Bukefalos 28 år!

Jag har dödat hästens.....

M

majjorna

Jag har nog dödat min hästs vilja ....

Jag har under en tid ridit och bantat min "sengångare" (se annan tråd)
men jag tror att nu har jag nog tränat för hårt, jag tycker att jag har varit försiktig och tagit det lugnt, man inser nu efter 2 dagars försök att rida ut ,att vi har backen i, istället för viljan framåt.

Han stretar emot genom att "dö" i ridningen, han vill inte gå framåt och känns inte glad. Jag måste sitta och driva, och driva, känns verkligen som det är motstånd.

jag har ju försökt undvika att han får träningsvärk men känner att ibland har han säkert haft det, känns oundvikligt då han måste bantas massor med kilo enl vet så fort det går.
Kan han vara hungrig? jag vet ju hur man själv blir.....

Vad ska jag nu göra?

Hur får jag tillbaka hans lust att komma ut i skog och mark?

TIPS !!!!
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Orkar inte skriva något långt inlägg nu men min första tanke; försök göra ridningen rolig för honom! Gör raska starter till snabbare gångarter, galoppspurter, handtrava, ha en annan häst med och "tävla" i raskare gångarter, rikligt med beröm och minskning av det drivande trycket så fort han reagerar med framåtbjudning osv.

Att ta en titt på foderstaten kan ju också hjälpa, kolla mängden intagen energi osv? Jag har ganska knapert med info om foder så börjar inte yttra mig desto mer om det, men någon annan kanske kan hjälpa på den fronten. ( Att granska ifall hästen har ont kan ju också vara något ifall det känns osäkert. ) Kanske stretcha hästen efter varje ridpass? Ingen tycker väl om att motionera ifall musklerna ömmar. :)

Hoppas ni får viljan upp igen! :)
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Problemet i detta fallet är väl tyvärr att hästen är väldigt fet, och har om jag minns rätt, vilat/stått under en längre period.
Att ge sig ut på galopprundor eller bara långa travrundor kan slita någon enormt på alla de muskler, leder och ligament som inte är uppbyggda ännu. Det tar lååång tid innan allt är uppbyggt, även efter det att hästen börjat få fina muskler håller ju fortfarande leder och sånt på att byggas upp för att klara påfrestningarna.

Majjorna: Jag vet precis hur det är! Min häst totaldör också när han bara får skritta, speciallt illa är det när han måste skritta för hand. Totaltråkigt enligt honom.
Jobbar du honom mycket i skritten? I så fall kanske du kan dela upp det så att du bara jobbar honom på vissa stället och rider ut mer fritt på vissa ställen, till exempel om du har någon skog där det är mycket off-road/stig så kan du ju låta honom gå fritt där det är väldigt snårigt.

Har du transport?
Min häst tycker det är jättekul att komma ut på nya ställen, spelar ingen roll att det bara är skritt, han traskar på nyfiket och piggt från första steget. Hemma kan han ha bromsen i de första minutrarna när man går från stallet, speciellt när man rider själv.
Det är i så fall mitt bästa tips, man behöver inte åka så långt, bara det blir lite nytt så brukar det göra susen!

Sen är det ju inte säkert att det är viljan det är fel på, jag skulle vara lite uppmärksam om det kan vara något annat. Min häst saknade lite av sin vanliga framåtbjudning, man behövde inte banka fram honom, han gick så fort man bad honom, men han hade inte den där extra växeln som låg och bara bad om att få bli inladg. Jag tänkte att det bara var fällningen, han brukar bli slö då. Sen var han lite stel, och jag tänkte att det är åldern (han är 22) men sen fanns ändå den där lilla gnagande känslan och jag åkte in och kollade honom, det visade sig att han har spatt.
Nu menar jag inte att det är problemet, men det kan ju vara något annat, hur mår han i övrigt, får han i sig allt han behöver? Kanske har han någon mineralbrist, eller vad som helst?

Annars skulle jag inte vara allt för orolig, min häst var rätt så slö innan, men när han gick ner i vikt blev han som unghäst på nytt och fick massor med energi!
Så försök göra det bästa av situationen just nu, snart kommer han ju vara smalare och ni kommer kunna utöka träningen mer.
Men försök variera så mycket som möjligt just nu, inte bara med hur man rider utan var man rider gör jättestor skillnad!
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Majjorna: Jag vet precis hur det är! Min häst totaldör också när han bara får skritta, speciallt illa är det när han måste skritta för hand. Totaltråkigt enligt honom.
Jobbar du honom mycket i skritten? I så fall kanske du kan dela upp det så att du bara jobbar honom på vissa stället och rider ut mer fritt på vissa ställen, till exempel om du har någon skog där det är mycket off-road/stig så kan du ju låta honom gå fritt där det är väldigt snårigt.

Min annars väldigt pigga häst tycker skritt är skittråkigt, så han är svår att jobba i skritten.

En bra övning som får igång honom är galoppfattningar från skritt. Fungerar suveränt även i skogen, sist tränade vi fattningar fr skritt inkl avsaktningar på skogsstigen. Det var små snuttar på 10-15 m vi hade tillgodo lite här och där så det gällde att vara effektiv :D
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Jag har nog dödat min hästs vilja ....

Jag har under en tid ridit och bantat min "sengångare" (se annan tråd)
men jag tror att nu har jag nog tränat för hårt, jag tycker att jag har varit försiktig och tagit det lugnt, man inser nu efter 2 dagars försök att rida ut ,att vi har backen i, istället för viljan framåt.

Han stretar emot genom att "dö" i ridningen, han vill inte gå framåt och känns inte glad. Jag måste sitta och driva, och driva, känns verkligen som det är motstånd.

jag har ju försökt undvika att han får träningsvärk men känner att ibland har han säkert haft det, känns oundvikligt då han måste bantas massor med kilo enl vet så fort det går.
Kan han vara hungrig? jag vet ju hur man själv blir.....

Vad ska jag nu göra?

Hur får jag tillbaka hans lust att komma ut i skog och mark?

TIPS !!!!

Skulle min göra sådär skulle jag kolla att han inte är ofräsch i ben o hovar.
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

ja det är sant,,han är fet och har inte varit igång på säkert ett helt år innan jag köpte honom...

men jag skrittar och skrittar ,varje ridpass så klättrar vi, en liten runda eller en längre runda...
självklart har han fått träningsvärk vid säkert mer än ett tillfälle.. men jag tycker ändå att jag gör det på ett vetttigt sätt.

kompisen i hagen har flyttat nyligen så han går ensam medan dom letar ny häst, han står inne på nätterna då det i stallet finns en annan häst,för att få lite sällskap.

Äter gräs dagtid och får lite hö inne till natten, inget kraftfoder.

Så, ingen kompis dagtid,och ingen att rida ut med ,,visst, inte konstigt att viljan försvann,eller hur?
Men är det ändå en anledning till att ha backen i?

Tycker han livet är så jävla tråkigt ? ja förmodligen.......
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

UA på både böjprov och Spatt röntgen nyligen.....
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

jo men ett av våra "problem" är också att jag verkligen inte får honom i galopp, (se annan tråd) aldrig nånsin,,varken i uppförsbacke,över hinder eller vid longering,,,,han går bara i "grisePass".
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Har du tillgång till inhägnad ridbana eller ridhus? I såna fall kan du pröva på att löslongera honom, leka och experimentera på fri hand. Ge mental stimulans, lek med stor pilatesboll, pröva gå över presenningar och liknande. Sträva efter att det är roligt och ge mycket beröm, så att kontakten med dig innebär något roligt och upplyftande. Han kan då motionera utan ryttare vilket underlättar ytterligare om hans kropp är tung och på köpet får ni fin kontakt och relation, som kan följa med ut i ridningen så att den blir rolig.
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Gör nåt' kul ihop!

När min häst har haft svackor, eller jag för den delen, brukar jag skippa ridningen någon ta och fokusera på att vi ska ha kul ihop! Och man kan faktiskt träna både lydnad och kondition och samling samtidigt... Umgås med hästen istället för att tänka träning

Jag brukar gå ut och gå och jogga, klättra, busa, mysa - för jag tycker man får en helt annan kontakt från marken

Nu brukar jag kunna variera min position (använder en lina på minst 4 m, eller tömkörningstyglar) och låta honom gå före, gå bredvid, jogga och träna på att han ska hålla sig bredvid, stanna när jag stannar osv. och gör "busrusningar".

Låt det vara bara enkelt, bara på skoj, med massor av egen energi att föra över till hästen.

Ut i skog och mark, klättra, ja hur mycket du själv har kondition till (superbra för den egna träningen)... stanna, vila låt hästen beta lite, sätt fart. Ha med godis och massor av beröm.


Men, ett litet aber bara - de sypmtom du beskriver var exakt de min häst visade när han för två år sedan hade ett mildare fånganfall. Ville inte galoppera eller tölta, var "seg" och ovillig. Jag tog tempen och såg att den var liiite förhöjd och reagerade inte så mycket först, men kallade ut veterinär som satte in medicin - och han svarade på den redan samma dag. Hästen hade inte ätit mycket mer än vanligt och stått inne på natten, men just det året var det något som triggade det. Så om jag var du skulle jag ta tempen på morgonarna och se om den är förhöjd.

Vill inte på något sätt skrämmas, men uppmärksamma, för när det hände mig fattade jag först inte alls vad som var problemet först.

Hoppas ni hittar tillbaka!
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Finns det andra hästar i stallet kanske han kan hänga med ut som handhäst i stället? Brukar vara ett utmärkt sätt att motionera och motivera hästar utan att belasta med med ryttare men ändå får god effekt på kondis och jobba bort fläsket. Brukar handhästa de flesta av mina hästar som är ur kondition eller har vilat innan jag själv sätter mig på dem igen. Detta i kombination med varierade övningar från marken (kan man göra några minuter åt gången ute både i skog och paddock). Finns det ingen häst tillgänglig i stallet att nyttja till handhästning så varför inte helt enkelt hoppa upp på cykeln och cykla med honom? Allt som avlastar honom men ändå är uppbyggande kan nog gynna i detta läget.
Ta det sakta och stressa inte fram resultat, det tar tid att bygga upp en häst och precis som vi människor har de olika förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har dödat hästens.....

Min annars väldigt pigga häst tycker skritt är skittråkigt, så han är svår att jobba i skritten.

En bra övning som får igång honom är galoppfattningar från skritt. Fungerar suveränt även i skogen, sist tränade vi fattningar fr skritt inkl avsaktningar på skogsstigen. Det var små snuttar på 10-15 m vi hade tillgodo lite här och där så det gällde att vara effektiv :D

Så brukar jag också göra. När han får gå på långa tyglar (a la western style) och fatta och sakta av med sitsen så blir han som bäst. Får ett jäkla lyft i fattningen (för att vara honom) och saktar av lugnt och fint. Han blir verkligen alert och minsta lilla signal framåt nappar han på direkt, räcker att man lyfter lite på ena sittbenet så är han iväg :D
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

Det här är tyvärr baksidan av myntet när man arbetar i mycket skritt, de flesta hästarna tycker det är dö tråkigt. Prova och se om du kan få låna en annan häst, och ta med dig din egen som handhäst. Utan belastning kan man öka tempot avsevärt. Sedan undrar ju jag för min del hur länge har du skrittat, för som sagt det är enkelt att skritta ihjäl en häst och kanske är det dags att öka på tempot lite i kortare sträckor.
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

jag har skrittat i flera veckor...

När man rider med flera så finns viljan där,,,,, men rider jag ensam så "dör" han.
Eftersom jag "jobbar" med att få bort grisepassen så vill jag inte låta han passa,helst inte alls. Och eftersom han varken travar eller galopperar så kan jag ju inte anv dom gångarterna heller,, känner mig rätt begränsad ska jag ärligt säga.

känns nästan som jag vill sälja......:(
 
Sv: Jag har dödat hästens.....

I nuläget skulle jag nog lägga ned alla krav på ex. ren tölt eller liknande. Sånt får ni börja jobba med när han orkar det. Det är absolut inget fel på att skritta. Finns hästar som älskar långa turer med skritt på lång tygel i skog och mark. Förmodligen gör inte din häst det. Slutsats = nu har du provat det och vet att det inte är vägen att gå. Dags att rycka upp sig och använda tankenöten och lura på nya lösningar (att hantera/rida här = att vara problemlösare). Som du säger han gillar när ni rider ut med andra, så gör det! Gör det inte så svårt och sänk kraven, han orkar inte, även om vi alla känner press på oss att leka Kyra och rida och sitta rätt. Din häst är i en uppbyggnadsfas. Ska han orka så måste du ta det från grunden, med hänsyn till din häst som individ. Gör sådant som han faktiskt tycker är roligt. När du känner att han orkar och vill mer så kan du lägga in små små övningar som använder lite då och då under ritten men fortfarande under väldigt begränsade former så att han knappt märker att du börjar jobbat honom lite mer. Kan vara något så enkelt som att rida slalom runt träd i skogen, någon skänkelvikning här och där osv osv. Börja rida lite tempoväxlingar i skritt och sen framåt igen i raskare tempo. Allt sådant som förbereder din häst successivt för livet som ridhäst tillsammans med dig som ryttare.
Han kommer inte dö av att passa runt som ex handhäst, snarare tvärt om, då kan han hitta sin egen balans och samtidigt bygga upp kondition för att kunna orka mer. Får han det så kommer antagligen galoppen och ännu en nyckel till tölten.


Tror att du har snöat in dig på HUR du tycker och tror att ni ska göra, i stället för att fundera på VAD du egentligen kan göra med din häst. Var inte rädd för att prova, alla göra vi fel, men annars lär vi oss heller aldrig nått om vi inte vågar.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har dödat hästens.....

Jag tycker du fått ett jättebra svar från Die Frau.

Min var ju likadan och du vill inte veta hur länge jag såsade runt i grisepass. Nu var han i och för sig inte min de första åren, och gick pålösdrift och såg ut som en rullande boll. När han väl började gå ner släppte det.
Men de första 2 åren var det vääääldigt mycket grisepass, det blev hela tiden mer och mer trav, men det var fortfarande grisepass inblandat var tionde meter eller nåt sånt.
Det kommer absolut bli bättre när han går ner i vikt, tills dess hade jag struntat i finliret och bara satsat på att få honom att hitta sin egen balans och form genom att rida mycket i skog och mark så han får lyfta på benen och hitta egna vägar.

Visst kan det kännas jobbigt, men jag är rätt säker på att det kommer bli bättre.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske låter konstigt efter som att iprincip alla vet att jag har försökt att ta själv mord flera gånger. Men jag är SKIT RÄDD...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 449
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 573
Senast: miumiu
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 227
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp