Jag lägger mig ner och ger upp!

astronaut

Trådstartare
Nu har hunden börjat pissa inomhus igen! Och jag O R K A R inte mer! Jag vill bara skrika, skälla (inte på hunden, men någon helt främmande människa ute på stan typ) och lägga mig ner o ge upp. Hunden är kollat från topp till tå hos veterinären och han är frisk. Jag är ute och går med han ofta och det rör sig om längre stunder. Iom att mamma och jag har helt osynkade sömnrutiner så brukar det inte ta mer än 6 timmar mellan natt o morgonpromenaden!

Hunden, ej kastrerad, har pissat inomhus sedan två årsåldern. Först hade min syrra honom och hos henne pissade han inomhus dagligen. Hos mig/mina föräldrar - aldrig. Men så fort min syrra o hennes man sa något i stil med "nej, inte upp i soffan" så gick han o pissa på första bästa ställe/möbel/säng/påse/sko.

Och sedan jag tog över honom så började han pissa vid kattlådorna vilket först innebar att jag satte upp en barngrind framför lådorna = han raserade skiten bara för att komma fram. Sedan satte vi istället en "krok" så dörren var öppen men den hölls öppen så katterna kom in - men aldrig hunden.

Sedan höll han upp, tills jag började träna honom till att han inte får vara i köket medans vi åt. Han har pissat i hall, på säng, i vardagsrum, på matta.

Och iom att det är ett nio års långt beteende så känns det som om det är OMÖJLIGT att få han att sluta. På senaste tid har jag även blivit så pass frustrerad att jag var tvungen att gå iväg/gå ut o gå för jag var så förbannad på honom. Kan han aldrig förstå att man pissar inte inomhus?

Han är rumsren, den enda gången han pissar inne är när han blir "själv" (dvs: när vi båda sover) eller när vi säger något han inte får (vara i köket under måltid eller uppe i soffan/sängen när han är blöt). Men ibland struntar han även i det och pissar bara för .. att han vill?

Jag har provat det mesta - byggt ett staket så han bara kan vara i hall, vardagsrum o kök (funkar inte), hall o rum (funkar inte), ute o gått 1½ timma/promenad (funkar inte), aktivera honom på något annat sätt (funkar inte, han bara står på en plats o nosar).

Att kastrera en 11 årig hund gör mig skeptisk på fyra olika sätt:
1) Han är 11 år, gammal hund.
2) Min syster tog över han från en kennel. Fodervärdskontrakt. Men hon har vare sig fått någon stamtavla eller liknande. Enbart muntligt avtal finns. Hon har de senaste 3 åren försökt få tag på kennelägaren utan någon som helst respons. Han har inte svarat! Att han skulle ha dumpat hunden bara sådär har jag svårt o tro iom att han är champion, f.d utställningshund och varit en väldig attraktiv avelshund.
3) Om nu denna kennelägare får för sig att hämta hunden och den är kastrerad = bg trouble. Hunden i fråga är inte den som är överdrivet "söka efter tik" hund heller. Han håller inte på eller något mot vare sig människor eller andra hundar man möter på.
4) Han vet inte om att det är jag som har hunden!

Just nu så bor jag med mamma och hon vill snart inte ha hunden hos sig, för det är så mycket den där hunden lyckats förstöra tack vare att han pissar inomhus. Och vad ska man göra då? Låta han bo på balkongen? Inget alternativ..

Att avliva en frisk hund låter illa i mina öron, speciellt efter att jag tog över han efter syrran då hon ville avliva honom p.g.a hon har tre barn.. :cool:

Vad katten ska jag göra?

/carat som sliter håret av sig av frustration, och känner att hon älskar den där hunden mindre o mindre tack vare allt... :cry:
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Pinkskydd på hunden inne tills du kommer tillrätta med problemet? (sådan som man får sätta på hanhundar i vissa djuraffärer/huncafeer)

Annars har jag inte direkt några ideer tyvärr, men kanske någon annan har :)
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Pinkskydd på hunden inne tills du kommer tillrätta med problemet? (sådan som man får sätta på hanhundar i vissa djuraffärer/huncafeer)

Annars har jag inte direkt några ideer tyvärr, men kanske någon annan har :)

Åh, det är banne mig värt att testa! Vart köper man dessa?
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Finns i min lokala djuraffär, så går nog att hitta i nätshoppar också! :)
skvättskydd för hanhund, alternativt markeringsskydd.
Finns om man googlar lite.

Både dyrare och billigare. Som jämförelse så kostar dom 149 i 'min' affär :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Fodervärdskontrakt kan icke skrivas så att uppfödaren har avelsrätt på hunden hela livet ut. Ring skk och hör med dem vad de säger! Kan inte tänka mig att det är enligt deras regler och är uppfödaren oanträffbar så lär h*n ju inte vara så intresserad av att avla på hunden i vilket fall.

Hur länge har hunden varit i er ägo?

Kemisk kastrering kan ju provas och se om det hjälper, men först kolla prostata + ev. inkontinensproblem.

Tillägg: En uppfödare får INTE hämta hunden från fodervärd hur som helst och hunden bör för ett antal år sedan ha övergått i er ägo. Det vanligaste är att det sker när hunden är runt 5-7 år..
 
Senast ändrad:
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Kastrera! Jag lät kastrera min 11,5 åriga hund. Ett av de bästa besluten någonsin och det gick hur bra som helst (gjordes i. Samband med en urinstens-op) så det var allt som allt inte ett litet ingrepp men han återhämtade sig ruskigt snabbt.
Han fyller 13 år om någon månad.

Förstår ärligt talat inte varför ni inte kastrerat tidigare? Det kommer med rel. stor sannolikhet lösa problemet. Dessutom, precis som gnist säger, bör hunden övergått i er ägo för flera år sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Kastrera! Jag lät kastrera min 11,5 åriga hund. Ett av de bästa besluten någonsin

Får jag fråga varför beslutet var så bra, alltså vad gav det för resultat? Hade han kissat inne tidigare eller?
Undrar bara för att jag själv går i kastrera-tankar på min ena hane som markerar inne och han är 2 år nu. Och enligt min mors arbetskamrat så är det mer sannolikt att han INTE slutar kissa inomhus än slutar pga att han inte är så ung längre och vanan troligtvis sitter i hårt.. :/
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Nej men han hade lätt förstorad prostata och cystor (nästan alla äldre okastrerade hanar har det). Dessutom var han jobbig med löptikar i närheten (kunde inte sova helt enkelt). Nu är det så himla skönt på promenader, han gör aldrig något längre utan går ihop med allt och alla. Dessutom har han blivit mer valpig och allmänt mysig :love:.

Jag ville alltid kastrera tidigare men pappa tyckte inte att det var nödvändigt förrän han ändå skulle opereras och cystorna upptäcktes (min far står fortfarande som ägare trots att jag har hunden hos mig).

Vet att många hundar slutar kissa inne efter en kastrering. Har ni kollat din hund så att det inte är någon medicinsk orsak som ligger bakom problemet?
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Kastrera! Jag lät kastrera min 11,5 åriga hund. Ett av de bästa besluten någonsin och det gick hur bra som helst (gjordes i. Samband med en urinstens-op) så det var allt som allt inte ett litet ingrepp men han återhämtade sig ruskigt snabbt.
Han fyller 13 år om någon månad.

Förstår ärligt talat inte varför ni inte kastrerat tidigare? Det kommer med rel. stor sannolikhet lösa problemet. Dessutom, precis som gnist säger, bör hunden övergått i er ägo för flera år sedan.

För att syrran blev fodervärd och skulle få han när hunden fyllde 10/är obrukbar inom aveln. Tror han avlade för ca 6 år sedan och det var då hans absolut sista kull han skulle få. Anledningen till att vi senare inte kastrerade var just det juridiska - vågar man kastrera en hund som man inte har papprerna på? (kennelägaren har sagt att han skickat, men några papper har vi inte fått)!

Ska ringa o prata med syrran angående kastrering, fungerar det så fungerar det och en tung börda försvinner från mina axlar!
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Fodervärdskontrakt kan icke skrivas så att uppfödaren har avelsrätt på hunden hela livet ut. Ring skk och hör med dem vad de säger! Kan inte tänka mig att det är enligt deras regler och är uppfödaren oanträffbar så lär h*n ju inte vara så intresserad av att avla på hunden i vilket fall.

Hur länge har hunden varit i er ägo?

Kemisk kastrering kan ju provas och se om det hjälper, men först kolla prostata + ev. inkontinensproblem.

Tillägg: En uppfödare får INTE hämta hunden från fodervärd hur som helst och hunden bör för ett antal år sedan ha övergått i er ägo. Det vanligaste är att det sker när hunden är runt 5-7 år..

Visste om att han ville ha en till två kullar av hunden efter syrran fick honom, och det har han fått! (Vi åkte då med hunden till honom och hämtade honom några dagar senare). Sedan sa han inget mer och syrran har inte haft någon kontakt med honom mer. Känns kanske som om det var då ägon gick över till syrran?

Syrran fick hem honom när han var 2, idag är han som sagt 11, 9 år? (10 i år).

Tycker själv det är konstigt att han inte har svarat på syrrans telefonsamtal :crazy:

Bokar tid för prostatakoll vs inkontensproblem (även om det redan är kollad) men många här säger ju att kastrering har hjälpt dom, så det lutar sig mer åt det!
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Nej men han hade lätt förstorad prostata och cystor (nästan alla äldre okastrerade hanar har det). Dessutom var han jobbig med löptikar i närheten (kunde inte sova helt enkelt). Nu är det så himla skönt på promenader, han gör aldrig något längre utan går ihop med allt och alla. Dessutom har han blivit mer valpig och allmänt mysig :love:.

Jag ville alltid kastrera tidigare men pappa tyckte inte att det var nödvändigt förrän han ändå skulle opereras och cystorna upptäcktes (min far står fortfarande som ägare trots att jag har hunden hos mig).

Vet att många hundar slutar kissa inne efter en kastrering. Har ni kollat din hund så att det inte är någon medicinsk orsak som ligger bakom problemet?

Jahaa okej tack för svaret! :)

Japp har gjort det eftersom han hade ett par gånger UVI som liten så trodde det kunde vara det igen.. men han är helt frisk.
Han kissar inte stora pölar..utan det är verkligen bara skvättande med några droppar här o där.. oftast när jag är borta hos folk.. eller ute skvätter han oxå typ varje meter...
Börjar tröttna på skvättskydden nu då jag får tvätta dem så ofta och känns som han kissar oftare när han har de på sig...
Men det lutar åt att jag ska kastrera honom ändå.. för låter som man kan utesluta vissa sjukdomar då?
o även att han kanske lägger på sig lite..han är väldigt smal just nu. Sen får jag bara hoppas på att han slutar med skvättandet oxå.. :/
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Finns i min lokala djuraffär, så går nog att hitta i nätshoppar också! :)
skvättskydd för hanhund, alternativt markeringsskydd.
Finns om man googlar lite.

Både dyrare och billigare. Som jämförelse så kostar dom 149 i 'min' affär :)

När jag får mina pengar så ska jag göra besök i Skövdes alla djuraffärer o kolla efter ett.
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

När jag får mina pengar så ska jag göra besök i Skövdes alla djuraffärer o kolla efter ett.

Ja gör så :) om du inte kan sy ett själv? Behövs egentligen bara fleece och lite kardborre/knappar. det är ju bara som ett brett 'band' som sitter runt midjan och över pillesnoppen :o
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Brorsan tog helt enkelt en vanlig barnblöja, klippte ett hål för svansen och satte den på jycken när de skulle iväg någonstans (han markerade nämligen bara borta, inte hemma. Behöver jag nämna att han slutade helt när de kastrerade? ; ) ) det funkade finfint! Blöjor suger upp suveränt och luktar bra mycket mindre än ett skvättskydd som man måste tvätta i parti och minut. Blöjan slänger man bara bort.
*host* Kanske inte något man tar med sig när man ska träna på BK, men hemma kan det vara en riktigt smidig lösning.
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Brorsan tog helt enkelt en vanlig barnblöja, klippte ett hål för svansen och satte den på jycken när de skulle iväg någonstans (han markerade nämligen bara borta, inte hemma. Behöver jag nämna att han slutade helt när de kastrerade? ; ) ) det funkade finfint! Blöjor suger upp suveränt och luktar bra mycket mindre än ett skvättskydd som man måste tvätta i parti och minut. Blöjan slänger man bara bort.
*host* Kanske inte något man tar med sig när man ska träna på BK, men hemma kan det vara en riktigt smidig lösning.


HAHA helt perfekt lösning ju! Så synd att det inte finns barnblöjor i mini-chihuahua storlek :p
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Det är inte alltid det hjälper. Jag kastrerade min ena just därför att han markerade inne, hjälpte inte ett dugg kan jag säga. Han pissar fortfarande i tid och otid speciellt när hundarna lämnas ensamma en stund. Men han kan också få för sig att hoppa upp och pinka i sängen direkt på morgonen när jag stigit upp.
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Det är inte alltid det hjälper. Jag kastrerade min ena just därför att han markerade inne, hjälpte inte ett dugg kan jag säga. Han pissar fortfarande i tid och otid speciellt när hundarna lämnas ensamma en stund. Men han kan också få för sig att hoppa upp och pinka i sängen direkt på morgonen när jag stigit upp.

Har absolut inget förändrats? Har han inte t.ex ute börjat kissa ut mer på ett ställe istället för lite varje meter? Började han kissa i sängen på morgonen efter ni kastrerat, eller gjorde han det innan också?
Om han kanske var hanilsk innan, eller väldigt sexuell/jobbig vid löptikar, förändrades ingen av dessa beteenden?
Gick han kanske upp i vikt något efter kastrationen?

Vore tacksam för svar :)
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Nix !
Ingen förändring alls faktiskt. Pinkade innan och pinkar nu, överallt där han inte ska. Han markerar mest när husse inte är hemma, det verkar som han på något sätt ska hålla ställningarna då. Min andra däremot som kastrerades som ganska ung av ungefär samma orsak (dock inte i samma omfattning) slutade helt och lade sig i soffan och blev lat;)
Pissenisses beteende har överhuvudtaget inte förändrats sen han kastrerades. Leker och busar hela dagarna och håller sig slank som en ål. Vet inte om det spelar in när dom blev kastrerade. Den late var drygt ett och han som pinkar drygt två. Nu är dom 7 resp 5 år.
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

HAHA helt perfekt lösning ju! Så synd att det inte finns barnblöjor i mini-chihuahua storlek :p
Tror du inte en blöja till prematura barn skulle passa?
3195604517_527d2feb65_o.jpg
 
Sv: Jag lägger mig ner och ger upp!

Jag tog hand om ett nyfött rådjur vars mamma blivit skjuten. Passade ju bra då jag var hemma med bebis tyckte den sjutglade jägaren. Hur som helst kissar rådjurskid en hel massa och är inte ett dugg rumsrena. Lösningen då blev faktiskt babyblöjor på natten. Han tyckte nog det var helt ok för han låg så lugnt och sov på sin madrass nedanför sängen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 188
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 715
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 268
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp