Bukefalos 28 år!

Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

Delvis kl

...

Vad är några månaders fängelsestraff/fotboja/annat mot ett livstids straff för den våldtagna? För en våldtäkt påverkar en på något sätt hela livet.

...

En fällande dom ger också ett livstids straff oavsett om det var rätt eller fel.

Innan ni fortsätter denna diskussion om rätt eller fel bör ni ställa er dessa frågor.

1. Var jag en av de medverkande?

2. Är jag HELT säker på vad som är sant?

3. Kan jag se det som ställt utan tvivel vem som gjort vad?

Domstolens medlemmar är också vanliga människor.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

En fällande dom ger också ett livstids straff oavsett om det var rätt eller fel.

Innan ni fortsätter denna diskussion om rätt eller fel bör ni ställa er dessa frågor.

1. Var jag en av de medverkande?

2. Är jag HELT säker på vad som är sant?

3. Kan jag se det som ställt utan tvivel vem som gjort vad?

Domstolens medlemmar är också vanliga människor.

Och oftast män.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Och oftast män.
Nej, det är faktiskt väldigt jämställt numer och snart kommer det vara mer kvinnor än män i domstolarna. Ungefär 70% av de som går domarutbildningen är kvinnor. Och det jobbar ungefär 50-50 i domstol som domare och rådmän.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Han är inte dömd och nu är det 13 år sedan.


Jag är inte ett dugg fientlig mot kvinnor som "blivit våldtagna". Jag har bara sett en oskyldig kille drabbas av en sådan fruktansvärd lögn och jag tycker att det ska råda "oskyldig tills motsatsen bevisats".

Vissa är alltid så jäkla snabba med att döma just männen.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Han är inte dömd och nu är det 13 år sedan.


Jag är inte ett dugg fientlig mot kvinnor som "blivit våldtagna". Jag har bara sett en oskyldig kille drabbas av en sådan fruktansvärd lögn och jag tycker att det ska råda "oskyldig tills motsatsen bevisats".

Vissa är alltid så jäkla snabba med att döma just männen.

Vilket jag kan förstå eftersom det är just män som står för den allra största andelen våldtäkter. Det hade varit tvärtom om det vore tvärtom.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jo, men de tog också upp ett, enligt dem, mer troligt scenario. Det mindre troliga var ju konstigt eftersom det fortfarande inte stämde med de åtalades berättelser, men ändå verkade på att det skulle kunna vara förmildrigande. Oj, jag skriver rörigt, hänger du med på hur jag menar eller ska jag utveckla? :)

Nja, fast det tog de ju upp i början att de visst kunde när ord stod mot ord, och de säger också att hennes berättelse är mer trovärdig än deras är.

(Intressant men OT är att den som skrev domen visade på lite dåligt omdöme i mitt tycke när hen/de skrev "honom" om en person som åtalas för sexualbrott i generella ord, visserligen är män överrepresenterade som sexualförövare, men även kvinnliga sexualbrottslingar finns.)

Ja alltså jag vet ju inte hur man brukar göra eller hur man har resonerat. Men jag läste det som att man gick igenom möjliga scenarier som fanns, och att mittenscenariot var ett försök till resonemang om det öht var sannolikt att det hela hänt utan att de åtalade fattat att hon inte ville. Att det sen tas med i domen är väl för att redovisa att man gått igenom alla möjliga händelseförlopp? Men jag vet inte hur man brukar göra, bara så som jag tolkar domen.

Fast det står ju också att HD slagit fast att det måste vara ställt utom rimligt tvivel att de är skyldiga, och att det inte räcker med att målsägandes berättelse här mer trolig. Utgångspunkten blir då att bedöma berättelsen mot den övriga utredningen. Det är väl här man kommit fram till att det inte gick att ställa utom rimlig tvivel. (Sedan kan man ju ha åsikter om ifall det är en rimlig nivå. Jag kan ju tycka att det känns rätt hopplös att det inte ska gå och döma när det endast finns berättelser att bedöma. Men någon lösning vet jag inte om jag har).
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag gav upp totalt när jag läste det där idag. Totalt.

Fy fan vilken jävla värld vi lever i.

Satans jävla fan.
Det där är så typiskt svenskt beteende. Man spottar o fräser, klagar o förfasar MEN sen är det bra och man bryr sig inte mer för man har ju "annat" för sig här i livet :meh:. Varför inte göra något åt saket också. Se bara hur de protesterade i Indien ang våldtänkter....
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Över huvud taget så är det svårt att få rätt när man har blivit utsatt för brott.
Det landar hela tiden på att något uppsåt inte går att bevisa.
Och så läggs utredningen ner.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Du har ingen aning om vad niphredil eller någon annan gör för att protestera/påverka/motverka/samverka/etc.

Och dessutom. Det är väl bättre att folk "bara" "spottar och fräser" än tiger stilla och ger sitt tysta samtycke till galenskapen?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Du har ingen aning om vad niphredil eller någon annan gör för att protestera/påverka/motverka/samverka/etc.

Och dessutom. Det är väl bättre att folk "bara" "spottar och fräser" än tiger stilla och ger sitt tysta samtycke till galenskapen?
Men varför blir det inte bättre då. Det upprepas ju gång på gång och kommer att göra det även i fortsättningen. Varför kommer det att vara så?

För att det ska hända nått så måste man ut på gatorna om det ska hända nått. Precis som man gjorde i Indien och då plötsligt hände det "något". Här händer ju ingenting eller hur....
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag tycker att det är så märkligt att det alltid skall vara kvinnans uppgift att ta ansvar för mannens sexualitet.

Kvinnan skall inte locka mannen med t.ex. kläder, då så får hon ju räkna med att bli våldtagen.
Kvinnan skall inte anmäla mannen för våldtäckt, för då så är det kvinnans fel att mannens liv blir förstört.
Kvinnan skall proppa sig full med hormoner så att mannen slipper få oönskade barn eller använda kondom.
Kvinnan skall göra abort om hon råkar bli gravid, så att mannen slipper bli pappa mot sin vilja.

Vad är mannens ansvar för mannens sexualitet?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Och oftast män.

Nej, det är faktiskt väldigt jämställt numer och snart kommer det vara mer kvinnor än män i domstolarna. Ungefär 70% av de som går domarutbildningen är kvinnor. Och det jobbar ungefär 50-50 i domstol som domare och rådmän.

Tänkte precis säga det, det är nuförtiden nästan vanligare med kvinnor i rätten än män och det av många olika skäl, främst för att tjejer som läser juristprogrammet generellt har högre betyg än killarna och höga betyg krävs för att få sitta notarieting som är ett krav för att så småningom gå domarbanan.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Ansvaret ligger på förövarna! Att säga att det beror på att folk som niphredil inte protesterar är fegt och fel. Vad gör du själv? Är du ute på gatorna och verkligen gör något?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Tycker du att det har betydelse för domen ifall kvinna haft kort kjol på sig? Är det viktigt för förmågan att döma rätt att veta hur många partner kvinnan haft under hela sitt vuxna liv? Är det viktigt att ta i beaktande om kvinnan tagit ett glas vin eller ej? Varför får inte männen samma frågor? Vad hade du på dig? Fick ett glas vin dig att tappa omdömet? Hur många partner har du haft?

Tagga ner!
Jag skrev "-Alla parters agerande, berusningsgrad och tidigare kontakter(med varandra) ska tas upp för att
det ska hjälpa till att dels ge rätten en möjlighet att bedöma relevansen i parternas berättelse
"
Det betyder att endast målsägarnas agerande vid det aktuella tillfället ska tas upp + just dessa personers tidigare gemensamma aktiviteter.

Ingenstans tog jag upp antalet partners, kort kjol etc.

Men du har en ngt luddig uppfattning vad det gäller rättssäkerhet. Vad vill du ha för ett rättssystem egentligen. Ska den misstänkte bevisa sin oskuld?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag menar att straffet inte är i relation till brottet.

En man kan våldta en kvinna och knappt få någon dom trots att bevis faktiskt finns så att han blev dömd, medan kvinnans straff är att få hela sitt liv uppdraget i rätten, att få veta att en kort kjol påverkar domen och att hon borde ha sagt nej trots att hon inte vågade göra för mycket motstånd. Och detta kommer hon minnas i resten av sitt liv långt mycket mer än han kommer göra.

Och vad anser du är lämpligt?
Livstid? Du bör ju då vara medveten att resurskraven för försvar o åtal stiger och förmodligen även då beviskraven.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag tycker att det är så märkligt att det alltid skall vara kvinnans uppgift att ta ansvar för mannens sexualitet.

Kvinnan skall inte locka mannen med t.ex. kläder, då så får hon ju räkna med att bli våldtagen.
Kvinnan skall inte anmäla mannen för våldtäckt, för då så är det kvinnans fel att mannens liv blir förstört.
Kvinnan skall proppa sig full med hormoner så att mannen slipper få oönskade barn eller använda kondom.
Kvinnan skall göra abort om hon råkar bli gravid, så att mannen slipper bli pappa mot sin vilja.

Vad är mannens ansvar för mannens sexualitet?

Varje människa är alltid ansvarig för sina egna handlingar o egna val. Vare sig man är man eller kvinna.
Juridiken kan inte och tar inte upp allt.
Om någon misshandlar och eller tilltvingar sig sex mot någons vilja är detta ett brott och ansvaret bär förövaren.
Det behandlas under en rättegång, där tas även försvårande o förmildrande omständigheter upp
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Tänkte precis säga det, det är nuförtiden nästan vanligare med kvinnor i rätten än män och det av många olika skäl, främst för att tjejer som läser juristprogrammet generellt har högre betyg än killarna och höga betyg krävs för att få sitta notarieting som är ett krav för att så småningom gå domarbanan.

Men vad som är viktigare är då att få in en jämn könsfördelning i de beslutande organ som skapar lagar, för det är ju utifrån dessa som rätten har att jobba oavsett om man är man eller kvinna
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 476
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp