Bukefalos 28 år!

Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
#9

Jag väntade mig ett sådant svar. Dock kan jag inte låta bli att bli irriterad över alla dessa trådsvar, egentligen oavsett ämne, där folk kastar ur sig kommentarer om att "har du inte råd med si och så mycket i inköpspris, så borde du inte köpa alls". Vem har egentligen rätt att påstå att man inte borde köpa något om man inte har råd med en viss summa? Jag anser mig inte vara en dålig hundägare bara för att jag vid inköpet av mina hundar inte hade råd med normalt valppris.
Om du inte löser det med ett valppris på 10 000-20 000 hur gör du då om du hamnar i samma sist som jag gjorde med sista rottishanen jag hade som jag under 6 månaders tid la ner 50 000+(slutade räkna där, vill inte veta längre...) utöver det som försäkringen täckte?

/Camilla
 
Kan även tillägga att jag inte haft något emot blandrasavel OM det funnits register liknande SKKs hunddata/avelsdata för dem samt att de också hälsotestades osv. Att ha specifika raser som så är inget jag bryr mig om annars, jag bryr mig mer om typen av hund, kroppskonstruktionen och mentaliteten.
Undra om det för våra hundars skull egentligen inte hade varit bra om SKK även haft ett "öppet" register också, kanske någon liknande lösning som hästarnas olika färg på papperna beroende på vilket register dom står i?

/Camilla
 
Undra om det för våra hundars skull egentligen inte hade varit bra om SKK även haft ett "öppet" register också, kanske någon liknande lösning som hästarnas olika färg på papperna beroende på vilket register dom står i?

/Camilla

Möjligtvis med krav på att hundarna där var kastrerade. Annars skulle det bara legitimera fortsatt blandrasavel utan hänsyn till exempelvis rasers olika egenskaper eller några av de krav som SKK-anslutna uppfödare är tvungna att följa, t ex att inte överutnyttja tikar.

Blandis har någon form av register och om det verkligen fanns ett intresse för ett officiellt hälsoregister för blandraser borde väl den organisation som finns för den typen av hundar ordna det? Detsamma gäller exempelvis mentalutvärderingar. I stället verkar de mest syssla med utställningar...
 
Det finns ju lite småsaker när det gäller exteriören
Möjligtvis med krav på att hundarna där var kastrerade. Annars skulle det bara legitimera fortsatt blandrasavel utan hänsyn till exempelvis rasers olika egenskaper eller några av de krav som SKK-anslutna uppfödare är tvungna att följa, t ex att inte överutnyttja tikar.

Blandis har någon form av register och om det verkligen fanns ett intresse för ett officiellt hälsoregister för blandraser borde väl den organisation som finns för den typen av hundar ordna det? Detsamma gäller exempelvis mentalutvärderingar. I stället verkar de mest syssla med utställningar...

Vägrar SKK att läsa plåtar från blandraser? Numera kan de utvärderas mentalt genom BPH och det registreras väl precis som tävlingsresultaten i SKKs databas, förutsatt att hunden har en tävlingslicens.
 
Det finns ju lite småsaker när det gäller exteriören


Vägrar SKK att läsa plåtar från blandraser? Numera kan de utvärderas mentalt genom BPH och det registreras väl precis som tävlingsresultaten i SKKs databas, förutsatt att hunden har en tävlingslicens.
Jodå, SKK läser av blandisars röntgenplåtar oxå.
 
@Nafayette Korsningsavel inom hundar är lite som att fråga vilken halvblodshingst jag ska ha till mitt fina ridtravarsto... ;)

Nackdelen med korsningsavel är att man inte vet vad man får, som i ditt fall där du enbart hade träffat mamman, så hade valpen lika gärna kunnat bli en kopia av sin farfar. Sen finns det korsningsavel där man har en plan med vart man vill komma, samma sak som inom tex halvblodsaveln där man väljer att ta in tex fullblod, arab osv för att man vill förändra något.
Problemet med hundar är att det skiljer så betydligt mycket mer mellan raserna än inom hästraserna även om det börjar bli allt större skillnader även där mellan raserna.

De största NONO när det gäller korsningsavel inom hundar är att blanda från olika grupper, tex jakthund och sällskapshund. Då kan man bli stående med en individ som kräver lika mycket som en jakthund men duger inte till jakthund eller något annat. I ditt fall så är det inom sällskapshunds gruppen och det kan fungera bra.

Det de flesta vänder sig emot är att det inte finns någon kontroll över korsningsaveln, hur illa det än är inom den renrasiga aveln så har man ändå koll på vilka hundar som paras och var de tar vägen och man har möjlighet att påverkar. På korsningssidan så finns det en hel del "puppymills" där tikarna far illa och får fler valpar än vad som är bra för dem bara för att ägaren vill tjäna pengar.

För 5 000 kr är rätt bra betalt om man inte har behövt lägga ner arbete på att meritera hunden, ställa ut den och kanske åkt långt för att få hunden parad. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, men det är det som många av oss vill ska förbjudas.

Sen finns det absolut inga garantier för att man ska få en frisk hund bara för att det ser bra ut på pappret, jag har själv ett måndagsexemplar just nu, men där kollas det nu i stammar och syskon för att se var felet kan vara. Det kan vara så att man enbart har otur eller så har man missat något. Kolla tex inom travaveln där toppresterande hästar lämnar medelmåttor och tvärs om.
 
Vägrar SKK att läsa plåtar från blandraser? Numera kan de utvärderas mentalt genom BPH och det registreras väl precis som tävlingsresultaten i SKKs databas, förutsatt att hunden har en tävlingslicens.

Jag kan inte hitta några hälsoresultat för hundar med tävlingslicens i Hunddata, i Avelsdata verkar de inte finnas med alls.
 
Nu hittade jag hundar som ej är stambokförda i Avelsdata men där visas varken sidan för hälsa eller för tävlingar - dock kan man faktiskt se BPH-protokollen. Att SKK avläser blandrasers röntgenplåtar gör alltså inte att de hamnar i några register, oavsett om de har tävlingslicens eller inte.
 
Ja en granne här fick loss 30 papp på sina blandrasvalpar.
Jag själv har nu en renrasig schillerstövare, reggad i skk.
Hon är en omplacering, har tyvärr avlats med andra raser och de valparna är inte reggade :(
Men nu är hon för gammal för valpar. Min dotter vill ha en fralla när denna blir äldre, men ja, de har ju problem med sina struplock då.
 
Men då finns det ju möjligheter för sk seriösa blandisuppfödare att åtminstone göra lite grundläggande tester på sina hundar. Som hälsokontroller (höfter, armbågar, ev patella och ev ögon) samt en mental utvärdering och om det är arbetande raser så är det väl trevligt om de har någon tävlingsmerit också. Om de hade velat alltså. Men det är klart att det kostar ju lite pengar det här.
 
Jag, som jobbar i en centralt belägen djurbutik i en relativt stor stad, får ju se det värsta. Och nej, jag tror inte att de flesta av de "uppfödarna" har någon som helst tanke med sin avel. De tar många kullar med tätt mellanrum, de kör med helt orimliga försäljningsknep som "25% Kinesisk Nakenhund, fäller inte!" eller "Chihuahua/Shih Tzu, blir inte större än 1kg", och de säljer valp till vem som helst.
Jag får ofta in kunder såhär års som ställer frågor angående avel. Det kan röra folk som redan försökt genomföra en parning (våldtäkt) när tiken precis börjat löpa, eller som fått till en parning och inte vet hur länge tiken går dräktig, eller hur man gör vid valpning. En gång när jag starkt avrådde en kvinna från att para sin mentalt instabila blandrastik av liten fluffig modell med bl a gravt bettfel fick jag till svar: "Men jag är ju sjukskriven, jag måste få in pengar på något sätt!".

Dessutom är okunskapen stor bland valpköparna. Häromdagen pratade jag med ett par stamkunder om valpar, och de bad om att få se en bild på min Saluki-valp. Då utbrast de "Oj, den där valpen kan inte ha varit billig!". "Nja, jag gav 14.000:- för honom... Det är vad de flesta raser kostar", svarade jag. Då blev de förvånade på riktigt och undrade varför de fick betala 10.000:- för sin Schäfer/Labrador som visat sig ha allergier och höftledsfel.

Jag tror tyvärr på att det måste komma till en lag som reglerar ALL form av hundavel. Redan nu stiger ju fallen av hundvanvård något kopiöst, och att säga att det här inte är en av rötterna till problemet vore ju att blunda.
 
Så länge det finns köpare, finns det producenter.

Så länge det finns folk som vill "rädda" de söta insmugglade hundarna, istället för att gå därifrån och ringa polisen, kommer det att finnas djurplågare som stuvar ner hundar i lådor i bagageutrymmet och tar hit dem. Säljaren skiter väl i av vilken anledning hundarna säljs, de vill ha in pengar och får det. Massor av pengar, ingen skatt, moms, veterinärkostnad eller annat tjafs. Vad är det egentligen för djävla idioter (på ren svenska) som fortsätter sponsra denna hantering genom att lägga pengar i fickorna på smugglarna/djurplågarna? Inte är det djurvänner i alla fall.

Så länge det finns köpare till gårdsavlade rottweilers (Putte har en hanhund som vaktar på gården, Stina har en tik som hon fått av en grannes kompis kusin som inte kunde ha kvar den) kommer det att produceras kassa hundar med både mentala och fysiska defekter. För inte fasiken har Putte och Stina koll på ens sina egna hundar, än mindre vad de har för fel, brister och defekter. Och ut kommer 6 trevliga valpar (?) och de delar på slantarna som kommer in. Trevligt tillskott i sommarkassan, tycker bägge och kör tretton kullar till. Vips, översvämmas trakten av defekta rottweilers som haltar omkring med trasiga korsband, lösa benbitar och extra tår.

Alla som köper dessa hundar är medskyldiga till vanvården.
 
Men då finns det ju möjligheter för sk seriösa blandisuppfödare att åtminstone göra lite grundläggande tester på sina hundar. Som hälsokontroller (höfter, armbågar, ev patella och ev ögon) samt en mental utvärdering och om det är arbetande raser så är det väl trevligt om de har någon tävlingsmerit också. Om de hade velat alltså. Men det är klart att det kostar ju lite pengar det här.

Absolut! Hälsointyg kan man ju visa upp för valpköpare och lägga upp på en eventuell hemsida. Problemet är att när man frågar om röntgenresultat på blandrastikar som söker hane för parning alternativt blandrashanar som läggs upp som lämpliga avelshanar så får man i bästa fall som svar att de är friska - röntgenresultat kan man fråga sig blå efter trots att det rör sig om korsningar mellan raser som har problem med HD/ED. Det verkar inte som om folk fattar att det inte räcker med att en hund inte visar några tecken på sjukdom eller klarar en vanlig veterinärbesiktning - hunden kan ha fel på höfter eller ögon ändå.
 
Absolut! Hälsointyg kan man ju visa upp för valpköpare och lägga upp på en eventuell hemsida. Problemet är att när man frågar om röntgenresultat på blandrastikar som söker hane för parning alternativt blandrashanar som läggs upp som lämpliga avelshanar så får man i bästa fall som svar att de är friska - röntgenresultat kan man fråga sig blå efter trots att det rör sig om korsningar mellan raser som har problem med HD/ED. Det verkar inte som om folk fattar att det inte räcker med att en hund inte visar några tecken på sjukdom eller klarar en vanlig veterinärbesiktning - hunden kan ha fel på höfter eller ögon ändå.
Det här förstår inte jag. Vi vill /ville röntga vår hund trots att vi inte kommer ta valpar på henne. Vill man inte som djurägare ha lite koll så att man kan förebygga skador? Tex om man har en hund med sämre höfter så kanske man försöker minimera moment med hopp och studs.
Nu kom det tyvärr annat i vägen så vi har inte hunnit med men tanken finns där fortfarande. Jag kommer kolla med vet om det skulle ge oss ngt nu då hon pga olyckan redan är röntgad och genomkänd från topp till tå utan några som helst anmärkningar utöver benbrottet.
 
Det här förstår inte jag. Vi vill /ville röntga vår hund trots att vi inte kommer ta valpar på henne. Vill man inte som djurägare ha lite koll så att man kan förebygga skador? Tex om man har en hund med sämre höfter så kanske man försöker minimera moment med hopp och studs.
Nu kom det tyvärr annat i vägen så vi har inte hunnit med men tanken finns där fortfarande. Jag kommer kolla med vet om det skulle ge oss ngt nu då hon pga olyckan redan är röntgad och genomkänd från topp till tå utan några som helst anmärkningar utöver benbrottet.

Tyvärr går mååånga efter "syns problemen inte så finns de inte", samtidigt som de är på tok för okunniga för att se de tecken som ändå finns på att något är fel. Hur många gånger jag hört tex "Nejdå, det är inte något fel på Voffe, han är bara lite lugnare nu när han är äldre" samtidigt som man ser en hund som är jättestel, inte rör sig helt rent osv... Jag har ärligt talat tappat räkningen. Det är så fruktansvärt vanligt att jag nu för tiden ofta undviker att titta närmare på hundar om inte ägarna frågar mig vad jag tycker om deras hundar.
 
Det här förstår inte jag. Vi vill /ville röntga vår hund trots att vi inte kommer ta valpar på henne. Vill man inte som djurägare ha lite koll så att man kan förebygga skador? Tex om man har en hund med sämre höfter så kanske man försöker minimera moment med hopp och studs.
Nu kom det tyvärr annat i vägen så vi har inte hunnit med men tanken finns där fortfarande. Jag kommer kolla med vet om det skulle ge oss ngt nu då hon pga olyckan redan är röntgad och genomkänd från topp till tå utan några som helst anmärkningar utöver benbrottet.

Nej många vill inte veta. Syns inte finns inte! Detta förekommer även inom renrasavel. Träffade en som var fodervärd till en tik av en ras där HD-röntgen inte var ett krav men hon ville iaf röntga tiken då hon skulle träna och tävla agility men det fick hon inte för uppfödaren eftersom hon inte skulle kunna avla på tiken om resultatet blev dåligt :banghead:

Det borde finnas någon form av obligatorisk utbildning för alla som ska köpa en hund, typ körkort. För många som köper hund idag är så förbannat okunniga. Skulle kunskapsnivån öka något hack så skulle nog efterfrågan på dessa galna blandningar mellan otestade hundar minska drastiskt tror jag.

Även om någon röntgar/tester sin tik och hane innan de tar valpar så säger inte det så mycket utan i princip hela kullen måste testas. I en kull med 8 valpar kan 1 ha en bra höfter och 7 dåliga, det gör att den med bra höfter inte är lämplig att avla på trots sina bra höfter!
 
Det borde finnas någon form av obligatorisk utbildning för alla som ska köpa en hund, typ körkort. För många som köper hund idag är så förbannat okunniga. Skulle kunskapsnivån öka något hack så skulle nog efterfrågan på dessa galna blandningar mellan otestade hundar minska drastiskt tror jag.

Själv tror jag att det är lättare att sätta krav på uppfödarna, tex krav på att ha gått en ordentlig uppfödarutbildning (SKK har ju redan en, men inte ens renrasuppfödare måste gå den). Om uppfödarna fick mer kunskap om vad aveln väl innebär, då skulle dels många låta bli att ta valpar på sina "dåliga" hundar och dessutom skulle de ha högre krav på valpköparna eftersom de hade mer kunskap om vad de faktiskt sålde för något.

Kan tillägga att när jag pluggade på hundgymnasie så var det många i klassen som räknade sig som "hundnördar", folk som köpte renrasiga brukshundar för tävling osv. Flera av dem lekte med tanken på att någon gång föda upp hundar. När vi började med uppfödarutbildningen, ja då var det fler än en som sa "Oj, jag har sagt att jag vill föda upp hundar, men jag skulle aldrig våga nu!" just eftersom de fick så mycket information om genetik och sådant de inte visste att man kunde veta saker om.
 
Fast jag tycker att det har börjat vända. För 8-10 år sen när jag var som mest aktiv på brukshundsklubben var var och varannan hund som kom för att gå kurs en blandras, alla möjliga konstiga varianter (redan då). Detta var början på hundägarboomen som pågått under hela 2000-talet, sen har det ökat lavinartat med allt vad hund heter.

Nu var jag på klubben för nån vecka sen och hjälpte till med en klubbtävling, en enda hund var blandras. Och då var det typ pudel/annan småhund av okänd art.
Herregud, för 10 år sen var det bastarder av typen BC/rottis, labbe/schäfer/collie osv. Nu har de där, som fortfarande orkar ha hund, skaffat sig en renrasig, oftast typ dansk svensk gårdshund eller annan valfri "enkel" hund.

Så jag har hopp. Och skräder inte med att jag INTE stödjer blandrasavel.
 
Själv tror jag att det är lättare att sätta krav på uppfödarna, tex krav på att ha gått en ordentlig uppfödarutbildning (SKK har ju redan en, men inte ens renrasuppfödare måste gå den). Om uppfödarna fick mer kunskap om vad aveln väl innebär, då skulle dels många låta bli att ta valpar på sina "dåliga" hundar och dessutom skulle de ha högre krav på valpköparna eftersom de hade mer kunskap om vad de faktiskt sålde för något.

Kan tillägga att när jag pluggade på hundgymnasie så var det många i klassen som räknade sig som "hundnördar", folk som köpte renrasiga brukshundar för tävling osv. Flera av dem lekte med tanken på att någon gång föda upp hundar. När vi började med uppfödarutbildningen, ja då var det fler än en som sa "Oj, jag har sagt att jag vill föda upp hundar, men jag skulle aldrig våga nu!" just eftersom de fick så mycket information om genetik och sådant de inte visste att man kunde veta saker om.

Det skulle säkert också vara bra. Jag har inte så bra koll på det perspektivet men jag har träffar massor med människor (både hundägare och icke hundägare) med enormt dåliga kunskaper om allt från genetik till hunduppfostran. Köper dessa hund så blir det med stor sannolikhet en "billig" blandras. En del skryter om att deras blandrashundar minsann var så billiga/gratis och ifrågasätter mig som betalat mer än 10 000 för en renrasig och därmed sjukare hund :crazy: Jag vet inte hur all denna felaktiga "kunskap" sprids men den behöver motarbetas.

Har sett ett par av dessa idiotköp under senare tid och lär säkert få höra om och se fler.
 
Jag läser och jag funderar. Jag uppskattar diskussionen och jag tycker att det är bra att vi hjälps åt att fylla nätet med trådar likt denna. Men om vi bortser från forum, vad skulle man kunna göra mer för att motarbeta den "falska kunskapen" som man alltid stöter på. Finns det lättillgänglig bra information för de som åtminstone googlar ordet blandras? Ja menar bra sidor där någon sakligt förklarar varför "snobbar som vi" ( vilket jag tyvärr tror man ofta klassas som när man provar tala om hur dumt det är att stödja oseriös avel bara för att tag på billiga hundar) hävdar så envist att man inte ska köpa billiga valpar från tveksamma hemförhållanden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 895
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 736
Senast: Takire
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 987
Senast: Dentaku
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 277
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp