jaja, mera tjat om bomlöst!

B

blindabelinda

nu har jag hittat en sadel som jag tycker låter jättebra, men då undrar jag om det är någon här som känner till den, kanske har en själv eller känner någon som har en!

den heter Star-Trekk sadlen och finns på www.equisoft.se

kolla gärna in den även om ni inte vet något om den och tyck till!
 
Hej
Jag har beställt den men ej fått den än. Kan ej ge dig besked än men när jag får den och har provat den ska jag skriva ett inlägg om vad jag tycker om den.
Det enda jag saknar på en bomlös är knästöd som jag vill ha men man kan ju inte få allt. Jag har beställt den för hästens skull.
M vH Mannis
 
okej!
men du får ju hemskt gärna PM:a mig när du har fått hem den och provat lite!

jag rider ju i westernsadel där det inte heller finns några knästöd så det kommer nog inte att bli så farligt, jag är mest oroligt för att man ska kana omkring i sadlen och att sadlen inte alls ligger stilla på hästen, att det ska bli ungefär som att spänna fast en filt med täckesgjord...
 
Väntar också på min, men den har varit på väg med posten i en vecka så den borde komma när som helst. Har lovat rapporter till höger och vänster, så även här.
 
Sadeln kom... och åkte :( Passade inte alls på min häst hur jag än meckade med bossorna (hade dessutom en extra uppsättning bossor att prova, det finns ju olika). Det gick inte att få den att ligga så att bogbladet gick fritt, och den klämde för mycket under framträet. Dessutom tippade den mig framåt på skrevet. Så den fick åka hem igen :cry:
 
Hej
Vad är det för typ av rygg på din häst om du förstår vad jag menar. Min häst har kort, bred rygg utan manke och något överbyggd.
Hade du provsadlen hemma eller var det ett "riktigt" köp ?
Jag blir ju orolig nu att "min" inte ska passa.
M vH Mannis
 
Nej, vad säger du... :eek: Jag som hade hoppats på Star-trekken... :(

Tror du att det skulle bli bättre med vidare framträ? Var det framträet som gjorde att bogbladet inte gick fritt?
 
NEEEJ! det här låter inte bra! va fan ska man då köpa för nån???
 
Men alltså, det är ju mycket möjligt att den passar på andra hästar...

Hur som helst, jag tror att det är ett V-gjordssystem på den och att främre gjordstoppen sitter för nära framträet, så att man drar fast framträet mot hästen när man drar gjorden. På Torsion sitter ju gjordstropparna mer mitt på, vilket gör att framträet kan ligga och flyta mer fritt ovanpå hästen.
 
så du rekomenderar en sadel från torsion istället? vilken modell tror du är bäst?
 
Nej, jag rekommenderar var och en att prova på SIN häst först. Det känns ju lite orättvist mot en sadel om omdömet om den ska baseras på en häst som den inte passade på. Får man Startrekken att passa på sin häst så är det säkert en jättefin sadel att rida i.
 
Ungefär vad jag var rädd för efter att ha sett bilderna på en begagnad. Lädret under bommen fram (pommelen) hade slitits väldigt hårt, vilket fick mig att misstänka att den legat rätt tufft mot hästen...
 
Sadelgjordstropparna fäster inte i fram och bakvalv, men jag har sett att den kan tippa framåt lite på vissa hästar.. fast då har det funkat bra att flytta fram bossorna lite.. Synd att den inte passade din häst svea..
 
Jag såg aldrig det där du pratar om på de där bilderna, som sagt, har du länkarna kvar? Då måste den sadeln ha varit helt fel för den hästen, jag kan tänka mig att vissa mycket höga mankar kan sätta käppar i hjulen, men då ska man ju såklart inte ha den sadeln till den hästen. Det är väldigt synd att många marknadsför den bomlösa sadeln som en som skulle passa ALLA hästar, för det gör de faktiskt inte...
 

Liknande trådar

Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Thera
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 222
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 417
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp