Jag och min far

Bukefalos 30 år!

Det påminner om min mamma.
Hon saknar vissa egenskaper och förmågor som vi tar för givna att andra människor har.
Spegling saknas helt liksom förmågan att vara flexibel i umgänge med andra människor.
Vi har pratat mycket om det där mamma och jag, hon är mycket verbal och analytisk, och hon kallar det för "den okända faktorn".
Den som behövs för att fungera tillsammans med andra människor och som hon saknar.
Bristen har givit henne många problem genom livet och jag står bara ut med henne korta stunder när jag är utvilad och på topp.

Det finns ingen illvilja i henne alls, men hon kan inte se något över huvud taget ur någon annans perspektiv.

Hon är också mycket intelligent, kvicktänkt, humoristisk och vacker. Som ung såg hon ut som Ingrid Bergman ungefär. Så det har passerat många män. Nu så fyller hon 90 i början på nästa år vilket får omgivningen att skylla hennes märkliga beteende på demens. Men hon är inte dement alls utan har bara slutat att försöka uppföra sig som andra tycker att hon skall göra. Med motiveringen "Jag är ju 90 år så det är nog för sent för mig att hinna ändra mig".

Jag har förlåtit min mamma eftersom att hon faktiskt inte kan bättre. Man kan ju inte kräva av någon att den skall lyckas med sådant som är omöjligt för dem. Hon har alltid ansträngt sig för att göra sitt absolut bästa. Men jag utsätter mig inte längre för hennes oförmågor.

Jag håller umgänget kort så att hon orkar uppföra sig tiden ut. Jag svarar inte i telefon om jag har annat för mig. Ett samtal med henne kräver min fulla koncentration och att jag är utvilad. Jag lyssnar av telefonsvararen så att jag inte missar om det är något akut.

Och med detta långa inlägg så vill jag säga att jag tror visst att din pappa bryr sig om dig på sitt eget sätt. Jag tror också att han inte kan bättre. Jag är övertygad om att det inte är av illvilja utan av oförmåga som han gör som han gör. Och jag tror att du mår bäst av att förlåta och försöka umgås utifrån förutsättningarna. Jag förklarar för min mamma hur det ser ut från mitt perspektiv. Hon säger emot och argumenterar och har sig, det är därför som jag måste vara på topp, men efter ett tag så accepterar hon att det inte är något som hon kan påverka och så kommer vi vidare.

Jag har gått mycket i terapi för att kunna hantera det här.
Nu hoppas jag att du har nytta av min beskrivning.

Jag har insett nu hur lite min far faktiskt bryr sig.

En inser endel när en själv inte mår bra längre, generellt alltså.
När jag mådde bra sket jag i vad någon tänkte, jag brann starkt för det jag ville, behövde inget stöd och gjorde allt ensam.
Men sen när en blir skör, inte orkar, tvekar så insåg jag HUR pass lite min far brytt sig.

Ringer aldrig, när en kom dit kom han inte alltid o hälsade. Inte träffat eller vetat namnen på mina hästar (hundarna vet han för min mor varit hundvakt(samma hus))
Hörde aldrig av sig eller hjälpte till när jag bröt foten. Jag tror varken han eller min mor vet vad jag jobbar med. Bara vart.
Flera av mina lägenheter han aldrig sett eller varit i.
Var direkt otrevlig när jag var tvungen att bo hos dem en månad då mitt EX behandla mig som skit.
När en fyllt år har det varit jobbigt att behöva ge något. Alltid sagt att jag o min syster är bortskämda.
Vid arv har han inte delat med sig (min far har VÄLDIGT gott om pengar)
När jag fyllde år ringde han inte eller bjöd in mig.

Ja, tråden är inte om mig men de är en hemsk sak att inse.
Jag tänker TS att försök fokusera o lägg tid på de som faktiskt finns där istället :heart

Min vän menar att det kanske är dags att kapa den här relationen, att han fortsätter såra och att det inte ger något och hon har rätt på många vis men ändå känner jag mig inte redo? Jag borde varit det för länge sen tycker man men jag tänker bara att jag tror att den dagen han inte finns mer skulle jag ändå ångra om jag inte hade nån kontakt. Jag älskar fortfarande min pappa men jag känner mig på något sätt som hans dotter på pappret, någon han måste ha kontakt med men inte är speciellt förtjust i.

Det finns ett narrativ i samhället att man ska kapa relationer som inte "ger något" och bryta kontakten med personer som man tycker tar energi istället för att ge. Det kan naturligtvis finnas situationer där det är rimligt, men det man inte får glömma är att en bruten kontakt eller kapad relation också tar energi. Det kommer att uppkomma situationer som man ändå behöver hantera, till exempel familje- eller släktträffar eller som du säger den dagen föräldern blir sjuk eller går bort. Och att du känner dig sviken och ledsen är helt förståeligt, men kanske kommer du att ha ett lite annat perspektiv om 10 år, på din förälders förmåga eller något annat. Och om du då på ett uttalat sätt har brutit kontakten kan det vara svårt att ta upp den igen.

Ett sätt att hantera det kan vara att sluta hoppas eller tro att personen ska leva upp till ens förväntningar och förhoppningar men att ändå ha relationen kvar i en mindre omfattning, och att ha kontakt då och då. Kanske skicka sms på julafton och födelsedagar, kanske till och med komma förbi och stanna på en kort kaffe. Eller bara lämna en blomma i dörren. Kunna säga hej och fråga hur det står till på släktsammankomster. Lite som @Buzzter beskriver.

Jag vet inte om det du vill ha är infallsvinklar på att tolka din pappa, eller infallsvinklar på vad du kan göra?

Om vi ser till det första, ovan, så kommer jag att tänka på min sons pappa. Jag tror på att han älskade sonen (åtminstone de första 12-13 åren, efter det låter jag allt vara osagt), men det var som att han inte kunde få in i sitt huvud att kärlek till ett barn måste betyda att man ser till barnets behov och gör sitt bästa för att svara på dem. Det måste man ju även om man tex är förskollärare, och då inte älskar barnet som individ, men föräldrakärlek ska liksom fördjupa hela den där grejen. Särskilt vissa män verkar inte fatta det, trots att de är normalbegåvade och funkar i samhället.

Ser vi till det andra, så tänker jag att det du kan göra är antingen att bryta, eller återgå till ytlig trevlighet utan förväntningar. Min son skulle helt enkelt inte be sin pappa om hjälp i en svår stund, men de kan ta en fika ihop.

Av de alternativen tänker jag att du kan klura ut vilket som smärtar dig minst.

Man kan älska någon utan att ha en relation med den. Man kan älska en person utan att tycka om den. Alla relationer har upp och nedgångar, men alla ska ge mer än de tar generellt sett. Vad får du ut av relationen, vad ger den dig? Kan du ha en relation där du vet att du inte kommer få något tillbaka? Kapa en relation helt kanske är för drastiskt, låt den rinna ut i sanden, låt honom ta initiativ?

Man kan älska någon utan att ha en relation med den. Man kan älska en person utan att tycka om den. Alla relationer har upp och nedgångar, men alla ska ge mer än de tar generellt sett. Vad får du ut av relationen, vad ger den dig? Kan du ha en relation där du vet att du inte kommer få något tillbaka? Kapa en relation helt kanske är för drastiskt, låt den rinna ut i sanden, låt honom ta initiativ?

Jag är skeptisk till den sortens kapitalistiska tankesätt kring relationer. Jag tänker att ibland får man istället se till sin egen sinnesfrid. Hur blir det för mig i längden om jag uttalat säger upp kontakten, jämfört om jag håller en dörr öppen och hör av mig i den omfattning som jag själv orkar.

Det finns ett narrativ i samhället att man ska kapa relationer som inte "ger något" och bryta kontakten med personer som man tycker tar energi istället för att ge. Det kan naturligtvis finnas situationer där det är rimligt, men det man inte får glömma är att en bruten kontakt eller kapad relation också tar energi. Det kommer att uppkomma situationer som man ändå behöver hantera, till exempel familje- eller släktträffar eller som du säger den dagen föräldern blir sjuk eller går bort. Och att du känner dig sviken och ledsen är helt förståeligt, men kanske kommer du att ha ett lite annat perspektiv om 10 år, på din förälders förmåga eller något annat. Och om du då på ett uttalat sätt har brutit kontakten kan det vara svårt att ta upp den igen.

Ett sätt att hantera det kan vara att sluta hoppas eller tro att personen ska leva upp till ens förväntningar och förhoppningar men att ändå ha relationen kvar i en mindre omfattning, och att ha kontakt då och då. Kanske skicka sms på julafton och födelsedagar, kanske till och med komma förbi och stanna på en kort kaffe. Eller bara lämna en blomma i dörren. Kunna säga hej och fråga hur det står till på släktsammankomster. Lite som @Buzzter beskriver.

Instämmer. Kontaktar min släkt mig så svarar jag. Om det är något jag känner att jag vill dela med dem (utan att förvänta mig något) så hör jag av mig. Att sitta och vara arg och irriterad på dem är för energikrävande. Jag vet vad jag kan förvänta mig (eller snarast vad jag inte kommer att få).

Min moster har varit väldigt sjuk och jag har hjälpt till, jag erbjöd mig därför jag ville göra det. Vi har bråkat rejält genom åren men jag bryr mig fortfarande och det här var inget som tog något från mig.

Instämmer. Kontaktar min släkt mig så svarar jag. Om det är något jag känner att jag vill dela med dem (utan att förvänta mig något) så hör jag av mig. Att sitta och vara arg och irriterad på dem är för energikrävande. Jag vet vad jag kan förvänta mig (eller snarast vad jag inte kommer att få).

Min moster har varit väldigt sjuk och jag har hjälpt till, jag erbjöd mig därför jag ville göra det. Vi har bråkat rejält genom åren men jag bryr mig fortfarande och det här var inget som tog något från mig.
Jag kom just att tänka på en kusin, kvinna i min ålder. Som vuxna är vår enda relation egentligen att vi är släkt. Vi ses på dop, bröllop och begravningar, och vi har inget gemensamt utom att vi är släkt. Vi är inte osams och har aldrig varit. Vi är bara olika.

Jag tror inte att det kommer att bli nödvändigt, men om någon av oss skulle krisa och verkligen inte ha någon annan än varandra att vända oss till, så skulle vi stälka upp.

Det kanske är en sorts kärlek? (Dock helt otillräcklig om vi varit far och dotter, för två kusiner är den fullt tillräcklig och en trygghet i livet.)

Jag vet inte om det du vill ha är infallsvinklar på att tolka din pappa, eller infallsvinklar på vad du kan göra?

Om vi ser till det första, ovan, så kommer jag att tänka på min sons pappa. Jag tror på att han älskade sonen (åtminstone de första 12-13 åren, efter det låter jag allt vara osagt), men det var som att han inte kunde få in i sitt huvud att kärlek till ett barn måste betyda att man ser till barnets behov och gör sitt bästa för att svara på dem. Det måste man ju även om man tex är förskollärare, och då inte älskar barnet som individ, men föräldrakärlek ska liksom fördjupa hela den där grejen. Särskilt vissa män verkar inte fatta det, trots att de är normalbegåvade och funkar i samhället.

Ser vi till det andra, så tänker jag att det du kan göra är antingen att bryta, eller återgå till ytlig trevlighet utan förväntningar. Min son skulle helt enkelt inte be sin pappa om hjälp i en svår stund, men de kan ta en fika ihop.

Av de alternativen tänker jag att du kan klura ut vilket som smärtar dig minst.

Jag tror jag varit otydlig i min inledande post, jag vill inte ha någon diagnos på min pappa även om det kanske låter så i början. I min släkt har det alltid sagt att han har väl nån diagnos men ingen har försökt sätta en på honom, det har aldrig diskuterats om vad det skulle vara eller egentligen diskuterats djupare om varför han är som han är.

Och jag tror jag va lika otydlig med hur jag avslutade den, ja jag känner ibland att han inte är speciellt förtjust i mig men så har det alltid varit litegrann, jag har accepterat, åtminstone delvis att vår relation inte är den jag önskade mig.

Men allra mest vill jag nog mest ha processa den besvikelse jag känner över sjukhusvistelsen för det va där allting kraschade för mig. Att hela livet accepterat alla dom här delarna med min pappa, jobbat ganska hårt för att gå från den där 14 åringen som så desperat vill ha en bra relation men aldrig dög till att nu vara vuxen och ha en bra relation utifrån den verkligheten som finns till att sen känna den här besvikelsen över att jag va så säker på att han skulle finnas där men att jag hade så fel.

Men allra mest vill jag nog mest ha processa den besvikelse jag känner över sjukhusvistelsen för det va där allting kraschade för mig.
Jag försöker komma på vad som skulle vara ett större föräldrasvek än det där men kan inte.

Det är så bra att du tog kontakt efteråt och berättade hur du kände, det är modigt. Man riskerar ju bara ett nytt svek när man blottar sina känslor. Och det låter som att det var vad du fick. Det är bedrövligt av en pappa.

Men igen: det måste inte betyda att han inte tycker om dig. Han kan bara inte bättre. Om du orkar, fortsätt tala om för honom när han brister. :heart

Jag tror jag varit otydlig i min inledande post, jag vill inte ha någon diagnos på min pappa även om det kanske låter så i början. I min släkt har det alltid sagt att han har väl nån diagnos men ingen har försökt sätta en på honom, det har aldrig diskuterats om vad det skulle vara eller egentligen diskuterats djupare om varför han är som han är.

Och jag tror jag va lika otydlig med hur jag avslutade den, ja jag känner ibland att han inte är speciellt förtjust i mig men så har det alltid varit litegrann, jag har accepterat, åtminstone delvis att vår relation inte är den jag önskade mig.

Men allra mest vill jag nog mest ha processa den besvikelse jag känner över sjukhusvistelsen för det va där allting kraschade för mig. Att hela livet accepterat alla dom här delarna med min pappa, jobbat ganska hårt för att gå från den där 14 åringen som så desperat vill ha en bra relation men aldrig dög till att nu vara vuxen och ha en bra relation utifrån den verkligheten som finns till att sen känna den här besvikelsen över att jag va så säker på att han skulle finnas där men att jag hade så fel.

För en del kan en ev diagnos göra det enklare att förstå hur personen fungerar men det är verkligen inget som är nödvändigt. Det som är viktigt för dig är ju att du vet hur situationen ser ut och vet vad du har att förhålla dig till, diagnos eller ej.

Känslomässsig inkompetens?

Jag låg inlagd fem veckor i slutet av graviditeten.
Maken kom och hälsade på tre gången. Max en timme varje gång.
Han gillar inte sjukhus....
Ingen elakhet, bara oförmåga att se det från min synvinkel.
Hans familj och jag bara accepterade att han var sån. Han blev en jättebra småbarnspappa.

Liknande trådar

• Gamla föräldrar, vad ska jag göra?
  • Drunknar i sambons känslor
  • AITAH?
  • Hur skulle du reagera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn