Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

*kl*

Jag försöker komma på tex. misshandelsfall där man anser att offret lite får "skylla sig själv" för att han valde att gå ensam hem igenom stan.
Att vi lever inte i en perfekt värld och att den brutala sanningen är att man saknar omdöme om man går hem från krogen och blir överfallen.
Att detta appliceras på kvinnor är jag medveten om men gäller detta även för män?

Hur ser statistiken ut för misshandelsanmälningar?
Hur många av dessa (man anmäler man) anses som falska?

Jag har flera gånger fått höra att en kvinna har anmält en man för våldtäkt med motivet "att jävlas" med honom.
Men jag kan inte erinra mig att någon man har blivit anklagad för samma sak beträffande misshandel.

Bara funderingar ifrån min sida..

Problemet med den där jämförelsen är ju att många människor har sex för att de vill. De allra flesta vill dock inte bli misshandlade.

*kl*

Jag försöker komma på tex. misshandelsfall där man anser att offret lite får "skylla sig själv" för att han valde att gå ensam hem igenom stan.
Att vi lever inte i en perfekt värld och att den brutala sanningen är att man saknar omdöme om man går hem från krogen och blir överfallen.
Att detta appliceras på kvinnor är jag medveten om men gäller detta även för män?

Jag har flera gånger fått höra att en kvinna har anmält en man för våldtäkt med motivet "att jävlas" med honom.
Men jag kan inte erinra mig att någon man har blivit anklagad för samma sak beträffande misshandel.

Eller stöld av olika slag. Nu tror jag att det finns en hel del större och mindre försäkringsbedrägerier just när det gäller stöldanmälningar, men i de fallen är det nog sällsynt att anmälaren påstår att det är någon viss, namngiven persom som är tjuven i syfte att jäklas.

Just när det gäller våldtäkt möter vi åter och åter attityden att det kanske inte var någon våldtäkt och att kvinnan kanske ljuger. Inte när det gäller andra brott. Trots att det förekommer, tex har ju minst ett par SD-politiker falskt anmält att de utsatts för våld (dock utan att namnge någon förövare, så vitt jag vet).

Landsbygdsbo och Blue, som kommer dragande med de där uppgifterna om falska anmälningar, verkar ju inte särskilt tända på att belägga dem med referenser.

Det vore ju bra om man fick chansen att få veta att någon ville ha belägg innan du drar slutsatsen om att man inte är sugen på att belägga.

Eller är det jag som är dålig på att läsa tabeller?

Ja, enligt BRÅ anmäldes det 6200 våldtäkter år 2012. En minskning från 6500 året innan. De flesta falskanmälningar hamnar dessutom sannolikt under kategorin ouppklarade brott som är "exempelvis sådana där det inte finns någon misstänkt person och spaningsuppslag saknas, spaningar är resultatlösa, att det (trots förundersökning) inte kan styrkas att den som är skäligen misstänkt har begått brottet". Eller i värsta fall hamnar de under uppklarade brott om t.ex någon blir oskyldigt dömd.

Med samma logik, så anmäls tiotals falska inbrott varje dag. För att inte tala om alla falska cykelstölder... I sådana brott lagförs mycket sällan någon, vilket då betyder att anmälan är falsk.

MUMMA för alla försäkringsbolag!

Så du menar på allvar att det inte förekommer försäkringsbedrägerier?

Vid de flesta inbrott så är förövaren okänd och förblir okänd.
Vid de flesta anmälningar om våldtäkt är förövaren känd av anmälaren och kan lätt spåras. Ändå läggs mer än 90% av anmälningarna ner. Beroende på ett undermåligt bevisläge.
Så din jämförelse håller inte.

Landsbygdsbo och Blue, som kommer dragande med de där uppgifterna om falska anmälningar, verkar ju inte särskilt tända på att belägga dem med referenser.

Därför kollade jag lite på statistik hos BRÅ och fann att år 2012 polisanmäldes 3199 våldtäkter. Uppklaringsprocenten var 51%. Endast i 212 fall står det att "brott kan inte styrkas". Observera att "brott kan inte styrkas" inte behöver betyda att man antar att anmälan är falsk, bara just att man inte kan styrka att brott har begåtts. (Vilket väl i princip skulle kunna gälla för varenda cykelstöld som anmäls också.)

Eller är det jag som är dålig på att läsa tabeller? Siffrorna gäller alltså enbart våldtäkt inklusive grov våldtäkt, inte andra sexualbrott.

Det tycks ju vara en ganska välbefäst att en viss kategori av män faktiskt tror att risken för att män skulle bli falskt anmälda för våldtäkt är stor. Jag tror att det säger mer om de männen, än om någon kvinna.

ca 3200 våldtäkter anmäldes enligt dig 2012.
ca 200 där kan brott inte styrkas
ca 200 där fälls någon för våldtäkt, obs en skattning mellan tumme o pekfinger, för ca 200 är den siffra som varit aktuell de senaste åren när det gäller bekräftade våldtäkter med känd förövare som lagförts.
De övriga 2800 då?
Och uppklarningsprocenten på 51 %, innebär det att ca 1600 frikänns eller fälls?

Varför går så få av anmälningarna om våldtäkt till åtal?
Jag tror att det beror på att åklagaren ser att anmälan inte håller måttet, Antingen beroende på bevisläge eller omständigheter.

Senast ändrad:

*kl*

Om jag som karl går hem ensam från krogen i ngn storstad, bra på lyset så innebär det ett riskbeteende. Jag gör en måltavla av mig genom detta beteende. Ensam, på lyset och förmodligen med både mobiltelefon och pengar på fickan är jag det perfekta rånoffret. Det vet jag, alltså undviker jag att sätta mig i den situationen, risken är i mina ögon för hög.

Jag får i mina ögon "skylla mig själv" om jag skulle bryta mot detta.

Naturligtvis fråntar det inget ansvar för rånarna.

Om alla applicerade den typen av riskkalkyl på våldtäkter så skulle alla kvinnor vara flator. :)

Om alla applicerade den typen av riskkalkyl på våldtäkter så skulle alla kvinnor vara flator. :)

Nu var det jag beskrev min egen riskkalkyl vad det gällde att ta en bulle hem eller larva och gå.

Men visst en viss riskmedvetenhet skulle nog inte skada, speciellt om man är medveten om att de vid de flesta våldtäkter så känner kvinnan o mannen varandra sedan tidigare.

Det har diskuterats tidigare, men alkoholintag ökar kraftigt risken för både att utsättas för brott och att utsätta ngn för brott. Det är med andra ord ett riskbeteende att supa sig full...

Nu var det jag beskrev min egen riskkalkyl vad det gällde att ta en bulle hem eller larva och gå.

Men visst en viss riskmedvetenhet skulle nog inte skada, speciellt om man är medveten om att de vid de flesta våldtäkter så känner kvinnan o mannen varandra sedan tidigare.

Det har diskuterats tidigare, men alkoholintag ökar kraftigt risken för både att utsättas för brott och att utsätta ngn för brott. Det är med andra ord ett riskbeteende att supa sig full...

Men hur ska man kunna förhindra en våldtäkt där förövaren är en god manlig vän som man känt något år?

Eller stöld av olika slag. Nu tror jag att det finns en hel del större och mindre försäkringsbedrägerier just när det gäller stöldanmälningar, men i de fallen är det nog sällsynt att anmälaren påstår att det är någon viss, namngiven persom som är tjuven i syfte att jäklas.

Just när det gäller våldtäkt möter vi åter och åter attityden att det kanske inte var någon våldtäkt och att kvinnan kanske ljuger. Inte när det gäller andra brott. Trots att det förekommer, tex har ju minst ett par SD-politiker falskt anmält att de utsatts för våld (dock utan att namnge någon förövare, så vitt jag vet).

Det är det här som gör mig så arg. Alla de här falska anklagelserna som det talas så mycket om är i själva verket få, men ändå så är det så många (män) tänker om en våldtäkt.

Någon som vet hur det ser ut med statistiken och åsikterna om våldtäkter i andra länder? ÄR det typiskt svenskt att misstro kvinnor så?

År 2012 anmäldes 16 700 sexualbrott. Sexualbrott är en av de brottstyper som polisanmäls i minst utsträckning – 23 procent av sexualbrotten anmäls (NTU 2011). En studie från Storbritannien, visade att av de 14 449 våldtäkter som rapporterats 2005/2006 klassificerades 9 procent som falska i kriminalstatistiken. Vilket naturligtvis är 9% för mycket, men ta det mot att man räknar med att ca 80 % av sexualbrott aldrig anmäls!

Tycker med det är en underlig dom...Lagstiftningen regleras i 6 kap Brottsbalken (BrB) som skrevs om med verkan från 2005-04-01.Definitionen av våldtäkt omfattar både män och kvinnor. Det behöver inte heller röra sig om ett samlag utan det räcker med "en jämförbar sexuell handling" till exempel exempelvis penetrering med främmande föremål. Det är heller inte nödvändigt att offret gör motstånd för att det skall räknas som våldtäkt.

Siffrorna ovan är tagna från BRÅ.

Ändringarnai brottbalken 2005 innebar ökat skydd mot sexuella kränkningar och förstärkning av den sexuella integriteten och självbestämmanderätten. Begreppet våldtäkt utvidgades så att fler gärningar bedöms som våldtäkt, till exempel genom att kravet på tvång satts lägre och genom att de allvarligaste fallen av sexuellt utnyttjande arbetats in i våldtäktsbestämmelsen. Detta betyder att man vid studie av äldre rättsfall där viss gärning bedömts som sexuellt utnyttjande bör beakta att den nu kanske kan bedömas som våldtäkt.
Sverige har en skärpt lag, och ligger (iaf förra året) itopp om anmälda våldtäkter. Min åsikt är att många länder har en lång väg kvar, i Finland tex kan man inte dömmas för våldtäkt om kvinnan är för berusad. i Pakistan är det upp till kvinnan att bevisa våldtäkt, hon behöver ha 4 manliga vittnen... på haiti var våldtäkt lagligt fram till 2005 .Ett reformförslag i Skottland, som också gör våldtäkt av män straffbart antogs 2009, men har ännu inte trätt i kraft.

För övrigt så är det ca 60 % av de anmälda våldtäkterna som aldrig klaras upp.

9% klassificeras som falska. Sen har vi X procent som är falska men som är såpass trovärdiga att de inte klassificeras som falska även om det inte blir någon fällande dom (gissar på att detta är den största gruppen). Och till sist har vi Y procent som är falskanmälningar som leder fram till att en oskyldig döms. Jag gissar spontant att den verkliga andelen falskanmälningar i Storbritannien faktiskt är större än i Sverige (som jag fortfarande tror ligger på runt 15-20% någonstans). Detta eftersom vi har så bra relativ anmälningsbenägenhet i Sverige. Märk väl relativ eftersom den fortfarande är skärmande låg. Det är rimligt att anta att andelen falskanmälningar sjunker när fler anmäler riktigt våldtäkter.

9% klassificeras som falska. Sen har vi X procent som är falska men som är såpass trovärdiga att de inte klassificeras som falska även om det inte blir någon fällande dom (gissar på att detta är den största gruppen). Och till sist har vi Y procent som är falskanmälningar som leder fram till att en oskyldig döms. Jag gissar spontant att den verkliga andelen falskanmälningar i Storbritannien faktiskt är större än i Sverige (som jag fortfarande tror ligger på runt 15-20% någonstans). Detta eftersom vi har så bra relativ anmälningsbenägenhet i Sverige. Märk väl relativ eftersom den fortfarande är skärmande låg. Det är rimligt att anta att andelen falskanmälningar sjunker när fler anmäler riktigt våldtäkter.

Och i den grupp falska anmälningar finns inte kvinnor som först anmäler och sedan ljuget och säger att hon ljög och att han inte våldtog henne, bara för att hon var rädd för att gå vidare?

Ah, var kommer de siffrorna ifrån? Eller är det, som du själv nämner i ditt inlägg, gissningar?

Och i den grupp falska anmälningar finns inte kvinnor som först anmäler och sedan ljuget och säger att hon ljög och att han inte våldtog henne, bara för att hon var rädd för att gå vidare?

Jag har inte påstått det.

Ah, var kommer de siffrorna ifrån? Eller är det, som du själv nämner i ditt inlägg, gissningar?

Som jag redan skrivit så är det en uppskattning precis som för alla siffror när det gäller mörkertal. De få (tre vad jag kan hitta) gångerna polisen har yttrat sig om falskanmälda våldtäkter är det siffrorna 20%, 33% och 50% som nämnts. Då tycker jag inte 15-20% är en orimligt gissning. Har ni en bättre gissning så berätta gärna och motivera den?

Men hur ska man kunna förhindra en våldtäkt där förövaren är en god manlig vän som man känt något år?

Det är som att köra bil i trafiken. man kan vara försiktig, men man kan aldrig vara säker på att inte råka ut för en olycka, men en sak står fast, blandar man in sponken så stiger risken...

Det är som att köra bil i trafiken. man kan vara försiktig, men man kan aldrig vara säker på att inte råka ut för en olycka, men en sak står fast, blandar man in sponken så stiger risken...

Men på vilket sätt vara försiktig? Ja jag undrar helt ärligt. Det är ju skit svårt då de flesta våldtäkterna sker av någon man känner, det måste ju gå att umgås även med det motsatta könet. Det går inte att minska risken om man inte ska strunta i att träffa män överhuvudtaget. Och det är ju absolut fel!

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett... 48 49 50
Svar
992
· Visningar
60 893
Senast: Thaliaste
·
A
Övr. Hund Jag har en urgullig dobermann kille, och skulle gärna byta lite ord med några andra "dobbis" ägare. Men verkar mest vara labrador...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Minerva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31