Jag ska köpa en Golf

Motorstorleken har ingenting att göra med hur mycket man får dra, utan det är det bilens tjänstevikt som avgör.
Motorstorleken har att göra med effekten, dvs hur mycket bilen faktiskt orkar. De flesta bilar orkar rätt mycket, t o m min lilla Polo skulle orka dra ett hästsläp, men det skulle inte gå snabbt. :crazy:
 
Tack så jättemycket! :)
Det var ju en bensinsnål bil du hade! Men jag törs inte köpa en så pass gammal bil då jag är för okunnig om bilar, och det blir alltid en massa meckande med en sån.... :crazy: (ok det är inte säkert men oftast blir det ju så.)
Fick en offert från Aktsam igår på en Skoda Octavia 1,6 98 årsmodell och det skulle bara kosta 5 tusen nånting per år, det är ju bara hälften av vad IF skulle ha. Det blir bättre och bättre!
Jag skulle bara vilja testa att dra släp med en sån innan jag bestämmer mig för att köpa en.... Nån idé om hur det skulle kunna gå till..?
 
Jo, det är en 1.8 så lite mer drar den förstås. Men jag tycker nog att den är ganska bensinsnål ändå, även när man drar, och ett bra alternativ till andra bensinslukande dragbilar.
Fast det klart, kör du så mycket bil förstår jag att varje dl gör stor skillnad.
Mvh
Morrhoppan
 
Tänka sig för att motorstorleken i allra högsta grad har med att göra hur mycket bilen får dra... Du får t ex INTE dra några 1300kg med en 1,6:a!

Men det är ju tur att du vet det bättre, än folk som jobbar med bilar...
 
Tja, hittar du en med drag är det ju bara provdra. kan ju vara värre om du tänkt montera drag innan. Hojta på Buke och se om någon har en du kan få prova dra med (under överinseende av ägaren)

Ang motorstorlek så även om bilen FÅR dra så är det inte så kul när motorn inte orkar och man får hanka sig upp för backar i 40 km/h..
 
Glömde ju.. Förstår att du inte vill köpa gammal bil om du inte är mekanikkunnig.

Citroen har dessutom hydraulisk fjädring. Det blir en JÄDRA bra åkkomfort, men när det krånglar blir dt dyrt.

Jag har dock en pappa som är mekaniker, och en bror som är bilmekaniker, specialiserad på Hyundai - och Citroen *s*
 
Hehe, hade varit kanon! *Hojtar*

Det det med att det går långsamt i uppförsbackar bryr jag mig inte om (möjligen mina medtrafikanter då, fniss) i och med att jag ska dra så pass sällan. Bara bilen orkar och får enligt lagen så är jag nöjd.
 
Generellt finns inget samband mellan dragvikter och motorvolym. MEN det finns fabrikanter som valt att låta volymen vara en garant för dragmöjligheterna. Så i flera fall jag känner till är det så att en starkare/större motor får dra mer. Men det är ingen regel.
 
Ja, så har jag också fattat det.
Men jag ska för säkerhets skull tala om för min bilmekaniker att här finns folk på Buke som vet bättre. :D
 
Såhär är det:

BILTILLVERKAREN bestämmer vad bilen MAXIMALT får dra. Där kan de ta hänsyn till motorstyrka. Det finns bilar som är "nedtypade" av biltillverkaren. De har bestämt att bilen max får dra XXX kg trots att den utan problem kan dra mer. Kompisens Volvo 850 har t ex sämre motor än hennes Audi, men Audi har ändå bestämt att den modellen får dra minre än Volvon. Trots att vikter etc är jämlika och Audin har en bättre motor.

Vad bilen får dra på B-kort bestäms av en enda sak: Bilens tjänstevikt! Dvs vad bilen väger inklusive förare men utan last. Man får på B-kort dra lika mycket som bilens tjänstevikt.

Enda gången billtillverkaren har med vad bilen får dra på B-kort att göra är om de satt en lägre maximal släpvagnsvikt än tjänstevikten. Det har jag dock aldrig hört talas om.

Så, vad bilen har för motor har INGENTING med vad bilen FÅR dra på B-kort att göra. Det styrs av tjänstevikten.

Vad bilen MAXIMALT får dra (dvs på E-kort) bestämmer biltillverkarna själva. Och där kan de bestämma att två likadana bilar men med olika motorer ska få dra olika för biltillverkaren anser att man inte ska släpa runt på tung last med klen motor. Vilket de har en poäng i, det är ju en klar fördel om motorn hyfsat klarar av det hela.

Och det ÄR inte roligt när man i sega uppförsbackar sackar mer och mer och tillslut är i 40 km i timmen. De andra trafikanterna tycker definitivt inte det är kul (och över backkrön vill man helst inte ligga på vägrenen med transport. Iaf inte under skördetid *s*).

Men, B-kortsvikten styrs av tjänstevikten och ingenting annat.
 
Var det inte Golf vi pratade om?

En Golf 1,6 får INTE dra lika mycket som en 1,8. Och en Golf 1,8 får INTE dra lika mycket som en 2,0.

Den bilmekanikern som påstår det, jobbar inte på VW!
 
Vad jag ville säga är att det är "lättare" att få dra mer med en motorstark bil.

Gör också en noga koll av vad som står som dragvikt i reg.beviset. Ibland står det mer vikt på vad bilen får med B-kort än vad den får dra totalt (alltså med BE-behörighet), det är ett av problemen de har med Bilregistret. I dessa fall gäller alltid den lägre dragvikten.

Ett annat biltips är en Passat, får dra mindre än en "normal" bil i den klassen, men drar också betydligt mindre soppa! :banana:
 
Jag kör en Ford Mondeo och får dra 1420 på B-körkort. Det vore synd att kalla den för bränslesnål, men i bästa fall (läs sommartid) så ligger den på 0,7. Jag ville inte ha en stor Volvo eller så bara för att dra släp med så jag tyckte att Mondeon var ett bra alternativ, den begränsar mig iallafall inte med vikten.
 
Mmm, det är väl i princip det jag försöker få fram. MEN med den viktiga rödmarkeringen att läsa BÄGGE kolumnerna på reg.beviset. Det finns nämligen en del bilar (bl a vissa Toyota-modeller) som har väldigt konstiga angivelser i reg.beviset (vilket jag diskuterat och rett ut med Bilregistret).
 
Drar emellanåt Ford Mondeo (av nöden tvingad), det är den näst värsta bilen jag har dragit med! (den värsta var en fyrhjulsdriven liten riskokare där hela bilen höll på att gå av vägen om hästen trampade om i släpet).

Jag får nog säga att Mondeon är bensinsnål att dra med, men det är ren terror att behöva göra det (i alla fall i min värld). Mer eller mindre trafikfarlig i vissa fall (tycker jag som är van att dra med tunga, rejäla grejor :D)
 
:D
För mig som inte är van vid nåt större så tycker jag att den är helt ok... :p
 
Har sedan långt tid tillbaka lovat mig själv att inte köpa en framhjulsdriven bil att dra med, Saaben får bli den sista. Har suttit i allt för många situationer som jag hade kunnat undvika om jag kört bakhjulsdrivet...

Någon som har en trevlig 945:a till salu?
 
Golf, volvo... bilar i största allmännhet.

Tillverkarens rekommendationer är en sak, lagen är en annan. När jag pratar om vad man får och inte får, då menar jag vad man får och inte får enligt lagen.

Nej jag har inte sagt att min bilmek jobbar på VW. Man kan väl kunna ett och annat om bilar även om man inte gör det?
 
Japp, exakt så menar jag också, läs mitt inlägg här ovan.

Nä, det är inte roligt att sega i 40 i uppförsbackar men nöden har ingen lag och måste hästen till djursjukhus så måste hon. Då skiter jag rätt mycket i övriga trafikanter, de får köra om när de kan precis som annars.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 392
Fritid Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 450
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 425
Utrustning Dags för att köpa hästfinka. :angel: Nu undrar jag såklart vilka märken och modeller ni rekommenderar. Jag ska lasta en islandshäst på...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 890
Senast: robl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp