Bukefalos 28 år!

"Jag glömmer aldrig den synen"

Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Men herre... Stackars stackars häst :cry:
Vilken fasa för matte, och att veta att hästen lidit i 8 timmar när man trott att den är död och fri från plågorna... :cry: :cry:
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

:cry: Usch jag mår illa och ryser i hela kroppen när jag läser det här.

Jag undrar vad som rörde sig i hästens huvud under den här tiden. Fy f*n vad dåligt jag hade mått om det varit min häst. Även om det absolut inte varit mitt fel hade jag haft dåligt samvete över det.

Jag avlivade min ena häst på slakteriet. Var en bra upplevelse, under omständigheterna. Hästen fick gå ur transporten, bete lite och bli omklappad av både mig och gubben som skulle göra själva avlivningen. Till sist kliade han hästen i panna och satte sedan dit bultpistolen. Direkt efter snittar dom pulsådern och hästen var utan tveka stendöd utan att ens fatta vad som hände.

Tycker det har varit mycket värre när jag har varit på vet. kliniken och avlivat hundar. För det första blir dom stressade av att det faktiskt är hos vet. Sedan har dom fått nåt lugnande som dom mått illa av och spytt. Detta har ju givetvis stressat dom en del också eftesom dom mått dåligt. Efter detta har dom fått en spruta med själva avlivningsmedlet och det verkar ju extremt snabbt.


Om jag ska behöva avliva en häst igen tror jag faktiskt, hur hemskt alla än tycker det låter, att det blir slakteriet igen. Kör ju givetvis hästen dit själv!

Nån annan som har erfarenheter av detta?
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Fy fan vad grymt!

Man blir så ledsen..:cry:

Att sånt bara kan hända:cry:

//Anna
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Usch, jag blir alldeles tårögd när jag läser detta. Stackars, stackars lilla häst, och stackars ägare. :cry:
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Gud vad hemskt.

Därav jag ALLTID begär bultning där hästen avblodas direkt = går inte att tveka på om den är död eller inte.

Jag hade fått ett hysteriskt sammanbrott om detta hade drabbat mig :cry:
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Det är ju så otroligt onödigt.... Varför skulle hästen eller ägaren för den delen behöva utsättas för detta?

Usch vad hemskt... :(
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Gunnar - kan inte den här slås ihop med den andra tråden och exakt samma sak? Som också grundas på en artikel men i annan tidning?
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

fy f*an.. va hemsk, stackars häst. jag fick avliva våran gamla ponny för ett tag sen, tack o lov var d min sambo som avlivade han, hemma på gården, tryggt o snabbt. jag har alltid haft skräck för veterinära avlivningar på djur, tänk om de går fel. veterinären borde prickas, sånt får inte förekomma!
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Gunnar är den som har rätt att starta x antal trådat i samma ämne o utnyttjar den rätten!
PL
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Stackars häst!
Och ägaren.
Stämde hon veterinären ir?
Jag skulle gråta mängder om jag fick se nån av
mina hästar så!
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

fy va hemsk. vad händer med veterinären? det kan ju inte vara okej att begå en sådan miss!

När vi avlivade våran ponny så gjordes det med bult. vilket kändes väldigt bra. det gick snabbt men känndes väldigt tryggt.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Jag använder inte somnulose men har förstått att i de fall det inte fungerat kan det vara ett lurigt preparat. Veterinären behöver inte nödvändigtvis gjort fel.
PL
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

men det måste ju ligga på vet. ansvar att verkligen kontrollera att hästen har dött.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Ja men om vet kollat ögonreflexer o lyssnat efter hjärtljud så finns det inte så mkt mer att göra.
PL
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

:cry: Usch jag mår illa och ryser i hela kroppen när jag läser det här.

Jag undrar vad som rörde sig i hästens huvud under den här tiden. Fy f*n vad dåligt jag hade mått om det varit min häst. Även om det absolut inte varit mitt fel hade jag haft dåligt samvete över det.

Jag avlivade min ena häst på slakteriet. Var en bra upplevelse, under omständigheterna. Hästen fick gå ur transporten, bete lite och bli omklappad av både mig och gubben som skulle göra själva avlivningen. Till sist kliade han hästen i panna och satte sedan dit bultpistolen. Direkt efter snittar dom pulsådern och hästen var utan tveka stendöd utan att ens fatta vad som hände.

Tycker det har varit mycket värre när jag har varit på vet. kliniken och avlivat hundar. För det första blir dom stressade av att det faktiskt är hos vet. Sedan har dom fått nåt lugnande som dom mått illa av och spytt. Detta har ju givetvis stressat dom en del också eftesom dom mått dåligt. Efter detta har dom fått en spruta med själva avlivningsmedlet och det verkar ju extremt snabbt.


Om jag ska behöva avliva en häst igen tror jag faktiskt, hur hemskt alla än tycker det låter, att det blir slakteriet igen. Kör ju givetvis hästen dit själv!

Nån annan som har erfarenheter av detta?


Och du gör alltså mat av din häst?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 550
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 831
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 490
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp