Jagade bort varg i hästhagen

"– Jag vet inte om den jagade dem eller om den bara lekte, men hästarna blev arga och skrämde iväg den så den smet under staketet, säger Marie Jönsson till Ystads Allehanda som har rapporterat om händelsen."

Säger de först, sedan kommer slutklämmen:
"Både Marie Jönsson och Patrik Karlsson är tacksamma över att vargen kom nu och inte längre fram när de själva både har föl och kalvar ute.
– Vi har ju föl och vargen hade direkt gått på det om den bara hade fått chansen, säger Patrik Jönsson."

Jojo, de tror inte att vargen (en ensam varg som kanske lekte) jagats bort ÄNNU snabbare och mer effektivt om de haft ston med föl hagen? :meh:
 
"– Jag vet inte om den jagade dem eller om den bara lekte, men hästarna blev arga och skrämde iväg den så den smet under staketet, säger Marie Jönsson till Ystads Allehanda som har rapporterat om händelsen."

Säger de först, sedan kommer slutklämmen:
"Både Marie Jönsson och Patrik Karlsson är tacksamma över att vargen kom nu och inte längre fram när de själva både har föl och kalvar ute.
– Vi har ju föl och vargen hade direkt gått på det om den bara hade fått chansen, säger Patrik Jönsson."

Jojo, de tror inte att vargen (en ensam varg som kanske lekte) jagats bort ÄNNU snabbare och mer effektivt om de haft ston med föl hagen? :meh:

Jag tycker hästarnas beteende är så intressant när det kommer till reella hot. Förra sommaren var vår flock väldigt orolig och de andra gnäggade massor när jag var ute med mitt sto med föl (vi red i en närliggande hage med fölet löst), fast de inte var ett dugg oroliga om nån av de andra hästarna var ute och reds.

Långt senare fick jag veta att det varit varg som strukit omkring i närheten hela sommaren. Dvs flocken var orolig för att de inte längre var samlade med fölungen. Himla fascinerande beteende!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: SaraXX
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så mycket som händer och så mycket som ska hända. För första gången på många år fick jag kontakt med en läkare som var villig att...
Svar
10
· Visningar
950
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 939
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp