Jag har stött på ett problem

Seabaz

Trådstartare
Idag stötte jag på ett problem. Jag skulle tömköra pållen och gick in på ridbanan för det fanns både koner och lite bommar framplockat som vi kunde utnyttja. Frid och fröjd!

MEN

Min ponny är en ganska lat ponny. Eller egentligen tror jag inte han är lat, vi förstår nog bara inte varandra helt och hållet. När han inte förstår så ställer han sig och blänger på mig och jag står och smackar, viftar med pinne, knuffar, försöker visa genom att springa själv osv.... Ja man kan lätt säga att min ponny tömkör mig.

Jag vet inte hur jag ska få fram honom?! Han står bara och vilar på ett bakben och struntar i mig....?


Men när jag gick in i rundkorallen istället där vi har varit annars så fattar han direkt! Lyssnar på smackningar, lyssnar till S-ljud (trav) och jag kan styra honom utan att han saktar av!

Men inne på ridbanan dööör han. I skogen är han pigg och glad och kliver på!

Antagligen har han noll motivation på ridbanan så jag kanske ska hålla mig därifrån helt? Men å andra sidan så tycker jag att 5-10 minuter inne på ridbanan borde inte tråka ut honom. Jag brukar styra runt lite koner, gå över vippbräda och vill gärna få honom att trava över ett par bommar men jag får inte ens honom i trav där inne.
Skritt fungerar 1-2 varv tills han ledsnat och ställer sig och glor :(



Nu ska vi som tur är på vår första tömkörningslektion i morgon så jag hoppas få tips där!
Men ni här kanske har vart med om liknande med andra unghästar?


Min andra häst är lagd mer åt flykthållet och försöker fly när saker blir jobbigt/krävande. Denna är helt tvärt emot så jag måste lära mig själv!
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Jag hade hållt mig borta ifrån ridbanan och lärt in sakerna när hästen har naturlig bjudning. När han vet vad som krävs utav honom hade jag först då gått in på ridbanan och lagt krav på honom då han vet vad arbetet innebär.

Om det är rätt eller fel vet jag dock inte.
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Kanske ta hjälp av en medhjälpare som kan leda honom tills han blir bättre? Lixom backa ett steg.
 
Sv: Jag har stött på ett problem

har du prövat att först vara ute i skogen och avsluta på ridbanan, behålla den possitiva känslan och energin:D
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Alltså, jag får bara så lustig bild i mitt huvud där du knuffar på en fastväxt ponny som vilar ett bakben, det låter som en illustration av Thelwell... :D

Varför viftar du med en pinne, har du ingen pisk? Precis som vid ridning är det inte mycket som fungerar om de inte är lydiga framåt så kan du inte köra hårda bud några dagar och lägga på pisk så fort det finns minsta tendens till stopp? Och sedan hänga med förstås så du inte drar i tömmarna? Kan ibland vara lättare att få iväg dem om man svänger samtidigt så man rubbar balansen för dem men det kan lika gärna fungera som broms så man får kolla av hästen. Även om problemet är att han inte förstår låter det inte som om det ni håller på med nu riktigt har lett till några framsteg på inlärningsstegen så då får man kanske vara lite mer drastisk. Har han bjudning om du tömkör utanför banan kan det ju vara idé att slipa på lydnad stopp - fram där för då har du något att ta med dig in på banan sedan men du måste då också kräva att han gör det du ber honom om där när du vet att han kan.
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Min häst har inte riktigt förstått syftet med att gå runt runt på ridbanan så jag gör helt enkelt så nu att jag tömkör i skogen först och sen går jag ett varv inne på ridbanan och så slutar jag med det. Sen ser jag alltid till att ha en plan på ridbanan "vi ska gå dit för att..." så att hon förstår varför vi gör som vi gör.
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Min häst har inte riktigt förstått syftet med att gå runt runt på ridbanan så jag gör helt enkelt så nu att jag tömkör i skogen först och sen går jag ett varv inne på ridbanan och så slutar jag med det. Sen ser jag alltid till att ha en plan på ridbanan "vi ska gå dit för att..." så att hon förstår varför vi gör som vi gör.

Det låter sunt, jag ska nog börja göra så också!

Lärde mig massor på 30 minuter igår på lektionen också! Fick en del tips men det mesta handlar just nu också om att jag ska lära mig tömmarna :o
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Han kanske tycker det är tråkigt och behöver nya utmaningar?

Så kan det vara.

Till saken hör dock att vi har tömkört på ridbanan max 5 gånger, (fast jag vet ju inte hur mycket han gick på en ridbana i somras innan jag köpte honom, jag såg dock ingen ridbana vid stället jag hämtade honom på)
Han är likadan när vi går på grusväg tex. Enda stället han taggar till och får egen bjudning framåt är när vi svänger av in i skogen :)

Så jag antar att jag får hålla mig i skogen tills vi hittat bättre kommunikation mellan oss
 
Sv: Jag har stött på ett problem

:D En sån unghäst har min syster. Nu har hon aldrig sett insidan på en ridbana än så där vet vi inte hur hon fungerar, men hon tycker att det är dödstrist att gå på vägar, eller ens stigar. Hon finner sig ju i att göra det, men det finns ingen glädje i det. Men att styra rakt ut i skogen, det är grejer det! Ju mer ris, snår, stenar, stubbar, stockar, upp- och nedförsbackar och annat elände det är i skogen desto roligare är det. Men det är mycket roligare att gå även på vägarna om det finns någon ny utmaning med i bilden. Om vi plötsligt möter en stor timmerlastbil mitt på en smal grusväg så det blir lite trångt, besvärligt och lite läskigt så är hon riktigt på hugget en stund efteråt trots att det 'bara' är en väg.

jag antar att det handlar om hästar som tycker det blir tråkigt när de inte har någon ny spännande uppgift att ta tag i. Så det gäller väl att hitta på saker som hästen själv tycker verkar kul att utföra. Vippbräda och koner är för tråkigt tydligen så man får vara mer kreativ, att dra något lite lagom läskigt bakom kanske? Kan du analysera själv vad skillnaden mellan träningen i rundkorallen och på ridbanan? Har ni tränat på saker som inte är tömkörningsrelaterade i korallen? Kanske vet han att det händer kul grejer där och förknippar den med ROLIGT :bump: medan han inte har några roliga erfarenheter all av ridbanan. Eller är det bara när du tömkör på ridbanan som han "dör"?
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Hihi det tar sin lilla tid att lära sig hantera dem ;)

Jag upplever också att min häst blir mycket mer motiverad så fort hon får en uppgift. Att bli riden på banan är inga problem för då bär man ju runt en ryttare, likadant tömköra med släpa är också mycket mer motiverande pga uppgiften :) Men de måste ju lära sig att göra det även utan uppgift och då jobbar jag på det sättet som jag skrev tidigare :)
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Jag har gjort ridbanor till en plats för lek och bus och framför allt, godis (små pellets han får då och då) och massor av beröm! Det börjar lossna nu och han tycker det är mer och mer ok att arbeta på bana. Tränar mest vid hand och hittar på en massa olika roliga saker, ger honom uppgifter och när han löser dem får han tonvis med beröm, det suger han åt sig som en svamp och försöker mer för att få mer beröm. Framför allt är jag bara på bana max 1 gång i veckan. Nu mer går det att både rida och tömköra i trav även om han inte är extremt framåt, jag är dock nöjd med att han frivilligt håller traven och bjuder på den utan att jag behöver jaga honom! :)
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Hello Seabaz, hur har ni det? Är allt bra där ute? Och hur mår lilla vit? Vem tar du lektioner för?
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Startar ingen ny tråd för detta.....


NÅ, vad säger experterna? Nu har jag fått första delarna till Kottens sele :)

sele4.jpg


sele3.jpg


sele2.jpg


sele1.jpg


:)
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Oh tjusigt! Jag hade nog höjt bakselen lite till men jag är absolut ingen expert :)
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Jag tänkte be stallägen hjälpa till att passa in den sen när jag har allting. Hon borde ha lite kolla, tävlat i landslaget och allt liksom :laugh:
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Bra att ta hjälp från erfaren kusk. De sista detaljerna ser man inte förrens man spänner för så höj inte bakselen än. Tycker det ser ut som en "bra" början och lycka till!:)
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Förresten grundproblemet i tråden...

Vår tävlingshäst blir trött, slö och okoncentrerad när hon är i skogen men känns pigg och alert av att köras på bana och jag tror att det beror på att hon har lärt sig att på bana måste man vara uppmärksam och koncentrerad hela tiden men i skogen kan hon gå och "sova".
Hade jag varit som dig så hade jag gjort små övningar hela tiden och inte bara gå runt koner och bommar utan lagt in annat som sidvärtes och ändring av steglängd så det händer något hela tiden. Att öva pyttesteg brukar också ge framåt bjudning när man ber dem gå framåt för då tycker hästarna att det är lättare att ta stora steg än att behöva korta sig.
Vi har kontakt med en person som är utbildad inom integrerad ridkonst och övar hästarna på lång tygel och då blir det en korsning mellan tömkörning och ridning där man kan utnyttja det ledande tygeltaget som ofta behövs på oerfarna hästar.
 
Sv: Jag har stött på ett problem

Det är säkert bra tips men så duktig på tömkörning är inte jag så jag kan hålla på med sådana övningar utan att hästen tappar både motivation och förstånd gissar jag :crazy: :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 102
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 507
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp