Bukefalos 28 år!

Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

kl
För er har frågor angående domen så rekommenderar jag att läsa Mårten Schultz twitterflöde under gårdagen. Under ganska många timmar så satt han och svarade på många av de frågorna som har kommit upp här.

https://twitter.com/martenschultz

Avslutningsvis så upptäckte han nått som faktiskt är juridiskt intressant med domen. Det är att målsägarbiträdet även hade yrkat på skadestånd för personskada utifrån oaktsamt orsakade skador. Detta hade domstolen inte prövat.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Vad menar du egentligen? Att vi ska skippa rättssäkerheten eller sänka bevisbördan när det kommer till våldtäkt eftersom folk inte ljuger om det? Det sker förövrigt 3-4 falska våldtäktsanmälningar varje dag i Sverige så nog är det viktigt att tydligt kunna bevisa en persons skuld innan man dömer någon även när det gäller våldtäkter.

Nej, det sker inte 3-4 falska våldtäktsanmälningar per dag i Sverige.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

kl
För er har frågor angående domen så rekommenderar jag att läsa Mårten Schultz twitterflöde under gårdagen. Under ganska många timmar så satt han och svarade på många av de frågorna som har kommit upp här.

https://twitter.com/martenschultz

Avslutningsvis så upptäckte han nått som faktiskt är juridiskt intressant med domen. Det är att målsägarbiträdet även hade yrkat på skadestånd för personskada utifrån oaktsamt orsakade skador. Detta hade domstolen inte prövat.
Det där med att sitta på kvitter o kvittra ger jag inte mycket för. Varför kan han inte ställa sig på gatan där han märks för själva samhället? Är det för jobbigt eller...
 
Sv: Jag orkar inte mer...

för det är ju utifrån dessa som rätten har att jobba oavsett om man är man eller kvinna
Ja precis. Man får ju inte säga att kvinnor gör ett sämre jobb på alla andra arbetsplatser så varför ska man få säga att män gör ett dåligt jobb i domstolar :eek:

Jag tycker man ska ha olika lagar för män o kvinnor då blir det ju liksom lite enklare och man slipper skälla på om rätten består av för mycket män eller för lite kvinnor.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är helt vansinnigt! Det kändes som att jag skulle börja gråta när jag läste det, det är alltså helt fritt fram att trycka in en flaska i valfri tjej och flaskknulla henne så att hon blöder?! Jag har inte nog ord för att uttrycka min frustration. ledsamhet och vrede

:rage::banghead:

kl
jag börjar tröttna på hela "det finns folk till allt" tjatet, jag har sett väldigt mycket olika sorters sexintressen, absolut inte alla men oavsett om man gillar myssex eller bdsm så är nog intresset för att gå in i otrygga miljöer tillsammans med killar man inte känner och blöda ur underlivet jävligt lågt. Det finns tjejer som tänder på våldtäktsfantasier, det innebär INTE att dom går ut och försöker bli våldtagna, snarare att hon letar upp personer som vet hur dom ska göra och hon känner sig trygg med för att spela ut en scen.

Att jag tänder på våldtäktsfantasier betyder INTE att jag vill bli våldtagen, det är en jävla skillnad.

:bow:

Jag tycker att det är så märkligt att det alltid skall vara kvinnans uppgift att ta ansvar för mannens sexualitet.

Kvinnan skall inte locka mannen med t.ex. kläder, då så får hon ju räkna med att bli våldtagen.
Kvinnan skall inte anmäla mannen för våldtäckt, för då så är det kvinnans fel att mannens liv blir förstört.
Kvinnan skall proppa sig full med hormoner så att mannen slipper få oönskade barn eller använda kondom.
Kvinnan skall göra abort om hon råkar bli gravid, så att mannen slipper bli pappa mot sin vilja.

Vad är mannens ansvar för mannens sexualitet?


:bow:
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det där med att sitta på kvitter o kvittra ger jag inte mycket för. Varför kan han inte ställa sig på gatan där han märks för själva samhället? Är det för jobbigt eller...


Varför skulle han? Han har inte dömt i målet och har inget annat ansvar för domen, domstolen eller den dömande verksamheten över huvud taget. Utan är en jurist som tar av sin tid för att läsa domen och försöka förklara sin syn/tolkning av den.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det sker förövrigt 3-4 falska våldtäktsanmälningar varje dag i Sverige

Var har du fått det från?

Hur många anmälningar för våldtäkt sker det överhuvudtaget i Sverige per dag, menar du? Alltså sammanlagt, oavsett sanningsgrad.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Nej, det sker inte 3-4 falska våldtäktsanmälningar per dag i Sverige.

Jag skulle också vilja ha en källa på att det sker 3-4 falska våldtäktsanmälningar per dag i Sverige!
Det i sin tur innebär att årligen anmäler 1450 personer någon för våldtäkt utan att anmälan saknar grund.

Hur kommer man fram till att de är falska för det första?


"Sexualbrott är en av de brottstyper som polisanmäls i minst utsträckning – 23 procent av sexualbrotten anmäls (NTU 2011)."

Källa: Brå
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Källa på den?
Med dagens lagstiftning så läggs majoriteten av alla anmälningar ner.
Jag tror att det anmäls över 5000 fall av våldtäkt varje år i Sverige.
Trots det ligger inte antalet mål med fälld förövare på mer än straxt under 200.

Om diffen beror på falska anklagelser eller på att det är en extremt svår situation för utomstående att bedöma eftersom ofta står ord mot ord går inte att verifiera. men faktum är att bara en bråkdel lagförs.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det där med att sitta på kvitter o kvittra ger jag inte mycket för. Varför kan han inte ställa sig på gatan där han märks för själva samhället? Är det för jobbigt eller...
Jag tror att han når ut till fler personer via Twitter än vad han gör om han ställer sig på gatan och svarar på frågor. Han medverkade dessutom i P3s morgonprogram i morse, vilket jag också tror är ett bättre sätt att nå ut till "samhället".

Lady_S
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det här är jättesvårt. OM detta har hänt så är det självfallet helt fruktansvärt! MEN, det finns många fall där tjejer faktiskt har ljugit och det är inte ok att döma någon oskyldigt för våldtäkt, därför tycker jag det är rätt bedömt i detta fallet då bevisningen var bristfällig även om det är fruktansvärt om detta verkligen har hänt, men det är minst lika illa att bli oskyldigt dömd!

Ska någon dömas ska det vara helt 100 procent solklart!
Jag har en väldigt nära familjemedlem som blev oskyldigt anklagad för våldtäkt av en tjej som ville få uppmärksamhet.. Detta har trots solklart frikännande förstört hur mycket som helst för denne, därav är min syn i detta ämne!
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Med samma logik, så anmäls tiotals falska inbrott varje dag. För att inte tala om alla falska cykelstölder... I sådana brott lagförs mycket sällan någon, vilket då betyder att anmälan är falsk.

MUMMA för alla försäkringsbolag!
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag tycker att det är så märkligt att det alltid skall vara kvinnans uppgift att ta ansvar för mannens sexualitet.

Kvinnan skall inte locka mannen med t.ex. kläder, då så får hon ju räkna med att bli våldtagen.
Kvinnan skall inte anmäla mannen för våldtäckt, för då så är det kvinnans fel att mannens liv blir förstört.
Kvinnan skall proppa sig full med hormoner så att mannen slipper få oönskade barn eller använda kondom.
Kvinnan skall göra abort om hon råkar bli gravid, så att mannen slipper bli pappa mot sin vilja.

Vad är mannens ansvar för mannens sexualitet?
Fast det där resonemanget går igen i hela samhället. Hur tror du att försäkringsbolag och polis hade reagerat ifall du hade haft inbrott i ditt hem och sen säger att du aldrig brukar låsa dörren.

Det finns ett visst personligt ansvar i att skydda sig själv och sin egendom. Sen ska det givetvis inte ligga till last för dig ifall du blir våldtagen. I en perfekt värld hade du givetvis kunnat däcka på en fest i något sovrum utan att du vaknar av att någon har sex med dig. Men tyvärr är världen inte sådär bra. Och man försöker ju alltid utreda exakt vad det är som hänt och exakt vad som ligger till grund för någons beteende. Det är ju oftast så att tillfället gör tjuven.

Det är få människor som skulle planera en stöld. Men är man tex på tävling och så ser man att någon lagt ett par benskydd eller en sadel utanför sin trailer och utan människa i närheten är det lätt att den försvinner. Samma sak med killar och våldtäkter. Många killar skulle aldrig få för sig att utföra en överfallsvåldtäkt, men de kan tjata på sin flickvän tills hon bara ger med sig. Eller kanske till och med manipulera och vara elaka tills de får sex.

Det är ju mycket det man försöker reda ut också. Vad den misstänkte hade för uppsåt och hur stor risk han är för samhället.

Men visst, i en perfekt värld skulle det inte spela någon roll om man gick naken på stan eller aldrig låste dörren. Men så fungerar ju inte samhället. Finns inget försäkringsbolag i världen som hade ersatt ett inbrott ifall du åkt på semester och lämnat ytterdörren öppen.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag har läst domen nu och jag förstår faktiskt inte det upprörande med den? Ja, meningen där det står om "tecken på blygsel" var dumt formulerad men bedömningen verkar inte konstig?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Källa på den?

Nej, det sker inte 3-4 falska våldtäktsanmälningar per dag i Sverige.

Var har du fått det från?

Hur många anmälningar för våldtäkt sker det överhuvudtaget i Sverige per dag, menar du? Alltså sammanlagt, oavsett sanningsgrad.

Jag skulle också vilja ha en källa på att det sker 3-4 falska våldtäktsanmälningar per dag i Sverige!
Det i sin tur innebär att årligen anmäler 1450 personer någon för våldtäkt utan att anmälan saknar grund.

Det är min egen uppskattning. Sist jag kollade anmäldes det ca 6500 våldtäkter varje år, 3-4 om falska våldtäkter om dagen skulle alltså innebära att ca 16-22% av alla anmälda våldtäkter är falskanmälningar.

Det kan handla om en tredjedel av anmälningarna menar Thomas Sjödin, polisinspektör vid Citypolisen i Stockholm.
http://www.second-opinion.se/so/view/1034


Örebropolisens utredning 2004 visade att en femtedel av våldtäkterna de gick igenom var falskanmälningar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=1386947

En lite äldre artikel skriver att "Den enda uppgift om andelen falska anmälningar från Sverige kom för några år sedan från polischefen i Skaraborg. Han menade då att av det gångna årets 21 anmälningar hade hälften visat sig aldrig ägt rum". I artikeln tas även några amerikanska studier upp där upp till 60% av de anmälda våldtäkterna ansågs vara falska.
http://www.sourze.se/Falska_våldtäktsanmälningar_10456673.asp

Dessa är ju inga studier som ger någon absolut sanning utan mer en fingervisning. Exakt hur vanligt eller ovanligt det är är omöjligt att veta.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Med samma logik, så anmäls tiotals falska inbrott varje dag. För att inte tala om alla falska cykelstölder... I sådana brott lagförs mycket sällan någon, vilket då betyder att anmälan är falsk.

MUMMA för alla försäkringsbolag!

Landsbygdsbo och Blue, som kommer dragande med de där uppgifterna om falska anmälningar, verkar ju inte särskilt tända på att belägga dem med referenser.

Därför kollade jag lite på statistik hos BRÅ och fann att år 2012 polisanmäldes 3199 våldtäkter. Uppklaringsprocenten var 51%. Endast i 212 fall står det att "brott kan inte styrkas". Observera att "brott kan inte styrkas" inte behöver betyda att man antar att anmälan är falsk, bara just att man inte kan styrka att brott har begåtts. (Vilket väl i princip skulle kunna gälla för varenda cykelstöld som anmäls också.)

Eller är det jag som är dålig på att läsa tabeller? Siffrorna gäller alltså enbart våldtäkt inklusive grov våldtäkt, inte andra sexualbrott.

Det tycks ju vara en ganska välbefäst att en viss kategori av män faktiskt tror att risken för att män skulle bli falskt anmälda för våldtäkt är stor. Jag tror att det säger mer om de männen, än om någon kvinna.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är en rätt stor andel våldtäktsfall där männen inte döms eftersom man inte visste om tjejen/barnet i en del fall var med på det eller inte. Hon hade kort kjol. Hon sa inte nej mer än en gång. Hon gjorde inte så mycket motstånd. Hon var inte tillräckligt medvetslös/borta/full så hon borde ha kunnat säga nej. osv.
Frågan jag ställer mig är- måste jag säga NEJ till sex? Varför kan inte han fråga om jag vill ha sex? Nej är ju ett svar, när kommer frågan?

Hm va? Om det handlar om ett barn döms ju förövaren oavsett om barnet var med på det eller inte.
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 471
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp