Jag och min Häst Otursförföljda :(

trevligtjej86

Trådstartare
Hej alla....

Egentligen så vill jag bara skriva av mig. Jag hoppas att dom jag berättar om inte fattar sig på den här sidan å e inne här :crazy:...

Jo de e så här att jag har varit tvungen att flytta min häst ganska många gånger av olika själ. Nu är det så att jag flyttade min häst ganska nyligen för att få ett närmare stall och för att han inte riktigt gick ihop med den ena hästen i förra stallet. Allt i det nya stallet jag står i nu gick jätte bra. Ända tills dom som äger det kom hem för ett par dagar sedan. Då braka helvetet lös. Dom börja skälla ut mig för att jag tog in hästarna för sent. Hur jag hanterar å sköter min häst. Skäller och anklagar mig för att inte kunna nånting om hästar. (har hållt på me hästar sen jag va liten)....

Å detta e inte första gången jag har stått å inte vet vad jag ska göra lr vart jag ska ta vägen... Allt känns så meningslöst. Varför ska allt alltid krångla för oss? Det verkar som att allt bara ska skita sig hela tiden.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Skäller de verkligen helt utan anledning? Försök sköta allt exemplariskt för en tid och be om ursäkt för de saker du gör fel och försök börja om på nytt. :) Är det verkligen helt fel människor ska du såklart inte stå kvar..
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Grejen är att vi ser inte på saker på samma sätt... Och ja dom skällde verkligen ut mig. Jag tycker att hästar ska vara ute så mycke som möjligt och dom av nån konstig anledning tycker dom ska va inne så mycke som möjligt. Å jag fattar inte vitsen med det? Jag tycker jag sköter allt bra bara det att jag tar in dom vid 6-7 istället för kl 3...
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Dom e väldigt konstiga på många saker.. Väldigt fina i kanten. Gamla å sura. Tror dom kan allt men kan inte ens ta hand om sin egen häst på rätt sätt!!
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Tycker också att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt men du står ju i deras stall och vill de att hästarna ska in 15.00 så får du anpassa dig efter det. Frågade du inte efter in ut och insläppstider när du kollade in stallet? Jag kan förstå om de blir sura om du valsar in i deras stall och börjar ändra på insläppsrutiner.

Men skälla är aldrig rätt väg att gå. De kunde talat på ett normalt sätt till dig.

Mvh Voff
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Grejen är den att dom bor inte där... Utan jag och en annan inackorderad får sköta allt själva. Så vi tycker att vi får lägga upp det bra så det passar oss. Men visst det är deras stall även om dom inte bor där.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Men sköter hon insläppen själv så tycker jag nog hon få bestämma vilken tid.
Det är ju ingen "knäpp" tid typ 23.00...
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Men sköter hon insläppen själv så tycker jag nog hon få bestämma vilken tid.
Det är ju ingen "knäpp" tid typ 23.00...

Varför är 23.00 en knäpp tid? Våra hästar brukar ofta vara ute till 22-23. Jag ser inget konstigt eller knäppt med det alls. Huvudsaken är att man följer lagen om att hästarna inte får vara ute mer än 16 timmar utan ligghall tycker jag.


Till Ts

Vad sas innan du flyttade in? Diskuterades aldrig tiderna då? Jag tycker som du att det är onödigt att ha hästarna inne så mycket men tyvärr är det ju stallägarna som bestämmer. Jag tycker ändå att det låter märkligt om ni sköter allt själva och de inte ens är där och kan "lida" av hur länge hästarna är ute. Jag antar att de inte har hästar där själva eller?
Diskutera det i lugn och ro och fråga om det finns någon särskild andledning till att de vill ha vissa tider. Annars får du nog tyvärr flytta igen.

Synd att du bor i Örebro annars kunde du hyrt in dej här ;) Vi har normalt sett hästarna ute 16 timmar/dygn. Jag fattar inte varför hästarna ska vara ute kortare tid :confused: Vad är det för mening att de ska stå och glo i boxen när de kan vara ute i hagen? 12-13 timmar utanför boxen är för mej minimum.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

jag forstar inte.. om de inte vill ha sin hast ute senare kan de val komma och ta in den nar de vill och ni tar in era nar det passar er/hastarna har fatt utevistelse.. speciellt om de inte ar med i den dagliga rutinen och ar pa schemat att skota hastarna vissa dagar. hur manga star i stallet? vad var sagt nar du flyttade in, och hur ar den andra tjejen som star dar.. din post var inte klar nog med detaljer sa det ar svart att gora en bedomning..
hoppas det fungerar for dig sa smaningom..
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Givetvis får man bestämma när man tar in sin egen häst men inte när andras ska in. Jag har samma problem själv. Jag vill ha min ute längre men de andra ska in tidigare och är insläppspasset mitt, ja då får jag rätta mig efter utsatta tider. Jag visste ju om dem från början. Sen kan jag ju välja att åka dit senare igen och ta in min pålla.

Som sagt. man tar ju reda på allt sånt innan man flyttar in i stallet. Passar det inte den hästhållning man har är det inte rätt stall. Otur skulle jag inte kalla det.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Sånt är så jobbigt. Jag står i ett stort stall (70+ privathästar) just nu där jag har två av mina hästar. Där släpps hästarna in året runt vid 16-tiden, vilket jag tycker är på tok för tidigt. Våra hästar "har varandra" och är alltid ute längst.

Om du provar att ifrågasätta dom som har stallet med ett "varför?", "hur tänker du då?", "vad menar du med de?" så kan du få ett svar. Frågar du inte så får du inget svar, och då blir det såklart inte roligt att bara vara i stallet. Och stallet ska du och din häst kunna vara i utan att de känns jobbigt på något sätt :)
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Jag tar oxå in mina hästar 23 och ibland senare. Antar att personen som skrev menade att det var så mkt senare än just 15.00?
Annars förstår jag inte heller varför det skulle vara fel. Våra är aldrig inne före 21 om det inte är nyår eller snöstorm.

TS: om de har egen häst som måste in kl 15 så antar jag att ni får följa den tiden eller flytta om de inte ger med sig.
Annars förstår jag inte varför de lägger sig i rutinerna ang era hästar.

Men det är alltid svårt att svara när man inte fått så mkt info, varför de lägger sig i.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Svarar alla. Jo ägarna har en häst i stallet men det är vi jag och den andre inackorderade som sköter om den. Vad som sas var att vi skulle ta hand om deras häst mocka och fixa åt den och då få reducerat pris. Och visst dom tyckte även då att hästar ska komma in klockan 3 men eftersom den andra inackorderade alltid tagit in dom vid 7 så tänkte vi att det fortfarande va okej så. Men antagligen inte.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Har ni frågat varför den ska in just 15.00 ?
Rids den då eller är det bara att de hakat upp sig på det klockslaget?

Jag skulle personligen inte stå i ett stall om mina ska in kl 15.00," bara för att."
Verkar ju konstigt att det gick bra med 19 innan.
Kanske de hade en dålig dag? Har du pratat med dem efteråt?
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

När jag fråga varför så säger dom bara att hästarna Vill INTE vara ute dom står och hänger vid grinden. Konstigt för det gör dom aldrig när vi e där på kvällarna. Visst kmr dom fram och kollar vad vi gör men när dom ser att dom inte ska in eller nått ja då går dom iväg.

Dom säger att dom kan allt om hästar och jag vet ingenting.

Ja så enligt deras regelbok så vill hästar absolut va instängda i boxar mer tid än fria ute i hagar.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Verkar ju konstigt.
Mina står vid grinden så fort de tror de ska få mat, och det kan vara kl 12 på dan om man går förbi :)
Men in vill de knappast...
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Nej hästen gör ingenting dom tar inte ens hand om den. Dom har inte skött om hovarna på den sen i somras.

Dom har helt enkelt bara hakat upp sig på klockan 3...

Dom tycker nu att om det inte passar så kan jag flytta så får den andra inackorderade ta hand om dom igen. Å då sa jag men då kmr dom ju ändå inte in klockan 3. Men då passar det av nån konstig anledning. Men vet en annan tjej som stått i det stallet å blivit tokig på dom så.

Blir väl till att flytta honom men vet inte vart :(
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Där skulle jag inte klara av att stå.

När går de ut på morgonen och vem ger dem hö på kvällen?
De borde ju inte klara sig på mat från kl 15 till morgonen efter?
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Men kan ni inte prata om det och kompromissa istället? 16.30 kanske? Eller så får ni väl släppa ut tidigare om morgnarna så blir utetiden lång i alla fall :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 187
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 670
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp