Jag trodde jag tog livet av honom...

Boll

Trådstartare
I förrgår var vet. här och kollade pungen på min relativt nykastrerade ponny, eftersom den var svullen sedan kastrationen för drygt tre veckor sedan. (Jag har givetvis haft kontakt med vet. under denna tid) Det visade sig att det var massa sårvätska i den (inte infekterad) som vet. tömde ut. Det var säkert 3 dl vätska i pungen, inte konstigt att pungen var stor som en honungsmelon. :o
Iallafall, eftersom pungen öppnades på nytt så är risken stor att vi orsakar ifektion och därför sattes ponnyn på penicillin. Jag skulle ge detta intramuskelärt i halsen.
Detta är inga problem eftersom jag gjort det flera gånger innan. Inte för att det är något jag ser fram emot, tvärt om, men penicillinet hjälper fortare osv.

När jag dagen efter skulle ge ponny sin spruta, gjorde jag efter alla konstens regler.
Stack in kanylen, såg efter att det inte kom blod ur den. Drog tillbaka lite med sprutan (kommer ju inte ihåg vad det heter... men ni fattar va?? ) där kom det inte heller blod. Då sprutade jag in penicillinet sakta och försiktigt. Kanylen drogs ut och jag lägger bort alla sker. Så långt, allt väl.
Plötsligt börjar det rycka i ponnyns ben, han ser allmänt olustig ut. Det ser ut som om han ska trilla omkull. Han får svårt att stå osv.
Snabbt får jag in honom i boxen.
Jag tror att han ska dö ifrån mig. Att jag tagit livet av honom!!! :cry:
Det var jätteotäckt!! Fy f*n säger jag bara!!
Efter ca 10 minuter är han normal igen!
Jag går då in och ringer till vet. som tror att han drabbats av en "lindrig" penicillinchock. Att ett litet blodkärl sprack när penicillinet sprutades in och han fick lite i blodet.
Tack och lov så skrev hon ut pasta istället. SKÖNT!!
Jag vågar INTE sticka honom nåt mer!!

Nu mår min lille ponny prima igen tack och lov :)

Ville bara skriva av mig lite :crazy:

// Anna
 
Av just den anledningen sprutar jag alltid i boxen, hästen uppställd så att jag fort kan lossa hästen och ta mig ut.

Som tur är har någon häst aldrig chockat för mig och då har jag gett min egen över 70 sprutor och andras ett tiotal.

Du hade otur, men jag förstår att det måste kännas hemskt.
 
Dom kan chocka även av pasta så ge det också i boxen......
Se även till att hålla såret öppet ett par dgr nu så det inte går igen och det samlas en massa vätska åter(genom att ha sterila handskar och föra in ett finger i såröppningen)
det är en befrielse att se när det öppnas o all vätska rinner ur :)
 
Så det var sårvätska! Hu..hoppas han mår bättre..
Tur att det inte hunnit infektera.

Ge snyggingen en klapp på nosen :)
 
De kan inte chocka i den meningen som hon råkade ut för när hon sprutade av pasta.

Det som hände (som är beskrivet i ursprungsinlägget) var en prokainrelaterad chock. Prokain finns i intramuskulärt PC för att djurägaren inte ska behöva spruta mer än en gång/dag. Kommer prokain ut i blodet så får man en chock.

Prokain finns inte i Hippotrum/Tribissen, dvs sulfapasta. Prokain finns heller inte i i.v. penicillin. Dessutom finns det i.m. penicillin UTAN prokain men då får man spruta två ggr/dag.

Så, ingen risk för samma chock igen av pastan. Möjligen om hästen är tokallergisk mot sulfa (PC kan man inte ge i pasta), men det har jag aldrig hört talas om.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 072
Senast: monster1
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
556
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 658
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp