Bukefalos 28 år!

Jag FICK sparka hunden

Sv: Jag FICK sparka hunden

Saxat ur den sista länken:

"Ersättning för skada orsakad av hund regleras i lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter. En hundägare bär ett strikt ansvar för skador som hunden orsakar (med undantag av skador vållade av tjänstehund i vissa fall). Hundägarens ansvar kan visserligen någon gång begränsas eller helt falla bort till följd av att den skadelidande själv får anses ha medverkat till att skadan uppstod, men det är i gällande rätt oklart vilken betydelse detta har i praktiken."

Tycker sista meningen var intressant...om det är så betyder det att det faktiskt finns en liten möjlighet att just i fallet om min hund är kopplad och den andres inte så kan den anses som ha medverkat till att skadan uppstod.

Vet inte om kommentaren om att det är skrämmande att man kan ha hund utan att veta sitt ansvar var riktad till mig (onödig kommentar tycker jag i så fall, jag kan inte precis varenda lag och regel i trafiken heller (troligen inte du heller) men jag har körkort)? Jag är mycket medveten om mitt ansvar som hundägare, bara inte just den biten om att jag är ansvarig om min hund är kopplad och det kommer en lösspringande hund. Det känns helt bakvänt för mig, men då vet jag det. Fascinerande tycker jag dock att det är att hunden kommer in under samma rubrik som atomskador...jag och Barsebäck har samma strikta ansvar...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
642
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 323
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 563
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp