Jag fattar inte vad det betyder!!??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Annikan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 222
A

Annikan

Försökte räkna ut foderstat på hippoampus, räknade bara med mitt grovfoder (ensilage) och då svarar det såhär...... jag förstår inte vad jag ska göra för att få det bättre... Kan någon förklara på ett enkelt o begripligt sätt?? Vore tacksamt :)

Sen har jag inte värden på Ca, P och MG på fodret - bör jag kanske skicka in eget prov o få de värena också??

Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

Sv: Jag fattar inte vad det betyder!!??

Det första ang energin talar om att din häst får mycket mer energi än vad normalhästen av den typen, åldern och vikten under de förutsättningar som beskrivis ( t ex icke digivande, uppstallad del av dygn etc). Om hästen verkligen BEHÖVER så mkt MJ (dvs är i normalt hull), så bör du se till att balansen mellan protein och MJ är korrekt.

Andra stycket talar om att du har onödigt mycket protein, det kan du strunta i om du bara har hösilage, proteinöverskott från grovfoder är ingen fara (förutom för det fåtal hästar som inte klarar av det. Samt att FÖR hög kvot KAN bli negativ för växande unghästar om de samtidigt fodras med kraftigt med energi)

jag tycker ju iof att min häst har överenergi nu.. o han är inte maer precis fast han är fullblod.... men va sjutton gör man åt sånt då...? Grovfodret ser ju ut som det gör menar jag.... går det uppväga på något sätt......?

Du får ge lite mindre av det, då får du ju mindre energi och mindre protein, precis som råden du fick angett att du har för mycket av. :)

jag tycker ju iof att min häst har överenergi nu.. o han är inte maer precis fast han är fullblod.... men va sjutton gör man åt sånt då...? Grovfodret ser ju ut som det gör menar jag.... går det uppväga på något sätt......?

Du kan inte påverka 'pigghetsenergi' med 'kalorienergi' från grovfoder.

Om din häst idag äter så mkt MJ som det du lagt in i programmet, och är i lagom hull, då behöver han så mycket energi. Har du en hög kvot i hösilaget så har du och du behöver inte göra något åt den om du inte vill. Vill du sänka den så finns det sätt att göra det, men frågan är om du behöver det?

Om hästen nu får en helt grovfoderbaserad foderstat (= Inget kraftfoder) och på den håller sig i fint hull och fin muskling så fortsätt med det =)

Lite frågor så är det lättare att svara:

Hur mycket MJ får du totalt när du räknar på hippocampus?
Hur mycket protein får du totalt?
Vad äter hästen idag? (Äter den det du räknat på eller annat?)
Har hästen tidigare ätit så mkt MJ som du lägger in?
Är han i bra hull och bra musklad?

Lite frågor så är det lättare att svara:

Hur mycket MJ får du totalt när du räknar på hippocampus?
Hur mycket protein får du totalt?
Vad äter hästen idag? (Äter den det du räknat på eller annat?)
Har hästen tidigare ätit så mkt MJ som du lägger in?
Är han i bra hull och bra musklad?[/QUOTE]

MJ: 54,4 Balans 28,1
Protein: 336 Balans 31,8

Han äter i dagsläget mest gräset i hagen + ett färdigkraftfoder somm jag har tänkt fasa ut eller lägga över på råvaror.

Har inte räknat foderstat tidigare så jag vet inte vad det varit för värden tidigare.

Han har mer hull än någonsin förut o ser bra ut... musklerna börjar runda sig efter att sett väldigt "fölig" ut länge..

Jag är mest orolig för att han ska få ännu mer energi när vi nu ska börja fodra dem med ensilage då betet börjar tunnas ut... o jag vill inte ge honom för lite grovfoder... han behöver ju tugga mkt (kanske kan köpa lite halm iof!) Fri tillgång är ju mitt ideal :) men han äter kanske en 6 kilo ts under vintrarna iaf

Hmm.. det där är en kvot på 6.1, den är helt idealisk.

Men, jag är lite förvirrad nu, är det där ALLT du räknat på i HC? Eller är det där bara höet och du sen lagt på kraftfoder med?

För 55 MJ är INGENTING för ett fullblod, och absolut inte högt.

Sen återigen - för mycket MJ från grovfoder ger en FET häst. INTE en piggare häst. Det är skillnad på pigghetsenergi och kalorienergi.

Sålänge det inte är kraftfoder inblandat, så kan du INTE påverka hästens pigghetsenergi med MJ (=energi) från fodret.

Jämför med dig själv, inte blir du piggare av 10 kalorier från en banan än 10kalorier från ett knäckebröd inte? Och MJ = kalorier = energi =)

Jag räknade enbart på grovfodret nu... sen tänkte jag lägga på ett mineralfoder för att få in mer selen o kalcium o så... men på HC la jag bara in ensilaget med värdet:

TS 68
MJ 6,8
Smrp 42

För jag tänkte jag skulle kika om det kanske inte behövs ge extra kraftfoder på det..... men det låter ju som att kvoten ska vara bra för att fodra med mestadels grovfoder då iaf.... verkar ju bra :)

Jag räknade enbart på grovfodret nu... sen tänkte jag lägga på ett mineralfoder för att få in mer selen o kalcium o så... men på HC la jag bara in ensilaget med värdet:

TS 68
MJ 6,8
Smrp 42

För jag tänkte jag skulle kika om det kanske inte behövs ge extra kraftfoder på det..... men det låter ju som att kvoten ska vara bra för att fodra med mestadels grovfoder då iaf.... verkar ju bra :)

HUr gammal är hästen? För en vuxen häst är det en utmärkt kvot, för att föl eller en unghäst behöver den ökas lite.

Men jag tror du måste lagt in fel på något vis? För den ska INTE 'skrika' om att det är för mycket energi på ett fullblod med 55 MJ.

Är det månne ett föl/unghäst du lagt in, och lagt in vikten fel? Räknar du på föl och unghästar ska du lägga in förväntad vuxenvikt, inte aktuell vikt?

ja, han är ju 4... o inte helt färdigvuxen än på ett år då förståss.....

Jag får kika närmare på detta helt enkelt....

Höjde jag hans vikt med 100 kg och la in honom som "svårfödd" så blev värdena ok faktiskt! Får väl se hur hullet håller i sig i längden då bara! Tack för all hjälp

Nu blir jag nyfiken, alla hästar jag gjort foderstater till tycker Hippocampus är för mycket energi. Vilket är lite märkligt för de ser inte övergödda ut.

Mitt fullblod brukar jag lägga på i runda slängar 95 Mj och en kvot över 7. Så jag ville bara inflika att jag tycker HC är lite snålt.

Vad har ni andra för erfarenheter?

Hippocampus kan dock vara lite snåla med sina värden. Jag får sätta både svårfödd, ute dygnet runt och lägga in rätt mycket motion, trots bara promenadridning för att ens komma i närheten av vad hon i verkligheten behöver. Förutom nu när hon är digivande DÅ tar de i så det står härliga till. Klarar sig utmärkt på betydligt lägre värden.

Men 55 MJ på ett 500kg fullblod (antagen "normalvikt") låter i minsta laget, ja. Men troligtvis "enl tabell", åtminstone de jag har. :)

Höjde jag hans vikt med 100 kg och la in honom som "svårfödd" så blev värdena ok faktiskt! Får väl se hur hullet håller i sig i längden då bara! Tack för all hjälp

Fullblod klassas generellt sett som svårfödda. Och många fullblod behöver betydligt MER än vad foderstatsprogrammen säger!

Vad la du in för vikt första gången? Är lite nyfiken... Många uppskattar sin häst vikt alldeles för lågt.

Jag reagerar också på att programmet skulle mena att 55MJ skulle vara för högt för ett FULLBLOD. :crazy: De behöver ofta det dubbla! Bara för att hålla hullet i vila... typ...
Nu kanske din är mer normalfödd men bara för att visa på hur skillnader.

Jag la in honom på 350 kilo första gången... det är vad veterinär uppskattade med hjälp av ögat när han skulle vaccineras.... 450 kilo gick jag upp till sen..... men jag får ta med måttband o mäta så jag får lite säkrare bud...

Om den enbart skulle väga 350kg måste det vara ett väldigt litet fullblod? ca150cm och väldigt nätt/omusklad/tunn?

En kompis fullblod, som visserligen var av den större/något kraftigare typen (en del trodde det var ett halvblod), 162cm i mankhöjd tror jag att han var... vägde 560kg när vi vägde våra hästar på en lastbilsvåg. Han var bara 4år då. Hade ridits i ett år ca.

Ja... han är inte mer än 145...möjligen 146 centimeter och har varit tunn fram till senaste halvåret då han börjat runda sig riktigt bra..

Oj det var en liten en! En ponny alltså. ;)

Då är det väl inte omöjligt att han väger så lite som 350-400kg. Iaf som tunn och/eller dåligt musklad.

har oxå varit inne på hippocamus men tyckte inte det var så bra... ska ringa till kraft istället dom ska ju vara väldigt duktiga på foder :)

har oxå varit inne på hippocamus men tyckte inte det var så bra... ska ringa till kraft istället dom ska ju vara väldigt duktiga på foder :)

Ursäkta men:

NEJ NEJ NEJ

No offence, men kraffts foderrådgivare vet inte vad de snackar om. Och drar dessutom ner på prima grovfoder för att trycka in kraftfoder, sänker kvoter där det inte behösv etc.

Använd HC istället, men räkna kvoten själv, och ha i beräknande att de ligger lite lågt.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
2 000
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
1 008
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur