Bukefalos 28 år!

"Jag glömmer aldrig den synen"

Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

1. Det är ju inte fel att göra mat av sin häst, det är ju inte nödvändigtvis matte som äter den. Jag skulle inte kunna göra det, men jag dömer ingen.

2. Det är just därför man inte borde avliva hästar på sådana vis!! Hästkroppen är så stor, att det tar timmar (bevisligen) för en överdos av preparatet att verka. Ett snabbt skott försäkrar dig ju om att den inte behöver vänta på att organ efter organ skall släckas ned. Ett smådjurs kropp är ju mycket mindre=det går snabbare.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Nej hastigheten är inte beroende av djurets storlek. Däremot är mängderna man skall hantera ett problem om man jämför med smådjur.
PL
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Usch, vad hemskt för ägaren att se sin häst lida så!
Jag hade ju fått ett sammanbrott.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

KL

Liten upplysning:
Står i fredagens Aftonbladet att det var feldoserat och vet. väntade inte tillräckligt länge.
Vet inte om det stämmer.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Erfaren het av att avliva hund har jag, och det var absolut inte som du beskriver det. Våran hund var cool lugn, jag var i upplösningstillstånd. Min hund bara tittade på mig som om han sa...matte det är lungt du skall inte vara ledsen, jag får det bättre nu och slipper ha ont.

Han var så lugn och mådde inte alls dåligt av den lugnande han fick. Usch nu rinner tårarna på mig, saknar honom så. Även att vi nu har en ny liten gulle gris att ägna all kärlek till.

R.I.P Balto
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Visst var detta hemskt och så att hästen inte dog , men det finns ju biverkningar på detta avlivningsmedel och det var tråkigt att hon just fick uppleva detta men jag säger som en annan gjorde , Bultpistol och avblodning är faktist det skonsammaste sättet ist för att gulla och avliva med spruta hos vetrinären, döden är inte vacker , som någon sa att vertinären borde prickas varför det ? vetrinären kollar efter ögonreflexer och lyssnar efter hjärtljud , och finns det då inga så tror ju vet att den är död , vetrinären kan ju inte sitta och vänta om den verkligen är död eller inte i x antal timmar
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

AssÅ Shit Jag Skulle FÅ En Chock Om En Avivad HÄst Levde:era Stackare
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Man får faktiskt slakta på slakteriet ändå även om hästen inte ska bli mat.
Jag anlitar alltid slakteri. Det jag anlitat har varit litet rent och väldigt bra människor.
Hästen har inte varit ett dugg orolig. detta har jag använt fyra eller fem gånger och kommer fortsätta med det.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

VARFÖR är det okej att damen i kassan på ICA ger fel växel tillbaka, men veterinären inte får begå ett misstag? Visst, det blir väldigt skilda konsekvenser, men om man förutsätter att veterinären kollat hjärta och pupiller, VAD skulle veterinären gjort mer?

Alla kan göra misstag, men hanterar man liv bör man vara otroligt nogrann och observant.

Hur du liknar konsekvensen av att ge för lite växel tillbaka till kunden när du sitter i kassan på ica och att låta ett liv lida i åtta timmar förstår jag faktiskt inte

CH
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Jag kan berätta hur det gick till när mina 2 hästar lämnade detta livet.

Det var i samband med att mitt varmblod fick en genomgående hovböld som veterinären konstaterade att min andre häst, Anton en ardenner skulle avlivas bums. Det rörde sej om något slags relatismproblem sades det. Hursomhelst kom slaktbilen dagen därpå för att hämta honom. I och med att detta kom som en chock så skulle jag skynda mej hem från min skola för att säga hej då till honom.

Tyvärr så hann jag inte säga hej då. När jag svänger upp gårdens infartsväg så hänger min Anton många meter upp i luften i slaktbilens lyftkran och hyrdalikslangarna har brustit så det sprutar hydralolja över allt och över hela min häst... Ingen rolig syn heller! På köpet avlivades mitt varmblod 2 dagar senare, dock utan några brustna hydralslangar. Det må jag säga är en syn jag heller aldrig glömmer. :cry:
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Alla kan göra misstag, men hanterar man liv bör man vara otroligt nogrann och observant.

Hur du liknar konsekvensen av att ge för lite växel tillbaka till kunden när du sitter i kassan på ica och att låta ett liv lida i åtta timmar förstår jag faktiskt inte

CH

Jag har aldrig jämfört konsekvens. Jag bara undrar varför vissa yrkeskategorier inte kan göra misstag utan att det ska bli hetsjakt på dem.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Jag har aldrig jämfört konsekvens. Jag bara undrar varför vissa yrkeskategorier inte kan göra misstag utan att det ska bli hetsjakt på dem.

Det bör ju utredas vad som hänt och om veterinären gjort något fel eller inte. Om veterinären gjort fel så får ju han/hon ta ansvar för det. Det är inte hetsjakt.

Det viktiga är ju att se till att det inte händer igen. För att förhindra det måste vi ju få veta vad som gått fel. kanske saknar veterinäre komeptens? I så fall måste ju den kunskapsluckan täppas till.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Jag har aldrig jämfört konsekvens. Jag bara undrar varför vissa yrkeskategorier inte kan göra misstag utan att det ska bli hetsjakt på dem.
Tycker du verkligen det är konstigt?
Jag kan lova att jag skulle "hetsjaga" veterinären i det här fallet, om det var mitt djur.
Samma sak om jag hade blivit opererad och läkaren amputerat fel ben, eller om jag fått hiv-smittat blod, eller något liknande drastiskt.
Inte skulle jag säga till mig själv "oj, så förargligt, men men, alla kan ju ha en dålig dag".

Om ica-kassörskan gav mig fel växel skulle jag nog bli smått irriterad men ändå kunna ha överseende och tänka just "alla kan vi göra fel".

Det beror givetvis på vilka konsekvenser ens misstag får.

Jag har svårt att se hur en häst kan vara död, men sedan inte vara det ändå. Med reservation för att medlet kan ha okända, märkliga och katastrofala biverkningar, så är ju ändå ens första tanke att veterinären varit en smula oskärpt.

En häst kan liksom inte vara "nästan död" eller "typ död".
En veterinär som avlivar en häst ska inte lämna den förrän den är död död död.

Gör man det så har man en jävligt dålig dag och då får man räkna med att stå till svars för det.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Jag tycker ändå det måste vara ännu mer hemskt att så många billiga Svenska hästar åker på slakttransporterna till Italien för att inte ägarna vill eller orkar se till att de avlivas när de inte längre håller måttet.
Svåra frågor...
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Jag tycker ändå det måste vara ännu mer hemskt att så många billiga Svenska hästar åker på slakttransporterna till Italien för att inte ägarna vill eller orkar se till att de avlivas när de inte längre håller måttet.

Så många...hur många är det?
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Det finns tidigare indikationer på att somnulose kan vara osäkert.
PL

Om veterinären som utförde avlivningen var medveten om det är han/hon ju delvis ansvarig.

Annars kanske ansvar skall utkrävas av tillverkaren eller de som tillåter att preparatet fortfarande används även om man vet om bristerna?

Viktigt är ju att man inte i första hand vill sätta dit någon. Det viktiga är ju att utreda orsaker och förhindra framtida fel.
 
Sv: "Jag glömmer aldrig den synen"

Japp jag kan med gott samvete säga att jag gjorde mat av min häst. Då är jag ändå vegetarian och har varit det sedan 13 års ålder. Men det var som någon annan skrev här att det är ett j*vla hyckleri att väldigt många som äter alla andra sorters djur INTE kan äta häst. Hade jag ätit kött kan jag lova att jag inte gjort skillnad på gris/häst/hund(!)/katt(!). Alla djuren har samma värde. Huvudsaken är att dom inte lidit under sitt liv och under avlivningen men det är en helt annan diskution.:smirk:

Är det nått kött man kan äta med gott samvete så är det häst. Dom flesta har haft ett långt och lyckligt liv och är inte uppfödda för köttmarknaden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 061
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 467
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp