Jag har blivit en bitter kärring

Det gör TS också om jag förstår det hela rätt, hon är bara en av de som måste gå till sitt arbete under lockdown. Det är ju helt mänskligt att känna sig bitter över att man själv sliter och är orkeslös medan resten av samhället verkar ha en härlig ovanligt lång semester. Det är ju inte direkt så att de som arbetar under en sådan här period sedan får bragdmedalj och livstids välbetald pension, det är ju snarare vardag som vanligt när allt är över.

Jag vet inte var TS bor eller hur det är där. Jag vet bara att TS skrev att det inte är total lockdown. Jag har full förståelse för att det är skitjobbigt för väldigt många just nu.

Det enda jag vände mig mot var när @Philosophia skrev att vissa förtjänar stryk. Att TS och många andra har det skitjobbigt är helt uppenbart och fullt förståeligt.
 
Ni får ursäkta att jag inte berättar var jag bor, jag har tidigare fått åthutningar om att man inte ska ventilera sina problem offentligt då jag skrivit på forum och blivit igenkänd bland annat av släktingar.
Så jag försöker vara anonym så gott det går.

@monster1 uttrycker det jag kanske inte riktigt lyckades formulera. Jag arbetar inom nödvändig industri, och här kommer det mesta att rulla på som vanligt, både under och efter pandemi. Och visst kan jag känna mig glad över att kunna undgå arbetslöshet, vilket definitivt är en ljuspunkt.
 
Ni får ursäkta att jag inte berättar var jag bor, jag har tidigare fått åthutningar om att man inte ska ventilera sina problem offentligt då jag skrivit på forum och blivit igenkänd bland annat av släktingar.
Så jag försöker vara anonym så gott det går.

@monster1 uttrycker det jag kanske inte riktigt lyckades formulera. Jag arbetar inom nödvändig industri, och här kommer det mesta att rulla på som vanligt, både under och efter pandemi. Och visst kan jag känna mig glad över att kunna undgå arbetslöshet, vilket definitivt är en ljuspunkt.

Helt förståeligt att du inte vill berätta var du bor. Och man får tycka att man har för mycket att göra på jobbet trots att andra är arbetslösa. En dag i taget och fokusera på det positiva även det vissa dagar är småsaker bara.

Skönt att du känner dig trygg med din anställning!
 
Feel you! Verkligen! De flesta har svarat så klokt i tråden men vill tillägga att jag känner precis som du gällande inspirerande ordspråk på fb. Orkar inte hetsa upp mig men gode Gud så väldigt fånigt det är med sådant. Jag får verkligen hejda mig för att inte svara spydigt.
 
Jag vet inte var TS bor eller hur det är där. Jag vet bara att TS skrev att det inte är total lockdown. Jag har full förståelse för att det är skitjobbigt för väldigt många just nu.

Det enda jag vände mig mot var när @Philosophia skrev att vissa förtjänar stryk. Att TS och många andra har det skitjobbigt är helt uppenbart och fullt förståeligt.

Men alltså nej, jag säger inte att vissa förtjänar stryk, utan jag tänker att de förtjänar stryk: En mental tilldelning av tre lavetter för brist på fingertoppskänsla.

Jag kan lugna dig med att jag inte på allvar menar att de som skriver om positiva saker i livet till följd av coronakrisen ska radas upp på stadens torg för att ta emot de tre lavetter som jag har utdömt.
 
Jag tror du kanske innan har varit trött men ljusglimtarna har övervägt och gjort allt värt det.

Nu är alla ljusglimtar borta och då känns det jobbigt. Går det hitta andra ljusglimtar istället? Jag vet inte vad ni får och inte får göra.

Jag har varit deppig ett tag eftersom en del av det vi gjort mkt innan har stängt. Istället har vi lärt oss uppskatta andra saket. Dock bor jag i sverige så har ju inte samma som utomlands. Går det göra lite odlingar hos dig? Nån hemma hobby som du och barnen kan göra?
 
Jag tror du kanske innan har varit trött men ljusglimtarna har övervägt och gjort allt värt det.

Nu är alla ljusglimtar borta och då känns det jobbigt. Går det hitta andra ljusglimtar istället? Jag vet inte vad ni får och inte får göra.

Jag har varit deppig ett tag eftersom en del av det vi gjort mkt innan har stängt. Istället har vi lärt oss uppskatta andra saket. Dock bor jag i sverige så har ju inte samma som utomlands. Går det göra lite odlingar hos dig? Nån hemma hobby som du och barnen kan göra?
Jag tänker att det gör jättestor skillnad att jobba heltid, vara ensamstående och inte ha barnomsorg.
 
Jag insåg att jag har blivit bitter. Vad gör man åt det?
Jag har varit trött i många år, men kämpat på så gott det går med tungt heltidsjobb, barn och hus. Jag har ändå lyckats hitta ljusglimtar i vardagen, och tyckt att det hela är värt att kämpa på för. Vi bor inte i Sverige, men för några år sedan träffade jag en man när vi hälsade på under sommarlovet, och vi har hållit kontakten och träffats någolunda regelbundet.
Nu känns det som om allt har tagits ifrån mig. Jag har blivit arg och cynisk. Jag har sparat och knegat ihop för resor, det har varit något att se fram emot. Och nu får jag inte åka någonstans alls. Förlorade desutom en hel del pengar på våres och sommarens resor som redan var betalda, och som jag bara fick delvis återbetalda. Jag inser ju varför situationen är som den är, och är egentligen inte emot restriktionerna. Det går ju heller ingen nöd på oss här, jag kommer inte att bli av med jobbet eller så, och jag vet ju att många har det mycket värre än vi. Men jag är konstant besviken och arg, kan inte komma ur det och har svårt att hitta någon mening med något alls mer. Är alltid trött.
Barnen har varit hemma i veckor, alla deras fritidsaktiviteter är inställda, distansundervisningen har inte varit någon undervisning alls utan bestått av inlämningsuppgifter. Det ena barnet har läs- och skrivsvårigheter och har inte klarat det utan en massa hjälp. Men jag har ingen möjlighet alls att jobba på distans, utan är tvungen vara på arbetsplatsen. Och därför ägnat kvällarna åt att undervisa. Svaret från skolan då jag bad om hjälp var ungefär "aj då, vad tråkigt, han kan få extrauppgifter för att öva läsförståelsen".
Det andra barnet har ångest, inte speciellt pga av viruset, utan både av att rutinerna rubbas, och något slags tonårsångest. Det tog två månader och otaliga samtal och mail för att få ett enda videosamtal med psykolog.
Jag trivs ju med att umgås med mina barn, men blir bara ledsen när jag ännu en gång läser något om "härligt nu när alla har så mycket extra tid att umgås med familjen". Jag har lika lite tid som vanligt, och än mindre ork.
Söka hjälp är väl rådet. Jag fick telefontid hos läkare, resultatet blev två -dagars- sjukskrivning. Som jag sedan blev tvungen att jobba in extrainkallad under helgen eftersom vi har aldeles för mycket att göra.

Till min förvåning märker jag att jag har börjat bli otrevlig mot folk, vilket jag inte alls känner igen mig i. När en bekant skriver på facebook typ "if things are bad, just wait, they will change" inser jag ju att det varken är snällt eller gör saker bättre när jag svarar "for the worse, usually".
Hur i hela världen tar man sig ut ur sådant här, när man inte ens får göra något av det som brukar ge lite glädje.
Vem som helst skulle skulle väl bli nedstämd av din situation. Tycker det låter som en adekvat reaktion på vad som händer.

När det gäller din kommentar, ”for the worse, usually”, så tycker jag det var ett kul svar på en påfrestande hurtig klyscha.
 
Nu öppnar skolorna stegvis igen, så på den fronten kommer vi nog att klara oss framöver. Jag har egentligen tyckt om att få mer insyn i vad de håller på med i skolan, och också trivts med att undervisa, speciellt de ämnen jag själv studerat.
Men blev lite chockad över hur illa det yngre barnet klarade sig. Enligt skolan har han inga större problem och läsförståelsen är tydligen okej, men det fungerade inte i praktiken.
Detta är ju jättebra att du kommit fram till, och inte för att jag vill minimera dig på något vis, men är det ett så stort problem eftersom lärarna inte reagerar? Jag tänker att om de tycker att barnet klarar sig så gör barnet det, även om det inte är till din standard. Att andra barn i samma ålder har ungefär samma läsförståelse.

Givetvis är det också något du ska lyfta med lärarna när skolan sätter igång, men det kanske går att få till något belöningssystem för att läsa mer under tiden covid-19 härjar. Läser man en text och skriver ett litet referat så blir det extra veckopeng, en stjärna och ett flertal stjärnor leder till någonting roligt eller mer pengar etc. Vad nu barnet drivs av.

Sen vill jag ge dig en eloge för att du är stark och pallar med allting. Jag har också heltidsjobb och gård och jag tycker att livet suger stenhårt stundtals och sover en massa, och då har jag inga barn jag måste undervisa hemma. Du är duktig som orkar! :bump::bow:
 
Detta är ju jättebra att du kommit fram till, och inte för att jag vill minimera dig på något vis, men är det ett så stort problem eftersom lärarna inte reagerar? Jag tänker att om de tycker att barnet klarar sig så gör barnet det, även om det inte är till din standard. Att andra barn i samma ålder har ungefär samma läsförståelse.

Givetvis är det också något du ska lyfta med lärarna när skolan sätter igång, men det kanske går att få till något belöningssystem för att läsa mer under tiden covid-19 härjar. Läser man en text och skriver ett litet referat så blir det extra veckopeng, en stjärna och ett flertal stjärnor leder till någonting roligt eller mer pengar etc. Vad nu barnet drivs av.

Sen vill jag ge dig en eloge för att du är stark och pallar med allting. Jag har också heltidsjobb och gård och jag tycker att livet suger stenhårt stundtals och sover en massa, och då har jag inga barn jag måste undervisa hemma. Du är duktig som orkar! :bump::bow:

Jag tror att det till stor del hänger ihop med att då det undervisas i klassen förklarar läraren svåra ord, och klassen diskuterar ämnet, och då funkar det. När han sitter ensam med en text om tilexempel varför vi firar påsk, och ska svara på frågor, lyckades det inte alls. Diagnosen han fick för ett par år sedan var ospecifierade läs- och skrivsvårigheter. Det var meningen att nya test skulle göras i vår, men det blir knappast av nu.
 
Jag tror du kanske innan har varit trött men ljusglimtarna har övervägt och gjort allt värt det.

Nu är alla ljusglimtar borta och då känns det jobbigt. Går det hitta andra ljusglimtar istället? Jag vet inte vad ni får och inte får göra.

Jag har varit deppig ett tag eftersom en del av det vi gjort mkt innan har stängt. Istället har vi lärt oss uppskatta andra saket. Dock bor jag i sverige så har ju inte samma som utomlands. Går det göra lite odlingar hos dig? Nån hemma hobby som du och barnen kan göra?

Ja jag har en liten trädgård där jag tycker om att pyssla. :) Har inte riktigt kommit igång med den ännu i vår, men visst ska jag vara där när jag kan. Nu lovades det att barnens hobbyer ska komna igång igen ganska snart, så det känns ju genast bättre.
 
Jag tror att det till stor del hänger ihop med att då det undervisas i klassen förklarar läraren svåra ord, och klassen diskuterar ämnet, och då funkar det. När han sitter ensam med en text om tilexempel varför vi firar påsk, och ska svara på frågor, lyckades det inte alls. Diagnosen han fick för ett par år sedan var ospecifierade läs- och skrivsvårigheter. Det var meningen att nya test skulle göras i vår, men det blir knappast av nu.
Okej, då är jag med. Tappar han tråden när han slår upp ett ord eller googlar på varför vi firar påsk?

Sen är det ju så. Ju mer man läser ju bättre blir man på både ordförståelse och sammanhang. Det svåra är att få någon att läsa. Jag kan bara ta mig själv som exempel och jag lärde mig läsa tidigt för jag har äldre syskon, men jag läste dåligt ganska så länge och även idag läser jag mycket saktare än genomsnittet. Nu har ju jag klarat mig rätt så bra i livet ändå, men jag vet att jag hade dåliga resultat på läsförståelsen upp till gymnasiet där sådant kontrollerades, men jag har lyckats gå hela juristprogrammet så jag vet inte hur bra de där testerna är, för jag har alltid haft bra betyg och jag har dessutom väldigt lätt för att lära mig saker och komma ihåg. Jag har inte läst en bok på flera år, men jag är ju helt säker på att jag hade läst bättre om jag läste mer.
 
Ja jag skulle nog säga att det ofta handlar om att tappa tråden. Både det att inse vilket ord det är han inte förstår, och komma sig för att ta reda på vad det betyder, och sedan få ihop vad det betyder i samanhanget. Och allt som han gör görs -mycket- långsamt.
Om jag sitter bredvid och förklarar och påminner om vad det frågades om och styr upp det hela går det däremot galant.
 
Ja jag skulle nog säga att det ofta handlar om att tappa tråden. Både det att inse vilket ord det är han inte förstår, och komma sig för att ta reda på vad det betyder, och sedan få ihop vad det betyder i samanhanget. Och allt som han gör görs -mycket- långsamt.
Om jag sitter bredvid och förklarar och påminner om vad det frågades om och styr upp det hela går det däremot galant.
Fast det är ju en jättebra utveckling att du kommit dit. Du är smart som förstår systemet och som kan hjälpa. Det är nog inte alla föräldrar som kan hjälpa i sådana situationer för de förstår inte heller själva vart det felar. Heja dig! :D
 
Okej, då är jag med. Tappar han tråden när han slår upp ett ord eller googlar på varför vi firar påsk?

Sen är det ju så. Ju mer man läser ju bättre blir man på både ordförståelse och sammanhang. Det svåra är att få någon att läsa. Jag kan bara ta mig själv som exempel och jag lärde mig läsa tidigt för jag har äldre syskon, men jag läste dåligt ganska så länge och även idag läser jag mycket saktare än genomsnittet. Nu har ju jag klarat mig rätt så bra i livet ändå, men jag vet att jag hade dåliga resultat på läsförståelsen upp till gymnasiet där sådant kontrollerades, men jag har lyckats gå hela juristprogrammet så jag vet inte hur bra de där testerna är, för jag har alltid haft bra betyg och jag har dessutom väldigt lätt för att lära mig saker och komma ihåg. Jag har inte läst en bok på flera år, men jag är ju helt säker på att jag hade läst bättre om jag läste mer.
Ett test säger bara vad nu-läget är utifrån det som testas. Det viktigaste är vad resultatet används till.

Om man har svårt att ta till sig information via en text, tex en bok, så säger det inte nödvändigtvis hur lätt eller svårt man har för att lära sig ngt. Men det kan däremot vara en indikation på att just läsa text inte är en bra form, att ta till sig information genom att lyssna funkar bättre för en del, för andra är det visuella den bästa vägen och någon lär sig bäst genom att utföra och pröva i praktiken. För de flesta fungerar en kombination.

Att träna på att läsa och träna på att läsa för att förstå innehållet, är två helt olika saker.

Det är därför jätteviktigt att läraren planerar sin undervisning så att den omfattar alla de här aspekterna.
 
Jag tänker att det här helt OK att vara bitter över situationen. Jag kan ibland känna mig djävla dödstrött p g a något som suger energi. Jag försöker formulera vad det är som gör mig nere, och sedan ber jag om ursäkt om jag låter det gå ut över någon

"Äh, du, förlåt. Jag är bara så djäkla bitter över att resan är inställd, jag hade verkligen behövt den energi-kicken att se fram emot. Jag får tugga i mig och gå vidare, men det tar ett tag att svälja ner"

Typ så. Jag känner att det blir lättare för mig att hantera om jag sätter en etikett och en hanteringsplan.
 
Alltså, alla kan bli bittra. Jag står lite på andra sidan och är friställd för obestämd framtid och VILL VILL VILL jobba, men får inte ens söka nytt, då riskerar jag att förlora all inkomst.
Det är tamefan inte roligt det heller, men visst kan det se tjusigt ut på facebook när jag postar bilder på långpromenaden som tog fem 'lediga' timmar igår eller trädgården som ligger en månad före i tid. Det är ju ingenting jag gör för att gnugga det i ansiktet på någon.

Alla har sitt sätt att hantera elände på och allt är okej så länge man kan göra som till exempel @Lovisaleonora och säga som det är om det stör eller skaver.
Gammal hederlig sarkasm går också hem på överdrivet hurtiga poster tycker jag :D men man får kanske tänka på vilken vän det är man svarar.
 
Alltså, alla kan bli bittra. Jag står lite på andra sidan och är friställd för obestämd framtid och VILL VILL VILL jobba, men får inte ens söka nytt, då riskerar jag att förlora all inkomst.
Det är tamefan inte roligt det heller, men visst kan det se tjusigt ut på facebook när jag postar bilder på långpromenaden som tog fem 'lediga' timmar igår eller trädgården som ligger en månad före i tid. Det är ju ingenting jag gör för att gnugga det i ansiktet på någon.

Alla har sitt sätt att hantera elände på och allt är okej så länge man kan göra som till exempel @Lovisaleonora och säga som det är om det stör eller skaver.
Gammal hederlig sarkasm går också hem på överdrivet hurtiga poster tycker jag :D men man får kanske tänka på vilken vän det är man svarar.

Det är heller inget som stör mig alls, ifall någon postar bilder från en eftermiddag i trädgården med härligt vårväder, eller berättar om skön långpromenad med hunden. Bara trevligt :)

Sådant som irriterade mig handlade om idrottsföreningen som kom med tips på att nu när alla har så gott om tid kan ni ju passa på och ge er ut och jogga tilsammans med barnen. Och en teckningskurs online jag tänkt delta i som meddelade att nu när alla är hemma på dagen så kommer instruktören att erbjuda feedback live genom någon nätplatform två gånger per vecka kl 13. Jaha, tack, men då jobbar jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 992
Senast: sorbifolia
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 847
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp