Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har alltid önskat att jag hade"gröna fingrar". Tycker om blommor och andra växter men har aldrig lyckats hålla liv i annat än kaktusar.
Några gånger har jag köpt på mig plantor och frön och planterat i krukor och rabatter men det dör alltid för mig... Jag tycker jag vattnar och plockar bort ogräs och pysslar men ändå dör plantorna så sakteliga. Antingen torkar dom ut eller så ruttnar rötterna, jag verkar inte kunna göra något lagom.

Hur börjar man då om man faktiskt vill ha fina blommor hemma både ute och inne? Vad räknas som baskunskap som man bör kunna för att lyckas? Hur planerar man vilka växter man ska köpa och hur dom ska hållas efter?
När köper och planterarman vad?

Tips och råd till en nybörjare som så gärna vill men inte riktigt förstår sig på det helt enkelt. Hur har Ni börjat?
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Ett jättebra tips enligt mig själv är att köpa växter som kommer med skötselråd och sedan följa de skötselråden. Tex alla växter från IKEA kommer med bra skötselråd över hur växten ska skötas, hur den ska stå och vad den ska ha för typ av näring.
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Ska titta efter det nästa gång jag köper en växt. Brukar stå skötselråd på en liten lapp som är nedstucken i jorden om jag inte minns fel? Borde väl finnas på plantskolor/växthus med?

Hur är det med de blommor som säljs i matbutiker tex. Ica Maxi? Är det nåt att köpa? Har för mig att jag hört mamma prata om att de oftast är "hårt uppdrivna", vad nu det betyder, och därför är svåra att hålla vid liv?
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Här hemma är vi inga krukväxt fantaster, de växter vi har vägrar dö :D De får vatten väldigt sporadiskt. Brukar gå runt och känna på krukorna (väga de i händerna). Är krukan tung har växten vatten/fukt så den klarar sig. Är krukan lätt så är växten törstig. Ytjorden är inte mkt att läsa av, den torkar ju svinfort.

Hårt uppdrivna plantor behöver inte vara svåra att hålla vid liv. Men det är typ som buskavel på djur fast med växter. Frön sås, vattnas, göds, besprutas och står med växthusbelysning och värme på typ dygnet runt tills de är stora nog att säljas till affärer. Kontrar man mot andra växter som inte är så hårt drivna så har de såtts, vattnats och sen fått växa i sin egen takt det gör plantan starkare och mer motståndskraftig. Ett lätt sätt att skaffa sig växter på är att ta sticklingar från andra växter. Brukar finnas sticklingsvänliga växter på sjukhus, arbetsplatser, skolor etc. Enkelt att norpa åt sig en stickling, ta hem den och sätta i en kurka så har man snart en etablerad växt.
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Köp växter med ganska tjocka blad - dom är lite mer torktåliga och sätt dom i självvattnande krukor. Då tar växten vad den behöver och man riskerar inte att övervattna dom vilket är minst lika vanligt som att dom torkar ihjäl.
Hemma hos mig bor bara sådana växter som klarar att få vatten kanske varannan vecka. De flesta står i självvattnande. Det finns "insatser" som man kan sätta i lite finare krukor än standard-plast-självvattnarna.

Porslinsblommor är bra. Garderobsblommor, Clivia, Svärmorstungor och liknande. Phaleanopsis-orkideer är också tacksamma. Dom har jag stående med plastkruka i "tät" ytterkruka. Varannan vecka så fyller jag upp hela ytterkrukan med vatten, låter dem stå över natten och häller sedan av och ställer tillbaka krukan i fönstret. Dom blommar faktiskt om hela tiden. Det funkar dock inte med några andra sorters orkidéer...
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Porslins blommor funkar inte hos mig men garderobsblommor går men den är inte helt kry den heller iofs.
Det som växer & frodas hos mig är kaktusar, som jag inte ens gillar. :crazy:

/hallonsaft som har grå fingrar
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Jag har palettblad som en indikator på när jag behöver vattna. Den slokar från en dag till en annan och då är det dags att ge alla växterna vatten. Det fungerar utmärkt! Jag har inte haft ihjäl en enda växt på 15 år.

En annan superbra växt är gullranka. Jag satte in en planta i badrummet och glömde bort den i ett halvår. Den överlevde mot alla odds och tog sig direkt när jag började vattna mer regelbundet. Ungefär samma historia har min stackars novemberkaktus varit med om. Den var så tacksam att den genast började blomma när den äntligen fick vatten.
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

jag har bara St paulior nu förtiden, allt annat dör på direkten. St, paulior ska vattnas underifrån, lättast är att helt enkelt ha en liten burk som man har i botten på ytterkrukan och sedan ställer innerkrukan i den. Jag vattnar dom rejält när jag vattnar, sen kan jag va ganska elak mot dom, dom verkar trivas med min elakhet :p

jag tror man får hitta den växt som passar ens skötsel, kanske du har hittat växter som inte vill bli väluppassade? jag hade velat ha fler olika växter men nä, ingen annan vill. Å andra sidan så har jag mycket uteväxter under sommaren som brukar funka betydligt bättre för mig :D
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

jag hade palettblad, ska se om jag kan köpa nya skott på något vis, vet inte hur den gjorde men från ena dagen till den andra bestämmde den sig att den inte ville bo med mig längre. :cry:
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Jag köper bara vissa säkra sorter, och de växer så det knakar. Phalaenopsishybrider (orkideer) funkar faktiskt, dracena och garderobsblommor lyckas jag inte ta död på, och favoriten är philodendron. Jättevacker och tålig, blir bara mer och mer, fler och fler!
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Väcker liv i min gamla tråd nu.

Hann inte förverkliga mycket av planerna för altanen/huset. Det blev några pelargoner, en blomma som hette "höstglöd", blåklint och en sort till som jag glömt vad den hette... Dessa växte och frodades och oj vad stolt jag var över dem, varenda besökare fick krukor upptryckta i ansiktet med orden "seeee vad fina! Dom lever!:love:". Tyvärr flyttade jag och sambon isär under sommaren och under första månaden orkade jag inte vara i huset alls så då dog såklart mina blommor...

Men nu är det dags för nya tag! Idag ska jag så frön av basilika, timjan, spenat, mangold, och morot i stora krukor. Sen ska dom få stå inne tills de fått växa lite och sen ställer jag ut krukorna. Det är väl så man ska göra va? Annars har jag missförstått något:angel:
Håll tummarna att något litet blad sticker upp!
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Men nu är det dags för nya tag! Idag ska jag så frön av basilika, timjan, spenat, mangold, och morot i stora krukor. Sen ska dom få stå inne tills de fått växa lite och sen ställer jag ut krukorna. Det är väl så man ska göra va? Annars har jag missförstått något:angel:
Håll tummarna att något litet blad sticker upp!

Låt dem stå inne tills de grott, sen sätter du dem ute lite halvskuggigt under dagarna. Lämna dem inte ute över natten med en gång, det kan bli för kallt för dom. Ha dom inte inne en massa först, dom blir bara långa och rangliga. Köp eventuellt lite fiberduk att lägga över så torkar de inte ut lika fort och det skyddar mot kyla och du får snabbare skörd. Se till att hålla fuktigt, särskilt viktigt när det gror och medan plantorna är små.
 
Sv: Jag vill så gärna ha "gröna fingrar"...

Jag brukar ta skott från bekantas blommor som de gillar och som fungerar bra. Då brukar de fungera hos mig med.
Sedan har jag fått en fantastisk härdighet sedan jag började ställa ut mina krukväxter i syrénhäcken under sommaren (väldigt praktiskt att sätta om dem sedan när man kan hålla till utomhus). Fixar de inte häcken så är de inte värda att komma in igen:devil:.

Och när de som klarat häcktestet väl kommer in är de så tacksamma att de håller sig fina!!!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag bor numera på gård. Primärt för att kunna ha hästar hemma, men att bo på gård öppnar ju också andra möjligheter, som till exempel...
2
Svar
31
· Visningar
1 638
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Man har gott om tid att fundera när man är i karantän... Jag har alltid ansett mig ha gröna fingrar. Mina krukväxter är frodiga och...
Svar
11
· Visningar
1 103
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 948
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp