Jag orkar inte mer

Sv: Jag orkar inte mer

Jag vet en sak som hjälper mot sparkandet i boxen iallafall.
Be hovslagaren hjälpa dig med att sätta på kotringar på bakbenen, de ska sitta lågt, de ska vila mot kronranden.
När man rider eller tar ut hästen i hagen tar man av dom (viktigt!!).
Det hjälper garanterat, många hästar har blivit botade av detta.
Fråga din hovslagare om han/hon har hört talas om detta.
En kotring fungerar så att ringen åker upp till kotleden när hästen sparkar. När hoven åker bakåt och når ändläget faller ringen ner på kronranden, vilket förmodligen känns obehagligt för hästen. Hästen lär sig snabbt alldeles själv att det inte är kul att sparka. Det är 100 % ofarligt för hästen. Det är till o med så att hovkvaliteten sägs förbättras av massagen som kotringarna ger på kronranden.

lycka till!

Glimfeather skrev:
Okej. Tack! Det ska jag absolut köpa, på sommaren flyger skorna var och varannan dag tycker jag :crazy:

Varför kan du inte släppa ut hästen för att den har tappat en sko? Rida på grusväg ska man kanske inte göra men att gå i hagen klarar den av.

Glimfeather skrev:
Blev för drygt en timme sen väckt av min stallägare som att att jag fick komma ioch ta ut min häst själv för hon hade sparkat sönder stallet och snart skulle stallägaren slå ihjäl henne. Sen slängde hon luren i örat på mig.

Inom fem minuter satt jag i bilen och och tusen hemska tankar for genom mitt huvud. Jag var säker på att när jag kom dit så skulle Bella ha brutit benen elelr så skulle jag bli ihjälsparkad. Det senare hoppades jag väl mer på. Satt och lipade hela vägen. Och när jag kom fram så visade det sig att hon hade sparkat på en av väggarna som hade flyttat sig minst 20 cm. Alla hästar var inne och ingen stallägare syntes till, så jag tog ut alla. Bella var jättesnäll.

Varför fick hon ett sånt raseriutbrott? Hon har tappat en sko och fått gå ensam i paddocken brevid sin pojkvän och en annan kompis. Det har hon gjort förr utan problem. Tänkte vänta med skon tills nästa tisdag när hovis ändå ska sko om, men det blir väl att jag får ringa extrahovisen redan nu.

Jag blir så ledsen. Jag älskar ju den här hästen. Men man kan inte ha en häst som inte uppför sig. Jag önskar att jag aldrig köpt henne. För hur många dagar av de månaderna jag har haft henne har jag mått bra av det? Jag kan inte komma på en enda just nu. Nu vill jag ha bort henne så fort som möjligt bara. Såna som jag ska inte hålla på med hästar. Nu sitter jag här och lipar, min jävla mes.
Hej, jag är ju ganska ny här inne på denna sidan, men det låter ju lite lustigt att hon bråkar så när inte du är där??
Förhon var väl lugn när du ledde ut henne?
Man vet ju inte hur de andra behandlar henne när inte du är i närheten. Måste ju finnas en orsak till varför hon gör som hon gör.
Hon kanske inte trivs där.
Är hon lättskrämd?
Hur mycket vet du om hennes bakgrund innan du köpte henne?

Hoppas det ordnar dig..

Jag tror också att galler kan vara en bra ide´. Hon kanske känner sig hotad av den ena eller bägge boxgrannarna, blir osäker eftersom hon inte kommer undan och slår som försvar... Alternativet kan ju vara att byta box på henne eller de andra. Alla hästar trivs ju inte ihop. Lycka till!

Det klarar inte min häst heller. Oftast går hoven sönder rätt rejält när en sko slits av och släpper jag ut henne förstörs den ännu mer.

Dessutom ömmar hon så att inte ens gräshage är tillräckligt mjuk.

Jag vet en perfekt tränare du och din häst skulle behöva träffa!! Nu är ju han rätt dyr och troligen har du inte råd (vad du sagt tidigare), men kan kolla upp om han har vägarna förbi bohuslän om du vill? Eller vill du göra det själv, PMa så får du namn och hemside adress:idea:

fejko skrev:
Varför kan du inte släppa ut hästen för att den har tappat en sko? Rida på grusväg ska man kanske inte göra men att gå i hagen klarar den av.

Ja, hon går i hage, Jag skrev förut att hon får i paddocken så att hoven inte ska gå sönder. Men nu har vi fixat så att hon och valacken går i en ganska liten gräshage med massa smaskigt gräs.

Kan inte gå i den vanliga hagen för där finns all slags terräng och även grusvägar. Jag får inte ha henne där för hovis. Förra sommaren tappade hon typ halva hoven :crazy:

RebeccaL skrev:
Hej, jag är ju ganska ny här inne på denna sidan, men det låter ju lite lustigt att hon bråkar så när inte du är där??
Förhon var väl lugn när du ledde ut henne?
Man vet ju inte hur de andra behandlar henne när inte du är i närheten. Måste ju finnas en orsak till varför hon gör som hon gör.
Hon kanske inte trivs där.
Är hon lättskrämd?
Hur mycket vet du om hennes bakgrund innan du köpte henne?

Hoppas det ordnar dig..

Nja, hon brukar inte bråka med människor och det hade hon inte gjort den här gången heller.

Hon trivs bra, men hon blir så irriterad på de små ponnyerna ibland :crazy:

Hon är inte lättaskrämd, det ska till rätt mycket för atyt hon ska bli rädd.

Jag vet nästan ingenting. Bara att hon har gått på bana ett par år, haft föl och blivit riden.

Kan du inte prova med att helt byta miljö för henne?
Inte bara byta box utan kanske stall, foder och rutiner?
Det kanske kan hjälpa..

Lycka till, och tänk positivt, på de bra stunder du har med din häst!

Det har vi gjort flera gånger och det är nu hon trivs som bäst, förutom nä´r hon gick på lösdrift med endast en annan häst, men då hade jag henne hemma och jag bor inte där längre.

Men vi ska flytta till hösten!

Har haft mitt fullblod ca 1,5 år, han har också gått på banan förut. Den enda gången som han verkligen på denna tiden blivit riktigt trött, både mentalt och fysiskt, var när vi hoppade studs första gången!! Andra gången blev hade han lärt sig, då blev han inte trött mentalt längre... Fullblod är rätt smarta och kräver mycket aktivering mentalt! Det är iallafall den slutsatsen jag har fått dra av mitt fullblod, har aldrig haft det förut, men jämför man honom och det andra fullblodet i stallet med dom andra hästarna så kräver dessa två väldigt mycket mental aktivering!! Min sparkar inte väggarna, men han krubbiter.. började med det när jag fick honom, tror det berodde på miljöombytet, nya människor, nya rutiner och ny ridning så blev han så nervös i kroppen lille hästen och började tyvärr krubbita.. :( A och O är att visa honom vem som bestämmer.. vara lite som en förälder ska vara med sina barn, sätta gränser och hålla fast vid dem!! Då mår han som bäst ;) (och då avtar även ovanan att krubbita även om den inte försvinner helt)

kan det vara så att din häst inte trivs med sitt stall eller med rutinerna där? hon kanske inte gillar sina boxgrannar och inte blir tillräckligt stimulerad i hagen. låter som att denna häst skulle må bra av lösdrift. det verkar som att du e lite uppgiven och detta känner din häst både i hantering och i ridning,hästar jävlas inte utan dom talar om när nåt e fel eller så vet hon att hon har övertaget. kolla att din häst är helt frisk vare sig du ska sälja el inte. men ge inte upp. ta kontakt me en horsemanshiptränare och en i ridningen så ska du se att det går bättre. lycka till

Tillräckligt satimulerad i hagen, hur menar du där?

Vi ska som sagt flytta till hösten och jag ska leta som en tok efter ett lösdriftsstall, har haft ehnne på det förr och hon älskade det.

Jag och stallägaren bestämde iaf idag att hon och valacken ska få gå i en annan gräshage, han ha rjust haft en inflammation i hasen och får inte springa så mycket än och Bella trivs bara hon får vara med sin älskling.

Ja, jag var uppgiven. Kan man bli annat när man blir väckt av en arg stallägare?

Jag letar efter tränare nu.

neeeeej jag älskar mitt lilla sto!!!! :love:
de SKA ha lite attityd!!!

jag har bara blivit matt på henne för att fullblod är så j*a överkänsliga ibland...
å HUR kan man RULLA under staketet 3 gånger... (tur att hon va kvar i hagen iaf)... men göra illa sig, det kan man... å springa genom staketet å riva upp täcken, det är inte heller några problem...

vad heter bella påriktigt?
om du vill kan jag forsta lite hur hon hade det på banan å hur hon var som häst...

Shit låter jobbigt det där.
kan nåt ljud utanför ha skrämt henne? Åska?
Har hittat min hästs boxdörr i stallgången i förra stallet dem stod i.
Han hade sparkat av gångjärnen:crazy: så hela dörren hade farit ut i gången:crazy: Deras :devil: unge hade skrämt hästarna

Ja, jag älskar också ston. Du skulle sett henne i eftermiddags när hon fick gå med pojkvännen :love:

Hon heter Beyond Belief på riktigt. Vore snällt om du ville kolla :)

Zindy: Det åskade inte här i natt. Men det är möjligt att det var nåt blodsugande med vingar för hennes fönster var öppet. Men jag stängde det nu ifall det var nåt sånt som irriterade henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en... 2
Svar
23
· Visningar
3 212
Senast: Celestan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 614
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort... 2
Svar
24
· Visningar
3 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka