Jag orkar inte mer

Sv: Jag orkar inte mer

Det är inte alls någon dum fråga. Om din häst blir arg på grannen för att han ser på henne nån gång under natten, och hon sparkar i väggen, tycker du verkligen det beror på att du inte har uppfostrat henne tillräckligt? Är det mao Glims fel att hennes häst sparkar i boxen??
Btw så varken sparkar eller slår mina hästar i boxväggen, men vem vet vad dom hittar på när inga människor finns i stallet? :p

Jag håller med att ston som är ovanligt tjuriga borde kollas upp ja, många går med stora cystor som skapar smärta och beteendestörningar.

Ja gallrena ska opp för det första. Sen kanske du ska ta reda på mer om en tränare. Eller börja trick träna eller iallafall någonting så du får upp ditt självförtroende och samtidigt kan få ut det mesta av din häst.
Se bara till att få lite hjälp på traven så kommer det nog ordna sig. Sälj inte än innan du ens försökt.
Lycka till=)

Antar att det var mig du svarade.

Gallrena komme rinte upp innan betet. Men hon har inga boxgrannar just nu.

Och jag har försökt i nästan två år. Räcker inte det?

Hej gumman! Har inte läst hela tråden den här gången, men har bara en sak att säga ändå:
Sälj Bella! :(

Du har kämpat så enastående bra och givit henne så mycket, men det går inte längre. Du har VERKLIGEN försökt. Sälj henne för DIN skull. Det ska vara roligt att ha häst. Och hittar du bara rätt hem åt Bella så kommer hon få det super hon med.

Lita på mig, jag vet vad jag talar om. Sälj. Det gör du rätt i.

Många många kramar från Z - numera i Skåneland

Jo, men först måste hon bli frisk och kunna gå in i transporten.

Jag tycker ju så himla mycket om henne :cry:

Ja, du tycker väldigt mycket om Bella. Jag är jätteledsen för din skull :cry:

Satsa på att få henne frisk och försök kanske komma på lösningar till att få henne transporterbar (det är svårt, jag vet), men satsa inte på att behålla henne. Du har försökt och det går inte längre. DU måste också må bra.

Vad mina hästar gör i sina boxar på nätterna har jag ingen aning om, och det är klart man inte kan uppfostra dom att inte sparka i väggen på nätterna :rofl:
Men jag aldrig har sett dom sparka i boxen, varken stoet eller valacken.
Haha vad roligt om min häst skulle bli sur för att en annan häst kollade på henne :rofl:
Inte för att jag vet om hon blir det, så ja hon kanske sparkar vem vet? Har svårt att tro det men som sagt vad vet jag, jag är inte där på nätterna.

Jag menar bara att hästen ska sköta sig när man hanterar den, brunstig eller ej, sto eller hingst eller valack.
och jag räknar att sköta sig som att den inte ska hålla på och sparka i boxen för att den är sur eller vad nu felet är.

Glimfeather skrev:
Okej, men det finns väl såna att köpa i Sverige också?

En av mian medryttare är instruktör så hon ska hålla en del lektioner för mig.

dom finns på hööks o börjes i tingsryd oxå tror jag :)

Zenith skrev:
Hej gumman! Har inte läst hela tråden den här gången, men har bara en sak att säga ändå:
Sälj Bella! :(

Du har kämpat så enastående bra och givit henne så mycket, men det går inte längre. Du har VERKLIGEN försökt. Sälj henne för DIN skull. Det ska vara roligt att ha häst. Och hittar du bara rätt hem åt Bella så kommer hon få det super hon med.

Lita på mig, jag vet vad jag talar om. Sälj. Det gör du rätt i.

Jag håller med. Det ska vara roligt att ha häst, och man ska inte må dåligt som du verkar göra stora delar av tiden. Dessutom kan skador och annat ta knäcken på den bästa - hon har ju knappt varit frisk alls de åren du haft henne. Det gör dig inte till en dålig människa att säga till dig själv att du inte orkar. Tvärtom är det ÄRLIGT och det rätta mot sig själv - och även hästen i längden. Jag förstår att du tycker om henne otroligt mycket. Men det finns många andra hon skulle få det bra hos, och du kan hälsa på henne, och må mycket bättre utan att vara nedtyngd av alla problem.

Hon går säkert in i lastbil, fullbloden är vana vid att transporteras så, och tycker därför ofta att vanligt trailer är otäck. Vet du ngt om hon hade startbox problem under sin tid som galoppis? det kan också vara bidragande isåfall till att hon har trailer fobi när det blir trångt. Du kan garanterat få på henne på en lastbils transport om du vill sälja, det är jag då övertygad om. Finns säkert många som skulle vilja ha ett litet fullblod för lättare sällskaps och promenad ridning, som jag är säker att Bella skulle hålla för, och troligtvis även trivas med.

tröstkramar. förstår hur jobbigt det måste vara.

Men det känns faktiskt som att jag vill försöka igen. Jag kommer aldrig klara att sälja. Jag ska flytta ca 5 mil i höst när jag börjar på högskolan och skulle vilja ta med henne och släppa på lösdrift. Är det löjligt att anlita en lastfirma för den korta biten?

Jag vet att hon hade en startboxvägran. Men hon har inga problem med trånga utrymmen annars ...

SÄLJA hästenn då är du dum då hon verkar fin och snäll i övrigt säljer du kommer du att undra i hela ditt liv skulle jag tänka så så skulle jag aldrig fått en så fin häst som jag har i dag då det varit e kamp i uppförs backe..
du kanske tar in henne för tidigt så hon får långtråkigt hon kanske inte trivs med sina eller sina grannar, sto brunstig ?!

det är väl klart att du anlitar det som funkar. betyder det att du måste hyra lastbil så är det ju bara att köra på det!

Jag önskar att de dj-a stallägarna insåg att ska de ha inkomster på hästarna förekommer det också en del arbete och besvär. Det går alldeles utmärkt att inhösta pengarna men många verkar ha svårt att begripa att det är djur de har att göra med och djur följer inte alltid reglerna. (Obs detta gäller absolut inte alla stallägare, men tyvärr har jag haft att göra med en hel del bortskämda och gnälliga stallägare). Suck!

Massören var i stallet i måndags. Men hon tyckte inte vi skulle greja med henne något innan hon var frisk i benen, för spänningarna kommer antagligen från benen.

Har antagligen samma grej i benen nu som hon hade i höstas :( Sista gången vet var ute då sa hon att hon inte skulle behandla mer efter dne gången.

Glim fy f-n rent ut, vad jävligt.

Har du skade historik på henne sen innan köpet? veterinär noteringar/besiktnings pappren..? vad säger dessa? Tänker ju dels på hennes bockbenthet, men det låter JÄTTE konstigt att hon helt plötsligt håller för så lite, om hon inte haft problem tidigare. du rider henne ju inte mycket eller hårt. Köpte du henne inte för 28 tusen dessutom? det är ju dyrt för en sådan häst!

Blir ledsen när jag hör om allt som bara fortsätter och fortsätter för er.

Jag har besiktningspapper på henne, hon blev besiktigad i maj 2004 och i juli samma år när jag köpte henne. UA såklart. Men sedan vet jag ju ingenting om henne.

Jag hatar det här. I vintras ville vet. triangelmärka och sedan låta henne vila ut skadan om det gick. Men det känns ju bara onödigt att t-märka då. Då kan jag ju lika gärna låta henne henne gå på bete hela sommaren och sedan, om hon fortfarande är dålig, ta bort henne. För ett år till sjuk klarar varken jag eller hon.

Jag går snart sönder!! Känns som att den här hästen är ett straff till mig. Det enda jag ville var ju att ha en kompis att rida ut på och ha kul med! Jag kan inte fatta varför all skit händer mig. Jag önskar att det kunde ta slut någon gång, på ett eller annat sätt.

Det tar emot att säga det, men frågan är om jag ens kommer ha råd med veterinär den här gången. Studiestödet är halvt den här månaden och jag hann inte lägga undan några pengar mellan det att föräldrarna hade hand om allt och jag fick henne helt själv. Hon blev ju sjuk med en gång. Men jag ska försöka få sålt sadeln, det blir ju några tusenlappar iaf. Hon betyder verkligen allt för mig. Självklart ska jag ringa vet. i morgon, men hur jag ska få pengar att betala fakturan har jag ingen aning om.

Glimfeather skrev:
Jag har besiktningspapper på henne, hon blev besiktigad i maj 2004 och i juli samma år när jag köpte henne. UA såklart. Men sedan vet jag ju ingenting om henne.

Jag hatar det här. I vintras ville vet. triangelmärka och sedan låta henne vila ut skadan om det gick. Men det känns ju bara onödigt att t-märka då. Då kan jag ju lika gärna låta henne henne gå på bete hela sommaren och sedan, om hon fortfarande är dålig, ta bort henne. För ett år till sjuk klarar varken jag eller hon.

Jag går snart sönder!! Känns som att den här hästen är ett straff till mig. Det enda jag ville var ju att ha en kompis att rida ut på och ha kul med! Jag kan inte fatta varför all skit händer mig. Jag önskar att det kunde ta slut någon gång, på ett eller annat sätt.

Det tar emot att säga det, men frågan är om jag ens kommer ha råd med veterinär den här gången. Studiestödet är halvt den här månaden och jag hann inte lägga undan några pengar mellan det att föräldrarna hade hand om allt och jag fick henne helt själv. Hon blev ju sjuk med en gång. Men jag ska försöka få sålt sadeln, det blir ju några tusenlappar iaf. Hon betyder verkligen allt för mig. Självklart ska jag ringa vet. i morgon, men hur jag ska få pengar att betala fakturan har jag ingen aning om.

Ja jag förstår att du känner det så.
Jag tycker du ska lyssna på veterinärerna. se vad de säger denna gång. Men anser de att hon inte håller så är det bättre att acceptera det än att ni ska hålla på såhär. Återigen har jag mycket svårt att tänka mig att hon inte haft problem tidigare om hon har så mycket problem som hon haft ända sedan du köpte henne, och med den benställningen hon har i fram. Hon håller ju inte ens för lätt ridning vad jag förstår - sånt dyker bara inte upp veckan efter man köper hästen....jag tycker det låter som du köpt en trasig häst, och att det är det som problemet består i - det är inget straff som drabbat dig, du har haft otur.

många tröst kramar. prata med veterinären och ta en sak i taget...

Fast det var ju inte förrän efter ett år allt dök upp. Grejerna innan har ju varit skador, som när hon blev påkörd, raspen och när de andra hästarna var dumma mot henne.

Jag ska ringa veterinären till morran och prata med henne och se vad hon säger den här gången.

Jag kommer aldrig mer våga köpa en häst.

Fan, låter jävligt jobbigt det där! Nu har jag ju inte läst hela tråden, bara början o slutet, så jag vet ju inte vad din häst har haft för skador... Men jag kan ju berätta att jag har en fullblodsvalack ( HAN tror ioförsej att han e hingst:D ) som gick på banan tills han var åtta. Han e också bockbent (har för mej du skrev att din var det..?) och hade aldrig varit i någon hage (möjligtvis som föl) tills jag köpte honom. Bara snubblade och skadade sej hela tiden i början. Främst i hagen då eftersom han då var tvungen att kolla själv hur han gick...vilket han ju inte gjorde...:smirk:
Var väääldigt explosiv och är det än idag, det är ju ändå ett fullblod, men inte alls som förr. Är numera världens gosigate o snällaste häst, även om jag aldrig skulle släppa upp någon nybörjare på honom då han går över en äng!;)
Snubblar i princip aldrig längre sen jag började ha honom på lösdrift (5 år i sommar) och skyggar nästan aldrig heller.
Hade riktigt kassa "plattfötter" när jag fick honom, skorna höll i snitt en vecka. Ibland två veckor, ibland två timmar.
Blev lite bättre med biotin men knappt märkbart. Går sedan tre år tillbaka barfota och det går jättebra! Har rätat upp hovarna jättemycket och dom är jättefina. Kan vara lite öm om man rider längre sträckor på grusväg så då använder jag easy boot epics.

Hoppas allt ordnar sej för dej md din häst, tycker jättesynd om er båda två..:( Hoppas min "berättelse" kan få dej att se att det inte behöver vara kört, trodde ofta det med med min kille, vet inte hur ofta jag grät av ilska o vanmakt...

Liknande trådar

Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en... 2
Svar
23
· Visningar
3 212
Senast: Celestan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 614
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort... 2
Svar
24
· Visningar
3 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka