Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

JessicaM

Trådstartare
Fasen va ont det gör när man flyyyger av i galoppen! :mad:

Det var andra gången jag red honom (ny häst) och han vägrade sakta ner i galoppen o ju mer jag tog i tygeln dessto fortare sprang han...

Lite depp blev ja nu, nya hästen o allt :cool:
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Det är sånt som händer :)

Skickar lite pepp inför nästa ridtur :)
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Tack för peppningen, det behövs.. Ska försöka rida imorgon om mitt ben tillåter.
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Några tips på vad man gör bär det går så fort och man inte får stopp på hästen? Försökte dra i ena tygeln bara men det hände inte så mycket..
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Fundera på vad det var som hände, varför det började gå så fort och undvik om möjligt sådana situationer i framtiden. Jobba ledarskapet från marken är väldigt nyttigt med nya hästar. Exempelvis genom ledövningar, jobb i rundpaddock, longering etc. Det är ruskigt kul när det fungerar :)
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Som sagt jag hade satt på honom ett snällare bett eftersom det verkar som om han är väldigt känslig i munnen.
Vi skrittade o travade harmoniskt sen gjorde jag en galoppfattning o sen ökade han då sa jag till han o sakta ner men det hände inget då tog jag lite i tygeln o då sprang han fortare o fortare sen svängde han o jag åkte av. Sen sprang han ca 2km hem..

Har varit i kontakt med vetten som ska komma o titta i munnen på han...
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Några tips på vad man gör bär det går så fort och man inte får stopp på hästen? Försökte dra i ena tygeln bara men det hände inte så mycket..

Ja.
Rid inte fortare än du klarar av.

Det var ju någonting i kommunikationen som brast, annars hade det ju inte hänt.
Ta det lugnt ett par dagar så du hittar knapparna.

När hästen väl sticker iväg är det väl bar att dra och hoppas att den ska stanna. Viktigt att inte bli hängande i någon tygel, eller att sitta i obalans.
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Jag har läst lite i din andra tråd om hästen som du nyss fått hem, grattis förresten :), och jag tror att en stor bov är just tänderna. Hästen kan mycket väl försöka fly undan bettet och därför springa iväg med dig. Har du provat rida med t.ex. sidepull? Åtminstone tills vet. har kollat munnen...
I övrigt ska du rida där du känner dig säker och inte ha för bråttom fram, det är en stor omställning för en häst att byta både stall och ägare.

Lycka till!
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Jag har läst lite i din andra tråd om hästen som du nyss fått hem, grattis förresten :), och jag tror att en stor bov är just tänderna. Hästen kan mycket väl försöka fly undan bettet och därför springa iväg med dig. Har du provat rida med t.ex. sidepull? Åtminstone tills vet. har kollat munnen...
I övrigt ska du rida där du känner dig säker och inte ha för bråttom fram, det är en stor omställning för en häst att byta både stall och ägare.

Lycka till!

Just den känslan jag fick att han försökte fly undan bettet.. Lite rädd för att rida med sidepull eftersom jag inte känner honom så bra ännu så jag vet inte om han stannar :o

Tanken med galoppen var att vi bara skulle galoppera några meter sen ner i skritt igen.. Förra ägaren sa att han aldrig hade gjort så med henne, men då har hon heller aldrig provat ett snällare bett.

Ska nog bara skritta honom tills vetten kommer. För när vi skrittar så har jag alltid långa tyglar (western way)

Men det tar jätte lång tid att få på honom tränset så nått är det. Men när förra ägaren tränsa så gick det fortare, men då kanske hon vet knepen hur hon ska göra med honom, ja vet inte...

Han kanske inte tycker om mig enns.. :cry:
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Här är rackartyget :D

Bild10734.jpg


:love:

Javet att han har en LILA grimma på sig men eftersom han är en "liten" smitare så vill jag ha en grimma som inte är fin, eftersom han skitar ner grimman. De andra han har är ju fina hehe
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Men sicken sötnos :D

Och jag som itne ens gillar fuxar öh :O

Vad är det för häst? :)

Ja just det, för att återgå till din tråd ;) Hoppas du inte gjorde illa dig. ;)
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Ska du ändå bara skritta skadar det ju inte att testa sidepull om du kan låna ett. Se till att vara på ett inhägnat område alt. ha någon med dig (det gäller ju egentligen alltid när man är osäker på hästen när man rider i min mening) och bara ta det lugnt.

Ta tid och pyssla med hästen innan och under tränsing.
Ha inte bråttom in med bett i munnen och liknande så kommer nog även det att lösa sig. Tycker om dig tror jag att han kommer göra, men som i alla förhållanden så krävs det både kärlek och tillit från båda parter för att det ska funka bra mellan varandra. Det växer fram och det enda man kan göra är att visa förståelse, respekt och tålamod.
Du som hästens ryttare ska även vara ledaren som hästen lyssnar och litar på till 100%, men det tvivlar jag inte på att du redan visste. :)
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Men sicken sötnos :D

Och jag som itne ens gillar fuxar öh :O

Vad är det för häst? :)

Ja just det, för att återgå till din tråd ;) Hoppas du inte gjorde illa dig. ;)

Det är en halvblodsvalack på 15år :)
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Riktig sötnos :)
Hoppas det går bättre imorrn :) och i framtiden :)
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Ska du ändå bara skritta skadar det ju inte att testa sidepull om du kan låna ett. Se till att vara på ett inhägnat område alt. ha någon med dig (det gäller ju egentligen alltid när man är osäker på hästen när man rider i min mening) och bara ta det lugnt.

Ta tid och pyssla med hästen innan och under tränsing.
Ha inte bråttom in med bett i munnen och liknande så kommer nog även det att lösa sig. Tycker om dig tror jag att han kommer göra, men som i alla förhållanden så krävs det både kärlek och tillit från båda parter för att det ska funka bra mellan varandra. Det växer fram och det enda man kan göra är att visa förståelse, respekt och tålamod.
Du som hästens ryttare ska även vara ledaren som hästen lyssnar och litar på till 100%, men det tvivlar jag inte på att du redan visste. :)

Han är ganska flockbunden så jag har velat rida ut själv för att han ska vänja sig med bara mig. Jora jag tar allt min tid med honom. Harmoni är det jag försöker utstråla iaf :)
På morgonen får jag vänta i ca 10min innan jag släpper ut honom. Han är så ivrig o slänger med huvudet hit o dit men när han lugnar ner sig i några sekunder då går vi ut. Man får ju ta några sekunder i början o sen begära mer.. Men lugn och sannsad är det jag eftersträvar.

Han skriker nästan aldrig när han står på stallgången nu längre. O ja har inte ens haft honom i en vecka ;) Förra ägaren sa aldrig till honom men här får han inte göra så.
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Joo en dvärgget, som heter Kenny Brääk åsså har vi ett får som heter Billy :)
Kenny är FÖR smart för sitt eget bästa, Vi har flyttat om dom så dom går inte med hästarna längre, drygt med 6-7 trådar runt flera ha :S
Han rymmer när han vill, oavsett hur han är instängd.. Han är som sagt för smart. Fåret är bara dumsnällt ^^
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Joo en dvärgget, som heter Kenny Brääk åsså har vi ett får som heter Billy :)
Kenny är FÖR smart för sitt eget bästa, Vi har flyttat om dom så dom går inte med hästarna längre, drygt med 6-7 trådar runt flera ha :S
Han rymmer när han vill, oavsett hur han är instängd.. Han är som sagt för smart. Fåret är bara dumsnällt ^^

Jag vill ha 2 dvärggetter som ska gå med hästarna :D
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Inte kul att bygga en hage att ha dom små liven instängda i.. Men både fåret och geten var mkt populärt sällskap hos hästarna :)
I somras så släppte jag in dom till ena hästen i beteshagen och dom va såå söta ^^
Oj sry, ska nog inte flaxa iväg alldeles för mkt på din tråd ^^

Måste bara,http://www.youtube.com/user/HannaBjorn#p/a/u/0/RSmtz-0CKEc
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!


Men guud så sööta haha, jag ska verkligen ha dvärggetter, fast hade tänkt mig två honor eller vad man säger..

Kollade på din film när du rider barbacka!!! Hur gör du för att inte rumpan ska åka så högt upp i det blå?? Jag har inte fått kläm på det än hehe..

Kanske får skaffa tyngder o sätta fast i rumpetussen hihi
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Coras star
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp