Jag och min Häst Otursförföljda :(

Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Den andra inackorderade tar ut dom på morgonen mellan kl 6-7 å ger dom mat... Å jag tar dom på kvällen tar in dom å ger dom mycke mat. Så har vi lagt upp de men enligt dom så ska jag den andra ta ut dom, jag ska ta in dom vid 3 å sen ska den andra komma igen å ge dom mat.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Men då har de ju varit tydliga med hur de vill ha det och det kanske var därför de blev sura för att du inte respekterat deras önskemål? Det kanske finns något särskilt själ till varför de vill ha in hästarna som du inte känner till? Fråga dem.

I mitt stall så står en häst som gärna går igenom staketet när det blir mörkt. Därför är det bra att passa insläppstiderna.

Tyvärr är det nog så att man får både ge och ta enhel del när man delar stall för vi alla har så olika önskemål om våra hästar. Bästa sättet att få det att funka är att verkligen respektera andras önskemål och när det blir problem så pratar man lugnt och sansat med varandra mellan fyra ögon. Stallproblem är verkligen inte kul. jag ger mig nu också av från ett stall efter att ha gett upp hoppet om min stallis (som enbart kommuniserar via luddiga sms). Den tjejen har aldrig respekteat någonting av hur jag vill att min häst ska skötas och tyvärr har det blivit både dyrt för mig och på bekostand på hästens välmående.

Lycka till Mvh Voff
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Kan även ta upp vrf vi känner oss otursförföljda... Jo för att vi varit tvungna att byta stall sååå många gånger.

Jag köpte min häst för snart 2 år sen i Kalmar. Flytta honom till ett stall i Bohuslän. Trivdes kanon bra där. Både me folket, läget å hästarna. Men sen fick jag jobb på annan ort å va tvungen att flytta hästen. Hitta stallplats. Men min häst va vääldigt jobbig i början så tog honom till tränare. Där va han några dagar å jag bestämde mig för att han hade de bra där å fick stå kvar. Men de fanns en annan inackorderad där å hon gilla inte min häst för att han vävde å va allmänt jobbig. Å eftersom hon stått där så pass länge så fick jag hitta en ny stallplats. Hitta en men kunde inte flytta dit direkt. Stod där å visste inte vart jag skulle ta vägen. Hitta dock ett stall han kunde stå i så länge. De va sommar så han gick där på bete. Träffa nåra där som jag börja rida tsm med. Flytta sen till stallet som va sagt. Va jätte bra i början men sen hände något. Jag fick inte ta me mig nån vän dit. (va bara jag å ägarna som hade häst i stallet) Så jag va tvungen att klara mig själv de va sjukt tråkigt. Jag börja rida för min tränare igen inför en kurs vi va anmälda till. Å det gillades inte alls så då fick vi flytta därifrån. Jaha då stod jag där igen å visste inte vart jag skulle ta vägen. Mindre än en månad hade jag på mig å hitta nått nytt. Som tur va så hade den inackorderade på tränarens stall flyttat sin häst så jag flytta tebax dit. Å allt va jättebra me det. Men sen flytta jag till Örebro. Hitta en stallplats. Flytta dit hästen. Allt va bra. Men de va så jäkla långt till stallet att cykla lr gå och några andra förbindelser fanns inte. Sen gick inte min häst ihop me en av deras hästar heller. Hitta då de stallet jag står i idag. Å resten vet ni......
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Jo vi följde inte deras önskemål men eftersom det funkat innan så fortsatte vi me de hästarna va vana vid.

Nej de finns ingen mer anlednibg än att dom tror att hästarna vill in för att dom står å hänger vid grinden. Som dom dock inte gör när vi e där.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Tar en av TS knappar.

Det kan vara svårt att hitta "rätt" inhyrningsstall.
Jag tror att bästa sättet att slippa konflikter, är att ta reda på vilka förutsättningar som gäller, innan man flyttar dit.
Om man inte tycker om de gällande rutinerna så väljer man antingen ett annat stall som passar ens egna önskemål bättre, eller så accepterar man befintliga rutiner.

Jag hör till dem som gärna har hästarna ute ganska länge om det inte finns särskilda skäl (extremt busigt väder till exempel, kan få mig att ta in mina lite tidigare, och min nykastrerade valack får gå in några timmar tidigare när det är riktigt kallt; annars är han en lösdriftshäst).
Jag var tidigare inackorderad i ett större stall, där hästarna kom in vid 15-16-tiden på eftermiddagen. Jag hade kunnat önska mig annat men gjorde aldrig någon diskussion av det eftersom jag visste om reglerna när jag flyttade dit.
Jag var inhyrd där i 7 år, och hade aldrig konflikter med hyresvärden trots att jag hade andra ideal än de som fanns på stället.

Stallägaren kritiserade inte mina tankar kring hästhållning och jag kritiserade inte honom. Jag insåg att det inte är praktiskt för en stallägare (i mitt fall) att släppa ut hästarna från kl 06, sedan jobba precis hela dagen och inte gå och lägga sig förrän kl 23 för att alla hade olika önskemål.

Jag ser av dina inlägg, att du känner dig hårt kritiserad av stallägarna som tycker att de gör helt rätt, men du verkar också vara väldigt bestämd i dina uppfattningar. Det brukar inte vara enkelt att hitta en bekväm lösning när båda parter låser sig i sina synpunkter.

Jag tror att du bör tänka att "givna instruktioner och rutiner kan jag inte ändra på" när du flyttar till ett nytt stall, istället för att flytta in med inställningen att "jag kan ändra så det blir som jag vill".
Jag inser att jag kan ha misstolkat dig, och hoppas att jag i så fall inte sårar dig.

Hoppas att du hittar en lösning som fungerar, men försök att inte lägga för mycket energi på att vara arg och upprörd, för det leder inte till något positivt för dig själv heller eftersom hela "hästeriet" blir jobbigt då!

Lycka till och trevlig jul!
Kryddis
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Kan ni inte göra den komprimissen att ta in deras häst/ar enligt deras önskemål och låta era komma in senare? Den som kvällsfodrar kan väl ta in de sista hästarna?

Hur ni andra vill ha det med era hästar har de ju faktiskt ingenting att säga till om. I så fall får du förklara varför du vill ha din häst ute längre och hoppas att de respekterar dig den här gången. På så sätt blir ju alla hästar intagna efter ägarnas önskemål :)
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Har det att göra med maten? Hur många mål ger ni hästarna per dag?
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

*knapplån*

Det kan inte ha med att göra att det har varit VÄLDIGT väldigt kallt i trakten, så att ledningarna faktiskt fryser och riskerar att frysa sönder om hästarna går ute från tidig morgon till sen kväll? Det har nämligen varit anledningen till att hästarna i de stall jag stått, har kommit in lite tidigare den här årstiden.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Har du dina hästar ute så länge oavsett väder? Jag tycker nämligen att det är intressant att få veta eftersom jag är en sådan person som förespråkar att hästen ska få vara ute så mycket som möjligt. Dock möts jag som så ofta av kommentarer om att en häst som tränas måste få komma in och vila i sin box (gärna före klockan 18:00 och ännu tidigare vintertid). :confused:

Så här står det i Hästmagazinet nr 1, 2011: En häst som tränas får ofta en ganska energirik foderstat, vilket också gör att värmeproduktionen i kroppen är hög. Många gånger klarar alltså den tränande hästen lägre temperaturer än en häst som inte tränas, innan den börjar att frysa.

Vilket då säger motsatsen till vad vissa hästmänniskor säger. Sen får man förstås se från individ till individ.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Svarar alla!! Vi satt 7 som en tid men om det är så kallt som det varit har jag tagit in dom lite tidigare typ vid 5. Grejen är att jag sa det att vi kunde ta in deras häst å låta våra vara ute men det ville dom inte hlr. Dom lever efter så konstiga regler. Dom tycker vi inte tar hand om våra hästar ordentligt fast själva så gör dom ingenting me sin egen. Han blir nästan aldrig borstad ens. Han har inte fått hovarna skötta sen i somras:mad:.

Dom går INTE att prata med alls dom bara gapar och skriker. Dom kan allt å vi kan ingenting.

Vi hade velat ge dom 3 mål mat om dagen men ingen av oss har kunnat passa in det bra så dom har fått 2 STORA mål mat istället.

Vi skrev ALDRIG något avtal om någonting utan det ända som sas var att vi skulle ta hand om deras häst.

**Observera: Vi har nu fram till början av Januari på oss att flytta våra hästar. Då vi försökt prata med dom. Men dom e helt hopplösa. Så nu står vi här med 2 hästar som behöver stallplats i mellandagarna typ. Helt sjukt:(
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Har du dina hästar ute så länge oavsett väder? Jag tycker nämligen att det är intressant att få veta eftersom jag är en sådan person som förespråkar att hästen ska få vara ute så mycket som möjligt. Dock möts jag som så ofta av kommentarer om att en häst som tränas måste få komma in och vila i sin box (gärna före klockan 18:00 och ännu tidigare vintertid). :confused:

Så här står det i Hästmagazinet nr 1, 2011: En häst som tränas får ofta en ganska energirik foderstat, vilket också gör att värmeproduktionen i kroppen är hög. Många gånger klarar alltså den tränande hästen lägre temperaturer än en häst som inte tränas, innan den börjar att frysa.

Vilket då säger motsatsen till vad vissa hästmänniskor säger. Sen får man förstås se från individ till individ.

Nja, är det riktigt skitväder, dvs storm och om det regnar/snöar på tvären så får de komma in tidigare och nu när vi har haft runt 16-20 minus är de bara ute 12-13 timmar/dag för stallet fryser sönder annars. Men vid normala väderförhållanden så är de ute så mycket som lagen tillåter.

Snön stoppade färdigställandet av vårt vindskydd, annars är tanken att de ska kunna vara ute längre i skitväder så länge det inte är fara för deras liv, dvs storm med flygande saker.
Särskilt en av våra hästar älskar att vara ute men avskyr hård blåst så därför är tanken att med vindskydd så ska de kunna vara ute full tid trots att det tex. blåser hårdare.

Jag anser att hästarna ska få vara ute så mycket det bara går men att man självklart ska kunna anpassa sig efter väder och vind för hästarnas skull.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Svarar alla!! Vi satt 7 som en tid men om det är så kallt som det varit har jag tagit in dom lite tidigare typ vid 5. Grejen är att jag sa det att vi kunde ta in deras häst å låta våra vara ute men det ville dom inte hlr. Dom lever efter så konstiga regler. Dom tycker vi inte tar hand om våra hästar ordentligt fast själva så gör dom ingenting me sin egen. Han blir nästan aldrig borstad ens. Han har inte fått hovarna skötta sen i somras:mad:.

Dom går INTE att prata med alls dom bara gapar och skriker. Dom kan allt å vi kan ingenting.

Vi hade velat ge dom 3 mål mat om dagen men ingen av oss har kunnat passa in det bra så dom har fått 2 STORA mål mat istället.

Vi skrev ALDRIG något avtal om någonting utan det ända som sas var att vi skulle ta hand om deras häst.

**Observera: Vi har nu fram till början av Januari på oss att flytta våra hästar. Då vi försökt prata med dom. Men dom e helt hopplösa. Så nu står vi här med 2 hästar som behöver stallplats i mellandagarna typ. Helt sjukt:(

Som ägare till en häst med synproblem så kan jag absolut förstå varför man vill ha in hästarna ca kl 15, för mig så är det ett absolut måste att ta in innan det blir mörkt, vilket sker runt 3 såhär på vintern, om han inte får komma in innan mörret har fallit så blir han helt vild, han blir en fara både för sig själv och för den som leder, tro mig, jag har försökt att utöka tiden lite i omgångar under årens lopp, men det är tvärt nej från hästens sida.

Sen så måste jag tycka att 2 mål mat/dygn är lite väl lite och jag kan förstå stallägarna som vill att deras häst ska ha mat på morgon, em och kväll allra minst.

Därför em intagning?

Det är ju så att dom äger stallet, ni får billigare hyra mot att ni sköter stallet, det är ju då deras villkor som gäller, annars får man ju byta plats till ett stall där det passar bättre.

Jag förstår att dom blev arga, skulle jag med bli om någon inte gav min häst mat på de tider jag satt ut och dessutom inte tog in i tid som var bestämd.

Har man inte eget stall får man anpassa sig helt enkelt, eller köpa eget, med allt vad det innebär..
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Vattnet har redan fryst x antal gånger. Nu funkar endast en av kranarna ifall den är igång hela tiden. 3 hästar kan inte värma upp ett så pass stort stall.

Grängesberg: Hästen är inte synskadad på något sätt. När det varit väldigt kallt har jag gått dit på dan å gett dom lite extra hö. Jag har även tagit in dom tidigare dessa dagar.

Grejen är att vi tror att dom har tagit på sig något alldeles för stort å ångrar det. Dom ska även flytta hit till sverige snart och då behövs inte vi längre.

Men vi har gett upp och flyttar hästarna ikväll. Dom går inte att diskutera med.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

och om ni flyttar hastarna ikvall, julafton.. vem skall ta hand om deras hast?? vet de att ni flyttar i kvall?? skall ni bara lamna den stackars hasten dar ensam?? INTE ett smart drag tycker jag.. Och du skriver att agarna snart skall flytta till sverige, var bor de nu?

Jag tycker att ni kan i alla fall ringa och saga ni lamnar, och ge dem en chans att fixa ngn som tar hand om deras palle, annars kan vi saga djurplageri har.. det ar ju inte deras hast fel att de ar lite dumma.. eller mkt dumma hur man vill se det..

later som lika bra att ni lamnar, men for guds skull tank pa deras hast..
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

och om ni flyttar hastarna ikvall, julafton.. vem skall ta hand om deras hast?? vet de att ni flyttar i kvall?? skall ni bara lamna den stackars hasten dar ensam?? INTE ett smart drag tycker jag.. Och du skriver att agarna snart skall flytta till sverige, var bor de nu?

Jag tycker att ni kan i alla fall ringa och saga ni lamnar, och ge dem en chans att fixa ngn som tar hand om deras palle, annars kan vi saga djurplageri har.. det ar ju inte deras hast fel att de ar lite dumma.. eller mkt dumma hur man vill se det..

later som lika bra att ni lamnar, men for guds skull tank pa deras hast..

Håller med..

Tillägger oxå att i mitt tycke så behöver hästarna inte bara extra mat då det är väldigt kallt, utan flera mål mat än 2 per dag oavsett väder..(undantag sommar då det är bete såklart)
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Ja vi tycker jätte synd om deras häst. MEN det är INTE vårat val det är dom som kör ut oss. Det är DOM som vill att vi lämnar stallet på en gång. Dom vet att vi gör det. Vi fråga vad som kommer att hända med deras häst nu men det hade vi inte med att göra. Så vi kan inte göra mycke mer än att ta våra hästar och gå.

Dom har nyligen köpt en gård här i sverige som dom ska flytta till. Dom har en ranch i Florida just nu.


Grängesberg: jag håller med om att dom borde få flera mål om dagen. MEN dom har nästintill alltid haft kvar hö på kvällarna. Just för att dom fått mycke på morgonen.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

ok allt ni kan gora da ar att ta erat pick och pack och lamna.. men ocksa ringa till lansstyrelsen och anmala att det star en ensam hast utan skotsel i detta stallet.. och ge dem all informationen.. for ni vet ju inget annat.. de har folk pa jour dar med.. eller ringa polisen eller ngt.. de maste ju ha ngn person i sverige som tar hand om deras affarer tycker man..

bara se till att deras hast har massor av ho och vatten nar ni lamnar.. och det kan kanske vara bra att ga tillbaka och se vad som hander.. jag tanker har pa hastens basta.. inte nog blir den ensam men sen mer eller mindre overgiven.. anledningen till att ni skall kontakta myndighet ar att ni pa sa satt cover your own arse... det kan mkt val handa att de sager ni har overgivit hasten .. sa tank pa det ocksa.. lat oss veta hur det gar..
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Men om de bor i Florida, hur vet de då när hästarna kommer in och hur kan de se att de står vid grinden och hänger :confused:
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Jadu det är ju en väldigt bra fråga. Dom säger att dom gör det när dom är här. Men dom har ju ingen aning om hur hästarna beter sig när dom inte är hemma. Att dom mått mycke bättre när vi tagit hand om dom det bryr dom sig inte om. Dom har varit mycke lugnare å finare när vi fick ta hand om dom själva.


moholmarabs: han sköts ju av dom just nu. Dom e ju hemma i Sverige nu. Han hade hö å sånt när vi tog våra hästar därifrån. Men visst är han själv nu så det kan man anmäla. Samt att hovarna hans ser bedrövliga ut.
 
Sv: Jag och min Häst Otursförföljda :(

Jag skriver med några saker till.

Jo först var det JAG som va tvungen att sticka. Sen när den andra inackorderade sa emot dom/försökte prata me dom ja då va det HAN som va tvungen att gå. Å JAG skulle få vara kvar. Sen blev det så att vi båda va tvungna att sticka på en gång!!

Å som sagt va som skulle hända med deras häst det hade inte vi med att göra. Men vi håller alla våra tummar på att han får komma till någon som tar hand om honom när dom åker tillbaka till Florida.

Våra hästar har det iaf bra nu i sitt nya stall... Dom står nu på lösdrift å kan gå ut å in som dom vill. Å där har alltid människorna varit extremt trevliga å lätta att prata med.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: Inte_Ung
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: warg
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp