Jag har en bok *långt*

Adrenochrome

Trådstartare
Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur. Följande går att läsa i det kapitlet som jag finner mycket tänkvärt...för i praktiken är det ju så. Läs och begrunda:

Idag finns det också duktiga hästmänniskor, men en ny kategori hästägare med begränsade kunskaper ökar ständigt. I en branch med många nya människor utan tidigar erfarenhet av hästskötsel och hästuppfödning uppstår det ibland problem med hästhållningen. Det finns alltså behov av kunskap och utbildning på olika nivåer.

I 1991 års hästutredning konstaterades att " det största enskilda problemet inom svensk hästhållning är bristen på kunskap". Till skillnad från jordbruket, där de flesta djurägare tillhör någon branchorganisation som informerar om nya forskningsrön, så förlitar sig många hästägare till " experter" med varierande kunskapsnivå om hästars skötsel och vård. Hästägare är ofta utlämnad till tyckande och till en kommersiell marknad som erbjuder en rad mer eller mindre beprövade metoder och produkter. Inte sällan sker det även ett förmänskligande av hästens behov som INTE gagnar djurslaget häst utan istället bidrar till ohälsa och beteendestörningar.

Vill äta lite men ofta

Här följer några exempel på mindre klok hästhållning.
Hästen är skapt med en förhållandevis liten magsäck, och i frihet äter den mellan 15-18 timmar per dygn. Lite - men ofta. I dagens hästhållning förekommer det att hästar utfodras endast ett par gånger per dag, av praktiska skäl för människan. Följden kan bli att hästarna står utan mat långa stunder, och därmed utvecklar beteendestörningar. Även felaktig utfodring är ett växande problem idag. Hygieniskt dåligt foder skapar problem för hästens hälsa och välbefinnande på både kort och lång sikt.

Hästens hud och hårrem är sedan urminnes tider anpassade till livet på stäppen och med stora klimatskillnader. Idag ser man ofta hästar med täcken på sig året runt, både på stall och i hage, och djurägaren har de mest varierande anledningar till varför hästen behöver sitt täcke. Det här har till följd att hudproblem inte är ovanligt idag, och att olycksrisken ökar när hästar utan tillsyn kan få remmarna från täckena runt benen.

Hästhållning på hästens villkor ?

Hästen är ett fantastiskt djur, med atletiska egenskaper som det människan en ära att kunna tämja på det sätt vi kan idag. Men även om vi håller den på stall är hästen fortfarande ett gräsätande bytesdjur anpassat till att leva på stäppen. en viktig fråga som alla hästmänniskor bör ställa sig är om hästhållningen sker på hästens eller på människans villkor. Är det vi som fryser eller är det faktiskt så att hästen fryser i hagen eller i stallet ? Det kanske i själva verket är en fråga om hästen får tillräckligt med foder för att hålla värmen ?

Vi får inte behandla hästar som "gosedjur" även om de betyder oändligt mycket för sina ägare, även känslomässigt. Vi får aldrig glömma hästens ursprung, och det är viktigt att veta att dagens häst inte skiljer sig markant från den vilda. Vi måste därför ge hästen en miljö där utfodring, skötsel och vård är väl anpassade till hästens naturliga beteenderepetoar.


Så, vad tyckte ni om texten ?
kommentarer !
 
Sv: Jag har en bok *långt*

ja visst stämmer det att vissa "hästmänniskor" behandlar sina hästar som porslinshästar! jag har sällan täcke på mina hästar, någon gång då och då om det regnar men om man ska lägga i hop hela året så har de kanske täcke på sig max 1 månad! vissa hästar är ju aldrig utan täcke! :crazy:
en bra text som var läsvärd och får en att fundera på hur vi behandlar våra hästar! Många hästar har det bra men det finns även de som inte har det och det på grund av människan "daltande"
hästar som bara får vara ute i en liten grushage ett par timmar om dagen, full med mundering så som täcken, boots och benskydd.
som sagt en tråd som kan väcka många starka känslor!
 
Sv: Jag har en bok *långt*

Tja du- jag anser att sverige förmodligen har en av de bästa hästhållningarna i världen och exemplen ovan inte direkt är norm här.
Hästar fodras här knappast en gång om dagen och ofta finns en anledning till varför hästen har täcke så jag undrar bara vem som skrivit boken, är det svenska författare med svensk hästmiljö framför ögonen eller möjligen tyska eller amerikanska?
 
Sv: Jag har en bok *långt*

Vad är det för en bok? Låter som något jag skule gilla att läsa :)

Visst förekommer det att hästarna får mat en gång om dagen i Sverige med! Vi är inte så ultimata som vi tror.. Och täcken, alla dessa täcken! Huuga! Folk blir ju nästan chockade när man säger att man inte har några täcken i stallet!
 
Sv: Jag har en bok *långt*

Nej, det är forskningsrådet för miljö, areella, närningar och samhällsbyggande, FORMAS, villket är en statlig myndighet. Det är forkningsresultat.

Nu ska vi INTE blanda in övriga världen i detta, eftersom det INTE handlar om det. Du måste se lite kritiskt på texcten nämligen. Före detta stycke så handlade det omgamla tiders hästmänniskor som oftast hade vuxit upp i närhet av hästar. Kunskapen från den äldre generationen gick i arv till den yngre. Hästen var således då ett hjälpmedel i jordbruket och vän i det dagliga arbetet. NÄr motoriseringen kom, blev många hästar överflödiga, och hästen som ett arbetsredskap minskade, villket även kunskapsbanken gjorde. Det fanns inga hästkarlar kvar som kunde föra kunskapen vidare till nästa generation. Alltså, en naturlig kunskap om hästen.

Sådan kunskap fins inte nu. Många gånger skaffas det häst utan någon som helst kunskap. Det är detta texten försöker belysa. Nu ska du inte dra ALLA över en kam ang täcke, det finns 2 sidor av detta. Du ska se kritiskt på HELA texten. Men om du funderar lite så, känner du inte folk som har täcke för dom tror hästen fryser ? Inte att den GÖR, för det ser man, men hästägare som bara TROR och alltså inte vet utan bara relaterar till sig själva, att dom fryser villket då också hästen måste göra.


Sedan står det INTE skrivet i texten om någon utfodring en gång om dagen, det står ett par gånger om dagen. Och detta är en norm hos dagens hästfolk. Lite duttande med nåt kilo 3-4 ggr/dag.
 
Sv: Jag har en bok *långt*

Åki dåki- nu ser jag att ser står ett par gånger om dagen...

Njäe- jag känner inte med den här texten fullt ut ändå.

En sak som irriterar mig en del är denna otroliga romantisering av gamla tiders hästkarlar (inte bara baserat på denna texten då)

Bara några exempel: Det var till exempel inte vanligt att hästarna kom ut i hage på vinterhalvåret. De stog oftas inne på stall tillsammans med kreaturen, i spilta. Kördugliga hästar kördes en del. Unghästar fick stå där. Man skodde när smeden kom förbi. En ofta praktiserad verkmetod var att ställa hoven på en bräda och yxa till den runt om. Korsförlamning var ett ständigt återkommande gissel och inte fick de mat fler gånger om dagen då.

Ang täcken- ibland lägger man på täcken för att förhindra kräftig pälsväxt för att slippa klippa. Jag tror fortfarande inte folk täckar sina hästar bara för att de tror att de fryser. Klart att det finns folk som inte begriper bättre men jag tror ändå att hästar har det bättre nu än förr
 
Sv: Jag har en bok *långt*

Nej, alla gamla hästkarlar var nog inte bra, men i grund och botten handlade det nog om att: de gamla förde över sina kunskaper till den yngre generationen som i sin tur antagligen utvecklade den litegrann eftersom det var ju ett helt ny generation. MEN grundkunskapen som dom sk ärvt, var nog en värdefull tillgång för att göra saker bättre. Nuförtiden finns inte så så mycket kunskap att luta sig mot, tänkte mest på alla de som får häst UTAn att ens föräldrar vet någonting alls.

Förövrigt ang täcken, där har du en totalt konstig grej. Folk täckar för att slippa vinterpäls, då det egentligen är avtagande av ljuset som styr pälssättning och fällning. Dagarna blir kortare med andra ord. Täcket gör varken från eller till. Jodå, många, många täckar än idag för dom anser hästen fryser. dom ser inte att den gör det, dom bara antar. Texten handlar heller inte om vem som hade det bäst, det handlar om en utbredd okunskap om hur en häst fungerar helt enkelt. Sen givetvis kan man sköta om sin häst mycket bra på högst onaturligt vis, onaturligt vad det gäller hästen, men det kanske funkar ändå och den mår bra ändå.

MEN, dagens hästhållning handlar oftast om vad som är mest bekvämt för människan.
 
Sv: Jag har en bok *långt*

nä, nu måste jag bara protestera lite igen...

ang täckena, jag får ingen direkt vinterpäls på täckade hästar om jag täckar tidigt (oktober) Om samma häst inte skall göra så mycket på vintern få han utveckla sin vinterpäls. Så pälsen mängd styr jag efter behov med täcken.

Får jag reda på om det skall göras någon ny päls-täckesstudie så ska jag anmäla mig och mina pållar som studieobjekt då det verkar finnas en del luckor i kunskapen.
Ljuset är säkert inte oviktigt, men spelar mindre roll. Exempel: hästar i öken--> mycket ljus,varma dagar, iskalla nätter = de har tjock päls
 
Sv: Jag har en bok *långt*

Du får protesetera hur mycket du vill, men det är fortfarande i huvudsak tillgången på dagsljus som styr pälsansättning och -fällning, inte om det är kallt eller varmt eller att man har ett täcke. Det är samma med tillväxt på hovarna, dom växer bättre när det är ljust. Det är hypofýsen som styr detta.
 
Sv: Jag har en bok *långt*

Jag tycker absolut att det är viktiga saker som tas upp i texten!

När det gäller maten så är det väl vanligast att man fodrar hästarna 3-4 gånger per dag, åtminstone i mina trakter. Det betyder alltså att de står utan mat i fem timmar mellan varje mål. :eek:

Å angående täcken tycker jag att det är hemskt att många hästar står med täcke dygnet runt. Enda gången pälsen får luftas är när det byts till skritttäcke x miljarder!!
Leoni - Jag vet massis av människor som sätter på hästarna täcken för att de tror att de fryser. Det är inte alls speciellt ovanligt. De senaste veckorna har det varit fantastiskt väder - över 20 grader i skuggan flera dagar i sträck - och i mitt stall var det ändå bara unghästarna och tre hästar till som gick utan täcke :(

Det är så hemskt att folk inte intresserar sig mer för hästens natur och dess behov.
Överallt ser man hästar som är ute mindre än tio timmar per dag, ofta ensamma i små grushagar... Utan mat flera stunder. Övertäckade så det bara skriker om det... Å det här hanteras av människor som tycker sig ta jättebra hand om sina hästar.
Jag anser att de största problemen i dagens hästhantering är de som kommer av människors välmening...

Cello
 
Sv: Jag har en bok *långt*

nä, nu måste jag bara protestera lite igen...

ang täckena, jag får ingen direkt vinterpäls på täckade hästar om jag täckar tidigt (oktober) Om samma häst inte skall göra så mycket på vintern få han utveckla sin vinterpäls. Så pälsen mängd styr jag efter behov med täcken.

Får jag reda på om det skall göras någon ny päls-täckesstudie så ska jag anmäla mig och mina pållar som studieobjekt då det verkar finnas en del luckor i kunskapen.
Ljuset är säkert inte oviktigt, men spelar mindre roll. Exempel: hästar i öken--> mycket ljus,varma dagar, iskalla nätter = de har tjock päls

Alla hästar sätter vinterpäls å det styrs precis som Adrenochrome skriver av ljuset. Däremot mängden päls kan man påverka med täckning. Som du skrev.


Cello: Mkt bra skrivet! Håller med.
 
Sv: Jag har en bok *långt*

Jag har två hästar som går otäckta i stort sett jämt och de utvecklar olika mycket vinterpäls. Så förutom ljuset är det nog individuellt. Tror ingen nere i stallet skulle släppt ut Kristall otäckt eftersom han inte såg ut som en lurvig boll - men han klarade ändå av vintern lika bra som Dorri som var betydligt lurvigare. Grovfoder och päls verkar räcka. Och jag vet att det inte var mycket till vinter i år - mn det hindrade inte de flesta i min omgivning att ha dubbla täcken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 021
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 524
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 110
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Hoppas tråden hamnade rätt nu.... Detta handlar om en häst som står i samma stall som syrrans häst. Hästarna gick tidigare i...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp