Jag hatar promenadrena! :S

Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Sätt på hunden en sele! Finns inget värre än människor som sliter och drar i sina hundars halsar för att dom inte klarar av dom!

Har funderat på det men känner mig lite tveksam då jag alltid har det när jag spårar och då ska ju hunden typ dra... kan det inte bli lite fel då?:crazy:
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

kl

Nu vet jag inte var du bor, men jag tränade min husky ungefär som Gabbi sa, men med hjälp av snövallarna på vintern (inte så bra tips just nu då förstås ;)). Varje gång hon försökte gå om mig trängde jag mig före med hjälp av vallen (funkar säkert med staket eller liknande). På så sätt slapp jag hålla på och dra i kopplet. Denna metod funkade jättebra, och jag har försökt MÅNGA andra! Två promenader senare och hon år fint i koppel :laugh:

Sen vill jag bara säga att jag förstår frustrationen, men det brukar vända så fort man ser lite resultat. Håll ut! :)

Jag brukar göra typ så när jag går vid en vägg men jag tror tyvärr inte att det funkar mot tex snö då jag tror att hon skulle gå upp på drivorna och nosa massa...

Skönt att någon förstår... vill bara säga att jag faktiskt gör mitt bästa men efter ett års träning tycker man att det borde ha hjälpt.. men hon har blivigt värre nu oxå...;)
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Jo men det är ju skillnad på promenader och spårningen :)

Låt hunden ha en viss sele när den spårar och visa tydligt att detta är ett roligt jobb/uppgift eller vad man ska kalla det! :)


Och när du ska gå på promenaderna kan du ha en annan sele alt och nosgrimma/halsband och visa att detta är promenader för att rasta sig och inget jobb/uppgift utan för att umgås? :)


Blev det rörigt?! :o
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Fast, jag har istället lärt in på mina hundar att det ÄR jobb/aktivitet att gå på promenad. Endast när jag säger "Varsågod" får dom gå iväg, nosa, kissa etc. Annars är kopplet kort (men inte spänt) och dom ska gå vid mina sida. Utsvävningar då stoppas med ett nej direkt, för det är en uppgift dom har fått trots allt.

Sen har vi slappa promenader ibland också, då dom hela tiden går på långt koppel, alternativt lösa. Då får man strosa så mycket man vill, under förutsättning att man inte börjar tokdra i kopplet eller liknande ;)
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Jo det är klart, men eftersom att TS undrade över det där med spårningen så var det ett tips :)
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

*KL*

Så fort hunden drar STANNA när kopplet slakar igen GÅ (behöver inte sätta sej vid din sida utan bara så koppler slackar.)

Lär hunden bakom dvs den får inte få om dej utan ska vara bakom dej. Går den om dej så skjut den bakåt med händerna o säg bakom. Dra inte i kopplet.

Det tar några dagar innan hunden fattar men det är inga maskiner o det finns inga knappar att trycka på (tyvärr många gånger) Var koncikvent. Hunden gör det den får göra. Om den drar mot katter så lär den skvallra.

Gå till en bra privat tränare som kan träna i situationen ni behöver. En kurs på bruksa försvinner man ofta i. För mycket folk för lite egen tid.

Finns hur många sett som helst att lära hunden sluta dra sluta jaga katter sluta nosa som en tok. Men det kräver lite tid o engagemang. Stannar hunden o nosar intensivt på en fläck så spring dit o ställ dej på fläcken. Det är din fläck. Tror det är ledarskap som felar i det stora hela. Men jobba på så lyckas du. Inget som gör sej självmant. Nosar den genom att spåra? Byt riktining på promenaden. Så den tappar det den har i nosen.

Du kan inte få hjälp av uppfödaren?
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Nej hunden ska inte dra när den spårar helt fel. Den ska gå med sträckt lina men inte dra.
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

En hund som är ivrig i spåret ligger ofta på mer eller mindre i linan. (Jag menar inte IPO nu) Jag har då inte träffat på många hundar som inte drar alls när dom spårar, där går man inte gärna in och försöker korrigera en sådan sak heller.. För min del så är det helt ok att hunden ligger på lite vid spårning så länge man klarar att hålla emot, gör man inte det så får man ju klura ut något sätt att få hunden att lugna sig lite men det ska till en ganska erfaren eller mycket spårsäker hund för att jag ska ge mig på att korrigera den ute på såna jobb.

Mvh
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

*kl

Jag har ju en liten hund (dp) och han spårar i ett utmärkt tempo, dvs gåtakt för mig. Men, när det handlar om små hundar så fastnar linan ofta och då måste de ju kämpa emot lite för att reda ut det.

Sätt bara tydliga gräser så brukar det lösa sig fort :)
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Finns hur många sett som helst att lära hunden sluta dra sluta jaga katter sluta nosa som en tok. Men det kräver lite tid o engagemang. Stannar hunden o nosar intensivt på en fläck så spring dit o ställ dej på fläcken. Det är din fläck. Tror det är ledarskap som felar i det stora hela. Men jobba på så lyckas du. Inget som gör sej självmant. Nosar den genom att spåra? Byt riktining på promenaden. Så den tappar det den har i nosen.

Du kan inte få hjälp av uppfödaren?

Det där med att äga fläcken låter bra, MÅSTE PROVA!:D

Nej min uppfödare bor i Malmö och jag i Norrtälje / Stockholm..
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Nej hunden ska inte dra när den spårar helt fel. Den ska gå med sträckt lina men inte dra.

Okej, men det känns inte som något jag vill gå in och jobba så mycket med tror inte hon kommer spåra lika bra då.. Och det är ingat jag haft problem med, inte än iaf :D
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Vill bara säga att det börjar ge med sig nu! :D Idag när jag gick till stallet putade jag ut henne i diket varje gång hon försökte gå framför mig och efter ett tag drog hon inget alls!!:laugh: Hon gick till och med förbi en hund utan att dra:D

Tack för alla tips!:bow::love:
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Fortsätt så. Du ska leda hunden vart den ska gå inte tvärt om. Den behöver inte gå framför dej för att kunna göra sina behov. Träna med ledarskap även annars. Du fixar det här. Var bara ihärdig o konsekvens.
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Har funderat på det men känner mig lite tveksam då jag alltid har det när jag spårar och då ska ju hunden typ dra... kan det inte bli lite fel då?:crazy:

Finns ingen anledning att hunden ska promeneras i sele. Det är en stor hund som jag förstår det, och den blir tung att hålla i sele, särskilt om den plötsligt vill iväg. Bättre att lägga energin på att träna den att gå shysst i koppel istället, vilket verkligen inte är det enklaste med en ivrig schäfer.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 026
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 024
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 797
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp