Jag tror jag blir galen snart del 2

M

majja22

För er som läste min förra tråd "Jag tror jag blir galen snart" (tack för stöttning och tips)om problemen jag haft med min häst i snart ett år.En liten kort resumé(för er som har läst tidigare kan hoppa över första stycket.... :) ):
Okt-02,hästen halt,behandlad för kotledsinflammation hf,hästen halt igen strax efter,ny behandling osv osv 4 gånger.En veterinär som inte alls ville lyssna på mig när jag påpekade att jag trodde problemet satt i ryggen.Nej nej,kotledsinflammation.... :mad:. Jag kroknade på denne veterinär och tar hästen till Ultuna för utredning.Ingen hälta på något ben.Däremot öm i hela ryggen.(vad var det jag sa liksom :devil: grrr).Ingen röntgen görs,vi blir hemskickade med finadyne och vila.Tar ut en duktig vet. som går igenom henne och behandlar henne med akupunktur varannan vecka.Hästen MYCKET bättre och rids igång.Blir sämre igen efter ett par månader,vet fattar ingenting.Misstänker skelettskada åt korset till eller likn.Nu är vi inne i juni i år.Hästen får vila i hagen,matte grubblar... Vet. kommer ut 2 senare, hästen tipptopp i ryggen,däremot HALT Vb. Jaha in på en annan klinik för hältutredning i slutet av juli.En lättare hälta vb i knäleden,samt efter en ryggröntgen konstaterades KS.Vila bort hältan 2 veckor,sen igångsättning.Hästen ser knackig ut,ringer kliniken,en vet. tror att det är ryggen som spökar,så hon ska ridas igång.Varavar skritt med tömkörning,nu jäklarns skulle vi bygga upp hennes rygg! Hästen går jättebra,nöjd o glad med livet.Håller igång ca 10 dagar sen måste matte åka på semester en vecka.Hästén får gå och skrota i hagen.Kommer hem igen en söndag.På måndag morgon STAPPLAR hon ut ur stallet!Tokhalt! VB,värre än sist.Jag fattar nada,hem å ringa kliniken igen.Får ny tid.Hästen stapplar fram ett par dagar,blir bättre mot slutet av förra veckan men fortfarande halt.Mer utförligt står i förra tråden,orkar inte skriva allt....


Nåja,igår var vi då på återbesök! Och jag tror att jag blir galen igen,är inget klokare alls! Veterinären kliade sig i huvudet,hade aldrig sett något liknande!!En häst brukar ju vara antingen halt eller ohalt.Min är både och.
Initialt ohalt i skritt,stundtals ojämn vb rakt ut, stundtals ohalt rakt ut.Travar bättre på grusunderlag. På
volt vänster varv visade hon stundtals 2 graders hälta vb,men stundtals var hon HELT ohalt!!I högervarvet ingen hälta alls.Lite kort och struttig i galoppen bak.Reagerar högt och lågt,mest lågt,vid böjprov. Sist hon blev behandlad för hälta satt det i knät,men nu verkar det ju ha flyttat sig. ??. Som sagt - vet. fattade ingenting, har aldrig sett en häst som beter sig så.Hon trodde INTE att det kom ifrån ryggen iaf,vilket kanske kunde varit möjligt pga hennes Ks. Så nu är det finadyne igen då i 5 dagar,vila i 10 dagar,sen ska hältan kollas igen.Är hon fortf. halt ska vi scinta henne *livrädd*. Nån som har nåt tips om vad det kan vara?Kan nämna att inget konstigt hittades på röntgen.
Det som var väldigt postivt var att hennes rygg(bog,rygg,länd.kruppmuskulatur,nacke) denna gång var HELT utan anmärkningar,samt ingen ömhet alls över tornutskotten!Sist hade hon ju ont(för 4 veckor sedan) i precis hela kroppen i stort sett.Vet. var ganska säker på att det var allt mitt slit med stretching,böjövningar,massage(mina fingrar har fått lida minsann...)tryck på sittbenen så hon "skjuter" rygg osv. som gett utdelning.Hon hade tom byggt muskler av våran sjukgymnastik! DET kändes skönt att höra kan jag säga.Allt slit har inte varit förgäves.....Kan säga också att jag stod på mig ang. B/E-prov (får svar på fredag). Är supernöjd att jag gjorde det fast vet. tyckte inte det behövdes.Jag kan lätt bli mesig och liksom mjjjeeehh,jahhhaaaa,tycker du inte det -neeeej dåååå behövs det nog inte......sen ångrar man ju sig för att man faan inte stod på sig! Men jag var stentuff *småmallig* så nu är det gjort äntligen.Får provsvaren på fredag som sagt.
Men fortfarande jobbigt värre att inte veta ett smack mer efter gårdagen,eftersom de inte kunde peka på något.nu ska man gå då 10 dagar till i ovisshet,vara orolig osv.Ställer nog in mig på scintigrafi,men det känns på nåt sätt att om det nu blir nödvändigt att scinta henne,så är det liksom slutet. Vad kan de hitta där som går att laga?Det är ju skelettröntgen,så om de hittar nåt så sitter det ju på just skelettet,och det kan man inte laga huxflux?? Någon här som har scintat sin häst? Haft en häst med liknande konstiga hälta?Det är alltså inte så att benet hakar upp sig på något sätt,utan hon HALTAR.Men bara då stundtals....
 
Jag skulle bli förvånad om B/E-provet kommer tillbaks negativt (Se för guds skull till att du får svar på exakt titer..just in case).

är det inte B eller E så är jag lika frågande som alla andra.

men annars är det ganska precis vad min valack hade. Hältor som hattar runt, ena skunden fräsch, andra knackig osv. Fast det har vi ju tjatat om förr.

Scint kan visst vara bra, lyser hon på scint har du ju hittat ett ställer där det ÄR problem. Lyser hon inte alls på scint får du banka huvudet i väggen, och lyser hon "överallt" på scint så... Nä, nu bestämde jag att hon INTE kommer lysa överallt på scint!

Men får du tillbaka ett neg B/E-prov så får jag faktiskt lämna walkover i frågan. Och hmmm..om du nu är på MK och traskar runt, slit tag i A.L och hör vad han tror. han satt ju och fyllde i min valacks historia när han (valacken, inte A. L *s* hade erlichios. Och nog hade han rätt. Den träffsäkraste telefondiagnos jag fått någon gång ;))

Har rehabprogrammet dykt upp? om inte, ska jag skicka igen (eller känns det som ingen vits just nu).
 
Tur att det inte var AL som hade erlichios då :).Jo det verkar ju vettigt att höra lite med honom också,han har ju hjälpt mig telefonledes förr,och det skadar ju inte med en annan vets. åsikt.
jaaa,jag nästan hoppas att provet är positivt,så det kanske går att få slut på allt elände.de flesta häs´tar repar sig väl ändå?Jag kan inte det här med titrar,vad ska den ligga på(mellan?) för att hästen ska anses behöva behandlas?(lite luddigt kanske,men du förstår säkert vad jag menar :) )
Jo du,våra hästar verkar ju gå hand i hand med sina problem.Är du SÄKER på att du har en arab?Inte ett Engelskt Fullblod?? De verkar ju vara släkt iaf....
Postan måste ha slarvat bort rehab.progran´mmet,det har inte dykt upp. Men jag skulle jättegärna vilja ha det,vem vet - om 10 dagar kaaaaaaanske vi kan sätta igång. Men jag ska väl inte hoppas på för mycket,man blir ju bara besviken!
Dessutom har det blivit ett rent HELVETE att sticka henne!Hon tvärvägrar vara med längre,hon har tröttnat på alla sprutor stackarn.!Höll på 2 timmár idag...puuuuh! Men du om någon vet ju hur det är med sånt :)
 
----Ändrat inlägget, till korrekt titer för min häst, blev lite vääl hög titer när jag skrev ursprungligen (skyller på den sena timmen)-----

Hoho, jo jag har ju fått en viss...erfarenhet..av stickrädda hästar. Men jag förstår din dam till fullo.

och, jo, jag är ju säker på att Vision är arab. De rackarna har ju sluten stambok med härstamningskontrollskrav (nytt ord) för registrering...så. men DIn kanske är arab ;P

fast vem vet förresten ang A.L, han haltade ju omkring med en krycka, så han kanske fått en släng erlichios han med? (Det är sent, jag är trött, jag får fåna mig..)

Ang titrar så räknas 1:40 och däröver som positivt. Titrarna dubblas, så de titrar du kan få (förutom noll) är 1:40, 1:80, 1:160, 1:360 och 1:640 och däröver (man mäter inte högre än 1:640, det är en HÖÖÖG titer så om de så har 1:1280 så spelar det ingen roll, man behöver inte veta mer än 1:640)

Positivt för erlichios är 1:40 och över, borrelios 1:80 och över.

EGENTLIGEN så ska man bara behandla om man har MER än en fördubbling av titrarna vid parprov (tagna med 2-4 veckors mellanrum, beroende på vem du frågar). Detta för att vara säker på att infektionen är aktiv och behandlingsbar. Hög titer kan kvarstå lääänge efter att hästen är frisk och titern i sig säger inte ett skvatt.

har man däremot SYMPTOM och en förhöjd titer är det ganska vanligt att man går in och behandlar direkt.

Min hade 1:160 och symptom sedan ett halvår, han åkte in på behandling dagen efter. Samma sak för en annan Bukefalists häst (som liksom jag tog provet med annan vet och sen vände sig till MK).

De flesta hästar som svarar på behandlingen blir kvitt sin B/E ja. Däremot finns det TYVÄRR de som inte svarar alls, de som får tillbaka det utan att smittats på nytt. Och så de som fått följdproblem/skador av att gå med ledinflammationer länge.

Min blev dock helt frisk..(fast vad hjälpte det när han ändå visade sig ha andra, mycket värre problem)
Förresten, har du läst denna?

http://www.eqe.se/project1/se/welcome/health/47.asp

Om Scint, himla bra beskrivet faktiskt. (och det går att se muskelskador på scint med..)
 
Jag vet två som haft mystiska fel på sina hästar som hittat felen genom scint (en hade något med halskotorna och en hade fel i ett bakknä) så jag skulle absolut testa att scinta om jag hade möjlighet.
 
Tack!Du är ju helt underbar,har svar på alla mina frågor :bow:.Så över 1:40 alltså.Men kan det vara så att även om hon har över 1:40 så kanske de inte vill behandla?? Men i slutänden borde det ju ändå vara jag som bestämmer?ävenom jag så blir tvungen att betala ur egen ficka... men det är ju säkert inte Erlichios hon lider av,det verkar väl för enkelt :).Bara att vänta och se.
Har varit inne på sidan du länkade till,toppenbra!! I min hjärna pågår ju en föreställning om att scint = utdömd i stort sett,men så är det ju alltså inte. Men innan jag ställer in mig på scint så ska jag ha provsvaren,ska ringa i morgon em.....
Det gick bättre att spruta idag iaf,igår var ju helt sjukt,hon stegrade och flög runt runt,inte lätt att få 520 kg som inte vill samarbeta att stå still och lyda inte.Usch det blev många stick i halsen... Idag stack jag i skinkan,det tog bara 30 minuter,men frågan är hur det kommer att funka i morgon....antagligen inte alls!Sen idag när jag skulle massera halsen så började hon konstra direkt,hon trodde väl att matte skulle vara dum igen och sticka ,så jag fick ge mig....Tyckte synd om henne..Halsen ser väl antagligen ut som en knarkares efter gårdagen...
 
Så länge de har symptom så ska de behandlas. Det är i alla fall min åsikt. Min hade 1:160 (det är ganska lågt)och hade precis alla tänkbara symptom. Vinglade (trillade omkull), halt i alla ben (alla leder), hög feber, ONT i rygg och nacke och allmänt nedstämd. Där var det ingen tvekan om att åka till kliniken med honom då han var så pass dålig. Och eftersom Ehrlichia är en sån elak sjukdom så tror jag inte (hoppas inte)att det finns någon vet. som vägrar att behandla!
 
Nej antagligen är det inga problem att behandla,vi har ju hållt på så länge nu också med vet.besök och utredningar. Ska ringa i em. är lite pirrig.....
 
Ja jag förstår att du är pirrig! Det var jag också. Men jag hoppas hur som helst att allt går bra och att du får din häst frisk!
 
Det där med att själv KRÄVA behandling är inte alltid så lätt.

Det finns vissa fall där man som en sista åtgärd behandlat hästar UTAN positivt provsvar mot b/e, eftersom de haft symptom som man inte kunnat förklara på annat sätt.

Jag har en kompis som har en häst som har just sådana där svårförklarliga symptom som de tagit prov på flera ggr, och vet var inte så pigg på att behandla utan positiv titer. Eftersom de KAN dö, så blir det ett helsike för veterinären att förklara vad sjutton han pysslade med egentligen, OM hästen dör.

Men du har SYMPTOM, och skolbokssymptom dessutom, så jag ser inte att du ska få minsta problem, och du är i ett mycket bättre läge att "beordra" behandling omd u har positiv titer.

1:40 är en titer man tvistar om man ska behandla, men med sås tarka symptom sin din kan jag inte se att det ska bli diskussion.

och som sagt, prata med A.L om du får positivt svar men din vet inte vill behandla ;) Men jag har mycket svårt att tro att de inte tänker behandla din om det blir ett positivt svar. Både min och Corax häst åkte ju in dagen efter provsvaren kom, trots att de kom från annan klinik, inte tidigare utredda på MK. Men med titerstegring och "skolbokssymptom".

Du får uppdatera vad provet säger, jag ska krama tummarna blå ATT du får ett positivt svar så du får en ORSAK till alla problem. För mig kändes det som jackpot att dels äntligen få svar, dels att det faktiskt KAN göra något åt det =)
 
Grrrrrr -jag är lite sur.....Provsvaren hade ej kommit idag!Nehej,nu får man då gå hela helgen och ev.måndag då och undra. Hon som svarar i telefonen sa att jag även får svaren hemskickade,men det blir ju säkerligen någon dags fördröjning då.Ska ringa på måndag igen och terra dem (tror snart att de tycker att det är precis vad jag gör,ringer ju var och varannan dag dit med mina frågor.Behöver bara säga mitt namn nu för tiden så vet de PRECIS vilken häst det gäller...eeehhh :o )
Jo, jag hoppas faktiskt att det är positivt,då kanske vi kan få ett slut på eländet och matte kan sluta grubbla ihjäl sig.....
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp