Jag blir vansinig!!!

sona

Trådstartare
Kom hem från jobbet vid 13.00. Åkte direkt bort till betet för att se om det blivit någon bäbis. Utanför staketet står mitt fullblodssto på 3 ben. Staketet var nedrivet.

har en tjej som har sitt vbl inackorderad och har bett henne flytta sin häst för 1 månad sen. Anledning är främst att hennes häst är elak mot dom andra. Hon betalar inte för sig och ibland är hon inte här på 1 vecka.
Har försökt ställa hennes häst på betet brevid men tog ca 3 sek. innan hästen var inne hos mina igen...

Det är ju inte precis första gången som hon kör ut nån av unghästarna.

jag förstår inte riktigt varför hon inte flyttar? Här omkring finns massor av bete/stallplatser. Jag har varit på henne ett par gånger nu att jag vill ha bort henne snarast. (dock på ett ganska snällt sätt då jag inte tycker om att skälla på folk)

Vad ska jag ta mig till????
har ni haft inackorderingar som ni försökt bli av med?

Sv: Jag blir vansinig!!!

säg till henne att hennes häst skadar de övriga hästarna och blir därför en fara för deras hälsa.. det är jättesvårt sånt där,, jag har också försökt få inackorderingar att flytta men de är inte de lättaste.. men försök att prata me henne iaf för så där kan de ju inte fortsätta.. :crazy:

Jo verkligen!
har sagt till henne att hästen kommer få stå inne snart om den inte flyttas. Men hon påstår att jag inte kan göra så.
Tycker givetvis synd om hästen, men vill ju inte ha några ben avsparkade på mina hästar..

Ta ett snack till där du är ställer krav på senast flytt och att hon blir skadeståndsskyldig för skador och neddrivna staket !!
Såna människor förstår tyvärr bara starka ord :crazy:

Skriftlig uppsägning med sista datum.

Berätta också att du kommer att kräva henne på veterinärvårdskostnad om inte hennes häst flyttar från de andra i hagen.

Kan inte hästen gå själv i hage bredvid, får hon flytta den.

Är det inte så också att hästen tillfaller stallägaren efter en viss tid om den inte hämtas och hyran inte betalas??

Jo verkligen!
har sagt till henne att hästen kommer få stå inne snart om den inte flyttas. Men hon påstår att jag inte kan göra så.
Tycker givetvis synd om hästen, men vill ju inte ha några ben avsparkade på mina hästar..

Joho, det kan du visst göra. Det finns inte någon lag som kräver daglig utevistelse i hage.
(Tyvärr skulle jag vilja säga i de flesta lägen) I detta kanske en fördel för då kanske ägaren fattar läget lite bättre.

mvh Eva

OM det finns inskrivet i kontraktet. Inte annars.

Precis, har man inte detta i kontraktet så blir det ju svårt. Men en skriftlig uppsägning i handen till att börja med som hon SKA skriva under med tydliga villkor. Sedan kan du kontakta hyresnämden, skulle tro att det kan vara till hjälp sen du gett henne skriftlig uppsäg. Ge henne även en skriftlig räkning på utebliven stallhyra, gärna underskrift på den åxå. Glöm för all del inte att ha ett vittne till allt det här, är alltid skönt att ha torrt på fötterna när det gäller sådana här personer.

Önskar dig lycka till, Kicki :)

Joho, det kan du visst göra. Det finns inte någon lag som kräver daglig utevistelse i hage.
(Tyvärr skulle jag vilja säga i de flesta lägen) I detta kanske en fördel för då kanske ägaren fattar läget lite bättre.

mvh Eva

Jag har vägrat att ta ut en häst som jag hade inhyrd här för ett bra tag sedan och detta trots att vi hade avtalat om utsläpp. Hon vinterskodde aldrig hästen (gick i samma skor i nästan 5 mån) :( Det var farligt både för mig och hästen att fara fram blankskodd. Trots massor av påstötningar hände inte ett barr!! Så tillslut sa jag bara att hästen får stå inne tills det att du har vinterskott. Häststackarn stod inne över en vecka innan hon fick tummen ur.....

Måste säga att jag blev ju inte direkt ledsen när hon flyttade ett halvår senare, Kicki :)

Vad ska jag ta mig till????
har ni haft inackorderingar som ni försökt bli av med?

mjoo, nästan. Vi kom överens om flytt vid visst datum. Tre dagar innan kommer mail om att det flyttas fram "någon månad"... ingen diskussion om det FUNGERAR för mig/oss att det flyttas fram.... det togs bara för givet. :crazy:
Nå; när jag sa att "om hästen inte är borta senast den xxxxx så kommer jag ställa den i egen hage utan mat" (personen hade inte betalat som överenskommet); DÅ blev flytten av. Efter en harang om att "du tycker inte om min häst!" :smirk:

(jag hade självklart aldrig ställt hästen utan mat, men när inget vanligt prat hjälper så återstår bara hotelser, tyvärr).

mvh Eva

Jo precis, tyväär i flesta fallen :( Dessvärre är det ju synd om hästen det är ju egentligen inte dens fel. Men vill heller inte ha mina egna hästar skadade så det får nog bli box för den nu.

. Efter en harang om att "du tycker inte om min häst!" :smirk:

åhh det där känner jag igen.
Och nej jag tycker inte om hästen. Den är ouppfostrad och ganska så lömsk. jag tycker helt enkelt inte om hästar som vänder rumpan till när man ska byta täcke i boxen eller knör upp mig i boxvägen.

Jag vet att det finns stora ? kring detta med att avhysa en hyresgäst.

Jag har hört att det tex. fins hyresgäster som helt enkelt inte flyttar och som stått kvar i år...
De lutar sig mot ngn lag som ATG gärna hjälper travhästägare med att informera om.

Vad du Kan göra är att förbjuda henne att ha hästen i sommarhagen, hon får ha den i stallet och i vinterhagar.

Det hela hänger på vilken typ av avtal som man har och hur länge men har haft avtalet.
Har man ett avtal som säger att man hyr en viss box så kommer den som hyr att få besittningsrätt efter (tror) nio månader. Är samma hyreslagstiftning som gäller för att t ex hyra en plats i ett lager. Besittningsrätt innebär att man inte kan säga upp hyresgästen om denna inte grovt missköter sig. Då blir det en vräkning med alla de juridiska turer som gäller då.
Har man istället ett avtal som säger att man betalt för att få ha sin häst i stallet men det inte finns en speciell box utpekad. Då är det lättare att säga upp avtalet, de regler för uppsägning som man avtala om kommer då att gälla för det handlar inte om hyreslagstiftningen i det här fallet. Däremot så kommer stallägaren att få ansvar för hästens välbefinnande enligt djurskyddslagstiftningen för det här avtalet kommer att juridiskt tolkas som om stallägaren tar emot hästen och ska ge viss vård. Därmed kommer även ansvaret för hästen att även läggas delvis på stallägaren.
Är lite svårt att förklara så här kort men LRF:s jurister är väldigt duktiga på just det juridiska när det gäller detta. Även det att en häst kan tillfalla stallägaren om inte avgifterna betalas. För det kan den även om det inte finns inskrivet i avtalet men det är lång och seg juridiskprocess innan den är klar. Brukar röra sig om år! SÅ det brukar inte bli aktuellt i andra fall än där hästen blivit dumpad och ägaren antigen gått i konkurs eller "försvunnit".

Nå; när jag sa att "om hästen inte är borta senast den xxxxx så kommer jag ställa den i egen hage utan mat" (personen hade inte betalat som överenskommet); DÅ blev flytten av.

Det är ingen idé att hota med sådana saker. Du, som stallägare, är skyldig att ge hästen mat och vatten - oavsett om ägaren betalt eller ej.
Däremot är du inte skyldig att hantera den.
Du får heller inte sätta lås på box e.dyl.

Det effektivaste brukar vara att vägra att släppa ut hästen och säga att det inte finns några hagar till den.
Du kan hota med att bara fodra och vattna den 2 ggr per dag med minimigiva - men du kan inte dra in fodret helt.

Och det är alltid trist när hästen ska komma i kläm...:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på... 9 10 11
Svar
217
· Visningar
14 202
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är... 2
Svar
24
· Visningar
3 138
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka