Bukefalos 28 år!

"Jag glömmer aldrig den synen"

Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Det gjorde jag med min! Är det fel?
PL

Nej, det tycker inte jag.
Det är ett väldigt hyckleri av dem som gör skillnad på sin häst Brunte men gärna äter Gris nummer 777697 eller Kossa nummer 48975 från avlägsen bonnagård.
Kan man äta det ena kan man äta det andra, inget djur är värt mer än något annat om än känslomässigt.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Japp jag kan med gott samvete säga att jag gjorde mat av min häst. Då är jag ändå vegetarian och har varit det sedan 13 års ålder. Men det var som någon annan skrev här att det är ett j*vla hyckleri att väldigt många som äter alla andra sorters djur INTE kan äta häst. Hade jag ätit kött kan jag lova att jag inte gjort skillnad på gris/häst/hund(!)/katt(!). Alla djuren har samma värde. Huvudsaken är att dom inte lidit under sitt liv och under avlivningen men det är en helt annan diskution.:smirk:
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

fy va hemsk. vad händer med veterinären? det kan ju inte vara okej att begå en sådan miss!

.

VARFÖR är det okej att damen i kassan på ICA ger fel växel tillbaka, men veterinären inte får begå ett misstag? Visst, det blir väldigt skilda konsekvenser, men om man förutsätter att veterinären kollat hjärta och pupiller, VAD skulle veterinären gjort mer?
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

VARFÖR är det okej att damen i kassan på ICA ger fel växel tillbaka, men veterinären inte får begå ett misstag? Visst, det blir väldigt skilda konsekvenser, men om man förutsätter att veterinären kollat hjärta och pupiller, VAD skulle veterinären gjort mer?


Stannat och hållt handen i några timmar?
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Stannat och hållt handen i några timmar?


Ja typ. Och naturligtvis inte fakturerat den tiden *elak*

Det ska bli väldigt intressant att få veta sen om veterinären helt enkelt brast, eller om hästen enligt alla gängse rutiner som hitills ansetts säkra, var 'död'. Dvs om vi har en stor, otäck biverkning med medlet. (Då kan man, om det är så att hästen var kliniskt död, men sen 'återuppstod', fundera på om den upplevde smärta etc, den borde efter såpass långt hjärtstillestånd ha tämligen omfattande hjärnskador. Det där går ju dock aldrig att bedöma säkert, och det ska inte behövas för det ska inte ske, men bara en patantes). Om vi har en otäck biverkning enligt ovan så anser jag att medlet ska dras tillbaka omedelbart, och endera får de komma på något annat alt gå tillbaka till pento alt bult, eller så får man dosjustera, komplettera med avblodning eller liknande. För det är isf en helt oacceptabel biverkning, som dock borde vara den första i sitt slag, och omöjlig att förutse för behandlande veterinär - eller någon annan.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

:cry: Usch jag mår illa och ryser i hela kroppen när jag läser det här.

Jag undrar vad som rörde sig i hästens huvud under den här tiden. Fy f*n vad dåligt jag hade mått om det varit min häst. Även om det absolut inte varit mitt fel hade jag haft dåligt samvete över det.

Jag avlivade min ena häst på slakteriet. Var en bra upplevelse, under omständigheterna. Hästen fick gå ur transporten, bete lite och bli omklappad av både mig och gubben som skulle göra själva avlivningen. Till sist kliade han hästen i panna och satte sedan dit bultpistolen. Direkt efter snittar dom pulsådern och hästen var utan tveka stendöd utan att ens fatta vad som hände.

Tycker det har varit mycket värre när jag har varit på vet. kliniken och avlivat hundar. För det första blir dom stressade av att det faktiskt är hos vet. Sedan har dom fått nåt lugnande som dom mått illa av och spytt. Detta har ju givetvis stressat dom en del också eftesom dom mått dåligt. Efter detta har dom fått en spruta med själva avlivningsmedlet och det verkar ju extremt snabbt.


Om jag ska behöva avliva en häst igen tror jag faktiskt, hur hemskt alla än tycker det låter, att det blir slakteriet igen. Kör ju givetvis hästen dit själv!

Nån annan som har erfarenheter av detta?


Jag körde också min häst till slakteriet. Jag har inga som helst problem med att min häst blir mat. Det som betyder nåt för mig är att hästen ska slippa lida.
Först hade jag tänkt ta ut kadaverbilen, där en gubbe avlivar hästen på plats och sedan kör i väg med den. Men många avrådde mig från detta då man tvingas se hästen bli skjuten, tömd på blod och uppsläpad o lastbilen samt att sen se den där blodpölen en lång tid framöver.
Jag visst att jag inte skulle klara att hålla henne vid själva avlivningstillfället själv utan att någon annan ändå skulle få göra det. Så det som kändes bäst för både häst och mig var en snabb, smärtfri och skonsam alivning på slakteri. Vi var där en morgon då inte många andra djur kommit. Visst var hästen lite orolig men det var på grund av att jag mådde dåligt, och det hade jag gjort oavsett HUR och VAR hon hade avlivats.

Jag ledde ut henne ur transporten, pussade och kramade på henne. gav grimskaftet till gubben som ledde in henne genom en dörr. Det tog nån minut och sen kom han ut med grimman. Det var fruktansvärt jobbigt men inte värre än nåt annat sätt att avliva hästen. Jag vet att hon dör direkt utan att hon hinner märka det och min sista minnesbild av henne behöver inte vara en där hon ligger med uppskuren hals.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

VARFÖR är det okej att damen i kassan på ICA ger fel växel tillbaka, men veterinären inte får begå ett misstag? Visst, det blir väldigt skilda konsekvenser, men om man förutsätter att veterinären kollat hjärta och pupiller, VAD skulle veterinären gjort mer?

det säger sig väl själft att det är en väldigt stor skillnad på kassörkan och veterinären!
har man det yrket som veterinär ska man inte begå sådanna missar anser jag. ingen lider av att få tillbaka en krona för lite på ICA. men att göra en sådan här miss blir det definitivt någon som lider!
detta var en väldigt dum jämförelse..hur mycket fel ska vet få göra??
om detta medel är så lurt ska det väl inte anv'ndas isåfall.
anser inte att detta är okej.
jag har tyvärr sett allt för många missar från både veterinärer och läkare och anser att det är allt annat än okej. alla kan göra misstag men vissa missar får bara inte göras.

sedan kan vi jämför hur mycket vi vill med andra yrken. men det anser jag vara oväsentligt!
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Hejsan peter hur snabbt efter vaknar hsten igen i dessa fåtal fall som förekommit?
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

det säger sig väl själft att det är en väldigt stor skillnad på kassörkan och veterinären!
har man det yrket som veterinär ska man inte begå sådanna missar anser jag. ingen lider av att få tillbaka en krona för lite på ICA. men att göra en sådan här miss blir det definitivt någon som lider!
detta var en väldigt dum jämförelse..hur mycket fel ska vet få göra??
om detta medel är så lurt ska det väl inte anv'ndas isåfall.
anser inte att detta är okej.
jag har tyvärr sett allt för många missar från både veterinärer och läkare och anser att det är allt annat än okej. alla kan göra misstag men vissa missar får bara inte göras.

sedan kan vi jämför hur mycket vi vill med andra yrken. men det anser jag vara oväsentligt!


Men VET vi att veterinären begått ett misstag? På vilken grund vet vi det?

Det vi VET är att vi har en veterinär som dödförklarat en häst. Och att hästen flera timmar senare visade livstecken och var vid liv. Det är vad vi VET.

Det vi INTE vet är om veterinären slarvade när h*n förklarade hästen död. Eller om medlet klickade något fruktansvärt och hästen var klinisk död enligt de rutiner och parametrar som används, men sedan 'återuppstod' (fel ord men hittar inget annat).

Dvs vi VET inte om veterinären gjorde ett misstag, eller om veterinären gjorde allt helt enligt skolboken, men det gick fruktansvärt snett ändå eftersom medlet inte är lika potent och tillförlitligt som man tidigare trott.

Om hästen enligt gängse normer och rutiner varit klinikst död, och veterinären väntat erforderlig tid med att konstatera detta, då har veterinären inte ens gjort ett misstag, däremot har preparattillverkaren fått ett extremt stort problem på halsen.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Fyfan vad hemskt :cry: Egentligen borde veterinär stanna lite längre för att verkligen vara säker på att djuret är dött. En häst ska ju inte behöva lida så mkt som 8 timmar och sedan ska man ju förvänta sig ett dött djur, och inget levande. Hoppas allt gick bra f.ö och att det inte sker en gång till.

Sådant händer ju, hörde han inget när han lyssnade så tror man ju att hästen är död.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Frågan är vad veterinären avlivade med!? Finns två olika preparat ena är somulos som är mkt farligt den som andvänder det ska ha både handskar och skyddsvisir för ansikte och får ej förekomma ngt spill räcker att du får en droppe i ögat så är risken att du dör mkt stor. lite blod på backen katten / hunden är där och den dör också. Vet att det är många vet. som är rädda att använda det.
Sen finns det en avlivnings vätska som man kan ge kommer ej ihåg namnet nu men behövs då stora mängder då man beräknar 1ml per kg. sen kan man även söva ihjäl på phentotal dock mkt dyrt el. välja att ta både pentho och avlivningsvätska. På smådjur och i vissa fall ngt större djur avslutar man med att göra ett hjärt stick bara för att vara på den säkra sidan.
Tycker dock att bullta är både det smidigatse billigaste och snällaste för det stora djuret då det kan få göras hemma i den trygga miljön. Det går fort och djuret slipper stick och stress.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

uschh jag började nästan gråta när jag läste:cry: fy vad hämskt att se
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

det säger sig väl själft att det är en väldigt stor skillnad på kassörkan och veterinären!
har man det yrket som veterinär ska man inte begå sådanna missar anser jag. ingen lider av att få tillbaka en krona för lite på ICA. men att göra en sådan här miss blir det definitivt någon som lider!
detta var en väldigt dum jämförelse..hur mycket fel ska vet få göra??
om detta medel är så lurt ska det väl inte anv'ndas isåfall.
anser inte att detta är okej.
jag har tyvärr sett allt för många missar från både veterinärer och läkare och anser att det är allt annat än okej. alla kan göra misstag men vissa missar får bara inte göras.

sedan kan vi jämför hur mycket vi vill med andra yrken. men det anser jag vara oväsentligt!

Nu råkar veterinärer vara människor, och det finns inte en människa på denna jord som inte gör fel -vare sig det gäller privat eller i sin yrkesroll.
I detta fallet vet jag inte, jag resonerar inte om huruvida hän gjort fel eller ej för jag har inte en aning.
Men överlag vad gäller veterinärer i stort så anser jag att visst, självklart är det djupt tragiskt när misstag sker -likväl som det kan vara förenat med livsfara om andra yrkesgrupper också gör fel (bland annat min), men jag har mycket svårt att tro att någon handlar med den avsikten att skada.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 064
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 467
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp