Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Bedrägeri = lagbrott!
Att inte betala en skuld=avtalsbrott.
Att låna pengar samtidigt som man är medveten om att man inte ska/kan betala tillbaka = bedrägligt förfarande.
:bow:

Bedrägeri blir det först om man säljer hästen, har man den kvar och inte betalar är det avtalsbrott. Ve e katten om det inte fortfarande räknas som avtalsbrott gentemot ursprungsägaren om man säljer vidare hästen. Och det först blir bedrägeri om man säljer hästen och ger sken av att man äger den och då är det den man säljer till som blir utsatt för bedrägeri.

Någon lagkunnig som kan klargöra?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Stöld eller bedrägeri, kvittar vad jag påpekade var, är att det är ett lagbrott att sälja pantsatt gods utan att lösa panten. Panten i det här fallet är den resterande batalningen.....

Stöld och bedrägeri ar två helt olika brott, inget av dem har skett i TS fall, det är inte ens ett avtalsbrott än... inte förrän köparen verkligen låter bli att betala.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

kl

Känner med dig TS, vilken soppa du hamnat i.. Har de redan skulder så kan det bli mkt mkt svårt att få ngr pengar samt handräckning är inte heller helt enkelt:(

Även om du tar hem henne så kanske hon inte alls är i det skick hon var när du släppte iväg henne.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

HJÄLP!!!
Hon har lagt ut min häst på annons!!!
Vad f-n gör jag?!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Kontakta siten och be dem ta bort annonsen åtminstone. Det hjälper kanske något litet.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Gör en skärmdump och spara, ta med till polisen vid anmälan.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Kontakta konofogden för handräckning och flytta häste så snart som möjligt? Någon i trakten måste ju veta var hästen finns...
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Du kan försöka få in en varning på siten annars, kanske inte tillåtet enligt reglerna, och fylla iuppgifter så den kommer upp vid samma sökningar som annonsen.

Kronofogden är också ett alternativ, åtminstone om de är skyldiga pengar. Vet du var hästen står så kontakta stallägaren så denne kan varan eventuella spekulanter.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Meddela att du förstått att hon annonserar hästen och att du tänker polisanmäla henne för detta. Skicka omgående faktura på kvarvarande köpesumma.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag skulle så gärna vilja ringa på annonsen och se vad hon säger om hästen! Men hon känner ju igen mig så klart...
Fy sjutton, här har hon krävt mig på pengar för att hästen är totalpajj och nu säljer hon hästen som om den är fullt frisk och "underbar"
...

Jag är så arg att jag skakar!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Be någon du känner ringa och fråga om hästen!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Stöld och bedrägeri ar två helt olika brott, inget av dem har skett i TS fall, det är inte ens ett avtalsbrott än... inte förrän köparen verkligen låter bli att betala.

Avtalsbrott om köparen vägrar betala, det är inte bropttsligt. Sker varje dag i Sverige.
Bedrägeri är det om köparen inte kan presentera panten vid uppfodran.
Då är det ett brott. Har han sedan sålt den till en ny ovetande köpare är detta ytterligare ett brott.
 
Senast ändrad:
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

HJÄLP!!!
Hon har lagt ut min häst på annons!!!
Vad f-n gör jag?!

Usch vad less man blir av att läsa om sådana här fall, vilka människor det finns! :mad:

Ett riktigt höftskott från min sida här och jag tror snarare att det inte går än att det går, men man kan ju alltid försöka...
Är hon reggad hos ASVH? I så fall kanske man kunde be dem att lägga in en textrad på BLUP om att hästen är efterlyst eller liknande (förutsatt att du kan legitimera dig som hästens ägare på något sätt) så att köpare som kollar upp hästen på BLUP i och med hennes falska annons genast ser att det är något skumt med den.
Men som sagt, det är ett riktigt "longshot"...

Lägg ut en efterlysning via Facebook med bild på hästen och skriv som det är. Sprid vidare till dina hästvänner och be dem sprida vidare till sina hästvänner. Det brukar gå väldigt fort att nå ut till måååånga hästmänniskor på kort tid på så vis. Någon måste ju känna igen hästen eller iallafall känna igen hästen så pass att man inte svarar på de falska annonserna om man letar häst.

Lider verkligen med dig! Hade gärna tagit emot hästen hos oss under en tid men vi har ingen ledig plats här heller. Hösten står ju för dörren...
Håller tummarna för att det löser sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

HJÄLP!!!
Hon har lagt ut min häst på annons!!!
Vad f-n gör jag?!

Man har inte rätt att sälja annans egendom. Å andra sidan kan hon ju betala resterande del av köpesumman till dig och SEDAN sälja hästen. Hade hon inte till månadskiftet på sig att betala.

Tycker ditt ombud ska upplysa henne om att hon måste lösa kontraktet med DIG först innan hon kan sälja hästen.

Det positiva verkar ju vara att såret på benet läkt ut helt.....(om det är rätt annons jag hittat).......
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

KL

kan man inte be nån kompis ringa på hästen som vill komma och titta på hästen? Då lär ni veta vart hästen finns och kanske ha med polis så man får hem den?

Eller låta tidningen skriva om ärendet?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Be någon ringa och fråga om de får köpa den på avbetalning :devil:
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hej allihop!
Min pojkvän ringde och låtsades vara en spekulant. Får man lägga upp ljudklipp från samtal?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 139
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 938
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp