Beteendestörning?? (långt)

Arwen

Trådstartare
Hoppas tråden hamnade rätt nu....
Detta handlar om en häst som står i samma stall som syrrans häst. Hästarna gick tidigare i blandflock och det funkade tydligen kanonbra. Tills den dagen en ny vallack kom till flocken.
Den nyblivna hästägaren hade enligt syrran noll koll på hästhållning, hade ridit på ridskola hela sitt liv men tydligen aldrig handskats med hästar annat än gjort iordning inför ridning och har än idag svårt att se att hennes häst skulle vara ett problem.
Vallacken betedde sig tydligen märkligt redan vid hopsläppet med de andra hästarna. Han visade ingen respekt för de andra hästarna, var inte ett dugg försiktig, och verkade öht inte fatta att de andra hästarna försökte visa vilken rangordning som gällde. Han bara lallade runt och verkade mest förvånad att han fick stryk när han drullade rakt in i ledarstoet och liknande.
Dagen efter började de verkliga problemen. Det visade sig att han betäcker. Betäcker allt som rör sig vad det verkar som. Han betäckte eller försökte betäcka alla ston, brunstiga eller inte, och oavsett om stona sa ifrån på skarpen att de inte ville. Han gav sig till och med på syrrans 9 månaders ungsto som inte ens börjat brunsta än.:eek: Naturligtvis särades ston och vallacker omgående (till vallackägarens stora irritation, som inte alls förstod varför stoägarna var upprörda).
I januari gjordes ett nytt försök att släppa ihop ston och vallacker pga praktiska skäl. (-30 C, fruset vatten, 1 meter snö, ja ni vet ju själva hur kul det var att ha häst i januari;)). Och samma sak hände igen inom minuter efter hopsläppet, han försökte i princip våldta stona, de var garanterat obrunstiga och fullständigt ointresserade av att vara med på noterna, sa ifrån på skarpen och han verkade bara inte fatta det. Naturligtvis särades de igen och inga mer försök kommer att göras.
Enligt syrran är han även väldigt bufflig och gåpåig i hagen, mot både hästar och människor. Inte på något aggressivt sätt eller att han försöker hävda sig, han verkar helt enkelt inte fatta hur man ska bete sig, han verkar inte fatta vare sig hästspråk eller människospråk. Går man in i hagen så kommer han direkt fram för att kolla, nyfiken som han är, men man får tydligen se upp för han kan lika gärna gå rakt över en som att stanna framför en. Helt omöjligt att köra iväg honom genom att sjasa, vifta, skrika eller till och med slå på honom. Likadant mot hästarna, han verkar inte fatta när han blir uppläxad för att ha betett sig respektlöst mot flockledaren. Jag råkade vara där en gång när flockledaren fick ett raseriutbrott på honom när han efter flera tillsägelser fortfarande försökte äta från ledarens hög. Det utbrottet skulle ha fått vilken annan häst som helst att springa i panik och hålla sig på behörigt avstånd forever, men han bara såg sig förvånat omkring.
Hästen är alltså snäll på alla sätt och vis, skulle aldrig sparka eller bita, men verkar inte förstå någon form av kommunikation eller hur man beter sig mot andra.
Vid senaste rutinbesöket av veterinären råkade den här vallacken komma på tal och syrran berättade hur han beter sig. Veterinären sa då att en vallack som betäcker ston som inte är brunstiga har en beteendestörning. Hon tyckte även att hans övriga beteende tyder på att han skulle kunna ha en beteendestörning.
Syrran har kompisar och tränare som hållit på med hästar i hela sina liv och samtliga som sett hästen säger att de aldrig sett en häst bete sig så och att i naturen hade han blivit lejonmat direkt.

Så vad tror ni? Har han en beteendestörning eller är han "bara" översexuell och extremt ouppfostrad?
 
Sv: Beteendestörning?? (långt)

Onekligen ett skumt beteende, frågan man kan ställa sig är hur han har levt tidigare? Jag menar, är han uppfödd i en hästflock så han har fått lära sig "hästiska"?
Ett sådant beteende hade förstås inte funkat i en vildhästflock. Hade nog blivit som du skriver, "lejonmat" eller bortkörd från flocken. Men man undrar ju om hästar kan födas med en sådan störning eller om det är förvärvat?
 
Sv: Beteendestörning?? (långt)

Kan vara många anledningar till hans beteende.
Sent kastrerad? Ordentligt kastrerad?
Hanterad för mycket av människor som ung? Inte gått på flock som ung? Alltså inget inlärt hästbeteende?

Hur hanterar ägaren kritiken och vad gör h*n åt problemen, eller just det, ägaren hade inga problem?
 
Sv: Beteendestörning?? (långt)

Jag har en unghäst som kan vara lite sådär..frånvarande. Flyttar sig inte om någon(oavsett rang) "flyger på honom" kanske går något steg bort eller så.
Jag ser när man arbetar med honom från marken, att han har lätt att bli introvert vid stress och blir det för mycket tryck så stannar han och står emot bara. När han blir så skulle man typ kunna klippa till honom rejält utan att han flyttar sig.

Ger man honom lite tid att tänka så släpper det och med träning blir han tryggare vid arbete, min tränare och jag har funderat på om det här är något som händer i hagen också när någon ska flytta på honom med alltför mycket tryck. Att han bara fryser fast och blir stående.
Jag ser ju i hagen att han flyttar sig för små signaler, men inte för "attacker".

Islänning, uppväxt i flock och bra hanterad, jag har haft honom sedan han var 2 år.
Min förra islänning visade lite liknande tendenser, att bli stående emot tryck snarare än flytta sig.

Islänningar är ju ganska introverta i typen, och jag tror helt enkelt att detta beror på att han är lite extremare introvert, samtidigt som han ännu inte fått en vuxen hästs självförtroende, vilket gör att han alltså lättare blir "rädd" för saker, och då fryser.

Angående den hästen du beskriver så tänker jag att det här introverta draget kanske gör att han inte "kollar" om stona brunstar utan bara "betäckabetäckabetäcka" går genom hans huvud, och han är då så introvert att han inte "kan se" avvisande signaler.

Nu blir det ju svårt att jobba med hans eventuella osäkerhet om ägaren inte ser något problem, för det är rejält svårupptäckt detta. Ni kan ju kolla hur han ser ut på ögonen när han fryser sådär, blinkar han normalt eller stirrar han bara?
Det ni kan göra är ju att rekommendera hästägaren att börja ge munkpeppar, många har upplevt mycket positiva effekter med det, och det kanske kan få honom att tagga ner. Har själv mycket bra erfarenhet av munkpeppar.

Som svar på din fråga skulle jag alltså tippa på att hästen är "född sån" i kombination med att han är alltför osäker = låser sig.
Beteendestörning kanske man skulle kalla det i en vild flock då han förståss inte skulle överleva, men jag tror inte han skulle blivit sån om han växt upp i flock. Dessutom tror jag problemet kan vara ganska lätt avhjälpt, med en skicklig ägare.
 
Sv: Beteendestörning?? (långt)

Till alla:
Hästen i fråga är en islänning som kommer från en uppfödare så jag antar (?) att han är flockuppfödd. När han är kastrerad vet jag inget om. Jag träffar ju bara hästen när jag hälsar på syrran men han beter sig ju klart annorlunda mot alla andra hästar jag träffat. Har aldrig träffat en så bufflig okänslig häst som helt saknar respekt för "personligt space". Jag tror att hästen är född sån, helt enkelt har något fel i huvudet.
Ägaren ser inga problem med sin häst så det blir nog svårt att nå fram där...:crazy:
Nåja, jag lider ju inte av det, står ju inte i samma stall, och syrran lider inte heller då ston och vallacker är skilda åt nu sedan länge.
Synd om hästen bara, om han ska gå genom livet utan att fatta att hästar och människor faktiskt försöker säga något med sitt kroppsspråk.
 
Sv: Beteendestörning?? (långt)

Så det ÄR en islänning? :idea:
Då är det nog så ska du se, synd att ägaren inte ser problemet.
 
Sv: Beteendestörning?? (långt)

Får han gå med någon häst nu?
Med lite tid, och en snäll hagkompis, kanske han lär sig att börja läsa av och respektera signalerna.
 
Sv: Beteendestörning?? (långt)

Ja :idea: jag kan nog känna att min lilla känns mindre introvert i en lite mindre flock, kanske vore ide att testa.
 
Sv: Beteendestörning?? (långt)

Min ena häst är lite så som du beskriver förutom att han inte betäcker. Men han förstår inte alls de andra hästarnas signaler om att han ska flytta sig. Han är helt respektlös både mot hästar och folk. Han kan gå i hagen och står nån i vägen så går han på den oavsett om det är ledaren eller inte, han har med fått en del stryk av de andra hästarna men han är i princip helt oberörd. Idag när jag satt utanför hagen så backade han på min gamle häst trots att denna tydligt sa ifrån att för f-n nu räcker det. Likaså när man hanterar honom, har man inte VÄLDIGT tydliga regler så kör han över en fullständigt.
Det första han gjorde på den nh tränaren som skulle hjälpa mig var att han reste sig och landade med hovarna på hennes axlar...smidigt!

Han kan även skada sig själv utan att bry sig, han löser mkt av sina problem genom att resa sig och går han då över så hindrar det inte honom från att fortsätta.
Många som har sett honom förundras med över hans märkliga "språk" :) Men jag börjar lära mig att sätta gränser och inte vara så mesig så det går ju betydligt bättre för varje månad
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 055
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 229
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 464
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp