Jag blir vansinig!!!

Sv: Jag blir vansinig!!!

Bara delsvis sanning! Beror helt på vilken typ av avtal som man har om uppstallningen.
Har man bara hyrt ut en viss box, det som går under hyreslagstiftningen, så har man som stallägare ingen som helst skyldighet att ta hand om hästen. Men det är i det fallet som hyresgästen kan få besittningsrätt på just den boxen.

Jag har skrivit in i mitt kontrakt i vilka fall jag har rätt till uppsägning med omedelbar verkan, t ex vid utebliven hyra på angiven dag eller om man bryter mot de stallregler som finns specificerade i bilaga.
I annat fall är det en månads uppsägning som gäller.

Vidare har jag skrivit in att för varje dag som passerar efter det datum då hästen skulle varit utflyttad debiteras 100 kr/dag UTÖVER hel månadshyra för varje påbörjad månad. Visst kan de strunta i att betala detta men om jag vill dra det den rättsliga vägen så är det viktigt att just ha inskrivet villkoren i kontraktet. Då kräver man helt enkelt motsvarande summa och det finns inga tveksamheter för vad som gäller.

Jag rådfrågade en jurist när kontraktet skrevs så jag hoppas att han har rätt för sig men detta ska tydligen vara rättsligt hållbart.
Tack och lov har jag ännu inte drabbats av de problem du har, hoppas att du kommer tillrätta med det innan det blir fler skador på dina hästar eller på staket o annat.

Hej!
Det är väl bara att prata allvar med henne/honom och om inte det funkar så får du väl låta henne stå inne.
Hyresavtal kontraktet borde du ändra om det inte redan står något liknande det här:
Om hyrestagaren (eller vad det nu heter) bryter mot kontraktet så har hyrestagaren 2 månader (det är vanligast) på sig att flytta.
Någonting sådant stog på det kontrakt jag skrev på för att ha min häst i ett inackorderingsstall....

Hoppas det går bra;)

haha, vilken galning. vad är det för anklagelse? du har väl ingen skyldighet att tycka om hennes häst?

Nej, definitivt inte. Och mitt svar blev "jag har inga som helst problem med din häst, det är dig jag har problem med!" För hästen ifråga var det inga fel på i mitt fall...

Det är ingen idé att hota med sådana saker. Du, som stallägare, är skyldig att ge hästen mat och vatten - oavsett om ägaren betalt eller ej.
Nåja, idé och idé.... det fungerade ju i alla fall.

Jag vet mycket väl att jag inte kan sluta ge djuret mat. Och det skulle jag heller aldrig göra. Men hota - det kan jag. ;)

Jag rådfrågade en jurist när kontraktet skrevs så jag hoppas att han har rätt för sig men detta ska tydligen vara rättsligt hållbart.

Tyvärr är det inte det :crazy: .

Jag har följt (följer ;) ) världens såpa i ett stall där jag känner många andra hyresgäster. Där finns en som...ja, ska flytta. Det är ett kontrakt som skrivits tillsammans med jurist, men dessvärre går det inte att använda sig av.

Man kan/får inte bara sätta en häst i en hage mm.

I vilket fall som, denna såpa slutade med att det enda sättet att få ut hästägaren från stallet, var att få namnutskrifter från alla berörda i stallet samt stallägaren, till varför flytt skall ske (bla. om inte stallregler följs, exakt vilka punkter). Detta ges till skattemyndigheten, som kommer ut och hjälper till att få hästen flyttad.
Detta i samrådan med advokat, som själv haft samma problem, och stod lika handfallna i frågan som stallägaren i det stallet jag pratar om.

Kortfattad historia....

Med andra ord; Kontrakt löser inte alla problem.

Vill inte skriva ut för mycket, men finns på PM om någon vill veta mer om hur man får ut jobbiga hyrestagare som inte vill flytta ;) :crazy:

Om hon slarvar med stallhyran kan du väl lämna det vidare till kronofogden. Kanske inte bidrar till att hon flyttar dock... :(

Och angående att ha kontrakt där hästen tillfaller stallägaren - det är mycket bra. Har själv min häst uppstallat i ett stall där sådana regler gäller och det är aldrig nått krångel med hyrorna. ;) Vill de inte ha hästen då får de väl sälja den, eller i alla fall hota med det... :devil: Då blir det livat i stugan kan jag tro...

Misstänker att du menar KFM som sköter avhysningar...
Näpp.

Detta stallet drivs som företag, så jag vet inte om det är någon skillnad....? Är egentligen inte alls insatt i sånt här (tyvärr), bara i detta fallet.

Jag är själv involverad i det hela, och har varit med i allt skrivande, och iaf detta fallet har skattemyndigheten hand om.

Precis, har man inte detta i kontraktet så blir det ju svårt. Men en skriftlig uppsägning i handen till att börja med som hon SKA skriva under med tydliga villkor. Sedan kan du kontakta hyresnämden, skulle tro att det kan vara till hjälp sen du gett henne skriftlig uppsäg. Ge henne även en skriftlig räkning på utebliven stallhyra, gärna underskrift på den åxå. Glöm för all del inte att ha ett vittne till allt det här, är alltid skönt att ha torrt på fötterna när det gäller sådana här personer.

Önskar dig lycka till, Kicki :)
Är inte så insatt i detta men du verkar veta gången så nu undrar jag om du vet hur det fungerar med att blanda in KFM i liknande fall. En bekant till mig hade tre hästar i sitt stall inhyrda av samma ägare och dessa hade varken betalt hyran eller visat sig i stallet på över tre månader. Mannen hade t.o.m. varit hotfull mot henne när hon tog upp ämnet betalning vid senaste mötet. Hon hade dumt nog inget kontrakt skrivet och då står man ju där med skägget i brevlådan antar jag men om hon haft det, skulle hon då via KFM kunnat bli av med hästarna och fått sina pengar? Man måste ju som stallägare ha några rättigheter och inte bara skyldigheter.

Det är ingen idé att hota med sådana saker. Du, som stallägare, är skyldig att ge hästen mat och vatten - oavsett om ägaren betalt eller ej.

Jag är inte alls säker på att det är så.

Vi har haft en vanvårdsfall i närheten där stallägaren helt enkelt inte fodrade sin inackordering. Det slutade med att inackorderingen blev omhändertagen och körd till djursjukhus (av oss tillsammans med länsveternär) och där gick den inte att rädda. Stallägaren var HELT UTAN ansvar i de instanser som detta maldes. Det är enbart hästägarens ansvar.

Självklart så kan en normal människa (ställägare) inte låta ett djdur svälta till döds bara för att hästägaren är en idiot.

Tror det har med att göra nivån på service/ickeservice man har i sitt avtal. Men det har ju varit uppe ett par fall där tingsrätt (var det väl?) fastställt att stallägare haft omvårdnadsansvar för inackorderingar som inte skötts. Segt.

Är inte så insatt i detta men du verkar veta gången så nu undrar jag om du vet hur det fungerar med att blanda in KFM i liknande fall. En bekant till mig hade tre hästar i sitt stall inhyrda av samma ägare och dessa hade varken betalt hyran eller visat sig i stallet på över tre månader. Mannen hade t.o.m. varit hotfull mot henne när hon tog upp ämnet betalning vid senaste mötet. Hon hade dumt nog inget kontrakt skrivet och då står man ju där med skägget i brevlådan antar jag men om hon haft det, skulle hon då via KFM kunnat bli av med hästarna och fått sina pengar? Man måste ju som stallägare ha några rättigheter och inte bara skyldigheter.

Vet faktiskt inte om det går om man inte har ett kontrakt.....men det går ju att prova. Om man nu inte har ett kontrakt så står ju ord mot ord så därför tycker jag att hon ska ta en ny konfrontation och göra det med 2 vittnen som är oberoende av varandra. Hon bör skriva ned allt som hon vill ha fram i uppsägningen , utebl. stallhyror ersätt. för skötsel av hästar o.s.v. Bäst är ju om hon kan få en underskrift på att han mottagit informationen om uppsäg. och ersätt. Går inte det skicka rekomenderat. :)

Fungerar inte det så tillvida att han anar "ugglor i mossen" och inte löser ut det så får hon dra samma nytta som han gör av att inte ha ett kontrakt. Hon säger upp ev. uttag, fodringar, tillhandahållande av foder och spån. Detta får hon då göra muntligt inför vittnen, gärna mer än 2. Sedan är det bara att luta sig tillbaks, sköts då inte hästarna och fodras så är det ju bara att göra en anmälan om vanvård. Hon har ju vittnen på att ovanst. tjänster inte utförs längre. Kan ju vara svårt att få in utebl. stallhyror men det går ju att en räkning i ett rekomenderat brev ännu en gång. Det trista är att hästarna kommer i kläm men det gör dom ju nu åxå fast mer utdraget.

I det fall som mannnen var hotfull fanns det vittnen till det? Isf. kan hon ju göra en anmälan (kan man ju göra ändå). Det är aldrig fel att ha det i bakfickan, där man kan påvisa att det är problem med vederbörande.

Hoppas att det går bra och att hon skriver kontrakt i fortsättningen. ;) OCH kom ihåg att säga att hon skriver in rätten till kvarstad. Känner man sig väldigt osäker om hurvida kontrakten kommer att hålla så kan man skriva kontrakt som är på begränsad hyrestid. Då förnyar man kontraktet eftersom det går ut, om man vill förstås. ;)

Kicki :)

Vet faktiskt inte om det går om man inte har ett kontrakt.....men det går ju att prova. Om man nu inte har ett kontrakt så står ju ord mot ord så därför tycker jag att hon ska ta en ny konfrontation och göra det med 2 vittnen som är oberoende av varandra. Hon bör skriva ned allt som hon vill ha fram i uppsägningen , utebl. stallhyror ersätt. för skötsel av hästar o.s.v. Bäst är ju om hon kan få en underskrift på att han mottagit informationen om uppsäg. och ersätt. Går inte det skicka rekomenderat. :)

Fungerar inte det så tillvida att han anar "ugglor i mossen" och inte löser ut det så får hon dra samma nytta som han gör av att inte ha ett kontrakt. Hon säger upp ev. uttag, fodringar, tillhandahållande av foder och spån. Detta får hon då göra muntligt inför vittnen, gärna mer än 2. Sedan är det bara att luta sig tillbaks, sköts då inte hästarna och fodras så är det ju bara att göra en anmälan om vanvård. Hon har ju vittnen på att ovanst. tjänster inte utförs längre. Kan ju vara svårt att få in utebl. stallhyror men det går ju att en räkning i ett rekomenderat brev ännu en gång. Det trista är att hästarna kommer i kläm men det gör dom ju nu åxå fast mer utdraget.

I det fall som mannnen var hotfull fanns det vittnen till det? Isf. kan hon ju göra en anmälan (kan man ju göra ändå). Det är aldrig fel att ha det i bakfickan, där man kan påvisa att det är problem med vederbörande.

Hoppas att det går bra och att hon skriver kontrakt i fortsättningen. ;) OCH kom ihåg att säga att hon skriver in rätten till kvarstad. Känner man sig väldigt osäker om hurvida kontrakten kommer att hålla så kan man skriva kontrakt som är på begränsad hyrestid. Då förnyar man kontraktet eftersom det går ut, om man vill förstås. ;)

Tack. Det finns ju alltså lite alternativa vägar att tillgå även som vanlig människa. Just detta fall har löst sig, var mest intresserad i förebyggande syfte, men det blev väldigt stökigt och mannen var mycket obehaglig mot henne, alla pengar fick hon inte loss men hon va nöjd med det hon fick bara hon blev av med dem. Tror inte hon kommer missa att skriva kontrakt nästa gång om det blir en sån!;)

Tack. Det finns ju alltså lite alternativa vägar att tillgå även som vanlig människa. Just detta fall har löst sig, var mest intresserad i förebyggande syfte, men det blev väldigt stökigt och mannen var mycket obehaglig mot henne, alla pengar fick hon inte loss men hon va nöjd med det hon fick bara hon blev av med dem. Tror inte hon kommer missa att skriva kontrakt nästa gång om det blir en sån!;)

Roligt att det löst sig. :) Det blir ju ofta så i sådana här lägen att pengar får mindre betydelse, bara man får bort människorna.

Nej, av skadan blir man vis heter det ju. ;) Men det är tråkigt när det blir så här.

Du har rätt, som ägare av stallet/hagarna (som uthyrare) att skicka iväg vem du vill. Tom även om du enl. kontrakt inte får göra så. Efter som att du är markägaren.

Kontakta polis om hon inte flyttar frivilligt när du ber henne.

min mamma hade en tjej som lämnade sitt vbl sto hos oss med en fodersäck och hörde sen inte av sig. mamma skickade henne då räkningar som sedan gick vidare till kronofogden, vilket slutade med exekutiv auktion på hästen. dock köpte mamma hästen för en viss summa men fick sen tillbaka det tjejen va skyldig, då hästen en gång i tiden sålts från oss till tjejen....

Jo verkligen!
har sagt till henne att hästen kommer få stå inne snart om den inte flyttas. Men hon påstår att jag inte kan göra så.
Tycker givetvis synd om hästen, men vill ju inte ha några ben avsparkade på mina hästar..

Det är klart att du kan göra så.
Ställ in hästen o låt den stå i en box tills hon fattar.
Du kan ju uppenbarligen inte ha den i en egen hage då den rymmer och finns ingen lag som tvingar dig att ha hennes häst med dina.

Är nu lite nyfiken på att höra av sona hur det går fortsättningsvis, har det blivit någon ljusning?

Skriv ett kontrakt nu, går hon inte med på det måste hon flytta och annars så kan man skriva i kontraktet hur lång tids uppsägning vardera parter har. Sen är det bara att kicka ut henne. Vi har kontrakt, det är det absolut bästa!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på... 9 10 11
Svar
217
· Visningar
14 202
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är... 2
Svar
24
· Visningar
3 138
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka