Bukefalos 28 år!

Jag vill GOSA!!

Sv: Jag vill GOSA!!

mitt halvblod älskar att gosa o vill ha en kramstund varje dag men förra halvblodet älskade uppmärksamhet men kunde inte nedlåta sig att visa att han ville gosa.... så om man stod o pussade på honom så gick han inte bort även om han kunnat utan stod kvar o tryckte sig närmare men ALDRIG att han skulle "begärt" gos...
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Tror många hästar står ut med våra mänskliga nycker för de ser att vi gillar det. De vill vara oss till lags. Mitt sto har ett favorit ställe att bli kliad på mellan frambenen och då kliar hon alltid tillbaka i mitt hår. Men första gången använde hon tänderna men har numera lärt sig att vi människor är lite skörare och använder nu bara läpparna.

En gång när jag gick hem från stallet efter en gosestund så tittade folk väldigt på mig och jag fattade ingenting. När jag kom hem och slängde ett öga i hallspegeln så förstod jag varför. Hade havrekross och olja i håret efter stoet hade kliat tillbaka.

Min stora häst är så om man kliar henne på manken. Då kliar hon tillbaka i ryggen. Ibland lite väl hårdhänt. :angel: Supergosigt! :love:

/Maria - som har myst alldeles för lite med sina hästar på sista tiden :(
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Att ge hästen massage är väl inte att tvångsgosa? De flesta hästar brukar tycka väldigt mycket om massage... Min var väldigt tveksam första gången jag hade en hästmassör i stallet. (Kunde ju inte knepen själv) Men inte konstigt när en främmande människa kommer o klämmer på henne! Andra gången hade hon redan kommit på att det var trevligt och visade rätt tydligt vart det var skönt och inte :love: Jag fick lära mig saker jag kunde göra med henne själv, enklare massagetekniker och stretching. Kanonbra! :)

Hehe, oj sorry!! Fattade aldrig att det var massagen ni menade med det. Jag trodde hon menade något i stil med "håll i huvet å pussa han på mulen, du kommer att ha igen det 1000 gånger om" som svar på de som tyckte att man skullle "tvångsgosa" sina hästar :smirk:
Massage tycker jag verkligen är toppenbra :bump:

//Ber om ursäkt :o
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Skulle aldrig falla mig in att pussa mina eller andras hästar på mulen, fattar inte varför folk håller på med sånt. :confused: Jag tvingar mig inte heller på någon häst för att gosa eftersom jag respekterar deras integritet, däremot så erbjuder jag dem att bli genomkliade och det brukar uppskattas men de får alltid gå om de vill. Jag hatar påträngande människor själv och skulle bli galen om ngn försökte tvångsgosa mig utan min tillåtelse! :crazy:
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Ja, förhoppningsvis finns det många som kan avhålla sej från att pussa sin häst på mulen. Att "snusa" från sidan, som du säger, kan accepteras om det är ömsesidigt, men att som många gör hålla fast hästen och "pussa" den eller klappa på nosen, är i hästvärlden otroligt påträngade, som den där fulla personen på tåget som sätter sej nästan i ens knä och "konverserar" i två timmar utan att känna in att man vill vara i fred!
Du är ju på rätt spår i din inledningsfråga. Att gosa fyller dina behov, inte hästens. Hästar umgås utmärkt utan kroppskontakt, att få stå och halvsova bredvid sin flockledare räcker oftast gott. Hyser din häst respekt och tillit för dej kommer den att fråga om den får komma fram och klias lite, men håll det med måtta, bli inte översvallande och släng dej runt halsen på den, utan klia artigt! Tänk om din chef ville kramas varje gång ni sågs, vore inte det lite jobbigt? ;)
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Skulle aldrig falla mig in att pussa mina eller andras hästar på mulen, fattar inte varför folk håller på med sånt. :confused: Jag tvingar mig inte heller på någon häst för att gosa eftersom jag respekterar deras integritet, däremot så erbjuder jag dem att bli genomkliade och det brukar uppskattas men de får alltid gå om de vill. Jag hatar påträngande människor själv och skulle bli galen om ngn försökte tvångsgosa mig utan min tillåtelse! :crazy:

Precis :bump:
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Skulle aldrig falla mig in att pussa mina eller andras hästar på mulen, fattar inte varför folk håller på med sånt.

för att den är så mjuuuuuk o fin :)

men hästar fattar ju att vi inte är andra hästar, nog kan dom lära sig vårat kroppsspråk? att det kroppspråk som dom inte tillåter från en annan häst, det är ok när den kommer från en människa?
jag menar, hästar går inte direkt o lyfter o skrapar ur hovarna på varandra eller ryktar insidorna av varandras lår :rofl:

igår ville han gosa i alla fall........jag stod nära hans huvud när jag börstade halsen och han liksom la mulen mot min kind o höll den där en långstund o blåste, vilken lycka...:love:
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Vem har störst hjärna, en häst eller en människa? Om hästar skulle lära sig att förstå vårt kroppspråk, varför kan inte vi som är så mycket intelligentare förstå deras istället för att begära det omöjliga av dem? Hästar lär sig att hanteras av människor och vänjer sig med mycket, men vårt kroppspråk ställer ofta till det för oss i den dagliga hanteringen och hästar har inte samma sorts logik som människor. Rykt och hovkratsning är inte så mycket kroppsspråk som det är hantering. Kroppsspråket används hela tiden så fort den får syn på dig och är allt du gör runt omkring.

Istället för att du ska förvänta dig att din och andras hästar ska förstå ditt kroppspråk när du säger och gör något som de uppfattar som tvärt emot, så är det bättre för alla om du istället lyssnar mer på hästarnas kroppspråk och accepterar att en del har mer integritet än andra. Även om ditt gosande är en ömhetsförklaring från din sida så kan din häst uppfatta det som tvång och då faller ju hela vitsen med det? Som du säger är det ju roligare när de själva visar sin uppskattning än att de bara står ut med det för att de inte har något val. :idea:
 
Sv: Jag vill GOSA!!

nj,det tror jag inte..de är helt olika precis som vi..
min ponny var inte speciellt förtjust i *gosandet* medans stora hästen helst skulle sitta i knäet på en..
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Vem har störst hjärna, en häst eller en människa? Om hästar skulle lära sig att förstå vårt kroppspråk, varför kan inte vi som är så mycket intelligentare förstå deras istället för att begära det omöjliga av dem? Hästar lär sig att hanteras av människor och vänjer sig med mycket, men vårt kroppspråk ställer ofta till det för oss i den dagliga hanteringen och hästar har inte samma sorts logik som människor. Rykt och hovkratsning är inte så mycket kroppsspråk som det är hantering. Kroppsspråket används hela tiden så fort den får syn på dig och är allt du gör runt omkring.

Istället för att du ska förvänta dig att din och andras hästar ska förstå ditt kroppspråk när du säger och gör något som de uppfattar som tvärt emot, så är det bättre för alla om du istället lyssnar mer på hästarnas kroppspråk och accepterar att en del har mer integritet än andra. Även om ditt gosande är en ömhetsförklaring från din sida så kan din häst uppfatta det som tvång och då faller ju hela vitsen med det? Som du säger är det ju roligare när de själva visar sin uppskattning än att de bara står ut med det för att de inte har något val. :idea:

Jag tycker inte att jag "förväntar" mig eller att jag inte "lyssnar"....:( men jag tror absolut att hästar är fullt kapabla att lära sig att sådär GÖR människor, dom går inte och tänker "nej ursch sådär gör ingen häst så det står jag inte ut med". Herregud dom står ju ut med en hel del som är betydligt mera påträngande än pussar på mulen ju....all möjlig utrustning över kroppen o in i munnen, remmar runt huvudet som nu alla säjer är deras privata zon....vad är en puss jämfört med en hackamore undrar jag.......

Tycker iaf att min häst har blivit gosigare........han har nog fattat vitsen :love: eller så har vi helt enkelt kommit närmare varandra, jag har inte haft honom så länge.
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Hästar står som sagt var ut med en hel del, de vänjer sig med att ridas mm men för den skull så betyder det ju inte att de inte upplever en hel del som tvång från vår sida. Hästar tolkar kroppspråk lika oavsett om det är människa eller djur, varför kan inte du förstå det? Den lär sig däremot att en del signaler är ofarliga, precis som den lär sig vad andra hästar säger genom kroppspråket. Varför tror du en del ridskoleponnyer blir så griniga? Jo, för att de inte blir respekterade när de tydligt visar att de vill få vara ifred. Folk har problem med sina hästar för att de inte fattar hur en häst fungerar och vilka behov de har, jag blir så trött... :(
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Om hästen inte vill bli pussad på mulen så är jag väldigt säker på att den vänder bort huvudet. Då behöver man ju inte hålls mera... Om hästen när den vill kan flytta huvudet en dm o slippa bli pussad kan det väl knappast vara skadligt! :confused:

Jag tror inte att det är särskilt många som har ett perfekt hästkroppsspråk för övrigt, så varför skulle man inte få pussa på mulen?
Tycker man borde lägga mer energi på att prata om att folk slår sina hästar! En puss är ju en vänlig människogest i alla fall!
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Om hästen inte vill bli pussad på mulen så är jag väldigt säker på att den vänder bort huvudet. Då behöver man ju inte hålls mera... Om hästen när den vill kan flytta huvudet en dm o slippa bli pussad kan det väl knappast vara skadligt! :confused:

Jag tror inte att det är särskilt många som har ett perfekt hästkroppsspråk för övrigt, så varför skulle man inte få pussa på mulen?
Tycker man borde lägga mer energi på att prata om att folk slår sina hästar! En puss är ju en vänlig människogest i alla fall!

TACK :bow: :bow: det tycker jag också, fattar inte varför man ska bli hackad på som någon sorts djurplågare för att man vill ge kärleksbetygelser åt sin häst!!
 
Sv: Jag vill GOSA!!

TACK :bow: :bow: det tycker jag också, fattar inte varför man ska bli hackad på som någon sorts djurplågare för att man vill ge kärleksbetygelser åt sin häst!!

Det har absolut inte varit tal om "djurplågare" Men man kanske skulle ta och fråga sig om hästen verkligen ser det som "kärleksbetygelser" ? :smirk:
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Det har absolut inte varit tal om "djurplågare" Men man kanske skulle ta och fråga sig om hästen verkligen ser det som "kärleksbetygelser" ? :smirk:

Det tror jag på något konstigt vis att han gör....i förra stallet han stod i var det en riktig "gostant" till sto och han brukade se väldigt konstig ut om jag gosade med henne och vid dom tillfällena skulle han minsann fram med fejset och gosa, så nog förstår en häst att människokramar och -pussar är positiv uppmärksamhet?
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Du kanske ska tänka på att människor och hästar visar sin tillgivenhet på olika sätt...istället för att tvångsgosa med honom kanske du skulle plugga på lite hur två hästkompisar gosar med varandra och imitera deras beteende så kanske din häst blir mer "gosig" med dig, annars kanske du bara ska nöja dig med att gosa med den som uppenbarligen tycker om det :idea:
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Du kanske ska tänka på att människor och hästar visar sin tillgivenhet på olika sätt...istället för att tvångsgosa med honom kanske du skulle plugga på lite hur två hästkompisar gosar med varandra och imitera deras beteende så kanske din häst blir mer "gosig" med dig, annars kanske du bara ska nöja dig med att gosa med den som uppenbarligen tycker om det :idea:

Att hästen kommer o "vill vara med" när man gosar med en annan häst är väl ett ganska bra tecken på att den vill gosa? Kan man inte gosa med en häst både på "hästsätt" och på "människosätt". Måste man välja? Om hästen inte gör något för att slippa, eller till o med ber om gos... DET KAN INTE SKADA! Det är min åsikt!

Tack för mig! :bump:
 
Sv: Jag vill GOSA!!

[Tveksamt] :smirk: Du menar alltså att hästar börjar tycka om en för att man tvingar dom att gosa?

Tvingar?Om hon kommer fram till mig efter att jag har visat henne att beröring är bra och skönt,så har jag väl inte tvingat henne att "tycka om " mig?Många hästar är inte medvetna om att vi kan göra dom här sakerna med dom,så att visa dom det är väl inte att tvinga sig på dom??
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Jag tror hästarnas sociala beteende mot människor(och mot andra hästar) beror väldigt mycket på undervilka förhållande de växt upp och levt under.
Vi har haft några väldigt "människosociala" hästar, och framförallt ponnyer, som varit kelna samt bra på att tolka mänskliga signaler. Hade till och med en ponny som föredrog människor framför hästar, hon hade växt upp ensam och varit i mycket lite kontakt med andra hästar innan hon kom till oss. Hon hade en hel del problem i kommunikationen med andra hästar.
Just nu har vi några islandshästar som växt upp i stor flock på island, de är inte ett dugg intresserade av att kela eller vara nära. De håller ett respektfullt avstånd till människor och är mycket lätta att hantera om man är medveten om deras "språk". När de accepterat en människa som flockledare beter de sig därefter, och det tycker jag är det säkraste och behagligaste relationen man kan ha till en häst.

Slutsatsen av mitt resonemang är i alla fall: Hästar är påverkade av sin uppväxt och omgivning, precis som vi. Hur man ska hantera sin häst och vad man ska ge den för typ av uppmärksamhet och signaler får anpassas därefter!
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Kommer just hem från stallet och har gosat och myst. Är nere i ett skov och har väldigt ont och mitt islandssto läser mig som en öppen bok. Hon kommer och lägger huvudet mot en och flyttar sig så jag kommer i ett läge som inte gör så ont. Är så glad att jag fick möjligheten att köpa henne och sådana här dagar är det guld värt att få vara med henne och gosa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 131
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
7 547
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: GotAsecret
·
Övr. Hund Hej! I mitten av februari får jag äntligen hem min efterlängtade staffetik :). Jag har egentligen inga problem med att ha en hund...
Svar
5
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp