Bukefalos 28 år!

Jag FICK sparka hunden

Sv: Jag FICK sparka hunden

Jag förstår att man blir trött på hundägare som gång på gång släpper sin hund utan kontroll. Men varför ska det vara så svårt att hjälpa en annan hundägare med deras inkallningsträning när de nu råkar hända att deras hund drar iväg?

Jag tycker det är självklart att ställa upp och "skrämma" bort hunden om den kommer farande i hopp om att träffa en lekkamrat. Alla har vi varit nybörjare och alla har vi haft valp som behöver löstränas. Att träna på klubbplan är en del i träningen, men man behöver även träna lösträning i vardagen också och någon gång händer det att hunden/valpen hittar på annat än att lyssna på matte. Det kan även hända den bästa.

Det är ju så lätt gjort och själv växer du ju i din egen hunds ögon, genom att visa att du är en duktig ledare och försvarare för din flock.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Det var väl lite mer det där att stå med händerna i fickorna och be nån annan sparka hunden :crazy: Liiite kan man väl agera som förare trots att man tappat hunden...
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Jo visst. Självklart! Men generellt så verkar det som att många tycker att sköt-dig-själv-och-skit-i-andra.

Men om nu inte ägaren gör något för att hjälpa till så kan man bli sur, men då är det ju bättre att skrämma bort hunden och sedan ge ägaren en upplysning om hur man bör bete sig i dessa situationer.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Ja absolut. Mest irriterad blir man ju för att det händer så pass ofta så hundarna utgår ju från att det är det normala. Dvs en rolig hund kommer framrusande och så blir det allmänt skoj och röjs... Ja ja... Vart jag bort nu så träffar vi bara en lös hund och det är ju faktiskt helt okej. Värre när vi bodde i stan :crazy: Men min äldre hunds hundilska kommer ju från detta.

Superspeedad och stressad som valp/ungund och så alla framrusande hundar (när vi bodde i stan) och allt bråk som följer med det när de äntligen ska komma och ta fast sina hundar som vägrar. *suck suck* Så mycket stress blev det i de situationerna. Att försöka mota bort en annan hund när man själv hade en hund som hoppade i höjd med axlarna var ju inget alternativ. Sån skillnad med den yngre som dels är lugnare och som inte blivit utsatt för alla dessa attacker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag FICK sparka hunden

Finns det några fall där det verkligen blivit dömt så?
För den som har hunden lös måste ju anses som ha mindre kontroll över sin hund än den som har den kopplad?
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Jag sparkar till andra hundar som kommer för nära utan tillåtelse. Om dom inte verkar alltför hysteriska, så putter jag undan dom samtidigt som jag "gömmer" min hund bakom mig och ryter "NEJ". Men ansvaret ligger hos den andra att ha kontroll på sin hund. Ett annat bra tips att säga till nån som har en hund lös och den kommer mot en och man hör"_Hon är snäll!"...Då säger man "-Min hund har löss!". Då är dom snabba med att fånga in sin hund.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Bubbla skrev:
Finns det några fall där det verkligen blivit dömt så?
För den som har hunden lös måste ju anses som ha mindre kontroll över sin hund än den som har den kopplad?

Den med den lösspringande hunden kan om den polisanmäls åka på böter för brott mot lokal koppelstadga (olika för olika städer hur koppelstadgan ser ut), och är det under tid med generellt koppeltång så kan man åka på det.

Men det döms sällan i de här fallen, eftersomd e flesta vet om det strikta djurägaransvaret. I fall när båda hundarna blir skadade kvittas det ofta 'du tar ditt så tar jag mitt'.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Du vet inte vilken lag som reglerar detta? Skulle vara intressant att veta.

Sen en egen fundering, jag skulle aldrig komma på tanken att kräva ersättning om det var min hund som varit lös och flugit på en annan hund, även om min hund blivit skadad, skulle absolut betala för den andra hundens skador. Men däremot om jag kommer i godan ro med mina hundar kopplade och det kommer en lös hund som anfaller mina hundar som då försvarar sig, då tycker jag att det är den personens ansvar att betala för alla hundarna, även om då mina hundar försvarar sig så att den hunden blir skadad. Men det är alltså fel? I så fall är det ju i princip omöjligt att gå ut med en hund som har några som helst försvarsinstinkter i ett område där det finns risk att det kommer en lös hund?
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

jepp, jag råkade ut att få betla ett vetrinär besök för ett yttepytte sår.

den adnra hunden sprng lös och attackerade min.
I polisanmälan tjejn gjorde står det tom att hennes hund BRUKAR springa fram till andras.
Ändå åkte jag på det.
Dessutom råde kopplingstvång på stället.
Idag hade jag gjort en motanmälan och dragit upp ärendet till tingsrätt. men som rädd 17 åring så gjorde jag upp i godo.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Jag vet inte vad den heter, men sök på "Strikt ansvar". Jag tycker nästan att det är lite skrämmande att man kan ha hund utan att veta att man har strikt ansvar :crazy: De flesta vet ju vad som gäller när man t.ex. kör bil, men inte vad som gäller som hundägande.

http://www.juridicum.su.se/user/masc/Seminarium6.htm

http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=2038

http://www.jagareforbundet.se/juridik/faqjaktenochlagen/ansvarforhunden.asp

http://www.riksdagen.se/debatt/motioner/motion.asp?dok_id=GS02L308
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag FICK sparka hunden

Bubbla skrev:
Du vet inte vilken lag som reglerar detta? Skulle vara intressant att veta.

Sen en egen fundering, jag skulle aldrig komma på tanken att kräva ersättning om det var min hund som varit lös och flugit på en annan hund, även om min hund blivit skadad, skulle absolut betala för den andra hundens skador. Men däremot om jag kommer i godan ro med mina hundar kopplade och det kommer en lös hund som anfaller mina hundar som då försvarar sig, då tycker jag att det är den personens ansvar att betala för alla hundarna, även om då mina hundar försvarar sig så att den hunden blir skadad. Men det är alltså fel? I så fall är det ju i princip omöjligt att gå ut med en hund som har några som helst försvarsinstinkter i ett område där det finns risk att det kommer en lös hund?

Ganska korrekt slutsats, inte utan munkorg iaf. men sen OM dte kommer en lösspringande hund kan ju DU ställa krav på den, men det finns risk det blir en rättssak med de pengar det medför.

Vet inte vad lagen heter exakt men det är den om Strikt hundägaransvar. Kolla länkarna någon la in.

Pappa har åkt på att betala för hund som kom in på tomten och började mucka gräl med vår hund som försvarade sig.

Och jag brukade retas med pappa om dte där, hans hund HATADE min lilla hund. Fem gånger fick vi åka till vet och lappa ihop min lilla hund när de kommit ihop. De två första för hundarna fick vara ihop, d etre sista på mänskliga faktorn (läs: besökare som iggat stor lapp med 'Bella är ute!!' som släpper hund som är kopplad inne, öppnar två därrar, missar/iggar lappen och släpper ut den andra hunden som försökte döda min lilla). Sista gången sa pappa att 'nu är det sista gången jag betalar!' och jag brukade bara le sött och tycka 'Strikt djurägaransvar pappa, vill du låna en munkorg?* *s* Skämt åsido så krävde jaga ldrig att hans kulle betala, jag ansåg inte det vara hans fel, men han gjorde det alla ggr, utom den gången brorsans flickvän läppte ihop hundarna och hon VISSTE att de inte gick ihop så den gången fick hon betala.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Sen, det där strikta hundägaransvaret är det som gör att om en inbrottstjuv blir biten av din hund så kan du torska på det. (Fast det är en kostnad JAG gärna skulle betala)
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

taskigt av den andre ägaren. ska man ha sin hund lös ska man också ha pli på den! det finns inget värre än hundägare som har sina hundar lösa utan att veta hur de ska kunna kalla in dom eller inte har pli på dom för fem öre. :mad:

jag skulle aldrig säga så som den andre hundmänniskan gjorde. får ju lära sig hur hon ska sköta sin hund själv. dessutom säger man väl inte till folk att sparka en hund så där. taskigt mot hunden :(

skulle det varit vår schäferhane hade den andre ägarens hund kanske inte ens levt idag. han är oerhört aggressiv mot andra hundar.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Wunderbaum skrev:
Jag sparkar till andra hundar som kommer för nära utan tillåtelse. Om dom inte verkar alltför hysteriska, så putter jag undan dom samtidigt som jag "gömmer" min hund bakom mig och ryter "NEJ". Men ansvaret ligger hos den andra att ha kontroll på sin hund. Ett annat bra tips att säga till nån som har en hund lös och den kommer mot en och man hör"_Hon är snäll!"...Då säger man "-Min hund har löss!". Då är dom snabba med att fånga in sin hund.
Bra tips som jag också kört med. Det om löss... då brukar dom få in hundarna snabbare än ögat.

/B
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Funkar ju inte om man inte upptäcker dem förrän skadan är ett faktum, som i vårt fall. :mad:
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Det är "Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter" som är tillämplig.
...
6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Stämmer vid allmän domstol, om man (helst i samråd med någon juridiskt kunnig) bedömer att man kan vinna ett sådant mål...
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Ok, kan bli intressant att se vad en person anställd på länskrim väljer för alternativ... :devil: :devil: :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 351
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 866
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 316
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp