Bukefalos 28 år!

Jaha, vad gör jag nu då??

P

pippi27

Ni vet border tikarna jag tog över.
Den äldre med diabetes är ju rätt risig. Jag ska be min veterinär kika på henne för hon har det tungt att andas och hjärtat går på högvarv hela tiden.
Den yngre som ju även hon är fet har jag upptäkt en massa juvertumörer på. Hon är bara 5!! Jaha, bara att operera,MEN hon är ju för 17 inte försäkrad :mad: Jag ska ringa runt bland en massa veterinärer idag och kolla om det går att få en op till ett överkomligt pris, annars vet jag inte hur jag ska göra. Självklart måste hon opereras, inget snack om den saken men jag har inga 15.000kr i fickan. Fanns en försäkring så vore det ju bara självrisken och då är det ju överkomligt. Å andra sidan så måste hon ner i vikt före en op så jag kanske kan leta fram nå´n fond eller nå´t som kan hjälpa till med en slant.
Tänk att det ALLTID ska vara nå´t som strular :(
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

Försäkra henne nu då, om du ändå måste banta ner henne så hinner föräkringen träda ikraft.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

men det behövs ett friskintyg för att få försäkra och då kommer juvertumörerna inte betalas av den föräkringen.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

cillamuffins skrev:
folksam kräver inget friskintyg :angel:
På Folksams hemsida står det: "Du kan försäkra din hund om den är minst 6 veckor, men den får inte vara äldre än 5 år". Så tyvärr funkar det nog inte på PIPPI's hund, eftersom den är 5 år.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

jag har agria och dem har aldrig krävt friskintyg, inte skriftligt iallafall.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

Vitsippan skrev:
På Folksams hemsida står det: "Du kan försäkra din hund om den är minst 6 veckor, men den får inte vara äldre än 5 år". Så tyvärr funkar det nog inte på PIPPI's hund, eftersom den är 5 år.

jag försäkrade min hund som 5-åring i folksam och det gick alldeles utmärkt.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

de krävde friskintyg av mig, men det var för att min hund var äldre än ett antal månader.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

Nu har jag iallafall fått tid hos veterinären ikväll.
Båda tikarna ska in och kollas.
Jag skriver ikväll när vetten tittat på dom.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

"Min" vet. tar bara 10-15000 (beroende på storlek på hund).
Men det kan definitivt vara värt att göra. Min vovva opererades för juvertumörer förra året, hon är pigg som bara den nu igen! Som en unghund på nytt efter op.
Hoppas det gick bra hos vet!
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

Jaha, då var vi hos vet igår då, det var ju ingen upplyftande kväll.
Den yngre tiken med juvertumörer måste röntgas, det föreligger risk för metastaser i lungor. Gör det det så avlivas hon, om inte så ska hon opereras.
Den äldre med diabetes. Det var illa, hon ska avlivas på stört. Hennes sockervärden ligger trots medicinering på 25.5, normalvärden ligger mella 4-7. Dessutom så tror vet att hon har förstorat hjärta och vätska i lungorna:cry:.
Har pratat med gammelmatte idag och hon vill komma ut och säga förväl till den äldre innan hon tas bort. Självklart ska hon ju få göra detta. Tills dess får skruttan gå på medicinsk lindring. Hon får iallafall ett "värdigt" slut.
Hur vi löser det med det ekonomiska vet jag inte. Gammelmatte får betala en del iallafall. Blir det riktigt dyrt så får jag kolla med min mammas man om han kan låna mig pengar.
Känns så trist bara, visst, man ska inte tänka pengar när det gäller djur men ändå, för dom pengar som vi måste lägga ut på dom här två tikarna hade vi kunnat köpa en reggad border valp av en uppfödare.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

Tråkigt hur det blev!
Hoppas bara yngre vovven inte har några metastaser.
(Som jag skrev ovan så opererades min vovva förra året, då 7 ½ år gammal. Inga metastaser i lungorna vid röntgen!)
Röntgen för metastaskoll i lungor brukar (och annars borde) vara rutin hos de flesta veterinärer.
Lycka till med vovven!
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha, vad gör jag nu då??

Ja, att ta hand om oförsäkrade hundar utan friskintyg är ett vågspel. Håller tummarna att man inte hittar några metastaser.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 343
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 939
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 809
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp