Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte
 

Vad skönt att du får känna att det blivit lite ordning runt omkring, jag är som du, också väldigt beroende av att känna att det är städat runt omkring mig! Delar hur jag brukar göra när kaoset tagit över:

När jag känner att det blivit lite väl mycket oreda och grejer överallt brukar jag börja med att plocka ihop ALLT som ligger fel på ett ställe. Så det som blir kvar ser välstädat och ordnat ut. Redan då börjar känslan av välbefinnande infinna sig och det momentet går oftast ganska fort. Jag bara öser ner stöket i en trådback utan att tänka på vad jag ens plockar upp.

Sen tar jag den samlade högen med stök och sorterar den efter rum/plats i huset, passar perfekt att sitta i soffan och göra detta som kräver lite mer tankeverksamhet. Till sist går jag med varje lite mindre hög till rätt ställe.
Problemet med att vilja ha det prydligt är att jag är fullständigt okapabel till att hålla det prydligt 😞

Jag kan inte lägga ned allt stök i en låda för då blir det aldrig upplockat igen. I princip alla mina grejer har sina egna platser så bara jag kommer igång och orkar hålla mig igång så brukar det gå rätt fort att få undan det mesta och småsakerna som inte har någon fast plats hamnar i en låda som flyttar runt efterhand. Jag har också tagit alla hela kartonger från återvinningen och stoppat ett projekt i varje låda och sedan ställt lådorna bakom symaskinen för det mesta är sådant som ska sys eller lagas. Jag har en hög med projekt kvar som ska ned i lådor också när jag har samlat fler av dem, men berget är märkbart mindre iallafall! Och idag har jag fått ut nästan allt som ska ut på annons så nu är det också nedstuvat i ett par byrålådor och borta från det synliga stöket. Jag har MASSOR kvar, men det syns skillnad iallafall!
 
Idag har jag en riktigt dålig dag och kan knappt stå alls 😞 men vi har iallafall äntligen varit och provat nya hundrastgården och det tyckte Bella var roligt! Jag fick verkligen släpa mig dit och släpa mig hem, men jag kom dit åtminstone.
Jag har också pratat med en på ett gym som har några prova pågånger på något särskilt träningssystem så på måndag ska jag dit och prova! Det är väldigt dyrt, men om det skulle funka så kan det kanske vara värt det? För jag behöver verkligen träna både muskler och kondition! Och varje pass håller bara på i knappt 20 minuter så jag hoppas på att det ska göra att jag inte hinner bygga upp så extremt mycket ångest.
Jag vill fortsätta fixa hemma, men det är nog kört för idag för jag är så trött nu 😫
 
Fixat en del nu på morgonen. Här är fortfarande totalt kaos så jag nästan får klättra fram, men det syns lite framgång. Om 1,5 timme ska jag till praktiken men nu har jag ju gjort slut på all energi 😫 Jag hade behövt plocka upp tvätt, packa ur och i diskmaskinen och städa till marsvinen innan praktiken men det kommer jag inte att orka
 
Räcker inte till vad då? Du har ju fått gjort "extra" saker flera dagar i rad nu, trots att du mått dåligt.

Försök ge dig själv lite cred och se till så du får återhämta dig, utan att ha dåligt samvete.
Jag ligger alltid efter med precis allting. Jag har en lista med det allra mest nödvändiga och jag lyckas med nöd och näppe klara djuren och resten blir ogjort. Här ser ständigt ut som ett äckligt katastrofområde för att jag är fullkomligt okapabel till att plocka undan efter mig och jag fattar inte hur det kan bli så stökigt när jag knappt gör något annat än att ligga i sängen. Jag har alltid ont i axlarna och höfterna för att jag ligger ned för mycket och jag orkar inte gå promenader längre än 15-20 minuter på en bra dag för jag är så otränad. Alla säger att jag ska minska kraven på mig själv, men om jag skulle minskat kraven mer så måste jag göra av med djuren och typ flytta hem till mamma för att jag inte skulle inte gjort något alls eftersom kraven jag har redan är så extremt lågt satta.

Jag fick iallafall mycket hjälp av boendestödet så nu är här åtminstone rent på golvet och hos marsvinen. Dammet överallt annars får vara kvar. Pojkvännen var här och hjälpte att laga mat så nu har jag åter igen ätit alldeles alldeles för mycket. Varför kan jag inte få vara en sådan som tappar aptiten när jag mår dåligt istället för att proppa i mig som en gris?!
Jag har velat gå och lägga mig och sova hela dagen men nu när jag äntligen kan gå och lägga mig så är jag för ”pigg” för att jag inte har gjort något på hela kvällen.

Det känns som att livet bara försvinner och jag springer efter och ropar ”vänta på mig!”. Dagarna har aldrig tillräckligt många timmar samtidigt som de är alldeles för långa. Inhet kommer någonsin att bli bra så länge jag är inblandad
 
Jag ligger alltid efter med precis allting. Jag har en lista med det allra mest nödvändiga och jag lyckas med nöd och näppe klara djuren och resten blir ogjort. Här ser ständigt ut som ett äckligt katastrofområde för att jag är fullkomligt okapabel till att plocka undan efter mig och jag fattar inte hur det kan bli så stökigt när jag knappt gör något annat än att ligga i sängen. Jag har alltid ont i axlarna och höfterna för att jag ligger ned för mycket och jag orkar inte gå promenader längre än 15-20 minuter på en bra dag för jag är så otränad. Alla säger att jag ska minska kraven på mig själv, men om jag skulle minskat kraven mer så måste jag göra av med djuren och typ flytta hem till mamma för att jag inte skulle inte gjort något alls eftersom kraven jag har redan är så extremt lågt satta.

Jag fick iallafall mycket hjälp av boendestödet så nu är här åtminstone rent på golvet och hos marsvinen. Dammet överallt annars får vara kvar. Pojkvännen var här och hjälpte att laga mat så nu har jag åter igen ätit alldeles alldeles för mycket. Varför kan jag inte få vara en sådan som tappar aptiten när jag mår dåligt istället för att proppa i mig som en gris?!
Jag har velat gå och lägga mig och sova hela dagen men nu när jag äntligen kan gå och lägga mig så är jag för ”pigg” för att jag inte har gjort något på hela kvällen.

Det känns som att livet bara försvinner och jag springer efter och ropar ”vänta på mig!”. Dagarna har aldrig tillräckligt många timmar samtidigt som de är alldeles för långa. Inhet kommer någonsin att bli bra så länge jag är inblandad
Kanske en bra ide att köpa en sån städning en månad eller så för grovrengörning. Dom har bra erbjudanden på lets deal där man kan köpa städning till väldigt rabatterat pris, då får man det grundligt bra städat iallafall och det kan vara lättare att hålla ordning efter det. Så att man kan komma ikapp liksom.
 
Kanske en bra ide att köpa en sån städning en månad eller så för grovrengörning. Dom har bra erbjudanden på lets deal där man kan köpa städning till väldigt rabatterat pris, då får man det grundligt bra städat iallafall och det kan vara lättare att hålla ordning efter det. Så att man kan komma ikapp liksom.
Jag klarar tyvärr inte det för då måste de rota bland mina grejer och jag har tillräckligt svårt bara att låta någon komma in i lägenheten. Annars så hade det varit en jättebra lösning. Det hade fortfarande varit totalt kaos, men det hade åtminstone varit rent kaos
 
Var det inte på tal att du skulle kunna få boendestöd oftare än vad du har nu? Jag tänker om de kommit 2-3 ggr i veckan så skulle du inte hinna stöka till särskilt mycket mellan varje gång, då borde det kunna bli bättre och bättre så småningom?
 
Var det inte på tal att du skulle kunna få boendestöd oftare än vad du har nu? Jag tänker om de kommit 2-3 ggr i veckan så skulle du inte hinna stöka till särskilt mycket mellan varje gång, då borde det kunna bli bättre och bättre så småningom?
Jo. Nu har jag städning på onsdagar och bara en träff på gården på måndagar som ska utvecklas till att sparka iväg mig till praktiken när jag är redo. Jag kan få städning fler gånger, men problemet är att jag klarar bara att släppa in tre av personalen och av de tre så är en nästan bara på kontoret och en är bara vikarie så då blir det bara en kvar och hon måste ju vara hos andra också. Så veckan som kommer så blir det ingen städning för de kunde inte få ihop schemat med någon av de jag klarar att släppa in 😕 Vi har provat med andra men det blev till slut så mycket ångest av att hela tiden träffa ”nya” människor att jag fick ta bort jättemycket boendestöd så de kunde planera in rätt personer för att jag skulle kunna fortsätta alls. När vi träffas på gården så är det olika och bara det är jobbigt trots att vi bara byter några ord med varandra och stämmer av dagen
 
Jag fattar inte vad som gör skillnaden så stor mellan morgonen och kvällen. På morgonen och förmiddagen kan jag komma igång och få en del gjort och tycka att det ibland till och med är roligt, men sedan blir det mindre och mindre och nu känns allt så meningslöst att jag bara vill ge upp och hoppa framför tåget. Vill gå och lägga mig, men då kommer jag att vakna jättetidigt och så blir imorgon kväll ännu värre. Jag har tänkt att det kanske beror på att jag tar elvanse direkt på morgonen men det spelar ingen roll om jag tar någon framåt kvällen eller inte för det är lika meningslöst ändå
 
Jag fattar inte vad som gör skillnaden så stor mellan morgonen och kvällen. På morgonen och förmiddagen kan jag komma igång och få en del gjort och tycka att det ibland till och med är roligt, men sedan blir det mindre och mindre och nu känns allt så meningslöst att jag bara vill ge upp och hoppa framför tåget. Vill gå och lägga mig, men då kommer jag att vakna jättetidigt och så blir imorgon kväll ännu värre. Jag har tänkt att det kanske beror på att jag tar elvanse direkt på morgonen men det spelar ingen roll om jag tar någon framåt kvällen eller inte för det är lika meningslöst ändå

Jag gissar att det är en kombination av saker. På morgonen har du så mycket energi du kan ha (även om den är låg ändå) då blir elvanse en liten skjuts att göra saker. På kvällen är energin mer än slut och då finns det inget elvansen kan skjuta på om du förstår hur jag menar?

Jag har ofta en liten stund på kvällen typ vid 20 då jag är rätt pigg, men om jag gjort för mycket eller varit mer aktiv under dagen är jag brukar va då mår jag istället SKIT på den tiden.
 
Jag gissar att det är en kombination av saker. På morgonen har du så mycket energi du kan ha (även om den är låg ändå) då blir elvanse en liten skjuts att göra saker. På kvällen är energin mer än slut och då finns det inget elvansen kan skjuta på om du förstår hur jag menar?

Jag har ofta en liten stund på kvällen typ vid 20 då jag är rätt pigg, men om jag gjort för mycket eller varit mer aktiv under dagen är jag brukar va då mår jag istället SKIT på den tiden.
Ja, det låter ju väldigt logiskt nu när du säger det. För det är meningslöst på morgonen också, men då klarar jag att putta bort det och inte bry mig om det. Och på kvällen kan jag inte tänka och då kan jag heller inte distrahera mig med något utan alla dåliga känslor bara väller över mig utan något stopp. Jag verkligen hatar de känslorna!
 
Ja, det låter ju väldigt logiskt nu när du säger det. För det är meningslöst på morgonen också, men då klarar jag att putta bort det och inte bry mig om det. Och på kvällen kan jag inte tänka och då kan jag heller inte distrahera mig med något utan alla dåliga känslor bara väller över mig utan något stopp. Jag verkligen hatar de känslorna!
Just det där att du klarar att putta bort meningslösheten på morgonen när du är ”energioptimerad” av natten och medicin, går mig att tänka att du kanske skulle få lättare att hantera meningslösheten (på nivån hur det funkar på morgnarna) om du hade lite mer ”soppa kvar i tanken”/batteriprocent kvar?

Det låter som det faktiskt tar energi för dig. Och om då all energi går till att få ordning hemma och de dagliga aktiviteterna så finns ingen energi kvar till ångesthantering. Önskar dig att hitta rn vardag där du hade några grundprocent av ditt batteri som var reserverat till att må istället för att göra. Om du hela tiden hamnar i att all, all ork går till måstena så finns kanske inget kvar till att hantera meningslösheten, vilket du gör ”automatiskt” på förmiddagen när tanken är liiite mer full? Bara en tanke.
 
Just det där att du klarar att putta bort meningslösheten på morgonen när du är ”energioptimerad” av natten och medicin, går mig att tänka att du kanske skulle få lättare att hantera meningslösheten (på nivån hur det funkar på morgnarna) om du hade lite mer ”soppa kvar i tanken”/batteriprocent kvar?

Det låter som det faktiskt tar energi för dig. Och om då all energi går till att få ordning hemma och de dagliga aktiviteterna så finns ingen energi kvar till ångesthantering. Önskar dig att hitta rn vardag där du hade några grundprocent av ditt batteri som var reserverat till att må istället för att göra. Om du hela tiden hamnar i att all, all ork går till måstena så finns kanske inget kvar till att hantera meningslösheten, vilket du gör ”automatiskt” på förmiddagen när tanken är liiite mer full? Bara en tanke.
När jag hade mycket energi 2018 så kunde jag putta bort meningslösheten hela tiden. Problemet är jag har ju inte den energin nu och jag vet inte hur jag ska lyckas få tag på någon heller 😞 Det spelar ingen roll hur mycket jag än vilar på dagen för jag får ingen mer energi förrän på morgonen när jag har sovit. Därför hade jag så gärna velat kunna sova ett par timmar på eftermiddagen, men jag kan verkligen inte sova då oavsett hur slut jag än är. Ibland kan jag somna till kanske fem minuter om jag tar melatonin och stesolid, men dels blir jag seg resten av dagen pga medicinerna och dels vill jag inte ta stesolid om jag inte absolut måste så det är ingen lösning heller.
Och ja, det tar extremt mycket energi att aldrig orka göra tillräckligt för att hinna ikapp för jag blir så stressad, frustrerad och arg för att det inte går och så får jag ångest av det också. Men även om jag inte hade haft något jag var tvungen att göra så hade energin varit slut framåt eftermiddagen och kvällen ändå 😞
 
Jag fick ett ryck så nu ska jag snart åka och hämta Amaranthe istället för att vänta till nästa helg 😍 Kommer troligen ångra mig som fan innan jag kommer hem för det blir tre timmars körning, men då kommer jag iallafall att ha min lilla bebis hemma 🥰 Det ska bli intressant att se vad de andra tre säger
 
Jag kom iväg till träningen till slut trots att det tog emot rejält. Själva träningsformen känns som att den kan passa mig bra tror jag! Men när provperioden är över så kommer det att kosta 350-400kr i månaden beroende på hur långt medlemskap jag väljer 😓 Visst, nu har jag inga hundar som kostar tusenlappar varje månad, men de pengarna vill jag ju spara så gott det går för att kunna köpa en hund till någon gång i framtiden om jag skulle våga det
 
Jag kom iväg till träningen till slut trots att det tog emot rejält. Själva träningsformen känns som att den kan passa mig bra tror jag! Men när provperioden är över så kommer det att kosta 350-400kr i månaden beroende på hur långt medlemskap jag väljer 😓 Visst, nu har jag inga hundar som kostar tusenlappar varje månad, men de pengarna vill jag ju spara så gott det går för att kunna köpa en hund till någon gång i framtiden om jag skulle våga det
Jag tycker att du ska lägga pengar på träning och ditt eget välmående.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 738
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 125
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 208
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp