Jägare kommer upp på privatgård och tar ut sitt vapen, vad gäller?

Bukefalos 30 år!

Jag skulle inte själv vara bekväm med att lämna ett skjutvapen i en bil, även om den är låst. Juridiskt är det lite på gränsen att det ens är tillåtet, vapnet måste döljas och helst skall någon del av vapnet tas med så att det inte är brukbart.

Själv upplever jag inte skjutvapen som hotfulla om de inte bärs i färdigposition, alla har liksom vapen på landet, förr hängde de på en krok på väggen helt öppet. Jämför med en kniv i bältet som hantverkare och många friluftsmänniskorsom fiskare har, den kan döda en människa på några sekunder och på sätt och vis farligare på nära håll men det är inget man reagerar påom inte personen upplevs som hotfull.
Jag kan förstå att det är osäkert att även lämna i bilen och att det är hårda regler, men det är ju även hårda regler till att ta fram och gå med skarpt laddat vapen på privat mark. Förutom vid vissa undantag, tex. jakt och eftersök. Men skulle det vara planerad jakt. Måste man ju ta kontakt innan med markägaren om man får ställa bilen på deras gård.

Vid eftersök eller en akut grej, ja då kanske inte tid finnes. Men det finns ju ändå hårda riktlinjer om hur man ska te sig.

För mina ögon ser vapnet ganska 'färdigt ut" att användas på filmen, oklart om det är laddat. Ser ut att sitta en ljuddämpare på fram. Han bär det först i handen när han är vid bilen sedan efter en stund hänger han det bak på ryggen.

En person med kniv kan snabbt blir farlig såklart, men där kan du hålla ett rejält avstånd till. Vilket du inte kan göra när någon har ett vapen. Så det blir en stor riskbedömning man får göra om man ska gå ut och fråga någon som har ett vapen på sig.

Jag är verkligen inte paranoid eller nojig, men skulle det dyka upp en vilt främmande människa med vapen i handen på min gårdsplan så hade jag stannat inne och ringt 112. Jag ser det nog snarare som på gränsen till naivt att ta för givet att det är lugnt i en sådan situation (skillnad om jag känner igen personen).
Edit: och det måste inte nödvändigtvis vara ett skjutvapen för att jag ska resonera så.

Nog för att många (men långt ifrån alla!) på landet jagar. Men om jag inte har en aning om vem personen är så kan jag inte förutsätta att personen ifråga har licens och goda avsikter (att en har rätt att ha vapnet är ingen garanti för att det inte "slår slint"..).

Jag hade stannat inne, man vet inte sinnestillstånd hos folk. Hade han kommit fram med vapnet på ryggen och ringt på hade jag kanske öppnat för att jag hade antagit att det var ett eftersök men jag hade inte sökt upp personen själv när han traskar runt med vapen i handen.

Vet du vem dom i traktorn är? Jag hade hört med dom. Sen kanske kollat upp var jägaren hör till, dvs om han är del av nån jaktklubb/jaktlag/i kommunen och tagit kontakt med dom så dom kan påminna sina jägare om hur man hanterar sådana här situationer och hur man informerar allmänheten.
Jag tror mig veta vem det är i traktorn, och kan även möjligtvis höra mig för med några jägare som jag känner som kanske vet vem det kan ha varit som gick här samt se om det vet vad det var som ledde till detta. Om det var eftersök eller ej.

Jag är verkligen inte paranoid eller nojig, men skulle det dyka upp en vilt främmande människa med vapen i handen på min gårdsplan så hade jag stannat inne och ringt 112. Jag ser det nog snarare som på gränsen till naivt att ta för givet att det är lugnt i en sådan situation (skillnad om jag känner igen personen).
Edit: och det måste inte nödvändigtvis vara ett skjutvapen för att jag ska resonera så.

Nog för att många (men långt ifrån alla!) på landet jagar. Men om jag inte har en aning om vem personen är så kan jag inte förutsätta att personen ifråga har licens och goda avsikter (att en har rätt att ha vapnet är ingen garanti för att det inte "slår slint"..).
Sant, hade någon parkerat sin bil och gått runt på gården även utan vapen hade jag också ringt 112 för då skulle man ju misstänka inbrott eller något annat konstigt. Om man inte ser att det är någon man känner. Vilket tidigare har inträffat här, där en person betedde sig konstigt och uppehöll sig länge på tomten.

Så det är klart man reagerar på samma sätt och extra mycket när personen dessutom bär vapen. I detta fall var han dock inte här allt så länge och betedde sig inte konstigt. Så min bedömning blev bara att ha koll och avvakta.

Jag kan förstå att det är osäkert att även lämna i bilen och att det är hårda regler, men det är ju även hårda regler till att ta fram och gå med skarpt laddat vapen på privat mark. Förutom vid vissa undantag, tex. jakt och eftersök. Men skulle det vara planerad jakt. Måste man ju ta kontakt innan med markägaren om man får ställa bilen på deras gård.

Vid eftersök eller en akut grej, ja då kanske inte tid finnes. Men det finns ju ändå hårda riktlinjer om hur man ska te sig.

För mina ögon ser vapnet ganska 'färdigt ut" att användas på filmen, oklart om det är laddat. Ser ut att sitta en ljuddämpare på fram. Han bär det först i handen när han är vid bilen sedan efter en stund hänger han det bak på ryggen.

En person med kniv kan snabbt blir farlig såklart, men där kan du hålla ett rejält avstånd till. Vilket du inte kan göra när någon har ett vapen. Så det blir en stor riskbedömning man får göra om man ska gå ut och fråga någon som har ett vapen på sig.
Man kör inte omkring med skarpladdade vapen i bilen utan patronerna är uttagna och vapnet kontrollerat att inga patroner finns kvar i vapnet. Det är en grundregel som man aldrig tummar på. Sen kan man inte dela alla typer av vapen utan att behöva skjuta in det igen på skjutbana, utan patron ur är det vedertagna för att vara säker för vådaskott.

Jag jagar visserligen själv väldigt sällan, men har vapen och övningsskjuter ibland och har en lång vapenutbildning inom militären med långt farligare helautaomatiska vapen och jag tycker mannen gjorde som man skall göra även om det kändes otryggt för dig men alternativen hade varit sämre.

Man kör inte omkring med skarpladdade vapen i bilen utan patronerna är uttagna och vapnet kontrollerat att inga patroner finns kvar i vapnet. Det är en grundregel som man aldrig tummar på. Sen kan man inte dela alla typer av vapen utan att behöva skjuta in det igen på skjutbana, utan patron ur är det vedertagna för att vara säker för vådaskott.

Jag jagar visserligen själv väldigt sällan, men har vapen och övningsskjuter ibland och har en lång vapenutbildning inom militären med långt farligare helautaomatiska vapen och jag tycker mannen gjorde som man skall göra även om det kändes otryggt för dig men alternativen hade varit sämre.
Det är kanske om du har en kombi eller dubbelstudsare där det inte går att ta ut vital del. Men på de allra flesta vapen är det inget problem att ta ur vital del och stoppa i fickan.

Det är kanske om du har en kombi eller dubbelstudsare där det inte går att ta ut vital del. Men på de allra flesta vapen är det inget problem att ta ur vital del och stoppa i fickan.
Jag vet inte vilken erfarenhet du har av vapen men det som avsågs av TS var inte slutstycket utan saker som skulle varit mera synliga, ljuddämparen nämndes och den är en typisk sak som kräver att vapnet kontrollskjuts efter av och påmontering., det vet alla som tränat skytte eller jagar med den typen av vapen. Pipan i ännu högre grad.

Och som jag skrev att lämna ett vapen i en bil om än för en kort stund är i en gråzon när det gäller säker förvaring, det finns de som gjort det och vapnet stulits och det har resulterat i indragna vapenlicenser för samtliga vapen. Grundregeln är att vapnet skall tas med om det inte av omständigheterna är klart olämpligt, som t.ex. när man går in i en affär för att handla.

Jag vet inte vilken erfarenhet du har av vapen men det som avsågs av TS var inte slutstycket utan saker som skulle varit mera synliga, ljuddämparen nämndes och den är en typisk sak som kräver att vapnet kontrollskjuts efter av och påmontering., det vet alla som tränat skytte eller jagar med den typen av vapen. Pipan i ännu högre grad.
Jag vill inte bidra till att det här spårar ur trådens ämne och blir en tråd om vapendetaljer. Men ALLA som skjuter med ljuddämpare tar av den efter skyttet eftersom det annars riskerar att bidra till korrosion i pipan.

För övrigt så antyder uppgiften om att det fanns en ljuddämpare att det inte är en kombi eller motsvarande vapen utan ett vanligt kulgevär. Alltså delas vapnet genom att man tar ur vital del och stoppar densamma i fickan.

Av ren nyfikenhet, vilken lagstiftning bygger du det påståendet på?

Jag tolkar nämligen både vapenlag och jaktlag att det visst kan vara befogat att passera någon annans mark eller allmän plats om det finns behov av det och platsen man går på är tillgänglig men att man då ska ha vapnet brutet/delat eller nerpackat.
Sen är det ren hyfs att man först pratar med markägaren, speciellt om man av någon anledning har behov av att gå nära någons tomt eller bostad.
35 § jaktlagen
Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

Det vet jag att man inte får, sen om alla följer reglerna kan man ju aldrig veta.

Jag upplevde inte situationen som hotfull, hade jag gjort det hade jag ringt 112 direkt utan att tveka. När jag såg att han gick mot garage kanten, åkern. Så höll jag bara koll. Men hade han gått upp till husen, så är det oklart vad jag och anhörig hade gjort. Men mest troligt hade någon av oss öppnat dörren och ropat ut för att fråga. Hade han däremot varit kvar på gården, stått eller gått en stund. Så hade jag troligtvis bedömd situationen annorlunda. Hade han varit kvar vid garaget så hade jag även kunnat frågat honom via kameran.

Då tror du helt fel. På landet och bland de som rör sig i skog och mark är ett jaktvapen inget konstigt alls. Det finn över en halv miljon personer med vapenlicens för jaktvapen i Sverige, med deras familjer och närstående är det långt över miljonen som har skjutvapen i sin vardag och de flesta ute på landet.
Nja...
Om man har behov av en jägare så kan man inte ringa första bästa granne.
Av mina grannar så är jag skapligt säker på att ett fåtal har vapen. Eftersom jag vet vilka som jagar.

Jag tror inte fel. Jag har bott på landet själv och INGEN av mina närmare grannar hade vapen.

Och bara för att man har vapenlicens så betyder det inte att man har vapen heller. Jag har massor vänner som har tagit jägarexamen och vapenlicens för att det är bra att ha, men som faktiskt inte äger något vapen.

Du har inte en vapenlicens utan att ha ett vapen. Säljer du ditt vapen överlåter du licensen för det vapnet till köparen, och har du aldrig köpt ett vapen utan bara tagit jägarexamen har du heller ingen vapenlicens :)

Du har inte en vapenlicens utan att ha ett vapen. Säljer du ditt vapen överlåter du licensen för det vapnet till köparen, och har du aldrig köpt ett vapen utan bara tagit jägarexamen har du heller ingen vapenlicens :)
Det innebär alltså att man behöver ha en licens för varje vapen?

De jägare jag känner till har liksom ett helt gäng med vapen. Då känns det som att siffran att det är 500 000 vapenlicenser i sverige är mer realistiskt faktiskt.

Jag hade inte gått ut till en person som gått fram till mitt hus med ett vapen, men hade nog ställt mig på balkongen och frågat vad hen gjorde där.

Att man tar ut vapnet och bär det i handen ser jag i sig inte som så konstigt, men slutstycket (om man har ett sådant) ska ju så klart vara öppet alt vapnet brutet. Vissa vapen har avtryckare och magasin i ett stycke och tar ut det i stället för att öppna slutstycket, och i praktiken är vapnet då obrukbart.

Om personen såg traktorn före att den insåg att någon var hemma på gården, tänker jag att det är naturligt att tro att traktorföraren hör hemma på nämnda gård? Det kanske t om var traktorföraren som ringt.

Det innebär alltså att man behöver ha en licens för varje vapen?

De jägare jag känner till har liksom ett helt gäng med vapen. Då känns det som att siffran att det är 500 000 vapenlicenser i sverige är mer realistiskt faktiskt.

Javisst. Du har ett unikt serienummer på varje vapen som finns registrerat på varje licens. Det finns även vapen med utbytbara pipor där du har en licens per pipa och en licens för slutstycksdelen.

Ett helt gäng lär de inte ha, eftersom en standard vapengarderob, än så länge, består av max fyra vapen ;) vill du ha fler vapen än så behöver du särskilda tillstånd och motiveringar för det.

Jag tror inte fel. Jag har bott på landet själv och INGEN av mina närmare grannar hade vapen.

Och bara för att man har vapenlicens så betyder det inte att man har vapen heller. Jag har massor vänner som har tagit jägarexamen och vapenlicens för att det är bra att ha, men som faktiskt inte äger något vapen.
Jo du tror och gissar helt fel. Alla vapenlicenser registreras och som jag skrev finns det över en halv miljon personer med vapenlicens och med vapen hemma, antalet vapen (legala alltså med vapenlicens) är över två miljoner. Och den absoluta majoriteten är jaktvapen.

Javisst. Du har ett unikt serienummer på varje vapen som finns registrerat på varje licens. Det finns även vapen med utbytbara pipor där du har en licens per pipa och en licens för slutstycksdelen.

Ett helt gäng lär de inte ha, eftersom en standard vapengarderob, än så länge, består av max fyra vapen ;) vill du ha fler vapen än så behöver du särskilda tillstånd och motiveringar för det.
För mig är 4 vapen helt klart ett helt gäng.

För mig är 4 vapen helt klart ett helt gäng.

Okej, för mig är definitionen av ”ett gäng” betydligt fler än fyra. Många har t ex en hagelbössa och ett kulvapen, och då har man redan fyllt hälften av garderoben.
Att ha t ex en kal .22 för övningsskytte och sedan ett vapen till (annan kaliber på kul- eller hagelvapen t ex) utöver det är inte alls orimligt.

Du behöver ansöka om licens oavsett om det är ett klass 3- (som du i princip knappt kan jaga med), klass 2- eller klass 1-vapen, och de räknas tillsammans in i max fyra.

Okej, för mig är definitionen av ”ett gäng” betydligt fler än fyra. Många har t ex en hagelbössa och ett kulvapen, och då har man redan fyllt hälften av garderoben.
Att ha t ex en kal .22 för övningsskytte och sedan ett vapen till (annan kaliber på kul- eller hagelvapen t ex) utöver det är inte alls orimligt.

Du behöver ansöka om licens oavsett om det är ett klass 3- (som du i princip knappt kan jaga med), klass 2- eller klass 1-vapen, och de räknas tillsammans in i max fyra.
Det är för att jag tycker att ett vapen är många, och redan där tvärläskigt :D
Kanske för att jag känner till folk som om de hade fått göra en psykiatrisk utredning innan licensen aldrig skulle fått vapen överhuvudtaget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka