Bukefalos 28 år!

Jag fick ett alvarlig samtal med min chef, och jag blev ledsen.

Jag tänker också att det kan vara ett försök att få dig att framstå som tryggare.
Med prestige kanske chefen lite klantigt försöker få dig att inse hur bra du är, vara stolt över vad du kan och i det ladda i en trygghet som syns utåt och gör att man automatiskt vill följa dig, utan oro för att du reder ut ev situationer..

Det kan jag också tro!



Jag själv (inte chef dock) både får feedback och tycker själv att jag är lite sämre på att ta egna beslut och äga större frågor. Jag är jättebra på att ta tag i saker, att genomföra dem och att driva frågor på olika höjd och har noll problem i kontakten med andra. Men jag vill liksom alltid känna att jag har folk med på vägen annars blir jag osäker och vill inte själv bestämma. Så jag lägger onödigt mycket energi och arbete på att "övertala" folk istället för att vara trygg i att bara göra i den mån det faktiskt inte är nödvändigt att alla ska få säga sin sak eller bestämma (vilket dessutom är omöjligt med en del saker hos oss).

Där handlar ju inte min feedback om att jag ska vara bossig och bestämma själv hej vilt utan bättre kunna avgöra när det är relevant att ta in andras åsikter och i vilken mängd. Och för egen del att bli TRYGG i det.
 
@Tranan det är tufft att vara mellanchef -bland de tuffaste mest ”otacksamma” positioner som finns, oavsett bransch.
Tycker du ska följa upp med din chef efter helgen för att få lite mer konstruktivt läge till dialog och vad som förväntas av dig /anses vara problemet (om det nu finns något) osv.

Försök ha en bra helg och koppla av under tiden ! Ta nya tag efter det.
 
Apropå macho och chef... en av mina absolut mest empatiska och kompetenta kollegor var fd militär, på hög nivå (överste med många utlandsuppdrag samt var adjutant till ÖB en längre tid). En väldigt icke-macho person... som verkligen inte hade problem med att peka med hela handen om det behövdes. Han är en av mina förebilder som chef. Han gick också väldigt mycket på att går det bra för individen går det bra för gruppen.
Jag försöker förlita mig på att alla vet vad jag kan göra, jag vet och de vet, jag känner mig inte pressad att försöka skaka med vapen. Jag har bara jobbat i tre veckor och har inte behövt höja rösten mot någon. Jag förväntar mig att alla jobbar mot det gemensamma målet.
 
Jag tänker också att det kan vara ett försök att få dig att framstå som tryggare.
Med prestige kanske chefen lite klantigt försöker få dig att inse hur bra du är, vara stolt över vad du kan och i det ladda i en trygghet som syns utåt och gör att man automatiskt vill följa dig, utan oro för att du reder ut ev situationer..
Hoppas det,
 
Jag är öellanchef, har folk över och under mig. Jag har samma position som 3 till och vi leder personalen på HELT olika sätt, ändå får vi alla mot samma mål. Vi har den högljudd raka, den drivande, den lugna och den laidbacka.
Jag är den lugna, men mkt tydliga och organiserade. Jag är inte typen som häjer rösten eller skäller. Jag ger gärna konstruktiv feedback och ser misstag som ett sätt att lära sig.
Detta vet min chef, och accepterar det, så länge jag får personalen att jobba på :)

Fråga din chef vad hen tycker är problemet om hen tycker du gör ett bra jobb i övrigt?
 
Jag försöker förlita mig på att alla vet vad jag kan göra, jag vet och de vet, jag känner mig inte pressad att försöka skaka med vapen. Jag har bara jobbat i tre veckor och har inte behövt höja rösten mot någon. Jag förväntar mig att alla jobbar mot det gemensamma målet.
Är kanske så att din chef har snackat, vid kaffemaskinen, med de du har ansvar för och frågat hur det går. Gissar att de har uttryckt önskan om att du ska vara tydligare och ge mer stöd. Så snacka med de du har ansvar över och fråga vad de behöver och önskar. Du finns ju där för att de ska kunna göra sitt jobb. Att bara förvänta sig att saker ska lösa sig är ingen bra strategi i början.
 
Jag försöker förlita mig på att alla vet vad jag kan göra, jag vet och de vet, jag känner mig inte pressad att försöka skaka med vapen. Jag har bara jobbat i tre veckor och har inte behövt höja rösten mot någon. Jag förväntar mig att alla jobbar mot det gemensamma målet.

Om du bara haft positionen i tre veckor, om jag förstår dig rätt, så finns ännu större anledning att be din chef förtydliga vad som förväntas av dig , om du dessutom tolkat det som att det var negativ feedback du fick .

I regel, med en ny chefsposition så tar det tid att gå in och man brukar inte kliva in direkt med storstövlarna utan ta sig tid att lära känna gruppen osv.
 
Är kanske så att din chef har snackat, vid kaffemaskinen, med de du har ansvar för och frågat hur det går. Gissar att de har uttryckt önskan om att du ska vara tydligare och ge mer stöd. Så snacka med de du har ansvar över och fråga vad de behöver och önskar. Du finns ju där för att de ska kunna göra sitt jobb. Att bara förvänta sig att saker ska lösa sig är ingen bra strategi i början.

Man får hoppas att chefen i fråga inte ”snackat vid kaffemaskinen” 👍
 
Man får hoppas att chefen i fråga inte ”snackat vid kaffemaskinen” 👍
Fast det är ju så det funkar i verkligeheten när man har en nyanställd mellanchef på firman: Man frågar underhuggarna informellt vad de tycker om sin nya mellanchef, särskilt om det är frågan om en provanställning. Sen är man ju så klart ärlig och ger den nyanställde mellanchefen feedback så fort man bara kan. Man vill ju inte börja på en ny rekryteringsprocess.
 
Fast det är ju så det funkar i verkligeheten när man har en nyanställd på firman som überchef: Man frågar underhuggarna informellt vad de tycker om sin nya mellanchef, särskilt om det är frågan om en provanställning. Sen är man ju så klart ärlig och ger den nyanställde mellanchefen feedback så fort man bara kan. Man vill ju inte börja på en ny rekryteringsprocess.

Vad är en ” überchef” ?

Nej det är inte vanligtvis så det fungerar.
 
Jag vet inte, jag vill inte bli omänsklig eller elak. Jag tog jobbet för jag trodde det var en junior ställning. Jag vill bara jobba och ta det lugnt.
Sökte inte chefspositioner. Ioförsig sökte jag inte denna position alls, de gav mig jobbet, och jag tackade ja. det var efter jag skrv på kontraktet de bslutade höja upp mig till en ny position.
 
Jag vet inte, jag vill inte bli omänsklig eller elak. Jag tog jobbet för jag trodde det var en junior ställning. Jag vill bara jobba och ta det lugnt.
Sökte inte chefspositioner. Ioförsig sökte jag inte denna position alls, de gav mig jobbet, och jag tackade ja. det var efter jag skrv på kontraktet de bslutade höja upp mig till en ny position.
Ja, men i så fall ska du ha coaching och löneförhöjning. Nästan så att man kan tro att det är en statlig anställning?
 
Prestige behöver inte betyda något dåligt. Tror du måste höja dig själv lite 😊 att ha prestige blir bara dåligt när det har gått över huvudet på någon.
 
Fast det är ju så det funkar i verkligeheten när man har en nyanställd mellanchef på firman: Man frågar underhuggarna informellt vad de tycker om sin nya mellanchef, särskilt om det är frågan om en provanställning. Sen är man ju så klart ärlig och ger den nyanställde mellanchefen feedback så fort man bara kan. Man vill ju inte börja på en ny rekryteringsprocess.
Nej det gör det inte på mitt jobb iaf. Vi har stukturerade samtal med feedback, under provanställningstiden har man det som minst efter 1, 3 och 5 månader. Då samlar man som chef in feedback på ett strukturerat sätt om den provanställde som man sedan delger i ett samtal med den anställde, som också har chans att delge sin feedback om rollen så att man vet att man hittat rätt från båda parter.
 
Jag blev inkallad till chefen idag.
han gav mig ganska allvarliga ord.
Han tyckte att jag skulle bli mer bestämd och inte vara så prestigelös.
Han var mycket nöjd med mina resultat men han vill att jag ska vara tuffare och styra hårdare.
Problemet jag ser inte mig som en ledare. Jag ser mig inte som någon man ska följa.
Tycker att just tanken att prestige är om möjligt mer skadlig än religion. då prestige är förutsättning för religion.
Suck, men om chefen ber om förändring, vad kan jag göra. förändra mig eller försvinna.
Allt kunde vara så mycket enklare.
Hur gick samtalet till? På din beskrivning verkar det inte vidare strukturerat. Fick du exempel på i vilka situationer det gällde? Feedback är väldigt svårt att ge om man inte kan komplettera med exempel.
Har du och din chef pratat igenom vilka förväntningar som finns på dig i din roll? Jag hade bett om ett förtydligande samtal om du känner att det är oklart.
 
Nej det gör det inte på mitt jobb iaf. Vi har stukturerade samtal med feedback, under provanställningstiden har man det som minst efter 1, 3 och 5 månader. Då samlar man som chef in feedback på ett strukturerat sätt om den provanställde som man sedan delger i ett samtal med den anställde, som också har chans att delge sin feedback om rollen så att man vet att man hittat rätt från båda parter.
Ok, i så fall grattis. Min erfarenhet är att det sällan är särskilt strukturerat eftersom chefer på de flesta nivåer har blivit placerade på sin position på ett bananskal. Om man får någon feedback alls, i tid för att kunna påverka, så får man vara glad.
 
Ok, i så fall grattis. Min erfarenhet är att det sällan är särskilt strukturerat eftersom chefer på de flesta nivåer har blivit placerade på sin position på ett bananskal. Om man får någon feedback alls, i tid för att kunna påverka, så får man vara glad.
Ja, jag är bitter! :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 083
Senast: Snurrfian
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 518
Senast: Mela99
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 588
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 600
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp