Bukefalos 28 år!

Jag har dödat hästens.....

Sv: Jag har dödat hästens.....

Førsta biten hemifrån brukar vara værst, då kan man helt enkelt leda hæsten. Så kan man rida till ett stælle med riktigt gott græs och låta den beta en liten stund. Han lærs sig snabbt att -då vi stæller kursen ditåt så blir det græsmums, och då blir han lite mer motiverad...
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Var det svar till mig? Vad svarade du på i så fall? Jag förstår inte.

Jag låter inte min häst äta när vi rider, han kan få äta om jag hoppar av och tar ut bettet, men annars inte. Han var jättejobbig förr och åt på ALLT! Men genom att vara konsekvent är det i stort sett borta, han kan fortfarande försöka om jag hoppar av och står stilla, men annars är det väldigt sällan.

Och som sagt, min häst tycker det är jättetråkigt att skritta för hand, så det undviker jag faktiskt. Även om jag annars gillar att skritta fram för hand, men på honom funkar det inte. Han har ingen som helst framåtbjudning och då blir det ju inte mycket till uppvärmning, så på honom är det bättre att sitta upp direkt.
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Nej, min hæst får inte heller beta då jag sitter på ryggen. Men jag låter honom gøra det ibland då jag suttit av, æven med bettet i. Men han får aldrig børja beta på eget intinativ. Du har rætt i att om det inte gør någon skillnad om du leder honom eller rider så kan du lika gærna rida.
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Fast jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du svarar på?

Förr var min häst svår att rida själv, nu har han inga problem, visst han kan tveka lite nån gång, men det är inget som är svårt att hantara.
Enda anledningen är att han är väldigt flockbunden och inte vill gå ifrån de andra hästarna. Han tycker inte själva ridningen är tråkig och han har inga problem med framåtandan i övrigt, utan det är just att han inte vill lämna kompisarna. Och jag har svårt att se varför det skulle hjälpa att låta honom beta?
Han har redan något roligt som väntar längre fram, nämligen ridningen, att få springa. Det älskar han! Så det är inte så att man behöver dra iväg honom och muta honom med gräs för att han ska lämna stallet. Det gör han så gärna ändå, förutom de gånger han segar lite när han går förbi kompisarnas hagar, så fort han kommit förbi dem är han pigg och glad igen! :)
Jag ser inget problem med det, han stannar inte sålänge jag inte låter honom göra det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske låter konstigt efter som att iprincip alla vet att jag har försökt att ta själv mord flera gånger. Men jag är SKIT RÄDD...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 456
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 582
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp