer på agility med smärtor de är med djurplågeri än att lämna tillbaks henne till en som kan ge henne den tid som hon kräver antagligen upp mot 2år..

Är väldigt ledsen och enormt besviken då ja inte får ta med mig min älskade valp :cry: :heart
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Lite svårt att svara på eftersom jag inte direkt skulle uppmuntra en sådan utbildning. MEN inte skulle jag lämna tillbaka hunden i alla fall.

Som sagt, kan inte ens tänka mig ett sånt scenario, men i så fall fick hon väl låna en av sin mormor och morfars hundar för studietiden och den hunden som 'inte dög' fick väl stanna hemma hos oss.
TS hade ju också andra hundar i hemmet vad jag förstår av andra trådar.

Edit: alltså, jag är inte emot att omplacera hundar som inte passar i hemmet osv, om det låter så. Jag vände mig mot att jag (min uppfattning igen) får intrycket av att TS bara är missnöjd för att hon inte får som hon vill och det har pratats med advokater och hit och dit TROTS att uppfödaren är villig att betala tillbaka enligt kontrakt och skadan ev ej uppkommit förrän i TS ägo. Det finns liksom inget mål där och skulle det gå upp i rätten (vilket ter sig tämligen otroligt) så skulle det sluta med att det kostade TS lika mycket eller mer än att behålla hunden och köpa en ny...
Det var nog lite en reaktion på att många kids idag är vana att få som de vill, de SKA helt enkelt ha sin vilja fram oavsett. Så inte bara mot TS.

Sen kan jag tycka att TS är på tok för ung för att ta itu med detta, det tycker jag är föräldrarnas uppgift då hon bara är 16 år. TS kan ju inte ha skrivit på kontraktet själv pga att hon är så ung.

Har 2 labrador retriever en tik och en hane varav tiken är min den sjuke och hanen är min tvillingssyrra som till hösten börjar samma gymnasium= den hunden följer med henne sen har vi inga mer hundar..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Tungband
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp