Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

Du kritiserar mig för ordet "men". Du använder ordet "om" istället.
Unga män får ta ansvar för vad de ställer till med "om" bevisen räcker.Några år.
Oavsett bevisning så tvingas tjejerna lita,många gånger för resten av sitt liv.
Vem tjänar mest på en högre riskmedvetenhet?

Vad jag tror? = "Men jag kan inte tänka mig att en kort kjol skulle sänka ett anspråk på ett övergrepp." skrev jag ju.

Men du, som så många andra tycks glömma att en anmälan om ett övergrepp är en anklagelse som ska bevisas, inte motbevisas. Därför är det viktigt med så mycket fakta som möjligt, annars ökar risken för ett frikännande.

Om och men är inte samma sak och används uppenbarligen inte i samma mening.

Fakta behövs men inte hur hon var klädd, men det är just en sådan fråga hon får. Det handlar i mina ögon inte om fakta utan snarare svarar den på männens vridna sjuka fråga "får hon skylla sig själv som "lockade" honom till det genom att klä sig utmanande?"
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Om och men är inte samma sak och används uppenbarligen inte i samma mening.

Fakta behövs men inte hur hon var klädd, men det är just en sådan fråga hon får. Det handlar i mina ögon inte om fakta utan snarare svarar den på männens vridna sjuka fråga "får hon skylla sig själv som "lockade" honom till det genom att klä sig utmanande?"

Det är din åsikt och hennes advokats skyldighet att beivra.
Men det som är viktigt är ju de händelser som ledde fram till det eventuella övergreppet belyses.

För du måste ju hålla med om att oavsett om det blir en fällande dom eller ej så lär ju tjejen lida mer och längre av händelsen än den eventuelle gärningsmannen.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är din åsikt och hennes advokats skyldighet att beivra.
Men det som är viktigt är ju de händelser som ledde fram till det eventuella övergreppet belyses.

För du måste ju hålla med om att oavsett om det blir en fällande dom eller ej så lär ju tjejen lida mer och längre av händelsen än den eventuelle gärningsmannen.

Det sista håller jag med om.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det sista håller jag med om.
Men inte det första?

Det är en grundprincip i all demokratisk rättskipning, den att den som anklagar
eller dennes företrädare bevisar anklagelsen, inte att den som anklagas bevisar sin oskuld.

Det är därför jag inte förstår aversionen mot mitt påstående att fakta från händelserna före, under och efter ska upp på bordet. Eftersom alla fakta som kommer upp stärker rättens möjlighet att komma till ett riktigt domslut. Och det är det sistnämnda som för mig är det viktigaste
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Men inte det första?

Det är en grundprincip i all demokratisk rättskipning, den att den som anklagar
eller dennes företrädare bevisar anklagelsen, inte att den som anklagas bevisar sin oskuld.

Det är därför jag inte förstår aversionen mot mitt påstående att fakta från händelserna före, under och efter ska upp på bordet. Eftersom alla fakta som kommer upp stärker rättens möjlighet att komma till ett riktigt domslut. Och det är det sistnämnda som för mig är det viktigaste

Kan du inte berätta om ett våldtäktsfall, hitta på något. Och berätta vad som du anser är relevant fakta före, under och efter. Jag är nyfiken. Vi kanske menar samma?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Kan du inte berätta om ett våldtäktsfall, hitta på något. Och berätta vad som du anser är relevant fakta före, under och efter. Jag är nyfiken. Vi kanske menar samma?

Det är inte jag som ska döma, inte jag som ska säga vad som är relevant.
Bara en så enkel sak som en en händelse kan vara helt betydelselös ända tills en annan uppgift kommer fram. Dessa båda kanske helt slår sönder åklagarens mål eller bekräftar hans framställan. Och det vet man ju inte förrän alla fakta ligger på bordet.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är inte jag som ska döma, inte jag som ska säga vad som är relevant.
Bara en så enkel sak som en en händelse kan vara helt betydelselös ända tills en annan uppgift kommer fram. Dessa båda kanske helt slår sönder åklagarens mål eller bekräftar hans framställan. Och det vet man ju inte förrän alla fakta ligger på bordet.

Tycker du min fråga var för svår?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag blir mer och mer fascinerad över hur du galet du kan tolka det jag skriver. "Som fan läser bibeln" har aldrig passat så bra in som nu.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Tycker du min fråga var för svår?
så du menar att jag fiktivt ska skapa ett våldtäcktsmål, redogöra för alla fakta som är relevanta och sedan redogöra min inställning.
skulle tro att dylikt mål innehåller en tre eller fyra pärmar fulla med personuppgifter, fakta, tidsangivelser...så ja det skulle bli övermäktigt
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Fast det är ju just det där. Hade det varit mitt jobb, hade jag ställt en enda fråga.

"Sa hon ja?"

Inget medgivande=> våldtäkt. Thats it. Oavsett vad som hände innan eller efter, oavsett personuppgifter eller klädsel eller om hon var full eller kände förövaren eller något som helst annat.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

så du menar att jag fiktivt ska skapa ett våldtäcktsmål, redogöra för alla fakta som är relevanta och sedan redogöra min inställning.
skulle tro att dylikt mål innehåller en tre eller fyra pärmar fulla med personuppgifter, fakta, tidsangivelser...så ja det skulle bli övermäktigt

Men du, du behöver inte göra det svårt för dig.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Fast det är ju just det där. Hade det varit mitt jobb, hade jag ställt en enda fråga.

"Sa hon ja?"

Inget medgivande=> våldtäkt. Thats it. Oavsett vad som hände innan eller efter, oavsett personuppgifter eller klädsel eller om hon var full eller kände förövaren eller något som helst annat.

Välkommen till verkligheten:
Den anklagade svarar: Ja, hon sade ja till samlag.

Han kan inte straffas för att han ljuger i egen sak, det är inte mened.
Och vem ska motbevisa honom...om inte fakta som framkommit, de fakta som vissa av er inte hyser någon tilltro till....

Var är vi då?
Jo tillbaka till att granska befintliga fakta + de bådas berättelse.
Det är ju därför alla fakta blir så viktiga
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

Men du, du behöver inte göra det svårt för dig.

Det blir svårt om man ska göra det riktigt. en rättegång kring ett våldtäktsmål är en allvarlig sak. att "hitte" på och spåna är i mina ögon då att raljera över befintliga mål och befintliga människors lidande.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det blir svårt om man ska göra det riktigt. en rättegång kring ett våldtäktsmål är en allvarlig sak. att "hitte" på och spåna är i mina ögon då att raljera över befintliga mål och befintliga människors lidande.

Det är betydligt mer otrevligt för den våldtagna att få höra saker som att man inte ska dricka eller umgås med vän. Man kan ju då lika gärna säga att hon får skylla sig själv som drack i trygghet med de hon trodde var hennes vänner. Eller den man hon trodde var en nära vän.

Men det tycker du är ok?

Jag undrar bara just VAD som är relevant fakta för en dom och jag är inte intresserad av att få veta att det är rättens uppgift att bedöma det. Jag tror vi alla har någon fakta som vi kan tänka oss vara relevant och någon fakta som kan anses orelevant. För mig är frågan om vad hon hade på sig lika orelevant som en fråga om vad hon åt för äpplesort innan.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är betydligt mer otrevligt för den våldtagna att få höra saker som att man inte ska dricka eller umgås med vän. Man kan ju då lika gärna säga att hon får skylla sig själv som drack i trygghet med de hon trodde var hennes vänner. Eller den man hon trodde var en nära vän.

Men det tycker du är ok?

Jag undrar bara just VAD som är relevant fakta för en dom och jag är inte intresserad av att få veta att det är rättens uppgift att bedöma det. Jag tror vi alla har någon fakta som vi kan tänka oss vara relevant och någon fakta som kan anses orelevant. För mig är frågan om vad hon hade på sig lika orelevant som en fråga om vad hon åt för äpplesort innan.

Var har jag sagt det?

Att jag framför fakta, relevant saklig statistik som utom all betvivlan fastställer att i hälften av våldtäktsanmälningar offret hade varit berusat?
Och att de flesta är under 25, och att många an de misstänkta förövarna inte varit berusade. Och att knappt en tiondel går till åtal och av dessa endast 2/3 leder till fällande dom. Allt detta är inget "hitte på"

Att all svensk rättskipning bygger på att den anklagade inte behöver bevisa sin oskuld utan tvärtom, den anklagades skuld måste bevisas.

Därför så kan jag inte redogöra vad som skulle kunna vara relevanta fakta i ett viss fall..För min egen del tror jag inte offrets klädsel eller offret hade haft många sexförbindelser innan skulle påverka
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Var har jag sagt det?

Att jag framför fakta, relevant saklig statistik som utom all betvivlan fastställer att i hälften av våldtäktsanmälningar offret hade varit berusat?
Och att de flesta är under 25, och att många an de misstänkta förövarna inte varit berusade. Och att knappt en tiondel går till åtal och av dessa endast 2/3 leder till fällande dom. Allt detta är inget "hitte på"

Att all svensk rättskipning bygger på att den anklagade inte behöver bevisa sin oskuld utan tvärtom, den anklagades skuld måste bevisas.

Därför så kan jag inte redogöra vad som skulle kunna vara relevanta fakta i ett viss fall..För min egen del tror jag inte offrets klädsel eller offret hade haft många sexförbindelser innan skulle påverka

Men det är just det det gör. Påverkar en dom. En tjej med många sexuella förbindelser anses "j hon ville säkert det själv ändå", klädseln tas upp, fullständig beskrivning med hur långa plaggen är, vilken färg, om man kan se igenom och liknande. Läs boken. Jag har sagt det förut.

Jag har jättesvårt för att tro att våldtäktsoffer bemöts med respekt, som inte tvingas vika ut hela sitt liv i en rättegång och få orelevanta frågor, få beskriva allt och inget som inte hör till, bara för att det är män som tar emot anmälan, som driver frågan och män i rätten. Jag är ledsen, jag köper inte det. Jag köper våldtäktsofferbas berättelser. Och de vittnar om något helt annat än vad en del vill påskina med snack om statistik, om antal anmälda falska våldtäkter osv. Vi kn alltid prata om att rätten måste ta alla fakta för att kunna döma korrekt. Tyvärr är det snarare så att orelevanta faktiskt påverkar domen istälelt.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Men då får du väldigt gärna citera mig där jag uttryckligen "försöker få någon, vanligtvis en kvinna, att skämmas för att sexuellt ha betett sig på ett sätt som av tradition inte ses som acceptabel".

Jag kan inte se någonstans att min kommentar om att gruppsexet var av samtycke och våldtäkten påbörjades först när vinflaskan kom in i bilden, som "slut-shamigt". Jag kan definitivt inte se något sådant när jag dessutom förklarat djupare varför jag valde att skriva ut just det.

Således kan jag inte se det som något annat än att du har valt att förvränga hela mitt inlägg och försöker får det att framstå som något kvinnoföraktande.

Om du nu ändå väljer att vidmakthålla din åsikt, så får du gärna förklara djupare hur ett påstående om att gruppsex inte automatiskt innebär våldtäkt är "slut-shamigt".

Att påstå motsatsen borde väl ändå vara det som anses "slut-shamigt"? Alltså att hävda att flickan självklart är våldtagen, för vem vill ha sex med flera män samtidigt?

Det om något anser jag är att "försöker få någon, vanligtvis en kvinna, att skämmas för att sexuellt ha betett sig på ett sätt som av tradition inte ses som acceptabel".
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Men det är just det det gör. Påverkar en dom. En tjej med många sexuella förbindelser anses "j hon ville säkert det själv ändå", klädseln tas upp, fullständig beskrivning med hur långa plaggen är, vilken färg, om man kan se igenom och liknande. Läs boken. Jag har sagt det förut.

Jag har jättesvårt för att tro att våldtäktsoffer bemöts med respekt, som inte tvingas vika ut hela sitt liv i en rättegång och få orelevanta frågor, få beskriva allt och inget som inte hör till, bara för att det är män som tar emot anmälan, som driver frågan och män i rätten. Jag är ledsen, jag köper inte det. Jag köper våldtäktsofferbas berättelser. Och de vittnar om något helt annat än vad en del vill påskina med snack om statistik, om antal anmälda falska våldtäkter osv. Vi kn alltid prata om att rätten måste ta alla fakta för att kunna döma korrekt. Tyvärr är det snarare så att orelevanta faktiskt påverkar domen istälelt.

om det nu är så, så är det försvarsadvokatens blanka skyldighet att lyfta fram dessa fakta eftersom de då skulle tala för hans mandats sak.
sedan är det upp till rätten att välja o vraka för att ta fram det de anser adekvat.

För åklagaren ska bevisa den anklagades skuld, eller hur?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag kan återupprepa mig, men framförallt att du var tvungen att tillägga att hon haft frivilligt sex med två av personerna innan, något jag inte fann något syfte till, så varför skulle du då lägga till den om inte för att påvisa att det nog inte var någon våldtäkt eftersom hon hade gått med på sex innan. Typ som det senare här i tråden påståtts att en våldtäkt mellan två som är gifta automatiskt blir mindre grov än en överfallsvåldtäkt.
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 049
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp