Bukefalos 28 år!

Jag tackar min katt

Ramona

Trådstartare
Jag ar mycket tacksam for att min katt tanker pa att jag ocksa behover ata lite da och da....men maste hon verkligen lagga bytena pa rad i vardagsrummet?? :crazy:
Jag kan ju knappt vadra huset utan att det ligger nagonting dott inne!! :eek:
Ar ett endaste fonster oppet sa drar hon in faglar, sorkar, rattor, moss...vad som helst egentligen. For inte sa lange sedan var de en vildkanin-unge. :crazy:

Vad kan jag hitta pa for att hon ska sluta jaga at oss? For det ar val det hos gor, hon lamnar dem namligen i ett jattefint rakt led? Hon ater andra djur hon fangar, men lamnar dessa sa fint i vardagsrummet. Det ska kanske tillaggas att hon har fri tillgang till torrfoder, som hos glatt ater....inte undra att hon ar lite smafet.

Jag som skaffade en perser-europee korsning for att hon skulle ligga pa soffan och sova!! Ack, vad fel jag hade. :smirk:
 
Sv: Jag tackar min katt

Haha, jag känner igen det där, kan berätta att min mor var mindre road när mille drog en en mus och släppte så käckt på köksgolvet och mor min vart LIVRÄDD... men hon fick tag på en kopp och satte över den fort som tusan... Den avled tyvärr av syrebrist (musen alltså, inte katten).
Han gillade också att lägga dom där småååå sorkarna på 20-30 cm utanför ytterdörren mer eller mindre uppätna så man trampade i dom på morgonen... TREVLIGT... NOT...
 
Sv: Jag tackar min katt

Åh! Vad gulligt. De är för söta de små liven (katterna, inte mössen)....








...om det "drabbar" andra... :crazy:

Mina föräldrars katter gör likadant, fast de nöjer sig med att lägga dem utanför ytterdörren. De släpar inte in sina byten!
 
Sv: Jag tackar min katt

Visst är de gulliga de små, som tänker på oss ;)

Mina föräldrars katt kom in med en sork en gång...min mammas reaktion var "Nej fy vad äckligt" varpå hon tog sorken och kastade den. Katten blev förmodligen sur på henne för nu tar han aldrig in något och visar upp, han äter det ute på gräsmattan istället :D
 
Sv: Jag tackar min katt

Det är nått man får räkna med när man har en katt i huset. Maken till omtänksamma och välmenta djur får man leta efter.
Jag fick ungefär 30 gåvor varje sommar, mest möss och sorkar. På balkongen. Jag klappade på henne och det räckte för att hon själv skulle äta upp det hon fångat.
Men sen fick jag vackert gå och skrapa bort fasttorkade magsäckar efter, för dom äter dom inte alltid upp.
 
Sv: Jag tackar min katt

Jag tycker att jag har testat det mesta, men hon ater inte upp dem - de ar till for oss helt enkelt.
Hon ater inte moss, rattor och sant alls, utan enbart faglarna. Ibland kan hon ata huvudet pa fageln for att sedan lamna resten. Som en trofe-jagare!!

Men visst ar hon go' nar hon sover... :)
 
Sv: Jag tackar min katt

Så gjorde våran förra katt också. Inte så trevligt och råka trampa på en skogsmus rätt som det var. Men vad gör man? Man kan ju inte skälla på katten precis. Den tror ju bara att den göra matte stolt ;) .
 
Sv: Jag tackar min katt

Jag tror inte de drar in bytena för att ge till dig, jag tror katter flyttar bytena till ett säkert och tryggt ställe=inomhus. Att de inte äter upp dem själva beror nog på att katter tycker det är så kul att jaga att de gör det även när de inte är hungriga.
 
Sv: Jag tackar min katt

Fast vad jag har hört så ger katter mat till dom som är lägre ställda i rang (förlåt ramonarunds :angel: )
 
Sv: Jag tackar min katt

Hon tror sakert att hon ar chef i huset!! Det gor mej faktiskt ingenting heller. Hon skoter sej som hon ska (forrutom att hon drar in doda djur).
Hon ar en liten speciell dam...har inte haft det sa latt i borjan pa livet. Vi fick henne av Djurskyddsforeningen nar hon var precis under aret, da var hon jattesmal!! :eek: :mad:
Det tog sakert 2 ar innan hon slutade vara hysterisk om matskalen var halvfull. Aven idag borjar hon jama och saga till om det borjar bli tomt. Bara matskalen ar full mar hon prima!!
I borjan trodde jag att hon sparade djuren infor annu en svaltperiod, men jag har pa senare tid insett att hon ger dem till mej for att ata. Hon gor det namligen inte lika mycket nar sambon ar hemma!!
Han ar borta denna veckan, och det har varit helt galet mycket djur i huset sedan han akte. Hon tror sakert att han ar chef i huset, sedan kommer hon och sedan jag....eller kanske nagon av hundarna! :)

Hon ar for go! :love:
 
Sv: Jag tackar min katt

Katter sparar inte djur eftersom dom i normala fall inte äter as/döda djur. Bara när katten matar sina små eller vad jag har hört då, ger byten till underställda djur/människor äter dom döda. Men bara direkt, ingen längre väntan.
 
Sv: Jag tackar min katt

Nu ar hon kanske inte sa normal...men jag tror att min senaste teori stammer bast....hon matar mej helt enkelt.:)
 
Sv: Jag tackar min katt

Det får mig att tänka på när min katt en morgon kom med en mus åt min pappa..
Han låg och halvsov och hon smyger fram till kudden (där hon INTE får vara) och lägger en mus precis framför ansiktet på min far. Han vaknar och får syn på katten han hystar bort henne ner till fotändan i nackskinnet och får sen syn på musen...
Katten fick fart och kom som en pil upp och hämtade musen och stack
Gud vad vi skrattade åt min pappa :rofl: :rofl:
det kan inte ha varit något trevlig uppvaknande.

Annars så brukar hon sätta sig med dem utanför stalldörren och vänta tills någon kommer så hon kan visa upp vad hon har fångat, och då brukar jag berömma henne och klappa på henne och lämnar sen henne ifred och då så brukar hon äta upp det hon har fångat.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: Popcorn
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund For over ett ar sedan kom en liten pojke pa cyckel i full fart mot Mandy och mig medan han 'skrek' sa hogt han bara kunde. Mandy tyckte...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: hastflicka
·
Ekonomi & Juridik Sa var det snart dags for stora paketdagen, for en del. Jag sitter och tanker pa vad jag kan ge min stalltjej som present/tack for all...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 900
Senast: Glimfeather
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp