Bukefalos 28 år!

hur stor tomt måste jag köpa?

P

pheonix

Hej

jag har en fråga. jag och min sambo funderar på att bygga hus om något år. och håller på och letar tomt. men vi vet inte hur stor tomt som behövs då jag fått tillbaka mitt hästintresse igen efter 7års uppehåll. hade häst från de att jag föddes till de att jag fyllde 16år och tiden inte längre fanns. är nu 23år.

vill gärna ha stall på gården med plats för 2 hästar. räcker 51kvm? har då räknat med 2boxar på 3x3meter vardera. en stallgång på 2,5x6meter, 1 sadelkammare på 2,5x3meter samt en foderkammare me plats för hö på 3,5x3meter. är detta för litet? och vad skulle de kunna kosta?

huset vi funderar på är 130kvm. vi vill ha ca 1000kvm tomt samt dubbelgarage. stall och vinterhage.

hur stor tomt/mark tycker ni jag ska kolla efter? tänkte köpa mig en arabhäst och en liten schetlandsponny som sällskap då jag är ensam om häst intresset. räcker 10.5kvm till en årsförbrukning hö för dessa två hästar?

vad tycker ni? behov av hjälp
/louise
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

1000 kvm räcker inte enligt mig och mina erfarenheter. Betänk att 10 000 kvm är bara 1 hektar. 1 hektar är ju ingenting för 2 hästar. Det låter kanske mycket, men sen när väl hästarna är på plats märker man vad litet det egentligen är. Vad menar du med 10,5 kvm i hö ? Menar du ton eller vad ?
 
Senast ändrad:
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Antingen har du skrivit fel eller så är du helt fel ute !?
Min vinterhage, är endast 10.000kvm till 2 islänningar och en shettis.
Det är lite !
Endast hö 10,5 kvm ?
Du måste nog utveckla dig mer.
Menar du att du vill att din tomt,ska vara 1000kvm till din familj så att säga ? Trädgårdsland, etc ??

Hej från en undrande Hambo
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

nej alltså. jag menar inte att hagen ska vara 1000kvm utan själva hus tomten. sen ska jag ju självklart ha plus hage osv. alltså, jag vill inte ha höskulle som många andra utan tänkte mig ett rum att ha hö i på markplan som skulle vara ca 10.5kvm
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Våran villatomt är ca. 2500 kvm och det är en stor villatomt bara. Har funderat på att stängsla in (om vi får för grannarna) och låta hästarna beta så vi slipper slå/klippa allt men jag skulle aldrig räkna med att de kunde vara där länge, 2 hästar skulle äta upp det superfort.

Tycker du måste tänka större. Eller kolla om det finns mark alldeles intill som du kunde arrendera, så kan du ha boxarna + ev. ridutrymme hemma hos dig men ha den "riktiga" hagen på annan mark.
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

blev kanske rörigt de där. trädgården ska vara ca 1000-1500kvm. större tomt behöver vi inte. de jag undrar är hur stor mark jag måste köpa till för att göra till hage som 2 hästar får plats i. samt hur stor plats i stallet jag bör ha till hö. jag va ju bara barnet när jag hade häst så mamma skötte allt sånt. vi hade en gammal ladgård som vi byggt om till stall så ha inte så jätte stor koll på vad jag ska leta efter
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Hej - när jag hade hästen inackorderad (arab) på mtt förra ställe så hade jag en stor box att lägga hans hö och halm i. Gissningsvis var den ca 13-14 kvadrat. Det räckte till höet och lite halm för min häst under vinterhalvåret iaf - men det får staplas ordentligt på höjden i så fall.... detta var en utebox med god ventilation - funderar lite på hur det blir att trycka in så mkt hö på en instängd yta - mögelrisk?

1000kvm tomt är väl ok - inte stort men det bör räcka om man inte har stora planer för trädgården kanske? Eller har du tänkt få plats med både hus, stall o garage...då låter det litet! Vår tomt är nog 6000kvm tror jag, men den är stor!

Ska ni ändå köpa nytt från början så se till att du har ordentliga hagar - o har du inte möjlighet att köpa stora så kolla iaf på hur underlaget är - så det inte slutar med att hästarna på hösten går i en lervälling utan ett grässtrå att tugga på. MINST 1,5 hektar skulle jag säga så att du kan dela av hagen i 2 kanske? Men det går ju också lösa med att ha en liten vinterhage själv o arrendera mark till sommarhage kanske?
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

En tanke till är ju att ha ett lösdriftsstall kombinerat med någon sorts stallgång/sadelkammare...?
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Hej - när jag hade hästen inackorderad (arab) på mtt förra ställe så hade jag en stor box att lägga hans hö och halm i. Gissningsvis var den ca 13-14 kvadrat. Det räckte till höet och lite halm för min häst under vinterhalvåret iaf - men det får staplas ordentligt på höjden i så fall.... detta var en utebox med god ventilation - funderar lite på hur det blir att trycka in så mkt hö på en instängd yta - mögelrisk?

1000kvm tomt är väl ok - inte stort men det bör räcka om man inte har stora planer för trädgården kanske? Eller har du tänkt få plats med både hus, stall o garage...då låter det litet! Vår tomt är nog 6000kvm tror jag, men den är stor!

Ska ni ändå köpa nytt från början så se till att du har ordentliga hagar - o har du inte möjlighet att köpa stora så kolla iaf på hur underlaget är - så det inte slutar med att hästarna på hösten går i en lervälling utan ett grässtrå att tugga på. MINST 1,5 hektar skulle jag säga så att du kan dela av hagen i 2 kanske? Men det går ju också lösa med att ha en liten vinterhage själv o arrendera mark till sommarhage kanske?


jo, jag tänkte just de att om man staplar höet hela vägen upp till tak så kanske man inte behöver så jätte många kvm? men 10.5 kanske va lite i minsta laget. men som sagt. jag är nästan nybörjare igen känns de som.

själva hustomten behöver inte vara så stor. vill bara ha möjlighet att vara ute på sommaren med lite springyta åt min hund. man blir så låst i lägenhet. vill hunden ska ha möjlighet att vara ute så mkt som möjligt under sommaren utöver prommenaderna han får.

jo, vi tänkte vi skulle bygga från grunden vad gäller allting. har kollat på många hus och små-gårdar. men mycket är ruckel. men man lär alltså leta efter kanske 2-2.5hektar mark totalt då? för plats med både hus, garage, stall och hage?
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Googlade lite och hittade lite information till dig.


http://www.djurskyddet.se/djuragare/hast/utevistelse.asp


http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=298


Men 1000kvm till er villatomt är ganska lagom, det har mina föräldrar och det är stort ändå.

Lycka till!! :)

tack så mycket för länkarna. de står iaf minst 1 hektar/stor häst. så då vet man ju ungefär vad man ska leta efter. tack så mkt för hjälpen
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Visst är det spännande att sitta o fundera över sådant här o planera o så iaf! Spännande men svårt :)

Vi ska börja bygga nytt hus o stall o garage på vår mark nu i vår o har precis fått första förslaget till ritning på huset!! ... fast jag måste erkänna att jag planerar mer stall o hagar o sånt..*skratt*
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

tack så mycket för länkarna. de står iaf minst 1 hektar/stor häst. så då vet man ju ungefär vad man ska leta efter. tack så mkt för hjälpen

Ja det är bra att ha en riktlinje att gå efter, möjligen får du nog kanske ha lite större utrymme för hö, tänkte bara om du vill lagra upp lite mer? men det bestämmer ju du.

Hoppas det går bra!
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Ja det är bra att ha en riktlinje att gå efter, möjligen får du nog kanske ha lite större utrymme för hö, tänkte bara om du vill lagra upp lite mer? men det bestämmer ju du.

Hoppas det går bra!

jo jag får nog kanske ha åtminståne 20kvm för hö. de borde räcka för en arab och en liten shetlandsponny? om man staplar ordentligt.

tack för all hjälp iaf. nu är de bara ut och leta efter de perfekta stället:P

/louise:D
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Minst 1 ha till hagar tycker jag att du ska räkna med, gärna mer så att man kan växla hagar om underlaget inte håller. Tänk även på att stall och gårdsplan tar upp en del yta.

När det gäller höförvaring tycker jag att det låter aldeles för lite om du ska hämta hem hela årsransonen på en gång. Men det är ju rätt vanligt att man kan hämta hos bonden lite eftersom och då kan det ju funka bra!

En grov uppskattning av ytan: Anta 2 hästar à 10 kg per dag = 600 kg per månad. De balar jag har haft nu (hyfsat "normalhårt" pressade) kan man packa ca 60 kg/m3, dvs det går åt ca 10 m3 per månad. Ska de tex äta hö 8 månader (bete resten) behövs då 80 m3 och med 2.70 m takhöjd blir det ca 30 m2 golvyta, ska de äta hö även på sommaren behövs ca 45 m2.

Även om du har en shettis nu tycker jag att du ska planera boxstorlek och foderförvaring efter två fullstora hästar! Du kan ju vilja byta häst eller sälja stället nån gång.
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Minst 1 ha till hagar tycker jag att du ska räkna med, gärna mer så att man kan växla hagar om underlaget inte håller. Tänk även på att stall och gårdsplan tar upp en del yta.

När det gäller höförvaring tycker jag att det låter aldeles för lite om du ska hämta hem hela årsransonen på en gång. Men det är ju rätt vanligt att man kan hämta hos bonden lite eftersom och då kan det ju funka bra!

En grov uppskattning av ytan: Anta 2 hästar à 10 kg per dag = 600 kg per månad. De balar jag har haft nu (hyfsat "normalhårt" pressade) kan man packa ca 60 kg/m3, dvs det går åt ca 10 m3 per månad. Ska de tex äta hö 8 månader (bete resten) behövs då 80 m3 och med 2.70 m takhöjd blir det ca 30 m2 golvyta, ska de äta hö även på sommaren behövs ca 45 m2.

Även om du har en shettis nu tycker jag att du ska planera boxstorlek och foderförvaring efter två fullstora hästar! Du kan ju vilja byta häst eller sälja stället nån gång.

hej, jo jag tänkte just bygga stall efter 2st stora hästar. just pga om jag skulle vilja ha 2 stora nån gång. har nog ändå ändrat mina planer angående hur stallet ska se ut. de får helt enkelt bli 2st boxar 3x3meter vardera och en lika stor sadelkammare sida vid sida. sen en stallgång som går längs me hela stallet. dvs 9meter lång och 2,5meter bred. sen får de bli höskulle. de skulle då bli en höskulle på nästan 50kvm...de borde ju räcka iaf.
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Om du ska bygga nytt, tänk på att du bör (måste?) brandsektionera mellan hö och hästar. Det kan vara svårt att få till om man bygger "på höjden", så det kan löna sig att lägga höet i markplan. Enklare att lasta in höet också.
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Om du ska bygga nytt, tänk på att du bör (måste?) brandsektionera mellan hö och hästar. Det kan vara svårt att få till om man bygger "på höjden", så det kan löna sig att lägga höet i markplan. Enklare att lasta in höet också.

jasså, här va de mkt regler:P hmm...de är ju praktiskt att ha höet i markhöjd. men tänkte just på kostnaden oxå, att de borde bli billigare att bygga på höjden. men usch...klart de måste vara brandsäkert mellan häst och hö. tänkte jag inte ens på. hmm. finns de inte färdiga stall att köpa? som är gjort för 2 hästar?
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

finns ju nyckelfärdiga hus. borde de inte finnas nyckelfärdiga stall då också:) skulle vara praktiskt om inte annat.
 
Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

blev kanske rörigt de där. trädgården ska vara ca 1000-1500kvm. större tomt behöver vi inte. de jag undrar är hur stor mark jag måste köpa till för att göra till hage som 2 hästar får plats i. samt hur stor plats i stallet jag bör ha till hö. jag va ju bara barnet när jag hade häst så mamma skötte allt sånt. vi hade en gammal ladgård som vi byggt om till stall så ha inte så jätte stor koll på vad jag ska leta efter


ja verkligen :rofl:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 389
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag behöver lite input om hur man lämpligen kan planera byggnader på hästgård. Nedan är översikten på vår gård. Den lilla blå punkten...
Svar
1
· Visningar
1 118
Senast: Masse
·
Hästmänniskan jahapp.. nu är det så att vi är i rullning att köpa vår gård... :love: renoveringsobjekt, huset är från 1909, på stallet håller ena...
Svar
17
· Visningar
1 646
Senast: cambello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp