Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Vad gjorde du förutom att du drog i ena tygeln?

Ofta brukar många ryttare (omedvetet) luta sig framåt och komma i obalans, vilket är en signal till hästen att fortsätta dra iväg. Och är hästen på hugget, så bryr den sig heller inte om tygeltaget eftersom ryttaren samtidigt säger att det OK att galoppera.

Det du kan göra är att styra in på volt som du efterhand gör mindre, för då har du möjlighet att få stopp på hästen.

Innan du tar nästa galopp så ska du först ha en lyhörd häst för gas, broms, svänga och tempoväxlingar (i skritt, sedan trav).

/V
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Vad gjorde du förutom att du drog i ena tygeln?

Ofta brukar många ryttare (omedvetet) luta sig framåt och komma i obalans, vilket är en signal till hästen att fortsätta dra iväg. Och är hästen på hugget, så bryr den sig heller inte om tygeltaget eftersom ryttaren samtidigt säger att det OK att galoppera.

Det du kan göra är att styra in på volt som du efterhand gör mindre, för då har du möjlighet att få stopp på hästen.

Innan du tar nästa galopp så ska du först ha en lyhörd häst för gas, broms, svänga och tempoväxlingar (i skritt, sedan trav).

/V

Jo jag luta mig nog framåt, har nått minne av det.. Dumt gjort! Men jag är ju fortfarande relativt nybörjare o det värsta jag vet är att det går fooooort o sen inte får stopp på hästen, då vet jag att ja kommer åka av!

Ska kolla upp munnen på honom. Han kan knappt äta ett äpple! Så nått är det.

Synd att jag har så stor lårkaka på insidan låret (fråga mig inte hur) från när jag ramla av att det gör ont att sitta i sadeln. Men ska försöka komma på några bra övningar från marken..
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Ja visst är dom söta :D Båda mina grabbar är kastrerade, geten var typ alltid blöt under magen och luktade PÄCKEL förut.. men nu luktar han typ ingenting :)

Ang barbackafilmen, skickar ett pm om en annan film, för man får väl inte länka till blogg här?!
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Det låter klokt att kolla munnen, sa inte veterinären något på besiktningen? Är han fortfarande ovillig till att ta bettet även sen när han är kollad ta en liten godisbit/krafft tex och håll i samma hand som bettet då kommer det gå betydligt lättare sen.

Förmodligen tappade du balansen och knep åt med skänkeln när du blev osäker av att det gick fortare och fortare så vänta isf med galopper tills du är på inhängnat område och håll dig till skritt och trav tillsvidare.
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Idag åker jag tillbaka med den nya hästen... Det funkar inte tyvärr.. Har lagt ut en annons på bl*cket om att jag söker en relativ bra nybörjarhäst fast jag inte är helt nybörjare.. Samma dag fick jag 4 svar :D
Ska provrida en ev på Fredag. Han är 169mkh!!! Scary :)
 
Sv: Jaha då åkte man av den nya hästen på andra ridningen!!

Har läst tråden lite i smyg och önskar dig lycka till och att du hittar en häst du passar med :)
Hästar är ju som människor - olika individer. Man kan inte komma överens med alla, och det tar ibland ett tag innan man inser att man faktiskt inte passar ihop!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Coras star
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp