Bukefalos 28 år!

Jag har en steppar som gör mig tokig!

lady_vip

Trådstartare
Min ena tik har väldigt svårt att slappna av inne... Jag tycker att vi har jobbat på det ända sen vi flyttade, men "Fortune, gå och lägg dig" känns som ett mantra som aldrig tar slut.

Jag har haft henne sen hon var fyra, i mars blir hon 8, en betydande grej för både henne och mig var att hon förra året var allvarligt sjuk en lång period. Hon låg då på djursjukhus i 1,5 månad och blev ganska illa behandlad där. Bland annat gick hon från 32 kg till 22 kg på mindre än 2 månader och tappade mycket av sin päls dels pga sin sjukdom men också av ren depression. Det gick så långt att jag bokade tid för avlivning, men mötte då veterinären som visste vad han gjorde och det räddade henne.

Vägen tillbaka har varit lång och hon är piggare nu än jag minns att hon var innan sjukdomen, men också oroligare. Hon går efter mig hela tiden, lämnar jag rummet är hon inte långt efter, hon hatar att bli lämnad numera och går vi en runda i skogen går hon max 15 meter ifrån mig - hon är ju stående fågelhund, hennes natur borde vara att sticka typ 100 meter iväg:crazy:

Vi jobbar med tryggheten, skäller aldrig på henne och försöker hålla stressnivån nere på henne. Kan man förvänta sig att detta ska gå över? Någon som har det ultimata tipset?
 
Sv: Jag har en steppar som gör mig tokig!

Min hund var liknande när han kom för 3 mån sedan men inte så ute. Testa DAP i kombination rumdoftavgivare och halsband i 2 mån innan du kan avläsa skillnad eller ej. Samt peppa självförtroendet. Men var inte onormalt "snäll" som vanligt men mer peppande. Använd mindre ord och mer kroppspråk. Låt henne bli trött både kroppsligt och mentalt så kroppen lättare slappna av och kanske massage?
 
Sv: Jag har en steppar som gör mig tokig!

Kruxet är att hon är lugn när jag inte rör mig, men står jag upp kan hon inte lägga sig. Till exempel om jag lagar mat så står hon helst och tittar på mig hela tiden.
Jag känner inte att hon stressar nödvändigtvis, hon kan vara lugn, men ändå inte avslappnad om du förstår vad jag menar..?

Massage hade hon säkert uppskattat, bra tips!
 
Sv: Jag har en steppar som gör mig tokig!

Men kan hon inte få sitta bredvid dig? Det är ju ett kommando och en mer vilande position men ändå nära dig? Till en början.
 
Sv: Jag har en steppar som gör mig tokig!

Mitt tips är att försöka peppra huset med korgar/filtar/dynor. Viktor är lite likadan, inte stressad och han kan faktiskt lägga sig när man lagar mat t ex. Men som t ex, nu han ligger och snarkar i sängen 3 meter bakom min rygg. Där kommer han sussa sött. Tills jag reser mig, då kommer han direkt resa sig och hoppa ner ur sängen och ranta runt mig och undra vad jag ska göra.

Samma sak i köket, om man lagar mat så efter en stund lägger han sig ibland, annars står han och kollar, men går jag till andra änden av köket måste han följa med.

Mig stör det eg inte, men jag tycker lite synd om honom speciellt när jag städar eller dagar när jag går fram och tillbaka. Nu är han rätt bra på 'lägg dig i KORGEN' om jag tar till barska rösten, men innan gick inte det heller, evigt tjat. Så jag la 'liggplatser' i varje rum, och han fick ranta med, men sen i nästa rum lägga sig i korgen.

Efter ett tag så blev det bättre, och nu kan han en bra dag ligga kvar i sovrummet när jag går på toa t ex. Och som bonus så när jag säger 'Viktor ska stanna hemma, matte ska jobba' så går han inte ens fram till ytterdörren utan står kvar och tittar efter mig bara. (Han har alltid varit lugn när jag inte är hemma etc, men man har fått fösa undan honom och stänga dörren bokstavligt talat mitt framför nosen på honom)
 
Sv: Jag har en steppar som gör mig tokig!

Fortune är likadan. Nu ligger hon och sover i hallen, jag sitter i soffan 2 meter ifrån henne, men när jag reser mig och ska borsta tänderna kommer hon att resa sig. När jag sedan tar fram kompostgallrena kommer det bli ännu mer stepp och sedan kommer hon till slut lägga sig när jag har lagt mig.

Vi har försökt med liggplatser (bor i en tvåa), hon använder sin bädd i hallen, annars använder hon mest mattor. Tyvärr har vi inte så många mattor än, men hon väljer oftast dem ändå. Hemma hos mina föräldrar ligger hon och sover på mitt gamla rum hela dagarna, oftast tillsammans med min gamla terrier, men jag tycker ändå att hon är en stepphöna där också.
 
Sv: Jag har en steppar som gör mig tokig!

Kan du prova med att aktivt träna ligg och stanna kvar? Alltså hon ska ligga i korgen i ett rum, du säger åt henne att ligga kvar, och går ut ur rummet, men kommer direkt tillbaka?

Jag vet inte om det ger effekt fullt ut, kört det lite med Viktor, men det har än iaf inte blivit någon automatisk ligga kvar effekt, utan kräver att jag beordrar det varje gång så att säga, men jag har inte nött det varenda gång heller.
 
Sv: Jag har en steppar som gör mig tokig!

Min hund gjorde sådär oxå faktiskt och gör det än men det har blivit bättre. Jag tror inte jag gjort ngt egentligen?? Han går numera frivilligt och lägger sig i sovrummet och sover på kvällen fast jag är kvar ute och glor på tv. Mm. Men å andra sidan är vi fler hemma så jag är inte alltid roligast att titta på/vara med.
 
Sv: Jag har en steppar som gör mig tokig!

Anders Hallgren rekommenderar ju pumpakärneextrakt och b-vitamin till stressiga hundar. Kan ju vara värt att prova.

Själv använder jag kroppspåk enbart på min hund som annars gärna rantar efter om jag reser mig från tv-soffan. Jag vänder mig snabbt mot hela hunden och visar upp min handflata. Det har visat sig ha bättre effekt än rösten "gå och lägg dig".

Sen kan du ju lägga till operant träning, när hunden väl ligger, nån gång borde den ju ge upp en stund. Så droppa något helt fantastiskt i korgen, typ kycklingbitar. Helst bara är du sveper förbi, utan ögonkontakt och utan att säga nåt. Så hon fattar att chilla är en bra gjej.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 631
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 814
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 662
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp