Jag får inte upp hullet...........

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bruksnordis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 657
B

bruksnordis

Jag har en 2-årig shettishingst som jag har lånat som sällskap till min shettis.
Det började med att han snabbt tappade hull & då tog vi ut vet. som skrev ut avmaskningsmedel. När detta var gjort så vällde det ut blodmask :eek:
Nu har det gått 6 veckor men jag får inte upp hullet på honom :confused:
De har fri tillgång på analyserat hö & det som fattades var det smältbara råproteinet, som jag kompletterar upp med luzern hackad strå & mineraler så klart. Han får ca: 10 lit om dagen.
Min egen shettis är jättefin i hull & hårrem, men lånisen är så himla tunn.
De leker & far runt i hagen hela dagarna & för övrigt är han pigg & glad.
Han tuggar som han skall & tänderna ser bra ut.
Bajset är fast & fint.

Har ni några tips på vad mer jag kan göra ?

Sv: Jag får inte upp hullet...........

Min isis (unghäst) var svår att få upp i hullet denna höst/vinter. Tror att allt regnande har gjort sitt! Jag fick tipset att ge rapsolja (max 1dl per 100kg häst) och lucern. Det gjorde susen på bara ett par veckor. Han fick till en början ett halvt kilo lucernhack och 2dl olja, men jag fick öka upp till ett drygt kilo lucernhack och 2,5 dl olja och då blev han rund och fin igen. Nu står han på 1kg lucernhack och 1dl olja (har sakterliga trappat ner oljan) och där får han vara kvar ett tag till för att behålla hullet.

Så mitt tips är rapsolja och lucern!

//julia

Öka lucernen. Jag har två tvååriga shettisar här hemma de får minst 2 kg lucern om dagen + samt lite kraftfoder. Fri tillgång på hösilage. De börjar bli rundare nu. Har fått detta sedan den 16:e.

Kan man överdosera proteinet ?

Hur vet man hur mycket man vågar ge ?
:confused:

Skall ta & prova med oljan. Vore ju väldigt bra om han svarade på det !:)

Står på min påse att man bör ge mellan 1-3 kg om dagen. Det är beroende på hull, storlek osv. Jag gav mina tre i början, har minskat nu. Har inte hänt något. Tror det är ganska harmlöst om hästen nu är så tunn :)

ahaa rapsolja.. smaaart lite billigare än den oljan jag tänkte köpa.. men funkar den verkligen? finns den där man köper foder eller skall man bara gå till en livsmedelsbutik? jag gav luzern (hackat strå) förut.. men min pålle tyckte inte det var gott :P så det var bara o skippa, fast jag ändå hade i oljan hon tyckte om :S

ahaa rapsolja.. smaaart lite billigare än den oljan jag tänkte köpa.. men funkar den verkligen? finns den där man köper foder eller skall man bara gå till en livsmedelsbutik? jag gav luzern (hackat strå) förut.. men min pålle tyckte inte det var gott :P så det var bara o skippa, fast jag ändå hade i oljan hon tyckte om :S

har du provat med lusernpellets? Mina får melassfria lusernpellets. De äter det gärna. Köp rapsoljan där den är billigast. Hos oss är det X-tra (kanske felskrivet) på konsum.

För mycket av det goda är ju inte bra det heller. Shettisar kan ju vara rätt känsliga.

Till TS: Har du kollat tänderna på hästen?

För mycket av det goda är ju inte bra det heller. Shettisar kan ju vara rätt känsliga.

Till TS: Har du kollat tänderna på hästen?

Jag förstår inte vad du menar. Var detta svaret till mig? Jag svarade bara på en fråga. Den handlade om en shettis som behövde mer protein och var tunn.

På vilket sätt är shettisar känsliga, för vad? Jag har aldrig haft ngn så jag vet inte.

Du sa att man kunde ge en hel del lucernpellets då den innehöll snällt protein.

Enligt mig ska man vara rätt försiktig med vad och hur mkt man fodrar shettisar med då dom ofta löper större risk att få fång än andra hästar.

Du sa att man kunde ge en hel del lucernpellets då den innehöll snällt protein.

Enligt mig ska man vara rätt försiktig med vad och hur mkt man fodrar shettisar med då dom ofta löper större risk att få fång än andra hästar.

OK då förstår jag vad du menar.
Men jag håller inte med dig om att det skulle vara olämpligt att ge lusern till en häst som behöver mer protein än vad som finns i grovfodret. Lusern är ett grovfoder som innehåller lättsmälta fibrer vilket gör att de nyttiga tarmbakterierna mår bra. Jag ger det till min fånghäst.
Däremot ska man vara mkt försiktig med att ge den spannmål om man är rädd för fång.

Jag menade inte att det var olämpligt att ge det. Men man ska nog passa sig så att man inte ger för mycket bara.

Ja, vet. kollade tänderna i samband med avmaskningen, & de var bra.

Jag har tagit hand om ett flertalet varnvårdade hästar o bla en shettis hingst som jag haft sedan han var ett nu är han åtta. Han får någon form av "vinterdeprition" och går idå ner enormt mycket i vickt även att han äter som varnligt för det mesta, när jag märker på honom att han är på väg ner ger jag honom Vete Grodds olja, (NPK:S), den kostar lite men det är det värt! Den rensar ut dåliga slagg produkter i kroppen o ger lite extra ork tillbaka o det hjälper honom väldigt mycke. Sedan jag börgade med detta så har han inte gått ner lika djupt i depritionerna som innan då kunde vi ha vet ute nästan varje dag o vissa nätter satt vi i princip o vakade över honom med vewt per telefon o trodde flertalet gånger att han skulle ge upp, men nu har det varit hyfstat i tre år i alla fall. innan han kom till oss så fick han 6kg kraftfoder o 2 kg hö!!!.............

Min isis (unghäst) var svår att få upp i hullet denna höst/vinter. Tror att allt regnande har gjort sitt! Jag fick tipset att ge rapsolja (max 1dl per 100kg häst) och lucern. Det gjorde susen på bara ett par veckor. Han fick till en början ett halvt kilo lucernhack och 2dl olja, men jag fick öka upp till ett drygt kilo lucernhack och 2,5 dl olja och då blev han rund och fin igen. Nu står han på 1kg lucernhack och 1dl olja (har sakterliga trappat ner oljan) och där får han vara kvar ett tag till för att behålla hullet.

Så mitt tips är rapsolja och lucern!

//julia

Finns det olika rapsoljor eller kan man köpa vilken som helst från butiken?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har... 2
Svar
24
· Visningar
4 636
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter... 2
Svar
20
· Visningar
2 982
Senast: Lydia
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 603
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag har en stor C-ponny, modell grövre, 24 år gammal men pigg och fräsch. Nu har hon fått fång för första gången i sitt liv, och står i...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna