Bukefalos 28 år!

Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Em3li3

Trådstartare
Hejsan!
Jag har stött på problem..
Vi har en fastighet med stall på tomten men ingen direkt hagmark till.
Däremot marken som ligger i direkt anslutning till oss har den markägaren frågat om vi är intresserad utav att köpa den tomten ca 1 ha. Men nu till mitt problem, han har sagt kom med ett bud det är han som sätter priset. Och när han kommer så frågar han om vi har bestämt oss och vi har redan bestämt oss men det är ju priset... Jag fråga honom rakt ut igår : mellan tummen och pekfingret vad vill du ha? Och han svara : minst 150.000:-
Är 150.000 för mycket för en hektar mark? Jag vet inte riktigt vad det är för typ av tomt heller. Jag skulle aldrig någonsin i min vildaste fantasi komma på tanken att slå upp ett hus där då det är ingen bygg mark någonstans, det är ingen skog, åkermark utan i min syn sett är det enkel betesmark.
Vart kan jag vända mig för att få ett ungefärligt pris på vad tomten är värd?
Han som äger tomten nu gav ca 10.000:- för den för några år sedan.
Hjälp oss!!!!
Med vänlig hälsning, Emelie
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

pja, det är ju säljaren som sätter priset och tycker ni det är för högt så får ni säl säga det och isf komma med ett motbud - det är ju dock fortfarande upp till säljaren om han vill ta budet eller inte.

Vill man veta värdet så är det väl lämpligt att t ex tillfråga LRF eller en mäklare om det.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Tack för svaret!
Jag har ring Jordbruksverket, kommun, Skatteverket och mäklare idag men ingen kan ge mig ett direkt svar på va ca en hektar mark är värd?
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Ring Lantmäteriet, dom hjälpte oss med prissättning då vi köpte mark. Visst vi dealade med säljaren så det var ju dom som satte priset i slutändan, men vi fick bra info från Lantmäteriet så vi visste vad vi skulle buda. ;-)
Tycker det låter mkt med 150´särskilt om de betalade 10´för bara några år sen.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Här i Östergötland pendlar priserna mellan kanske 30.000 och 120.000 beroende på läge och kvalitet på mark, samt storlek på avstyckningen. Det låter mycket med 150, samtidigt om det är en enda hektar som ni verkligen vill ha, är det väl upp till er att bestämma vad den är värd FÖR er.

Att det säljs gårdar med stall, men utan någon betesmark för en enda häst är ett otyg (dvs när de beskrivs som hästgårdar).
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Som andra skriver så spelar inte marknadsvärdet någon större roll om det är så att ni är i stort behov av marken. Vill markägaren inte sälja under ett visst pris så får ni bestämma själva om ni vill betala priset eller ej.

Här är lite statistik från 2007-2008 över såld mark i Sverige, där ser man att priset verkligen kan variera...

Tabell 1. Deskriptiv statistik för markpriser på kommunnivå
Genomsnittligt pris per hektar jordbruksmark i Sveriges kommuner
Medelvärde 61 182
Median 25 846
Minimum 1 357
Maximum 1 678 556
Standardavvikelse 145 096
Skevhet 7,9
Källa: Lantmäteriet, egen bearbetning
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Vet du vad fastigheten har för taxeringsvärde och vad den är taxerad som för marktyp? Utifrån de uppgifterna kan man få en fingervisning om ett troligt marknadsvärde.

Om jag förstått det hela rätt så är fastigheten väldigt väl belägen och skulle ha ett stort värde som tillskottsmark för just er gård. Men skulle den ha ett högt värde för "vem som helst" som skulle kunna tänka sig att köpa den? Om inte, så kan inte säljaren räkna med att få ut det nämnda priset från någon annan, och då tycker jag ni ska komma med ett betydligt lägre bud, och inte låta honom utnyttja situationen att ni är närboende. Jag tycker spontant att 150.000 kr låter väldigt mycket utan att
vara insatt i marknadsvärdena i just ditt område. Jag tycker ni ska betala marknadsvärdet och marknadsvärde = det mest sannolika försäljningspriset på en öppen och oreglerad fastighetsmarknad. Det föreslagna priset känns som att säljaren tagit till med gör att utnyttja sin "monopolställning" gentemot er.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Har ni stall på fastigheten men inte tillräckligt med mark är markbiten m e m ovärderlig. Härnere hade jag sprungit till banken innan han avslutat meningen - 150 000 kr för en hektar som man behöver? WOW, fyndpris.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Vet du vad fastigheten har för taxeringsvärde och vad den är taxerad som för marktyp? Utifrån de uppgifterna kan man få en fingervisning om ett troligt marknadsvärde.

Om jag förstått det hela rätt så är fastigheten väldigt väl belägen och skulle ha ett stort värde som tillskottsmark för just er gård. Men skulle den ha ett högt värde för "vem som helst" som skulle kunna tänka sig att köpa den? Om inte, så kan inte säljaren räkna med att få ut det nämnda priset från någon annan, och då tycker jag ni ska komma med ett betydligt lägre bud, och inte låta honom utnyttja situationen att ni är närboende. Jag tycker spontant att 150.000 kr låter väldigt mycket utan att
vara insatt i marknadsvärdena i just ditt område. Jag tycker ni ska betala marknadsvärdet och marknadsvärde = det mest sannolika försäljningspriset på en öppen och oreglerad fastighetsmarknad. Det föreslagna priset känns som att säljaren tagit till med gör att utnyttja sin "monopolställning" gentemot er.

Varför skulle inte markägaren utnyttja tillfället?? Denne behöver troligen inte sälja marken, så vill ts ha marken så hade jag i dennes ställe slantat upp pengarna. Markägaren kan bli tvär och inte vilja sälja alls...
En bekant satt lite i samma läge som ts, efter åratal av tjat fick de äntligen köpa en lite bit mark av bonden, enbart tack vare att de gick till bonden och bjöd det tredubbla marknadspriset, annars hade de fortfarande inte haft någon mark till sina hästar.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Jag hade sagt mig vara intresserad, men gett ett motbud på 100 000. Antingen accepterar säljaren, eller i alla fall lär prutmånen komma fram.
Finns det ingen prutmån hade jag köpt ändå. Husvärdet skulle öka betydligt mer än 150 000 i alla fall.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Det låter ju som marken skulle vara riktigt värdefull för er så jag hade inte funderat 2 gånger.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

på min förra ställe så hade jag hus och litet stall men lite mark. Vi fick arrendera en bit av grannen. Sedan valde grannen att använda marken till att så havre på så jag blev utan den och fick begränsas till min egen mark. Jag kände hur mkt skönare det va att ha den extra markbiten så vi böna o bad att få köpa den. Vi ringde runt och fick veta att normalpris för ca 1 ha var ca 10-15.000 kr. Vi erbjöd ett par hundra tusen för marken (ja det var ett överpris) bara för att jag kände så stort behov av att ha marken! Tyvärr ville inte bonden sälja. Vi valde då att sälja huset istället. Men får ni möjlighet, köp loss marken om ni kan. Försök pruta en gång såklart, 150.000 är mkt pengar för 1 ha. Men var glad att ni fått möjlighet att utöka marken lite.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Värdet varierar som sagt beroende på markens beskaffenhet samt var i landet det är, dvs tillgång/efterfrågan.

Grannarna har 5 ha åker + 2 ha skogsmark (dock slutavverkad!) till salu för 375000, då med bygglov.... Dessutom är marken redan avstyckad, så den kostnaden är inräknad i priset.

Det har legat ute några år, då det anses för dyrt häromkring.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Värdet på din fastighet ökar med största sannolikhet med mer än de 150 tusen du betalar för marken.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Varför skulle inte markägaren utnyttja tillfället?? Markägaren kan bli tvär och inte vilja sälja alls...
Man får nog "ta tempen på" säljaren hur det är lämpligt att lägga fram sin sak. Jag menar inte att man ska komma med "skambud", men låta säljaren förstå att det nog inte är sannolikt att han kommer att få sälja till begärt pris, OM det nu är så att priserna ligger lägre på orten och OM han är sugen på att realisera det markvärde som finns. Är han inte i behov av pengarna kanske man ska vara mer ödmjuk för att inte riskerar detta med att han skulle kunna bli sur och tvär. Men jag tycker absolut att ts ska fråga mot vilken bakgrund han "värderat" marken till det beloppet. Och om ts får hjälp med en egen värdebedömning, tex genom lantmäteriet eller taxeringsuppgifter så kan man ta diskussionen utifrån båda dessa fakta. Säljaren kan knappast bli sur och tvär om msn har fakta.
Nöjdast kommer båda att bli om man får förståelse för varandras resonemang och kan mötas på en nivå som känns rimlig för båda.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Det kan ju vara så att säljaren inte egentligen behöver sälja, och att då börja dividera om priset kan väcka tillräckligt ont blod för att stänga dörren totalt. Känns lite onödigt. Det är ju helt oväsentligt hur prisbilden generellt ligger. Om säljaren ger en prisindikation är det däromkring priset ligger - om man är seriöst intresserad av att köpa.

Precis som CK anser jag att marken kommer att öka värdet på TS fastighet med mer än investeringen innebär. Jag hade aldrig riskerat att stänga dörren för ett sådant erbjudande, utan möljigen sagt att "oj, det är nog mer än vad vi har råd med just nu" och därmed lämnat öppet för en lägre prisbild om säljaren kan tänka sig, och samtidigt lämnat öppet för att återkomma "när ekonomin ordnat sig".

Vårt hus är till salu, om någon vill betala 2,5 gånger marknadsvärdet. Kommer någon och vill diskutera - skrattar jag dem i ansiktet och ber dem dra åt skogen.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Svårt när man inte vet mer om hur marken ligger och vilken typ av mark det är. Man kan generellt säga att kan man plöja så är det åker och åkermark är värdefullare än ren betesmark. Sedan beror det på arrondering och jordkvalité.

Här nere i södra Skåne ligger priset på åkermark på mellan 150 000 kr till 350 000 kr i snitt beroende på var det är och jordvalité och betesmark mellan 50 000 kr och 100 000 kr i snitt. Då har vi Europas bästa mark här nere.
Sedan räcker det är två är intresserade då kan det bli betydligt högre. På marknaden är det efterfrågan som styr värdet.
Det finns inget svårare än att värdera åkermark :crazy:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Här i Östergötland pendlar priserna mellan kanske 30.000 och 120.000 beroende på läge och kvalitet på mark, samt storlek på avstyckningen. Det låter mycket med 150, samtidigt om det är en enda hektar som ni verkligen vill ha, är det väl upp till er att bestämma vad den är värd FÖR er.

Att det säljs gårdar med stall, men utan någon betesmark för en enda häst är ett otyg (dvs när de beskrivs som hästgårdar).

Otyget ligger väl hos dem som drar in med en massa hästar utan att ha bete o ridmarker ordnade.

Köper du en hästgård så får du väl betala runt 120 till 130 per ha. Köper du en gård som är så stor att den går att driva som gård blir ha priset lägre. Undantag är väl de riktigt bra jordarna mellan Linköping o Vadstena.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Värdet på din fastighet ökar med största sannolikhet med mer än de 150 tusen du betalar för marken.

Ja, där har du en vettig ingång, tala med en sakkunnig om hur mycket värdet på din fastighet skulle öka inkl detta Ha. då vet du hur mycket du max bör bjuda.
 
Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Det kan ju vara så att säljaren inte egentligen behöver sälja, och att då börja dividera om priset kan väcka tillräckligt ont blod för att stänga dörren totalt. Känns lite onödigt. Det är ju helt oväsentligt hur prisbilden generellt ligger. Om säljaren ger en prisindikation är det däromkring priset ligger - om man är seriöst intresserad av att köpa.

Precis som CK anser jag att marken kommer att öka värdet på TS fastighet med mer än investeringen innebär. Jag hade aldrig riskerat att stänga dörren för ett sådant erbjudande, utan möljigen sagt att "oj, det är nog mer än vad vi har råd med just nu" och därmed lämnat öppet för en lägre prisbild om säljaren kan tänka sig, och samtidigt lämnat öppet för att återkomma "när ekonomin ordnat sig".

Vårt hus är till salu, om någon vill betala 2,5 gånger marknadsvärdet. Kommer någon och vill diskutera - skrattar jag dem i ansiktet och ber dem dra åt skogen.
TS frågar hur TS kan få reda på den aktuella fastighetens värde bör att bedöma om 150.000 kr är rimligt eller inte. Det är säljaren som frågat TS om TS vill köpa. Att TS fastighet skulle öka mer i värde än 150.000 kr vet vi inte med självklarhet, det beror ju på hur fastighetsmarkaden ser ut på just den orten. Bara för att jordbruksmark är högt värderad i Skåne innebär det inte att 150.000 kr behöver vara "fyndpris" hos henne. Om TS kan få fram något riktpris för aktuell marktyp får hon själv bilda sig en uppfattning vad marken är värd för just hennes fastighet och erbjuda därefter inkl risken att det inte blir någon affär alls. Jag anser att det bör finnas utrymme för förhandling, speciellt som det är säljaren som kontaktade TS.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 587
Senast: Novalisa
·
P
Hästmänniskan Hej jag har en fråga. jag och min sambo funderar på att bygga hus om något år. och håller på och letar tomt. men vi vet inte hur stor...
2
Svar
36
· Visningar
8 934
Senast: Invinciblestables
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 106
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp