Jag fick ont i magen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Psykologen tyckte idag att jag nog borde bo i lägenhet i stället då jag uppvisar autistiska drag och enligt honom inte är lämpad att klara av att sköta ett hus och trädgård själv. Det förslaget var inte populärt kan jag tala om. Någon som är förvånad? Inte många skulle jag tro.

Jag har ju alltid haft så många idéer och även upplevt att jag haft vissa svårigheter att prioritera bland saker jag behöver eller vill göra. Även om jag lyckats prioritera så har jag ändå varit missnöjd över allt jag inte hunnit. Det har känts otillfredsställande att jag bara lyckats med halvmesyrer gällande vissa saker, bara för att jag inte har hunnit med allt. Så därför borde jag alltså inte bo i hus :meh:.

Bara tanken på att bo i lägenhet får mig att må dåligt. Jag kan räkna upp hur många nackdelar som helst med det. Jag vet inte ens vad man gööör i en lägenhet. Hur fördriver man tiden på ett sådant ställe? Jag ser liksom framför mig hur jag skulle sitta i total tristess och reta mig över mina grannar. Att reta mig på grannarna är väl det enda jag kan göra i en lägenhet. Snacka om förspillt liv. Jag kommer aldrig att få utlopp för mina drömmar och min kreativitet i en lägenhet. Jag vill snickra, odla, ha höns, ha biodling, installera solceller på mitt tak, tapetsera med vilken tapet jag vill, välja material själv vid renoveringen, välja avloppslösning själv som tar vara på den resurs som spolas ner där, skapa vackra planteringar, ligga i hängmattan, sitta och dricka kaffe i solen, dansa loss till hög musik vid vilken tid som helst på dygnet. Att amortera på mitt hus är också mitt sätt att spara till pensionen. Jag räknar med att det är färdigbetalt innan jag går i pension.

Det kändes jävligt jobbigt att höra att jag inte ansågs kunna klara av att ha ett liv som jag vill ha utan att jag helst ska typ leva som på en institution (lägenhet) där man inte kan göra något alls förutom sticka strumpor dagarna i ända. Blä. Kräks.

Så jag blev upprörd och fick ont i magen. Hur farao ska jag kunna skapa ett liv som jag vill ha och som fungerar? Lägenhetsliv är i alla fall inte min kopp te.
 

Men varför måste du ha just fiber. Vanligt ADSL borde väl fungera??
Adsl är på väg att läggas ner. Jag är beroende av ett bra internet för att kunna sköta mitt jobb. Jag hanterar ofta filer på flera GB. Ett trådlöst Internet räcker inte till.
 
Adsl är på väg att läggas ner. Jag är beroende av ett bra internet för att kunna sköta mitt jobb. Jag hanterar ofta filer på flera GB. Ett trådlöst Internet räcker inte till.
Då förstår jag. dom ska lägga ner Adsl här med inom fem år.
 
Om det känns jobbigt att ta in allt hos psykologen så kanske du kan spela in samtalet på en fil på mobilen och sen kan du lyssna av det hemma i lugn och ro och på så sätt ta in och fundera kring det ni pratat om. Bara ett tips.
 
Och så känner jag mig instängd i en lägenhet.

Så olika man kan se på saker och ting! Jag skulle känna mig instängd/fast i ett hus. Jag älskar att bo i hyresrätt för då är jag ju fri att flytta när jag vill utan att behöva bry mig om ifall någon annan vill köpa bostaden. 3 månaders uppsägningstid och jag är iväg och bor någon annanstans. I hus skulle jag vara konstant nojig över allt som behöver göras och tänk om man får en fuktskada! Eller något annat som måste åtgärdas och kostar massor! Usch... får rysningar av bara tanken.

Men det är ju bra att det finns olika typer av boenden så att det finns nåt som passar alla!

När någon säger nåt sånt som psykologen sa så tycker jag att du ska helt ärligt fundera över om det ligger något i det personen säger sen ska du utvärdera och sen göra det som du tycker passar dig bäst. Trivs du bäst i hus, bo i hus.
 
Så olika man kan se på saker och ting! Jag skulle känna mig instängd/fast i ett hus. Jag älskar att bo i hyresrätt för då är jag ju fri att flytta när jag vill utan att behöva bry mig om ifall någon annan vill köpa bostaden. 3 månaders uppsägningstid och jag är iväg och bor någon annanstans. I hus skulle jag vara konstant nojig över allt som behöver göras och tänk om man får en fuktskada! Eller något annat som måste åtgärdas och kostar massor! Usch... får rysningar av bara tanken.

Men det är ju bra att det finns olika typer av boenden så att det finns nåt som passar alla!

När någon säger nåt sånt som psykologen sa så tycker jag att du ska helt ärligt fundera över om det ligger något i det personen säger sen ska du utvärdera och sen göra det som du tycker passar dig bäst. Trivs du bäst i hus, bo i hus.
Det spelar ingen roll om det ligger något i hans påstående, för jag tänker aldrig bo i lägenhet. Det finns inget att utvärdera.

Ett eget hus har varit min dröm i 20 år. Jag har vänt på tanken hur många gånger som helst och kommit fram till att eget hus är enda alternativet för mig. Det var något jag ville så mycket att jag flyttade 25 mil till en helt okänd ort där jag inte hade någon anknytning alls.

I en lägenhet kan man bara vara inomhus och det är så begränsande. Det finns inget att göra om man bara kan sitta inne och det är tråkigt. Bor man i hus kan man vara både inne och ute och man är fortfarande hemma.
 
Det spelar ingen roll om det ligger något i hans påstående, för jag tänker aldrig bo i lägenhet. Det finns inget att utvärdera.

Ett eget hus har varit min dröm i 20 år. Jag har vänt på tanken hur många gånger som helst och kommit fram till att eget hus är enda alternativet för mig. Det var något jag ville så mycket att jag flyttade 25 mil till en helt okänd ort där jag inte hade någon anknytning alls.

I en lägenhet kan man bara vara inomhus och det är så begränsande. Det finns inget att göra om man bara kan sitta inne och det är tråkigt. Bor man i hus kan man vara både inne och ute och man är fortfarande hemma.

Då har du utvärderat det och kommit fram till vad som passar dig. Bra!
 
Tja, psykologen får väl tycka vad han vill, men jag tror att du i det här fallet själv vet bäst om ditt eget liv... :grin: :heart
Det som jag personligen tycker verkar vara mest intressant och värdefullt är att försöka nysta vidare på att hitta ett förhållningssätt till att kunna hantera detta:
Jag har ju alltid haft så många idéer och även upplevt att jag haft vissa svårigheter att prioritera bland saker jag behöver eller vill göra. Även om jag lyckats prioritera så har jag ändå varit missnöjd över allt jag inte hunnit. Det har känts otillfredsställande att jag bara lyckats med halvmesyrer gällande vissa saker, bara för att jag inte har hunnit med allt.
Jag jobbar själv med det, så om du hittar en lösning får du gärna berätta den för mig!... ;) :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp