Jag vill ju bara ha en soffa....

Aliche

Trådstartare
Trots vattensprutor, citron, tabasco, feliway i uttaget i samma rum så är soffan nu efter 1.5 år totalt förstörd... Det började redan med den första katten som vi skaffade för 3 år sen, en helig birma, men efter vi skaffade katt nr 2 från Kattstallet ca 1.5 år sedan så är det förgjort! De klöser båda två i soffan trots klöstorn och hallmatta och den "nya" lilla katten har även bestämt sig för att våra 2 nya fina stora fåtöljer är klösvänliga! Och det spelar ingen roll hur vi skriker, sprayar vatten och skäller, ingenting hjälper.
Så hjälp mig, vi skulle behöva köpa en ny soffa då den gamla förutom klöst är gammal och obekväm men det känns lagom kul att lägga en massa pengar på en soffa om man vet att de kommer se ut om en igelkott inom 2 månader!
Hur gör ni andra, tips, råd, mirakelkurer?

Help me......!
 
Ofta klöser katterna efter sina "vandringsstråk" så försök finna mönster i vart de klöser. Det är ovanligt att de bara besinningslöst klöser överallt.

När ni sedan har noterat vart de klöser sätter ni dit klösbrädor eller ställer små klöspelare där. När katterna har vant sig vid att klösa på dem kan ni flytta dem successivt (det är inte alltid snyggt med klösbrädor på soffan, men det går självklart ha kvar dem om man vill).

Ingen mirakelkur, den tar tid men brukar funka. Köp ingen ny soffa förrän ni ser att det nya önskade beteendet är befäst.
 
Det va ju ganska smart! Det får vi nog testa, men jag tänkte på att vi har inga mattor på golven utom i hallen-ni som har mattor gör det någon skillnad, att dom hellre klöser på mattorna än möblerna?
 
Tja, Nikita klöste aldrig när hon kom till mig. Sedan var jag dum nog att en gång när hon klöste lite förstrött bestämt säga nej och lyfta bort henne. Aha tänkte min klipska katt! Numera så fort hon vill ha uppmärksamhet, matte sitter vid datorn, Nikita; *mjaaau* matte ignorerar, Nikita: WROOOWR, matte, kom hit om du vill ha gos, Nikita: *klösklösklös* = matte kommer farande säger nej och tar bort katt. Nikita, victory! Uppmärksamhet, belåtet kurr.

Jag vet att vissa lägger billiga plädar där katterna är mest benägna att klösa. Andra sätter upp folie (ser inte klokt ut men förhoppningsvis lär det katterna att inte klösa där) köper soffa i ett ickeklösvänligt material (grovt vävda tyger är nono) andra ger upp och ser det som att ha småbarn, dvs billighetssoffor från IKEA med avtagbara överdrag. Andra åter sätter klöspålar precis bredvid soffan, mat/vattenskål på golvet alldelse vid klösplatsen, alla sätt är bra utom de dåliga ;)
 
Ofta klöser katterna efter sina "vandringsstråk" så försök finna mönster i vart de klöser. Det är ovanligt att de bara besinningslöst klöser överallt.

När ni sedan har noterat vart de klöser sätter ni dit klösbrädor eller ställer små klöspelare där. När katterna har vant sig vid att klösa på dem kan ni flytta dem successivt (det är inte alltid snyggt med klösbrädor på soffan, men det går självklart ha kvar dem om man vill).

Ingen mirakelkur, den tar tid men brukar funka. Köp ingen ny soffa förrän ni ser att det nya önskade beteendet är befäst.
Eehehehe måste informera min katt om detta :grin:

Vi har två soffor som vi har mest problem med, den ena står mot väggen och den andra inte. Det är den andra som vi har mest problem med.
Jag försökte lösa det med att köpa en liten klätterställning för att ha den intill kortsidan på soffan (andra sidan finns ett litet soffbord). Sedan har vi en filt på samma sida som når ända ned i golvet. Även en filt på ryggstödet då hon annars klöser där. Och så ställde vi den gamla lilla klöspelaren intill det andra hörnet då det var bara det kvar som inte är täckt av något. Pust, det borde ju liksom göra något åt just dessa områden!
Hjälpte det tror ni?
Neeeeeeeeee... :devil: Hon ignorerar den gamla klöspelaren och går rakt på soffan juuuust på det hörnet som inte är täckt av något :banghead::banghead::banghead:

Jag funderar mycket starkt på att köpa såna där klisterremsor som jag såg på en sida, får se om jag hittar den igen. Man kunde klippa till dem i rätta storlekar och de var osynliga på materialen man satte dem på. Lätta att ta av skulle de vara också. Plus klistriga såklart så att katten får ingen lust att klösa där.
Får kanske prova och rapportera tillbaka :D
 
Här var den som jag tänkte på! Med tillbehörande youtubevideo också. Verkar vara en enkel lösning för 99 kr :D Ska nog köpa nästa gång jag beställer kattfoder.
 
Jag har aldrig (!) haft problem med att gizmo klöst på någon möbel, dock är han rätt förtjust i dörrlister.

När han var kattunge hade jag en ektorp från Ikea, så fort (om det nångång hände) att han klöste på den eller en dörrlist bar jag honom till sitt klätterträd. När vi flyttade in hos sambon när han var äldre klöste han också lite på dörrlisten där - bar honom till trädet eller sade till honom.

Nu när han är 1,5 klöser han fortfarande på listerna ibland (ny lgh) men lika ofta på sitt träd, om inte oftare.

Har inga direkta tips mer än att ha en vattenspruta till hands, spruta direkt så det blir obehagligt när katten klöser på fel ställe. Andra har gett bra tips om fler klösbrädor osv!
 
Trots vattensprutor, citron, tabasco, feliway i uttaget i samma rum så är soffan nu efter 1.5 år totalt förstörd... Det började redan med den första katten som vi skaffade för 3 år sen, en helig birma, men efter vi skaffade katt nr 2 från Kattstallet ca 1.5 år sedan så är det förgjort! De klöser båda två i soffan trots klöstorn och hallmatta och den "nya" lilla katten har även bestämt sig för att våra 2 nya fina stora fåtöljer är klösvänliga! Och det spelar ingen roll hur vi skriker, sprayar vatten och skäller, ingenting hjälper.
Så hjälp mig, vi skulle behöva köpa en ny soffa då den gamla förutom klöst är gammal och obekväm men det känns lagom kul att lägga en massa pengar på en soffa om man vet att de kommer se ut om en igelkott inom 2 månader!
Hur gör ni andra, tips, råd, mirakelkurer?

Help me......!

Ingen av mina tre katter klöser nån annan stans än träden.. Dom har testat men blivit uppfostrade :) men testa att ställa en liten klössak precis där de klöser som mest?
 
Jag vet en katt som inte klöser på varken soffa eller pelare, däremot helt galen i riktiga träd ( matten tar in grenar utifrån) samt i dörrmattor av filt-typ.

Kanske kan bli lite skräpigt i början men borde kanske lugna sig efter ett tag?
 
insåg att när jag klädde min sönderrivna tygsoffa med fleecefiltar inför en lägenhetsvisning var soffan inte längre intressant att klösa på, tänk om man fattat detta tidigare
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 881
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hjälp mig! Mina katter, speciellt den ena, vill klösa på soffan. Köpte en ny soffa när exet flyttade och tänkte att det skulle bli...
Svar
5
· Visningar
950
Övr. Katt Ja nu blev ju rubriken inte helt 100 men hursomhelst! Vi skaffade en kattkompis till vår heliga birma (hankatt) i oktober förra året...
Svar
10
· Visningar
2 161
Senast: Aliche
·
Katthälsa Nån som har lust att hjälpa till att förklara min katts beteende? Jag förstår mig verkligen inte på honom - och även om jag är jätteglad...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp