Bukefalos 28 år!

"Jag glömmer aldrig den synen"

Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Japp jag gör oxå mat av mina hästar och när min kossa Svana som vi haft i 11 år ska bort blir hon oxå mat det är därför som vi fortfarande har kor och andra djur i våra hagar annars så hade vi fått gå o titta på våra kor i djurparker om dom ens hade funnits kvar och inte vart utrotade!! dom "duger" ju bara som mat eller till mjölk:angel: därför finns djurarten kvar!!:D
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Usch, vad hemskt :cry::eek:

Ytterligare ett fall som stärker min övertygelse om att bult är det bästa sättet när den hemska dagen är kommen att behöva ta bort sin älskade vän.... samt att vara med själv så man ser att allt går rätt till. Nu vet jag oxå att det inte är alla som har styrkan att "hålla" själv, men då kanske man har en bekant som kan ställa upp..

Herre jösses, stackars människa som behövde hitta sin älskling så :cry: och när hästen dessutom vänder sig om och tittar på henne... nej men nu börjar jag gråta:cry::cry:
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Urs vad hemskt, jag som trodde man var tvungen att avbloda hur man än väljer att avliva, bult eller spruta.

Jag jobbar som slaktare och kommer under hela mitt hästliv att utan tvekan låta mina hästar köras och avlivas på slakeri, de avlivar djur hela dagarna och har stor kunskap i både djurens beteende och själva avlivningen.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Jag har aldrig jämfört konsekvens. Jag bara undrar varför vissa yrkeskategorier inte kan göra misstag utan att det ska bli hetsjakt på dem.

för att det här "misstaget" ledde till att en häst plågades 8 timmar. det tycker jag är ett ganska självklart svar på att det blir hetsjakt.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Tänkte bara smyga in ett inlägg i debatten angående slakt eller avlivning. Först vill jag bara säga att det är hemskt när något sånt här händer, och jag är säker på att veterinären som skulle avliva hästen mår jättedåligt för det som hände. Men i alla fall; I Sverige råder brist på hästkött. Och de som låter sina hästar gå till slakt här i Sverige gör faktiskt andra hästar en tjänst. Det finns massor med hästar som säljs till slakt utomlands och som får åka i trånga, olagliga transporter genom Europa för att bli slaktade i ett annat land. Detta är en traumatisk upplevelse för ett djur. Om vi i Sverige blev bättre på att pusha för hästkött och det faktum att det är mer etiskt att slakta en häst i Sverige än utomlands så skulle fler hästar gå en snabb död nästan utan kval till mötes (åtminstone om man jämför med en slakttransport). Och om man ska se krasst på saken så får man ju faktiskt betala för att avliva sin häst medan man får betalt för att slakta den. Men jag förstår självklart dem som inte vill äta hästkött och som inte vill att deras häst ska gå till livsmedel, jag tänkte bara skriva lite om hur jag uppfattar det hela. MVH//Ebba
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Kruxet med det där är slaktkarenserna.

Jag har ingenting emot att låta mina bli mat - tvärtom, jag föredrar det.

Men det är mååånga år sen jag ens hade det valet. Det tar inte lång tid innan de har livstids slaktkarens, och alternativet att låta bli kött är försvunnet. Och så är det för majoriteten av hästarna idag - de får inte bli kött, pga livstidskarenserna på flera av de vanliga läkemedel som används.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

*KL*
Det var av just den anledningen som min vet. avrådde oss från att avliva min älskling med avlivningsvätska. Han tyckte det var bättre både för oss och hästen att skjuta. Vilket vi också gjorde då jag litar enormt på den veterinären..
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

uha jeg får helt tåre i öjnene over at läse dette, hvor må det väre forfärdeligt for egeren at se sin hest väre kravled på den måde.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 061
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 467
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp